Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@06:49:40 GMT

ابداع استخوان مصنوعی با مغز استخوان زنده

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۳۹۸۳۲

ابداع استخوان مصنوعی با مغز استخوان زنده

دانش>پزشکی - همشهری آنلاین:
دانشمندان موفق به ساخت استخوان مصنوعی قابل کاشتی شده‌اند که از مغز استخوانی زنده با توانایی تولید خون سالم برخوردار است.

براساس نيوساينتيست، مغز استخوان بافتي اسفنجي در مركز استخوان است كه يكي از وظايف آن توليد سلول‌هاي قرمز خوني از سلول‌هاي بنيادي است. پيوند مغز استخوان درماني است كه گاه براي مداواي بيماري‌هاي خود ايمني يا انواع خاصي از كم‌خوني به كار گرفته مي‌شود، بيماري‌هايي كه به واسطه آنها بدن توانايي توليد ميزان مورد نياز سلول‌هاي خوني يا عامل انعقاد خون را از دست مي‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنين جراحي‌هاي پيوندي شامل جايگزين كردن بافت مغز استخوان آسيب‌ديده با مغز‌استخوان سالم از يك اهدا كننده‌است، اما پيش از آن بايد سلول‌هاي بنيادين گيرنده از بين بروند تا جا براي سلول‌هاي اهدا كننده وجود داشته‌باشد. اين عمل با كمك داروها و پرتودرماني انجام مي‌گيرد كه از عوارض جانبي جدي مانند تهوع شديد و از دست رفتن باروري برخوردار است.

محققان دانشگاه كاليفرنيا سن‌ديه‌گو براي ميانبر زدن اين مرحله دشوار درماني، بافت پيوند‌زدني را ايجاد كردند كه شبيه به مغز استخوان است. اين بافت محلي براي كشت و رشد سلول‌هاي بنيادين اهدا كننده است و مي‌تواند نياز به استفاده از دارو و پرتودرماني پيش از عمل پيوند را از بين ببرد.

اين بافت قابل پيوند از دو بخش برخوردار است، ساختاري خارجي و استخوان مانند و بخش داخلي و مغز استخوان‌مانند كه هردو از قالبي هيدروژلي ساخته شده‌اند. درون لايه خارجي‌تر فسفات كلسيم به سلول‌هاي بنيادين اهدا كننده كمك مي‌كند تا به سلول‌هايي تبديل شوند كه استخوان را مي‌سازند. بخش دروني نيز بستري را براي رشد سلول‌هاي بنيادين مغز استخوان فراهم مي‌كند.

زماني كه اين تكه زير پوست موش‌ها قرار گرفت، به ساختاري استخوان مانند تبديل شد و مغزاستخواني فعال را ايجاد كرد. سلول‌هاي خوني اهدا كننده درون اين ساختار توانستند به جريان افتاده و با سلول‌هاي خوني ميزبان تركيب شوند. پس از 6 ماه سلول‌هاي خوني اهدا كننده و گيرنده در بدن در جريان بودند.

از آنجايي كه اين ساختار به جاي جايگزين كردن كامل خون ميزبان،‌ به خون قديمي سلول‌هاي جديد مي‌افزايد، نمي‌توان از آن براي درمان سرطان خون استفاده كرد. درمان اين بيماري همچنان به جايگزيني كامل مغز استخوان سالم نيازمند است.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۳۹۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود

به گزارش قدس خراسان، اکران فیلم سینمایی تمساح خونی با حضور جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، الناز حبیبی و شبنم قربانی در روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۹ در پردیس سینمایی اطلس برگزار خواهد شد.

در خلاصه داستان تمساح خونی آمده است «ما می‌خوایم بزرگترین قورباغمونو قورت بدیم! طعمه بزرگ، دردسرای خودشو داره، ولی ما قراره بدون خون و خونریزی شکارش کنیم؛ آخه ما از تمساح‌ها باهوش‌تریم...!»

این فیلم در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول را برای جواد عزتی به ارمغان آورد. 

علاقه‌مندان به حضور در این اکران‌های مردمی می‌توانند به مراجعه به سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت سینما، بلیت‌های خود را خریداری کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • کمک مرکز نیکوکاری در یزد به آزادی زندانیان
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • (تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی
  • فیلم/شمسایی قهرمانی آسیا را به «شهید غیرت» اهدا کرد
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست