Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@15:50:43 GMT

تناسب اندام خانم ها، از لاغري تا عضله سازي

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۳۵۶۲۹

خبرگزاري آريا -


اين روزها بيشتر زنان دنبال لاغر شدن هستند

فعاليت باشگاه هاي بدنسازي زنانه از همان زماني جدي شد که تب لاغر شدن بين زنان داغ شد. شايد دليل اين مسئله وارد شدن ماهواره به خانه ها و مقايسه زنان با سلبريتي هاي زني بود که به واسطه شغل شان خوش اندام و خوش لباس بودند.از همان زمان بود که باشگاه ها از زناني پر شد که دنبال «آب کردن» چربي هاي اضافه بودند و باشگاه رفتن را راه خوبي براي رسيدن به هدف شان مي ديدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حالا چند سالي است که مشتريان اين باشگاه ها، دختران و زنان جواني هستند که با لباس هاي ورزشي حرفه اي، اهدافي فراتر از لاغر شدن و آب کردن چربي ها را دنبال مي کنند. آنها حرفه اي هاي ورزشند که اغلب اندامي ورزيده دارند و براي حفظ تناسب فيزيکي و فرم دادن به بدن شان به باشگاه مي روند. البته گروه ديگري هم هستند که با وجود لاغر بودن به ورزيده کردن عضلات شان فکر نمي کنند و بيشتر براي سرگرم شدن و لذت بردن از فضاي شاد باشگاه و فراموش کردن روزمرگي ها در ميان ريتم تند موزيک هاي ورزشي مشتري ثابت باشگاه ها شده اند.

لاغري يا تناسب؟
اين روزها بيشتر زنان دنبال لاغر شدن هستند. آنها اين مسئله را حتي به شکلي افراطي دنبال مي کنند. اينها را «رکسانا رضايي» يکي از مربيان با سابقه بدنسازي مي گويد: «همه زناني که به باشگاه ها مي آيند، مي خواهند لاغر شوند. حتي آنهايي که اضافه وزن ندارند و تناسبي بين قد و وزن شان وجود دارد. البته دليل اين مسئله را فعاليت گسترده زنان در شبکه هاي اجتماعي مي دانم چرا که بيشتر آنها مدام در حال مقايسه خودشان با بقيه زنان هستند.»

رضايي ادامه حرف هايش را مي گيرد: «اين افراط ها اغلب بُعد رواني دارد چرا که خود من هم مربي هستم. گاهي با ديدن عکس يک زن ورزشکار، وسوسه مي شوم تا خودم را لاغرتر کنم اما واقعيت اين است که با يک تفکر منطقي قد و وزن بايد با هم تناسبي داشته باشد. ما نبايد در راه لاغري زياده روي کنيم. اين در حالي است که خيلي از زنان در ورزش کردن به چيزي جز لاغر شدن فکر نمي کنند تا جايي که گاهي با ورزش هاي سنگين و رژيم هاي سخت به بدن شان آسيب مي زنند.»

جاي «چاق ها» نيست
هر چند مشتريان اصلي باشگاه هاي بدنسازي زنانه از گذشته تا امروز زنان چاق بوده اند اما با گسترده شدن ماجراي فرم دهي و عضله سازي در بين زنان، باشگاه ها به شکل عجيبي تغيير کاربري داده اند. مکان هايي که پيش از اين تنها ورودي شان زنان چاق و درگير اضافه وزن بود، حالا ديگر اين افراد در دايره مشتريان ثابت شان قرار نمي گيرند.

«سميرا» يکي از آنهاست. او قبلا پاي ثابت باشگاه هاي ورزشي بوده، آن هم براي «لاغري»: «هميشه فکر مي کنم که من چاقي را ارث بردم. سال ها هم براي لاغر شدن مشتري باشگاه هاي مختلفي بودم. حالا ولي شرايط تغيير کرده. مخصوصا در يکي دو سال اخير، هر کجا ثبت نام کردم، پس از دوره کوتاهي باشگاه را رها کرده و عطاي لاغري را به لقايش بخشيدم.»

اعتماد به نفس براي باشگاه رفتن
سميرا اين روزها اعتماد به نفسش براي حضور در باشگاه را از دست داده است: «واقعيت اين است که شرايط باشگاه ها طوري شده است که به هيچ وجه اعتماد به نفس روبرو شدن با زناني که به تازگي به باشگاه مي آيند را ندارم. در گذشته وقتي به باشگاه مي رفتم بيشتر زنان چاق بودند و من در کنار آنها مشکلي نداشتم و حتي براي کم کردن اضافه وزن هاي مان رقابتي ايجاد شده بود و انگيزه ها بالاتر رفته بود اما الان هر بار باشگاه مي روم زنان خوش هيکلي را مي بينم که صرفا به دنبال فرم دادن بيشتر به بدن شان هستند. جالب اينکه حتي دستگاه ها هم پيشرفته شده و فقط به درد کساني مي خورد که مي خواهند عضله سازي کنند و افرادي مثل من که دنبال چربي سوزي هستيم فقط از چند دستگاه محدود مي توانيم استفاده کنيم.»

سميرا که اين روزها بيشتر به عمل هاي جراحي براي لاغر شدن فکر مي کند، در واقع يکي از سرخوردگان باشگاه هاي ورزشي است.

عضله مردانه؟ هرگز!
به جز اصرار عجيب زنان به لاغر شدن، عده اي ديگر از زنان که به وزن ايده آل شان رسيده اند، حالا به دنبال عضله سازي هستند. همين عضله سازي هم خيلي وقت ها کار دست شان مي دهد و فرم زنانه بدن آنها را از بين مي برد. آنطور که مربي بدنسازي مي گويد، اين مشکل شايعي در ميان زنان و در واقع نسل جديد باشگاه روهاست: «اين روزها عده اي بدون توجه به فيزيک طبيعي بدن شان به سمت شکل دهي بدن شان به فرم هاي مردانه هستند. در حالي که در ارگونومي ايده آل زنانه استانداردهايي وجود دارد و عضله سازي آن فرم را به کلي تغيير مي دهد. ما در مدل ها هم هيچ وقت با زني که بدني تنومند و عضله اي به شکل مردانه نمي بينيم اما اين گرايش در ايران رو به افزايش است.»

به گفته او، بسياري از زناني که اين روزها به باشگاه مي روند، با استفاده از وزنه هاي سنگين، سرشانه هاي و پاهايي عضله اي و مردانه براي خود ساخته اند اما: «خيلي وقت ها به آنها مي گويم خودتان را فقط در باشگاه نبينيد. کمي به اين فکر کنيد که به يک ميهماني زنانه دعوت شده ايد و مي خواهيد يک پيراهن زيبا بپوشيد، آن وقت مي بينيد که يک بدن عضله اي به هيچ وجه در چنين پيراهني جذاب نيست.»

داروهاي ضد زنانگي
با داغ شدن تب عضله سازي در بين زنان استفاده از داروهاي بدن سازي هم بين آنها رواج پيدا کرده است. اين همان روشي است که حتي از سوي مربيان حرفه اي و پزشکان براي مردان هم توصيه نمي شود. مهم ترين مسئله، تاثيري است که اين داروها بر هورمون هاي زنانه مي گذارد.

در واقع عضله سازي افراطي چيزي است که با توجه به ساختار فيزيولوژيکي زنان به طور طبيعي اتفاق نمي افتد مگر اينکه آنها به داروهاي حاوي تستسترون و مکمل هاي تاييد نشده از سوي مربيان و متخصصان روي بياورند. در اين ميان گروهي از زنان ورزشکار بدون توجه به برنامه غذايي و ورزشي که از طريق مربيان در اختيارشان قرار مي گيرد، توصيه هايي از همسران، برادران يا آشناياني مي گيرند که چيزي از اصول بدن سازي در زنان نمي دانند. در تبليغات اينترنتي هم فروش برنامه هاي ورزشي از سوي آقايان براي زنان به وفور ديده مي شود و کم نيستند زناني که به اعتماد همين برنامه مصرف داروهايي را شروع مي کنند که براي آنها پيامدهاي سلامتي به همراه مي آورد.

به گفته مربي و کارشناس ارشد تربيت بدني، «عده اي از مردان پس از پشت سر گذاشتن دوره اي از بدنسازي در باشگاه ها، خودشان را در اين زمينه متخصص مي دانند و با ارائه برنامه به زنان اطراف شان و توصيه به مصرف داروهاي غيرمجاز باعث ايجاد بافت هاي عضله اي سخت در بدن زنان مي شوند. به همه شاگردانم توصيه مي کنم از برنامه هاي بدنسازي مخصوص مردان فاصله بگيرند و مصرف دارو را هم به طور کلي فراموش کنند چرا که اين داروها اغلب حاوي هورمون هاي مردانه هستند و به تدريج باعث بروز مشکلات زنانه، نازايي و اختلال در روند هورمون هاي طبيعي زنانه مي شوند.»

اين رشته هاي جذاب
به جز تغيير مشتريان باشگاه ها از گذشته تا امروز، در يک دهه اخير شکل و انواع ورزش ها تغيير زيادي کرده است. تا چند سال پيش ورزشگاه ها دو رشته اصلي داشتند. فيتنس و بادي بيلدينگ (کار با دستگاه) و ايروبيک اما حالا رشته هايي مثل تي.آر.ايکس، اسپينينگ، زومبا و پيلاتس هم به باشگاه ها راه پيدا کرده اند. اگرچه رشته هاي جديد اين روزها طرفداران زيادي بين زنان دارند اما بسياري از مربيان معتقدند اين رشته ها بيشتر جنبه تبليغاتي دارند و اساس آنها چندان با هم فرقي نمي کند.

به گفته «محمدي» مربي يکي از باشگاه هاي تهران: «فعاليت در بسياري از رشته هاي جديد مستلزم آمادگي بدني و پيشينه ورزشي است اما بعضي از زنان بدون توجه به اصول ورزشي، تنها جذب تنوع نام اين رشته ها مي شوند و چندان به توصيه مربيان در زمينه انتخاب رشته ها توجهي نمي کنند. براي مثال شروع فعاليت در رشته تي.آر.ايکس نيازمند انعطاف بدني بالا و عضلات قوي است و بي توجهي به اين موضوع معمولا موجب آسيب ديدگي هاي جدي و کشيدگي عضلات در افراد ناآماده مي شود.»

از حاشيه خليج فارس تا باشگاه هاي ايراني
شايد اين سوال براي شان به وجود بيايد که رشته هاي جديد و پر تعداد ورزشي از کجا به باشگاه هاي زنانه ايراني راه پيدا کرده اند؟ بسياري از اين رشته ها ريشه يابي در اروپا، آفريقا يا کشورهاي آمريکاي جنوبي دارد اما مربيان ايراني دوره هاي در کشورهاي حاشيه خليج فارس، رشته هاي جديد را آموزش مي بينند و مدرک مي گيرند.

يکي از انتقاداتي که در اين زمينه وجود دارد اينکه اين دوره ها چندان اصولي نيستند و کل دوره آموزشي در بازه زماني سه تا پنج روزه خلاصه مي شود. با اين شرايط مربيان زمان زيادي براي متخصص شدن در اين رشته ها ندارند و نمي توان انتظار داشت که همه آنها بتوانند رشته هاي جديد را به طور اصولي به شاگردان شان در باشگاه ها آموزش بدهند. به همين دليل است که بسياري از رشته هاي جديد توسط فدراسيون بدنسازي تاييد نشده اند و مدارک مربيان از کشورهاي حوزه خليج فارس، مورد تاييد فدراسيون بدنسازي نيستند و اين دوره ها اغلب به صورت غيرقانوني در باشگاه ها آموزش داده مي شوند.


بعضي از زنان بدون توجه به اصول ورزشي، تنها جذب تنوع نام رشته ها مي شوند

ورزش هاي جديد اين روزهاي زنان
«از بين بردن چربي هاي بدن در 90 روز»، «رسيدن به فرم ايده آل در کمترين زمان»، «لاغر شدن بدون رژيم غذايي» و ... بخشي از تبليغات باشگاه هاي ورزشي زنان است. اگر تا چند وقت پيش کلاس هاي ايروبيک، تنها کلاس هاي ورزشي زنانه بود که جاي سوزن انداختن نداشت، اين روزها پيلاتس، اسپينينگ و ... ورزش هاي جديدي است که در باشگاه هاي ورزشي زنان طرفداران زيادي پيدا کرده اند برخي معتقدند جذاب بودن اين رشته ها باعث شده طرفداران زيادي پيدا کنند و در مقابل برخي ديگر معتقدند اپيدمي کلاس هاي ورزشي جديد فقط يک دليل دارد: لاغر شدن!

«سميعي» که 10 سال سابقه مربيگري بدنسازي دارد، مي گويد: «10 سال پيش اگر کسي مي خواست لاغر شود، باشگاه مي رفت و با رژيم هاي غذايي و ماه ها کار با استپ و چوب در باشگاه مي توانست چند کيلو از وزنش را کم کند. اين راه حلي بود که ما به همه کساني که به باشگاه ها مراجعه مي کردند، ارائه مي داديم اما حالا تعداد رشته هاي ورزشي در باشگاه ها زياد شده و همه هم به دنبال سريع تر شدن روند لاغري هستند. بنابراين کساني که به باشگاه ها مراجعه مي کنند اول مي پرسند کدام رشته چربي سوزي بالاتري دارد و به اين صورت رشته ورزشي شان را انتخاب مي کنند.»

