Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا علیزاده روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به گشایش نمایشگاه ترویجی نمونه سازی چادرشب و زیورآلات گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی استفاده از تمام ظرفیت های دولتی و مردمی در راستای مقاوم سازی اقتصاد کشور است که در این بین، صنایع دستی نقش ویژه ای دارد.
وی به جایگاه صنایع دستی در افزایش تولید ناخالص ملی اشاره و اظهار کرد: در زمان حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه به مقوله صنایع دستی نگاه ویژه ای دارند و با برنامه ریزی صحیح در این حوزه ، توانسته اند ارزآوری و درآمد سرانه بالایی را نصیب خود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علیزاده وجود رقیبان خارجی در حوزه صنایع دستی با قیمت و کیفیتی پایین تر را آفت صادرات اقلام صنایع دستی دانست و گفت: در راستای رفع این معضل و به چرخش درآوردن چرخه های تولید صنایع دستی ضروریست تا نوآوری در تولید و بازاریابی به شیوه نوین را در نقطه توجه برای صادرات این کالاها قرار دهیم.
علیزاده یادآور شد: طی سال های 92 تا 95 ، میزان صادرات آثار هنرهای سنتی و صنایع دستی استان چهار میلیون و 400هزار دلار بوده است.
وی اضافه کرد: این رقم سال 92 ، 700هزار دلار بود که در سال 95 به یک میلیون و 500هزار دلار رسیده است.
علیزاده توسعه و پیشرفت در صادرات صنایع دستی را مرهون همت و تلاش هنرمندان این حوزه دانست و یادآور شد: اقدام و عمل نگاهی نافذ بر تحقق اقتصاد مقاومتی را می طلبد.
وی اشتغال جوانان را دغدغه دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند و گفت: جوانان علاقمند به هنرهای سنتی و صنایع دستی درصورت مهارت آموزی و شرکت در دوره های توانمندسازی می توانند به اشتغالی با ضریب مثبت برسند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ایجاد بازارچه های عرضه محصولات صنایع دستی، رفع مشکلات بیمه ای هنرمندان این حوزه و نیز اعطای تسهیلات کم بهره را مهمترین نیاز فعالان حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانست و افزود: تحقق این نیازمندی ها با تعامل و تامل جمعی مرتفع می شود.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر 21 هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از 80 رشته فعالیت می‌کنند.
نمایشگاه ترویجی نمونه سازی چادرشب و زیور آلات گیلان در محل نمایشگاه دائمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در حال برگزاری است.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۳۹۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، دوشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ضمن تسلیت درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند برجسته و پیشکسوت صنایع‌دستی در رشته چلنگری (آهنگری به شیوه سنتی) اظهار کرد: این هنرمند به‌عنوان آخرین گنجینه زنده بشری برای حفظ، احیا و ثبت‌ملی هنر و فن چلنگری مازندران در فهرست آثار ناملموس کشور بسیار تلاش کرد.   مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به تسلط این هنرمند پیشکسوت به تکنیک خاص در چلنگری، افزود: آهنگری سنتی با استفاده از جوش گِل رس به هم و ساخت ابزار و ادوات کشاورزی یکی از شاخص‌های هنری این هنرمند در ساخت محصولات بوده است.   ایزدی آهنگری را یکی از کهن‌ترین روش‌های فرم دهی فلزات برشمرد و تصریح کرد: چلنگری، نوعی آهنگری سنتی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج، داس، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شد.   مرحوم نجفی در سال ۱۴۰۰ به عنوان گنجینه زنده بشری در رشته جلنگری، آهنگری سنتی به شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست ناملموس ملی ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • درگذشت پیشکسوت صنعت چلنگری 
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ برگزار شد
  • ۱۳۰۰ نفر از دوره‌های آموزشی صنایع دستی بهره‌مند شدند
  • بهره مندی بیش از هزار نفر از دوره های آموزشی صنایع دستی