Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قم - وجهه سياسي و مذهبي قم اين شهر را در کانون توجه سياسيون قرار داده و باعث شده تا در ايام انتخابات همچنان در کانون توجهات باشد.

خبرگزاري مهر - گروه استان‌ها: قم شهري است که به دليل وجه مذهبي و البته سياسي جايگاه بسيار مهمي در کشور دارد، وجود حوزه علميه و در کنار آن حضور مراجع عظام تقليد در اين شهر باعث شده تا قم همواره مورد توجه سياسيون در رده‌هاي مختلف باشد و رفت و آمدهاي فراواني از گروه‌هاي مختلف سياسي در طول سال در اين شهر در جريان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همين امر موجب شده تا در انتخابات مختلف کشور بخصوص انتخابات رياست جمهوري، کانديداها قم را به عنوان مقصدي براي سفرهاي انتخاباتي خود در ليست داشته باشند و البته تبليغات و ستادهاي انتخاباتي خود را در اين شهر به شکل گسترده‌تري دنبال کنند.
گرچه در اين دوره از انتخابات به دليل گستردگي فضاي مجازي اقبال به سمت تبليغات سنتي کاهش يافته اما به نظر مي‌رسد بر اساس آنچه که در و ديوار شهر از آن حکايت دارند برخي از کانديداها تبليغات محيطي را همپاي تبليغات مجازي دنبال مي‌کنند. سيد ابراهيم رئيسي، سيد مصطفي ميرسليم، حسن روحاني و محمد باقر قاليباف به ترتيب بيشترين تبليغات محيطي و پوستري را در کنار فضاي مجازي در شهر قم دارند و دو کانديداي ديگر به نظر مي‌رسد که بيشترين تمرکز را در همان فضاي مجازي و البته در مناظره‌ها دنبال مي‌کنند.
بر اساس آنچه که در شهر قم مشاهده مي‌شود به نظر مي‌رسد بيشتر رقابت در اين شهر بين دکتر حسن روحاني و سيد ابراهيم رئيسي باشد و با توجه به اعلام حمايتي که طي چند روز اخير جامعه مدرسين حوزه علميه قم از رئيسي داشته اين رقابت چشمگيرتر شده است.
ابراهيم رئيسي سومين کانديدايي بود که بعد از مصطفي ميرسليم و محمدباقر قاليباف به شهر قم سفر کرد.
سفر قاليباف به قم
قاليباف دوشنبه چهارم ارديبهشت در اولين روزهاي تبليغات انتخاباتي و به عنوان نخستين سفر استاني به قم آمد. وي در اين سفر ابتدا به گلزار شهداي قم رفت و سپس ديداري با جمعي از علما و اساتيد حوزه داشت.