با اينکه در بسياري از سالن هاي ورزشي کارکرد همه رشته هاي جديد، چربي سوزي عنوان مي شود اما کارشناسان اين رشته ها معتقدند رشته هاي جديد مانند اسپينينگ و پيلاتس عملکردهاي متفاوتي روي بدن دارند و نبايد بدون مطالعه آنها را انتخاب کرد.

صدري، مربي ايروبيک است و در اين باره مي گويد: «خوش اندام شدن و لاغر بودن دغدغه 90 درصد زنان است و وقتي مي گويند فلان ورزش يا چربي سوزي بالا در کمترين زمان ممکن بدن را به فرم مي رساند، طبيعي است که طرفداران زيادي پيدا مي کند. بسياري از رشته هاي ورزشي جديد قدرت چربي سوزي زيادي دارند اما همه اين رشته ها براي همه افراد مفيد نيست. مثلا فردي که 40 تا 50 کيلو اضافه وزن دارد يا اسپينينگ (دوچرخه کوهستان) خيلي زود به نتيجه مي رسد اما براي کسي که عضلات ضعيفي دارد و مي خواهد بدني منعطف و قوي داشته باشد بهتر است که از پيلاتس شروع کند.»

دوچرخه، نه در کوه، در خانه!
تجربه دوچرخه سواري در جاده هاي کوهستاني شايد براي همه امکان پذير نباشد اما با آمدن اسپينينگ به باشگاه هاي ورزشي مي توانيد در داخل سالن ورزشي لذت دوچرخه در کوهستان را امتحان کنيد. اين همان اسپينينگ است. خيلي ها فکر مي کنند اسپينينگ همان دوچرخه ثابت است اما اين دوچرخه با دوچرخه هاي ديگر تفاوت هايي دارد.

وقتي شما سوار اسپينينگ مي شويد، دستگاه متناسب با قد و سايز قسمت هاي مختلف بدن شما تنظيم مي شود. وقتي رکاب مي زنيد، فکر مي کنيد در جاده اي کوهستاني قرار گرفته ايد، شايد به همين دليل است که مي گويند هر 45 دقيقه رکاب زدن با اسپينينگ 600 کالري مي سوزاند.

«علايي»، مربي ايروبيک است. او که چند سال است در رشته اسپينينگ کار مي کند، مي گويد: «اين رشته ورزشي شامل حرکات دست ايروبيک روي دوچرخه ثابت و حرکات سرعتي، قدرتي و هوازي است. ما اسپينينگ را به همه توصيه مي کنيم. از فرد آماتوري که تا به حال ورزش نکرده تا ورزشکاري حرفه اي که قهرمان رشته اي ورزشي است. همه مي توانند بدن خود را با اين رشته آماده کنند. تنها کافي است هدف اين ورزشکار مشخص باشد و معمولا ورزشکارها براي ريکاوري هم اين ورزش را انجام مي دهند. کلا تمام فاکتورهاي آمادگي جسماني قدرت، توان، استقامت، هماهنگي، چابکي، سرعت و ... در اين رشته به کار گرفته مي شود و تعرق و کار بدني اين رشته در 45 دقيقه برابر سه ساعت ورزش هوازي است.»

البته چربي سوزي بالا تنها حسن رشته هاي جديد نيست، انعطاف پذيري بدن، کاهش استرس، تمرکز بيشتر و خواب بهتر از کارکردهاي ديگر رشته هاي جديد است.

پيلاتس؛ يوگا و ورزش در کنار هم
شايد «ژوزف پيلاتس»، هيچ وقت فکر نمي کرد چيزي که به عنوان علم کنترل بدن ابداع کرده، روزي در کلاس هاي ورزشي زنانه با استقبال مواجه شود اما پيلاتس اين روزها به يکي از پرطرفدارترين رشته هاي ورزشي تبديل شده است. اين رشته ورزشي در واقع با حرکات آرام و کششي، شکل درست کارهاي روزانه را به شما آموزش مي دهد. علاوه بر اين شما با پيلاتس مي توانيد بدني متوازن، صاف و کشيده با قدرت بسيار بسازيد.

«بهرامي»، مربي پيلاتس مي گويد: «متاسفانه همه پيلاتس را به عنوان رشته اي براي چربي سوزي مي شناسند در حالي که کار اصلي پيلاتس اين است که به افراد کمک مي کند تا اعضاي بدن شان را در حالت سلامت نگه دارند، تمرکز کنند و استرس را از خودشان دور کنند. در واقع تمرکز ذهن و انعطاف پذيري بدن دو کارکرد اصلي پيلاتس است. من به خيلي از کساني که شب ها نمي توانند خوب بخوابند يا استرس زيادي دارند توصيه مي کنم پيلاتس کار کنند کساني که ورزش پيلاتس را انجام مي دهند، خواب بهتر، عصبانيت، استرس و خستگي کمتري دارند.»

«بهرامي» معتقد است پيلاتس نسبت به رشته هاي ديگر آسيب هاي کمتري به بدن مي زند: «شما در پيلاتس در وضعيت هاي ايستاده، نشسته و خوابيده کار مي کنيد و حرکات پرشي و جهشي نداريد، بنابراين اين رشته براي کساني خوب است که نمي توانند حرکات پرشي انجام دهند اما مي خواهند عضلات شان را قوي کنند.»

البته خيلي ها هم ترجيح مي دهند براي رسيدن به آرامش، به جاي پيلاتس، يوگا را انتخاب کنند؛ ورزشي که محبوبيت کم نظيري بين گروهي از افراد پيدا کرده است. هر چه هست، يوگا گزينه اي بسيار مناسب براي افرادي است که به تمرکز نياز دارند اما برخلاف پيلاتس که در بيشتر باشگاه ها پيدا مي شود، در تعداد کمي از باشگاه ها مي توانيد کلاس هاي يوگا به ويژه از نوع حرفه اي اش را پيدا کنيد. بنابراين اگر شروع به کار در اين رشته براي شما جذاب است، پيش از ثبت نام،درباره معتبر بودن باشگاه و تخصص مربي به اندازه کافي تحقيق کنيد.

زومبا؛ ورزش شاد، مفرح و موزون
زومبا شايد مفرح ترين رشته ورزشي باشد که اين روزها در باشگاه هاي زنانه آموزش داده و اجرا مي شود؛ رشته اي که بيشتر از حرکات موزون آمريکاي لاتين گرفته شده است و علاوه بر آرامشي که به شما مي دهد، به خوش اندام شدن تان هم کمک مي کند. «سحر اسدي» که مدتي است در باشگاه ورزشي زومبا کار مي کند، درباره تجربه اش از اين رشته مي گويد: «زومبا در واقع يکي از ده ها رشته اي است که براي تناسب اندام در کشورهاي آمريکاي لاتين استفاده مي شود و مدتي است که به ايران آمده. من بيشتر رشته هاي ورزشي را امتحان کرده ام اما هيچ رشته اي مانند زومبا نبود. شما يک ساعت بدون اينکه به دغدغه هاي زندگي تان فکر کنيد، با موسيقي شاد ورزش مي کنيد. اين رشته ورزشي نه تنها من را شادتر و آرام تر مي کند، بلکه به کم کردن وزن هم کمک مي کند.»

منبع: زنان و زندگي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۳۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح شنابرای۴۰۰۰دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی اجرا می شود

به گزارش خبرنگار مهر، فرشید کرمی ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: در طرح مهارت آموزی رشته‌های ورزشی دوره دوم ابتدایی، دانش آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به ترتیب رشته‌های ورزشی طناب زنی، تنیس و روی میز، شنا و دوومیدانی را آموزش می‌بینند.

وی بیان داشت: با محوریت طرح شنا در جلسه هماهنگی ویژه مهارت آموزی رشته‌های ورزشی، طرح شنا برای دانش آموزان اجرا می‌شود.

کرمی تصریح کرد: آئین افتتاح این طرح از هشتم اردیبهشت برای ۲۳ مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه در شهرستان بویراحمد رسماً آغاز می‌شود

وی افزود: این طرح در راستای شادابی و نشاط، طبق برنامه زمانبندی شده با همکاری مدیران و معلمان تربیت بدنی در ۱۰ جلسه برای هر دانش آموز پیش بینی شده و در پایان طرح، دانش آموزان گواهی مهارت شنا دریافت می‌کنند.

کد خبر 6088416

دیگر خبرها

  • پایان برگزاری نوبت اول کنکور در هرمزگان
  • آغاز ماراتن کنکور داوطلبان رشته علوم تجربی در قم
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • پیامک هایی که رویای لاغری تبلیغ می کنند
  • طرح شنابرای۴۰۰۰دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی اجرا می شود
  • آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • برگزاری کنکور سراسری با رقابت گروه  علوم ریاضی و انسانی در هرمزگان
  • اجرای طرح شنا برای ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • اسدآباد فردا میزبان اردوی استعدادهای برتر تیم ملی بسکتبال دختران زیر ۱۲ سال