Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@19:52:20 GMT

دست درازي دلواپسان به ميوه برجام

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۳۷۳۰۴

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- روزنامه ابتکار در گزارشي نوشت: در آستانه انتخابات، آنهايي که زماني برجام را کاغذ پاره مي‌دانستند، آنها که با فريادهاي‌شان بر سر دولت به دنبال برگشت به دوران تحريم بودند، حالا در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري براي پرکردن سبد راي‌شان از شيوه اجراي برجام انتقاد مي‌کنند و مي‌خواهند ميوه برجام را خود بچينند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ادامه در گزيده اي از اين گزارش مي خوانيم: مذاکرات هسته‌اي و حصول برجام همان قدر که از مهم‌ترين دستاوردهاي دولت يازدهم به شمار مي‌رود، در سوي مقابل و دقيقا به همين دليل از محورهاي اصلي هجمه‌هاي منتقدان دولت نيز بوده است. از دوران مذاکره تا رسيدن به برجام و در نهايت تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي، دلواپسان اصولگرا از هيچ کاري براي گذاشتن چوب لاي چرخ حل مساله هسته‌اي خودداري نکردند. دلواپسان اصولگرا حتي بعد از پذيرش برجام از سوي نظام، باز هم با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفيد و شعارهاي رئيس‌جمهوري آمريکا براي لغو برجام، با وي همراهي کردند و از او خواستند که برجام را پاره کند.

حال در آستانه انتخابات، آنهايي که زماني برجام را کاغذ پاره مي‌دانستند، آنها که با فريادهاي‌شان بر سر دولت به دنبال برگشت به دوران تحريم بودند، حالا در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري براي پرکردن سبد راي‌شان از شيوه اجراي برجام انتقاد مي‌کنند و مي‌خواهند ميوه برجام را خود بچينند.

اين در حالي است که مقام‌هاي دولت يازدهم بارها درباره مبلغ اين پول‌ها، ميزاني که وارد کشور شده و ميزاني که در حساب‌هاي خارجي نگهداري مي‌شود و دلايل اين کار سخن گفته‌اند. به عنوان مثال، محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در يکي از نشست‌هاي خود مطرح کرده بود آنچه که براي رفع بلوکه شدن پول‌هاي ايران توافق شده بود، انجام شده است اما بعضي کشورها مثل هند عذري از نظر تحريم ندارند و ممکن است اخلال يا تعللي در اين زمينه داشته باشند اما در کل پول هاي بلوکه شده آزاد شده است.

از سويي ديگر نيز، بانک مرکزي ايران درباره پول‌هاي بلوکه شده ايران علام کرد: خوشبختانه همه پول‌هاي بلوکه شده منتقل شده و در حال حاضر پولي با عنوان بلوکه شده نداريم. اما براي انتقال اين پول‌ها در دو کشور آسيايي با مشکل مواجه شده‌ايم که در حال توافق با آنها هستيم و مشکل بر سر تبديل اين پول‌ها است که به دنبال دريافت مجوزهاي لازم از دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي آمريکا(OFAC) هستيم. مقام‌هاي ايراني دلايلي مثل کاهش دردسرهاي انتقال پول براي خريدهاي خارجي، ال‌سي‌ها و مواردي از اين دست را نيز به عنوان مواردي که باعث شده است بخشي از پول‌ها در حساب‌هاي بانک‌هاي خارجي نگهداري شود عنوان کرده‌اند.

**اصولگرايان تحت فشار انتخابات جملاتي را تنها براي کسب راي بيان مي‌کنند
مهدي مطهرنيا، تحليلگر مسايل بين‌المللي در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: انتخابات عرصه رقابت شديد براي به دست آوردن آراي طبقات و اقشار گوناگون مردم است. به همين دليل، هرچيزي که براي مردم و اقشار مختلف آورده‌اي مثبتي داشته باشد، در عرصه انتخابات مورد توجه کانديداها براي ايجاد فضاي مثبت در رسيدن به آن مي‌شود.

به گفته اين استاد دانشگاه، کانديداها به رغم ديدگاه‌هاي متفاوتي که در سابقه تاريخي مواضع خود داشته‌اند، در کارزارهاي انتخاباتي به واسطه بافت انتخاب و انتخاب کنندگي و انتخاب شوندگي عدول کرده و تلاش مي کنند از وجوح مثبت موجود در جهت کسب راي بيشتر بهره‌مند شوند.