اين کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري سپس با حضور در مسجد اميرالمومنين(ع) قم در جمع مردم اين شهر سخنراني کرد که بخش‌هايي از آن در ادامه مي‌آيد:
«امروز در ساختار بين الملل جايگاه نظام اسلامي را ببينيد، کساني که تلاش مي کردند انقلاب اسلامي شکل نگيرد و بعد از انقلاب جنگ تحميلي را وارد کردند امروز مي بينند که ملت ايران در ساختار بين الملل تاثيرگذار است به خصوص در موضوعات منطقه‌اي بدون نقش ايران هيج ابرقدرت و قدرت منطقه‌اي نمي‌تواند هر تصميمي را گرفته و آن را اجرا کند. اين افتخار بزرگي براي ايران و انقلاب است.
ابراهيم رئيسي سومين کانديدايي بود که بعد از مصطفي ميرسليم و محمدباقر قاليباف به شهر قم سفر کرد
اين سزاوار نيست که جواني مي بيند مادرش در خانه مردم خدمتکاري مي کند، پول جمع مي کند تا فرزندش تحصيل کند و آن فرزند مدام فکر مي کند که جبران اين محبت مادرش را بکند.
اگر اطلاعات آماري 150 کشور در رتبه اقتصادي را بررسي کنيم ما جز 10 کشور آخر هستيم. دقيقا در جايي که پتانسيل داريم آخر هستيم. اين چه معنايي دارد.
امروز سرمايه بانک ها متعلق به چه کسي است. پول مردم در بانک هاست اما چقدر داريم کساني را که براي وام ازدواج در صف هستند. پول 98 درصد بانک ها در اختيار تنها 4 درصد مردم قرار مي گيرد.»
سفر ميرسليم به قم
سفر ميرسليم که با روز کارگر مصادف شده بود با بازديد وي از يکي از کارگاه‌هاي توليدي در قم آغاز شد کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري سپس با حضور در حرم حضرت معصومه(س) ضريح اين بانوي کرامت را زيارت کرد و بعد از آن در جمع اعضاي حزب مؤتلفه استان قم حاضر شد.
وي عصر همان روز در جمع دانشجويان پرديس فارابي قم سخنراني کرد و پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در خيابان امامزاده ابراهيم(ع) سخنراني داشت.
آنچه که در ذيل به آن اشاره مي‌شود بخش‌هايي از سخنان مصطفي ميرسليم در قم است.
«معتقديم حق گرفتني است و براي احقاق آن به سراغ بيگانگان نمي‌رويم چرا که در مکتب اهل بيت(ع) حق تعريف شده است و ما نيز تابع اين مکتب هستيم.
نخستين احقاق حق بايد مختص محرومان باشد، و در کشوري که محروميت وجود داشته باشند پيشرفت حاصل نمي‌شود.
مي‌خواهم محروميت، تبعيض و حاشيه‌نشيني حذف شود و حقوق مردم به درستي داده شود و براي اين امر بايد زحمت کشيد و نياز به همدلي و کمک مردم داريم.
دولتي که روي کار مي‌آيد بايد چشمانش به خود مردم باشد و با کمک خود مردم مشکلات را حل کند، صادقانه رفتار کند و ضعف‌هايش را براي مردم بازگو کرده و از آن‌ها کمک بگيرد نه اينکه آن را کتمان کرده يا دروغ بگويد.

اصل اول اشتغال است و تمام همت دولت‌ها در مرحله اول بايد براي اشتغال مولد و توليد ملي اختصاص گيرد و به جوانان کشور به جاي بيگانگان تکيه کرد.
معتقد به مسکن ارزان هستيم اما نه آن مسکني که در کمترين زمان ممکن دچار فرسودگي شود؛ من مهندس هستم و مي‌گويم با شيوه‌هايي مي‌شود به مسکن ارزان و با کيفيت دست يافت.»
سفر رئيسي به قم
و در ادامه سفرهاي انتخاباتي سيد ابراهيم رئيسي سومين کانديدايي بود که مهمان قمي‌ها شد وي اجتماع طرفدارانش را در مصلاي قم برگزار کرد اجتماعي که آنچه از تصاوير و مشاهدات قابل استناد بود با استقبال گسترده مردم قم روبه رو شد.
حجت‌الاسلام رئيسي در اين سفر ابتدا حرم مطهر را زيارت کرد و سپس به ديدار برخي اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم رفت. در ادامه گزيده‌اي از سخنان اين کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري مي‌آيد.
«ما با مشکلات فزاينده‌اي در کشور روبرو هستيم و شرايط سختي داريم، امروز بيکاري تنها منحصر به جوانان جوينده کار نيست. امروز 17 هزار کارگاه توليدي ما تعطيل شده است و هر روز به اين رقم افزوده مي‌شود. بخش اعظمي از کارخانه‌ها نيز از محور توليد خارج شده‌اند.
ما معتقديم مي‌توانيم اما آقايان مي‌گويند از کجا مي‌شود؟ دولت بايد براي يارانه‌ها و کساني که با همان يارانه زندگي خود را مي‌چرخانند فکري کند. حل مشکل، برنامه‌ريزي مي‌خواهد. جهاد سازندگي يکي از ثمره‌هاي انقلاب بود که تعطيل و در وزارت کشاورزي ادغام شد که اي کاش کشاورزي در جهاد ادغام مي‌شد. ما بايد مجدداً جهاد سازندگي را احيا کنيم و آن را در سرتاسر کشور گسترش دهيم.
بيگانگان گره‌اي از گره‌هاي هيچ ملتي باز نکرده‌اند که دومي‌اش ما باشيم. معطل نگه داشتن کشور به‌گونه‌اي که ديگران براي ما گره‌گشايي کنند خطا است.
بايد نقش مردم در گره‌گشايي امور را اولين نقش ببينيم. قفلي بدون حضور مردم باز نخواهد شد. بايد نگاه به منابع و ثروت کشور را اصلاح کنيم. کشور ما ثروتمند و داراي منابع ارزشمند است.
امروز عده‌اي حق بيت المال را مي‌خورند و فرار مالياتي دارند. يقه سفيدها ميلياردي مي‌برند اما به يک کوله بر چسبيده‌اند. کانتينر کانتينر مي‌آورند اما ماليات نمي‌دهند و در مقابل مردم مي‌بينند که عده‌اي حقوق نجومي مي‌گيرند.