مطهرنيا يادآور شد: شاهد هستيم اصولگراياني که تا ديروز برجام را عهدنامه‌اي نزديک به ترکمانچاي معرفي مي‌کردند، امروز در تلاش هستند با توجه به نقش برجام در ايجاد يک ثبات سياسي يا حداقل آرامش سياسي در اذهان عمومي، زمينه‌هاي بهره برداري از آن را فراهم کرده و با وعده دادن به استفاده بهينه از برجام زمينه‌هاي کسب راي بيشتر را فراهم کنند.

وي همچنين ادامه داد: اين‌ها وعده‌هايي است که اساسا از سوي کانديداها براي جذب آرا مطرح مي‌شود. اينکه کانديداهاي اصولگرا تا چه اندازه برنامه‌اي براي نقد کردن چک برجام داشته باشند، در گرو توضيح کامل اين معناست.

مهدي مطهرنيا تشريح کرد: وقتي مي‌خواهيم چکي که برگشت خورده را نقد کنيم، به هرترتيب بايد از منظر حقوقي بهره‌مند شويم، منطق حقوقي و استفاده از ابزار سياسي با ادبيات انقلابي و برخوردارهاي قاطع قرابت چنداني ندارد و حتي کانديداهاي اصولگرا را دچار پارادوکس خواهد کرد.

به گفته اين تحليلگر مسايل بين‌المللي، شخص جناب رئيسي به عنوان يک انسان مجرب در عرصه قضاوت، به خوبي مي‌داند که اگر بد تعهدي در قالب قوانين بين‌المللي و داخلي صورت گيرد، اين بدتعهدي نمي‌تواند با ادبيات انقلابي-سياسي يا سياسي تقابل محور حاصل شود. بلکه بايد با ادبيات حقوقي تعامل محور دنبال شده و زمينه‌هاي بازگشت انتظارات از آورده‌ها را فراهم سازد.

مطهرنيا معتقد است، اين نکات بيش از آنکه در برگيرنده مواضع اصولي جناح محافظه کار اقتدارطلب باشد، بيشتر در چارچوب کسب راي در فضاي انتخاباتي بيان مي‌شود و از اين جهت فاقد برنامه عملياتي براي به منصه ظهور رسيدن آن تلقي مي‌شود.

مطهرنيا براين باور است که ممکن است برنامه‌هايي در اين زمينه وجود داشته باشد، اما نه نشانگاني از اين برنامه‌ها در مواضع آنها مي‌توان يافت و نه نشانگاني در ادبيات سياسي مطرح شده از سوي آنها در جهت رسيدن به اين اهداف تعريف شده در آينده ديد. فلذا در برزخ بين وزن گذشته و کشش آينده باقي مي‌مانند و برمبناي فشاري که اکنون در جهت انتخابات و فضاي انتخابات به وجود آمده، جملاتي را توليد مي کنند که هدف اصلي آن تنها گرفتن راي مردم در عرصه انتخابات تحليل مي‌شود.

**اعتراف اصولگرايان به کارآمدي برجام و عملکرد مثبت دولت يازدهم
حسن رسولي، فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز معتقد است: اگر محورهاي تبليغاتي نامزدهاي متعلق به جريان اصولگرا که با تقسيم کار و به صورت مشترک و متفق با هدف يک دوره‌اي کردن دولت يازدهم در قامت رقباي اصلي آقاي روحاني در صحنه رقابت‌هاي جاري حضور دارند، را به صورت دقيق بررسي کنيم، در مقايسه با جهت‌گيري‌هاي سياسي، رسانه‌اي و تبليغي جريان اصولگرا تا قبل از فصل دو انتخابات پيش روي به اين نتيجه مي‌رسيم که ادبيات گفتماني رقباي روحاني تفاوت‌هاي آشکاري نسبت به گذشته پيدا کرده است.

او همچنين يادآور شد: در سال‌هاي گذشته، تکيه کلام اصلي فعاليت‌هاي رقابتي اين جريان متمرکز بر مفاهيم و سوژه‌هايي از قبيل فتنه، ليست انگليسي، ساکتين فتنه و اين قبيل مفاهيم بود. طي دو مناظره اخير و حتي در ساير برنامه‌هاي محوري تبليغاتي کانديداهاي اصولگرا در اين مرحله، شاهد استفاده و به کارگيري محورها و خطوط تبليغاتي به اين شکل نيستيم که به اعتقاد من، اين عدم متوسل شدن سامانه تبليغاتي و رقابتي رقباي دولت و اصلاحات به اين مفاهيم که بي وقفه پس از حوادث انتخابات 88 در سطح گسترده مورد استفاده قرار مي‌گرفت، نشان دهنده حدي از واقع‌بيني و خردگرايي جريان اصولگراست.

به گفته رسولي، مجموعه فکري اصولگرا تا قبل از اين فصل انتخابات، برجام را نه تنها به عنوان يک اقدام بزرگ بلکه بعضا به عنوان نوعي خيانت به منافع ملي تصوير مي‌کرد و حتي نسبت‌هاي ناروا به مردان موفق حوزه ديپلماسي کشور مي‌داد؛ امروز خوشبختانه اين مجموعه دريافته است که يکي از مهم‌ترين موفقيت‌هاي دولت يازدهم در عرصه سياست خارجي و تامين منافع ملي، امضا سند برنامه جامع اقدام مشترک به صورت عزتمندانه و هوشمندانه است. لذا به جاي نفي و تخريب کليت برجام در مورد تسريع در انجام آن و به تعبير اين نامزد محترم، سرعت بخشيدن در نقد کردن دستاوردهاي برجام مي‌پردازند.

رسولي معتقد است که باز هم خود اين تغيير مسير و ادبيات گفتمان رقابتي در مواجه با بزرگترين پيروزي دولت جمهوري اسلامي ايران در عرصه ديپلماتيک ظرف 100 سال گذشته، قدمي رو به جلو براي اثبات صحت عمل دولت يازدهم و نيز قدمي در جهت نزديک‌تر شدن جريان اصولگرا به واقع بيني است. با اين حال، از آنجا که پرونده برجام نقطه عطف عملکرد دولت آقاي روحاني به شمار مي‌رود و در همه عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به عنوان يک بستر کارآمد مورد قبول وجدان عمومي جامعه قرار گرفته است، تعريضاتي از جنس «نقد کردن چک برجام به خرده گفتمان‌هاي رقابتي جريان اصولگرا» تبديل شده است.

به نظر من با اين تغيير نگرش و مسيري که در حوزه فعاليت‌هاي نظري رقباي روحاني ايجاد شده، فرصت مناسبي در اختيار آقاي رئيس‌جمهور قرار خواهد گرفت که در باقي‌مانده زمان تبليغاتي به ويژه در مناظره جمعه آتي، به نحو مستوفي به اين موضوع مهم پرداخته و ضمن روشنگري کامل و اطلاع‌رساني مطلوب افکار عمومي، از يکي از مهم‌ترين کارنامه عملکردي خود در خنثي سازي رقابت‌هاي جريان رقيب و اثبات قابليت، کارآمدي و کارداني خود در معرض افکار عمومي بيشترين تلاش و بهره‌برداري مثبت را به عمل آورد.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.2.19
**گروه اطلاع رساني**9370**2002**انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصي



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۳۷۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها

                                                                  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حسن بهرام‌نیا در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و فعالین مجازی استان اظهار داشت: با پشتیبانی ریاست محترم جمهور و هم‌صدایی رسانه‌های استان، پرونده مالیاتی نفت و گاز استان پس از ۴۳ سال به استان منتقل شد.   وی با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه و فعالین فضای مجازی استان افزود: رسانه‌ها همواره یار و همراه ما در تحقق برنامه‌های استان بودند از همه رسانه‌های استان با هر نوع نگاه و سلیقه‌ای تشکر می‌کنیم.   نماینده عالی دولت در استان ایلام اضافه کرد: گفتمان دولت سیزدهم، گفتمان مردمی ایران قوی است و از همه رسانه‌هایی که در انعکاس خدمات دولت تلاش کردند به‌صورت ویژه قدردانی می‌شود.   بهرام‌نیا با اشاره به مشارکت بالای مردم استان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، یادآورشد: رسانه‌ها در مشارکت ۵۳.۲۹ درصدی مردم در انتخابات نقش‌آفرین بودند و در کنار صدا و سیما، سپاه، بسیج و دیگر عوامل موجب شدند که استان ایلام جزو ۴ استان برتر در بحث مشارکت مردم در انتخابات قرار گیرد.   وی مطرح کرد: در جنگ ترکیبی و شناختی  دشمن، رسانه‌ها با سلاح خود که قلم و تحلیل آنهاست روشنگری کرده و نقش شوم دشمن را خنثی کردند.

دیگر خبرها

  • فهرست نامزدهای اصولگرا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها
  • مجری جنجالی صداوسیما به اصلاح‌طلب و اصولگرا رحم نکرد: حرامید! +تصویر
  • فعال اصولگرا: نماز خواندن پشت صدیقی باطل است!
  • واکنش رسانه اصولگرا به گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی و موضع گیری زیباکلام
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • دست‌درازی به کاربری باغات خط قرمز شورای شهر کرج است
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است