در برجام اقداماتي را انجام دادند. يک دولت قوي و مطمئن بايد چک نقد نشده برجام را نقد کند. با عنايت خداوند و حمايت ملت نه تنها چک برجام را براي ملت نقد مي‌کنيم بلکه اجازه نگاه طمع آلود هيچ کسي را به منافع ملت نمي‌دهيم. اين‌ها هم بخشي از سخنان ابراهيم رئيسي در جمع مردم و علماي شهر قم بود.»
توصيه‌هاي مراجع تقليد
البته در اين بين درس خارج فقه مراجع هم تحت تأثير فضاي انتخاباتي قرار دارد و در روزهاي چهارشنبه که روز مهمي در برگزاري دروس خارج مراجع است همواره بر حضور پرشور مردم در انتخابات تأکيد مي‌شود و البته در اين بين نصيحت‌هايي به کانديداها و طرفداران آن‌ها هم صورت مي‌گيرد.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي در درس خارج فقه چهارشنبه گذشته طي سخناني با تأکيد بر اينکه اميد، چرخ‌هاي اجتماع را به حرکت در مي‌آورد بيان کرد: نبايد حجم مشکلات را زياد عنوان کرد که در مردم اين‌گونه تفکر ايجاد شود که به آينده اميدي نيست؛ زيرا يأس از آينده موجب بيکاري و فرار از مسئوليت‌ها مي‌شود.
مراجع تقليد در دوران تبليغات انتخابات هرگونه ديداري را که شائبه تبليغاتي داشته باشد را نمي‌پذيرند
وي در ادامه تأکيد کرد: کانديداها اگر انتقادي هم از يکديگر دارند در ابتدا کارهاي مثبت و خوب را عنوان کنند و بعد از آن انتقاد داشته باشند و به عنوان مثال بايد بگويند چنين اقدامي خوبي صورت گرفته و اين اقدام هم بايد انجام شود.
آيت الله مکارم شيرازي ادامه داد: نکته ديگري که مورد غفلت قرار گرفته اين است که همه مشکلات را به مسائل اقتصادي نسبت مي‌دهند در حالي که اين‌گونه نيست و پرونده‌هاي قضايي نشان مي‌دهد که مشکلات ديگري همچون مسائل اخلاقي و طلاق و امثال اين‌ها هم در جامعه وجود دارد.
آيت الله العظمي نوري همداني هم در درس خارج فقه خود با بيان اينکه برخي در برابر سخنان کانديداها موضع مي‌گيرند، گفت: برخي به دنبال سنگ‌اندازي در برابر سخنان کانديداها هستند به عنوان مثال وقتي کانديدايي مي‌گويد ما مي‌خواهيم مشکل فقر را برطرف کنيم و يا يارانه‌ها را دو برابر کنيم مي‌گويند مجلس نمي‌تواند چنين اجازه‌اي دهد.
وي ادامه داد: پس چگونه است که مجلس مي‌تواند براي برخي حقوق 20 ميليوني تصويب کند اما معلم و کارگران بايد در طبقه کم درآمدترين‌ها قرار گيرند و مي‌گويند براي اين اقشار بودجه نداريم.
استاد درس خارج فقه حوزه در ادامه بر اهميت مسئله انتخابات اشاره و ابراز داشت: مردم بايد به دنبال انتخاب اصلح باشند و در هر صورت به ميدان بيايند و انتخاب را به عنوان وظيفه شرعي و اسلامي خود بدانند.
البته بايد براي اين نکته هم تأکيد کرد که مراجع تقليد در دوران تبليغات انتخابات هرگونه ديداري را که شائبه تبليغات داشته باشد را نمي‌پذيرند و کانديداهايي که به قم سفر مي‌کنند نمي‌توانند با مراجع ديدار داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۳۹۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، روز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، اظهار کرد: پیشاپیش شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گویم. همانطور که مستحضر هستید در زمان امام صادق (ع) فرصتی برای نشر، ترویج و گسترش معارف بلند اسلامی فراهم آمد و شاگردان مبرزی از مکتب ایشان آموختند و به تبلیغ اسلام واقعی پرداختند. همچنین روز معلم و شهادت استاد شهید مرتضی مطهری را گرامی می‌داریم؛ استاد مطهری از شاگردان مکتب امام صادق (ع) و متعلق به اخلاق اسلامی بودند.

وی در ادامه نشست امروز با بر شمردن خصایص یک قاضی اظهار کرد: امر قضا، امر خطیری است؛ یک قاضی برای آنکه به حق و عدالت قضاوت کند باید دقت‌نظرِ بالایی داشته باشد و از حِلم و بُردباری زیادی برای بررسی تمام ابعاد و جوانب پرونده برخوردار باشد؛ همچنین یک قاضی باید به صورت مرتب دانش و اطلاعات خود را به‌روز کند تا در قبال پرونده‌هایی که دربرگیرنده‌ی امور مستحدثه و جدید هستند، به قوه علم و تشخیص نائل شود؛ تاکنون تا حدودی شُعب و مجتمع‌‎های قضائی ما، تخصصی شده‌اند و این مهم، هر چه بیشتر نیز محقق می‌شود؛ علی‌ای حال، قاضی ما باید پیوسته در باب موضوعات و مقولات کیفری و حقوقی در اموری که پرونده‌ها به او ارجاع می‌شوند، اعم از بانکی، بورسی، دریایی، محیط زیست، بین‌الملل و غیره مطالعه داشته باشد و دانش خود را به‌روز کند؛ در این زمینه بخش آموزشی قوه قضائیه نیز باید مستمراً آموزش‌های روزآمد را به قضات ما ارائه دهد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یک قاضی علاوه بر اینکه مستمراً دانش خود را ارتقا می‌دهد، باید اهل مشورت نیز باشد و در فهم مسئله، تشخیص مصداق و تطبیق موضوع، با صاحبنظران مشورت کند. همچنین قاضی ما باید به ملاحظات ناظر بر تناسب جرم و مجازات نیز اهتمام داشته باشد و مجازاتِ بازدارنده و متناسب اِعمال کند و توجه داشته باشد که این مجازاتِ تجویزشده، موجب وهن نیز نشود.

وی بیان داشت: بعضاً اقدامات و آرای قضات علاوه بر جنبه‌های حقوقی و قضائی، جنبه‌های اجتماعی نیز پیدا می‌کنند؛ ولو آنکه ما نخواهیم و جز اراده ما نیست، اما جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند؛ لذا خطاب به تمامی مراجع قضائی به ویژه دیوان عالی، دیوان عدالت اداری، رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها در سراسر کشور تاکید می‌کنم که نسبت به آن دسته از آرا و تصمیماتی که جنبه‌هایی غیر از ابعاد حقوقی و قضائی پیدا می‌کنند (و حتی در ابعاد حقوقی و قضائی، آثار بیرونی و بین‌المللی بر آنها مترتب می‌شود) نهایت دقت و توجه را داشته باشند و تصمیمات و آرای خود را مُنضَم به پیوست رسانه‌ای کنند و پیش از صدور آنها، هماهنگی‌های لازم را با مرکز رسانه قوه قضائیه به عمل آورند. باید توجه کنید که ممکن است پس از صدور یک قرار یا حکم یا ابلاغ، نتوان پیوست رسانه‌ای مناسبی در قبال آنها تدوین کرد؛ لذا در قبال مسائل و موضوعات قابل پیش‌بینی، قبل از اقدام، با هماهنگی مرکز رسانه، برای جلوگیری از وقوع آسیب و تبعات، پیوست رسانه‌ای مناسب را تدوین کنید.

رئیس عدلیه اظهار داشت: تاکید ما بر تدوین پیوست رسانه‌ای در قبال آرا و تصمیمات قضائی که ذو ابعاد هستند بیانگر اهتمام ما به مقوله‌ی افکار عمومی است؛ بنابراین ما به مقوله‌ی افکار عمومی توجه ویژه داریم و از آن غافل نمی‌شویم؛ در عین حال، تاکید داریم که قضات ما نباید قضاوت خود را بر اساس فضاسازی‌ها و جوسازی‌هایی که در فضای مجازی و غیرمجازی شکل می‌گیرد، به پیش ببرند. این فضاسازی‌ها ممکن است همیشه وجود داشته باشند و حتی تشدید نیز شوند؛ مهم آن است که معیار ما (پس از توجه به رضایت خداوند و سوگندی که یاد کرده‌ایم) قانون است. کار ما باید قانونمند و مُتقن باشد، حالا ممکن است فضاسازی هم در قبال آن صورت گیرد. بنابراین ما در قوه قضائیه نسبت به افکار عمومی به هیچ‌‎وجه بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی‌ها، تصمیم قضائی نمی‌گیریم.

وی در ادامه نشست امروز، با اشاره به استمرار جنایات سبعانه رژیم غاصب صهیونیستی در غزه، بیان داشت: صهیونیست‌ها طی هفت ماه اخیر علی‌رغم ارتکاب انواع و اقسام جنایات و نسل‌کشی در غزه و به شهادت رساندن بیش از ۳۴ هزار انسان بیگناه که اکثر آنان زنان و کودکان هستند، به هیچ‌یک از اهداف نامشروع خود دست نیافته‌اند و امروز به برکت خون‌های ریخته شده در غزه، علاوه بر ایجاد و گسترش نفرت جهانی از رژیم صهیونیستی، یک بیداری انسانی نیز در سراسر دنیا و یک خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف بویژه آمریکا و اروپا شکل گرفته است. نکته قابل تأمل آنکه خیزش دانشجویی شکل‌گرفته در آمریکا با خشونتی تمام‌عیار از ناحیه پلیس و دولت آمریکا مواجه شده است؛ به گونه‌ای که اگر تنها یک مورد از اقدامات خشونت‌آمیزی که نیروهای آمریکایی در قبال دانشجویان ضدصهیونیستی به کار گرفتند در ایران و یا کشورهای مشابه صورت می‌گرفت، آمریکایی‌ها معرکه به پا می‌کردند و فریاد نقض حقوق بشر سر می‌دادند.

رئیس دستگاه قضا افزود: البته به موازات گسترش نفرت جهانی از رژیم صهیونیستی، در داخل این رژیم نیز شکاف‌ها و گسست‌ها بیشتر شده است و استعفاهای سلسه‌وار سران نظامی این رژیم غاصب، بیانگر همین امر است.

اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش، مجدداً روز معلم را گرامیداشت و با تشریح اهمیت مقام معلم، گفت: در همه زمان‌ها، مسئله تعلیم و تربیت و نقش معلم، مقوله‌ای حائز اهمیت است؛ لیکن در عصر حاضر به سبب اشتغالات بیشتری که والدین دارند، اهمیت نقش معلم و تأثیری که او می‌تواند بر دانش‌آموزان داشته باشد، مضاعف است.

وی همچنین با گرامیداشت روز کارگر، گفت: کارگران از ستون‌های تولید و ارائه خدمات در جامعه هستند و اگر آنها نباشند، زندگی فلج می‌شود. دو قشر مؤثر و زحمتکش کارگران و معلمان، با مشکلاتی مواجه هستند لذا ضرورت دارد نسبت به رفع مشکلات این دو قشر بویژه مشکل مسکن آنها اهتمام ویژه شود.

کد خبر 6092069

دیگر خبرها

  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • حمایت کامل یک مرجع تقلید از «طرح نور»: امری مبارک است | درباره حجاب به شدت حساسیم
  • قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند
  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • بازداشت عامل تیراندازی در گتوند
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • اجرای طرح تعیین تکلیف پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی کشور
  • طرح تعیین تکلیف پرونده‌های مراجع انتظامی کشور اجرا می‌شود
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد