Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به اقدامات نظام بانکی در چهار سال گذشته گفت: ایجاد ثبات در بازار ارز و کنترل نوسانات آن علی‌رغم شوک جدید بابت قیمت نفت ، کنترل نرخ تورم از اقدامات مهم بانک مرکزی در این مدت بود و این بانک تلاش کرد در جهت هم‌افزایی در اقتصاد کلان با استفاده از ابزارهای مالی و سلطه مالی که در گذشته از آن بهره گیری می‌شد مقابله کند و در مسیر برنامه‌های بلندمدت حرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین رشد اقتصادی منفی 6 و 8 درصدی سال 91 در 9ماهه سال 95 به 11.6 درصد رسیده که عمده آن مربوط به رشد ناشی از حوزه نفت بوده و هرچند کسی فکر آن را نمی‌کرد که پس از برجام صادرات نفت دو برابر شود اما آثار این رشد در حوزه نفت کاملاً مشهود است.

سیف خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی بدون نفت در سه فصل سال 95 کاملاً مشهود است و از منفی 1.5 تا 4.6 درصد رشد داشته که دستاورد بزرگی است. همچنین رشد صنعت در 9 ماهه سال 95 به 5.8 درصد رسیده و تحرک اقتصادی با ورود نظام بانکی به دست آمد. با هماهنگی وزارت صنعت و وزارت کشاورزی تسهیلات نظام بانکی به صورت بهینه هدایت شد و با منابع محدود توانستیم رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد کنیم.

17.500 میلیارد تومان به بنگاه‌های اقتصادی تخصیص داده شد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تخصیص 17.5هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در این مدت خاطرنشان کرد: 25 هزار واحد اقتصادی از این طرح منتفع شدند و شغل‌های جدیدی به وجود آمد.

وی افزود: در سال 95 رقمی به ارزش 538 میلیارد تومان تسهیلات داده شد که 64 درصد آن مربوط به تامین سرمایه در گردش بود.

وی ادامه داد: تنگنای مالی اقتصادی در فضای امروز کشور نباید تحت تاثیر انتخابات قرار گیرد و برخی عنوان کنند که بانک‌ها در شرف ورشکستگی هستند. هرچند بانک‌ها مشکل مالی دارند اما طی دو سال گذشته بسیاری از مشکلات حل و فصل شده و افزایش سرمایه خوبی در بانک‌های دولتی داشته‌ایم. اقداماتی که در مسیر اصلاح نظام بانکی به عمل آمده موجب شد تا نظام بانکی با استانداردهای روز تطبیق داده شود و در بحث کفایت سرمایه 12 درصدی و تعیین حداقل‌های افشا در صورت‌های مالی اقدامات خوبی انجام شد. همچنین در خصوص انجام معاملات با برقراری ارتباطات با سایر بانک‌ها اقدامات قابل توجهی داشته‌ایم.

وی با اشاره به دارایی‌های منجمد گفت: ما معتقدیم دارایی‌های غیر مالی و منجمد باید به نقدینگی تبدیل شود که این اقدام سال به سال دنبال می‌شود. برخی از دارایی‌ها مانند سهام و املاک باید به دارایی‌های نقدی مبدل شود ضمن آنکه بخش دیگری از مطالبات بانک‌ها به دولت برمی‌گردد که باید در خصوص تسویه حساب آن تصمیم‌گیری شود.

مشکل نظام بانکی مشکل امروز یا دیروز نیست

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد‌:بانک‌ها برای اینکه بتوانند با نظام بانکی بین‌المللی در ارتباط باشند باید به صورت مستحکم فعالیت‌های خود را ادامه دهند البته پوشش کافی برای ریسک‌های محتمل از قبل پیش‌بینی شده انجام گرفته شده و صندوق سپرده از دو سال پیش کار خود را آغازکرده است.

نظام نظارت بر بانک ها طراحی شد

سیف گفت: نظام نظارت بر بانک‌ها طراحی شده و تا پایان اردیبهشت ماه عملیاتی می‌شود و بر مبنای رتبه‌بندی بانک‌ها نظارت بر بانک‌های پرریسک انجام خواهد شد.

وی گفت: در اوایل دولت رئیس بانکی متهم شد که به کنترل قیمت به هر طریقی رکود را ریشه‌دارتر و با خسارت‌تر می‌کند. ما در آن زمان رکود تورمی را داشتیم و در شرایط تورمی کنترل نقدینگی و سیاست‌های انقباضی کمک‌رسان است و بانک مرکزی باید سیاستی را اعمال کند که در عین کنترل تورم بتواند رونق اقتصادی را نیز ایجاد کرده که بر این اساس نتیجه تلاش بانک مرکزی ساماندهی موسسات مجاز بود و تحقق هدف تورم تک‌رقمی از دیگر نتایج به دست آمده است.

سیف در مورد وعده‌های برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد یارانه 250 هزار تومانی گفت: در دولت گذشته با دستور وزیر اقتصاد و دارایی به جیب بانک مرکزی دست بردند و 5هزارو 700 میلیارد تومان برداشت کردند تا بخشی از بودجه یارانه را تامین کنند. ضمن آنکه یک رقم سه هزار میلیاردی دیگر را نیز به دستور رئیس جمهور برداشت کردند که این کار نیز خلاف بود و هنوز پرونده آن باز است که در دیوان محاسبات هم اعلام شده.

وی افزود: ضمن آنکه سه میلیارد دلار به ریال تبدیل شد که رقم آن به 3هزار و 700 میلیارد تومان رسید و به پروژه‌ها تزریق شد. از این دست اشتباهات کم نبوده. همچنین مسکن مهر و خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی آن و چاپ اسکناس برای تامین این میزان از دیگر اشتباهات دولت گذشته بود اما در حال حاضر 170 هزار واحد مسکونی مسکن مهر بدون متقاضی وجود دارد.

وی گفت: تمامی مطالبات معوق به چهار سال پیش برمی‌گردد و مطالبات معوق در زمان پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌شود.

دستاورد بانک مرکزی در مورد ارز کم نبوده

سیف گفت: به وجود آوردن ثبات در بازار ارز زمانی که نرخ آن سه هزار تومان بود در صورتی که نرخ آن می توانست بیشتر از این میزان باشد یکی از دستاوردهای بزرگ بانک مرکزی است. وظیفه بانک مرکزی تلاش برای نوسان‌گیری هیجانی این بازار است. شوک در قیمت ارز که از نصف شدن درآمدهای نفتی حاصل می‌شد نتوانست خللی در اقتصاد ایجاد کند و یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ ما این بود که بنا داریم گزارشگری مالی خود را از دلار به ارز دیگری تغییر دهیم.

وی گفت: شکاف بین ارز رسمی و آزاد از 120 درصد به 16.2 درصد رسید و رانت‌هایی که در این قضیه وجود داشت در حال کاهش است و به نظر جلوگیری از هر رانتی در صدد یکسان سازی نرخ ارز هستیم.

نظام بانکی بعد از برجام با قبل از برجام قابل مقایسه نیست

وی گفت: در نظام بانکی بعد از برجام اتفاقات خوبی افتاد و روابط کارگزاری‌ها گسترش یافت و در تجارت خارجی کشور که به سمت صرافی‌ها شیفت شده بود تغییراتی به وجود آمد و درصددیم تا برای فعالین تجارت خارجی جاذبه‌هایی را ایجاد کنیم. در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و برخی کالاهای اساسی شرایط بحرانی داشتیم مانند گندم و ما به سرعت این موضوع را حل کردیم. ضمن آنکه در حال حاضر در خصوص وصول درآمدهای نفتی مشکلی وجود ندارد و با توجه به ضوابط بانکی با کشورهای ایتالیا و اتریش حواله‌ها به راحتی انجام می شود.

وعده‌های کاندیداها باید منطقی باشد

وی گفت: وعده هایی که کاندیداها می‌دهند باید برمبنای واقعیات باشند زیرا سال‌ها در آینده طول خواهد کشید تا آثار تخریبی این وعده ها درکشور به دلیل ندانم‌کاری جبران شود. کاندیداها باید برنامه ارائه دهند و اینکه بگویند چه برنامه‌ای برای چند برابر کردن یارانه و برای مراجعین جویای کار دارند زیرا افراد مختلف ظرفیت‌های اجرایی متفاوتی دارند. اما در هر صورت مبنا بودجه‌ای است که در حال حاضر وجود دارد و معجزه‌ای در آن رخ نخواهد داد.

وی در خصوص بی‌مهری برخی کاندیداها به دولت گفت: بالاترین سرمایه هر کشوری سرمایه انسانی آن است و نباید با تخریب آن افکار عمومی را بهم ریخت. چطور می‌توان کارکنان یک ارگان را متهم به زد و بند کرد در حالی که این افراد باید 30 سال سابقه کار داشته باشند و انسان‌های ارزشمند و متعهدی در این نظام هستند.

7 تعاونی کاسپین مجوز دارند

وی در مورد موسسه کاسپین گفت: هشت تعاونی غیرمجاز اعلام شدند و بانک مرکزی هم هیچ مسئولیتی در این خصوص نداشت و یکی از اهداف ما ساماندهی آنها بود. این در حالی است که در دوره های گذشته با آن مماشات می‌شد و ما شاهد آن بودیم که یک شبعه موسسه غیرمجاز به صد شعبه افزایش پیدا می کرد. در حال حاضر با برنامه‌ریزی هایی که صورت گرفت بخشی از نقدینگی کاسپین ساماندهی شد هرچند ما می دانیم که خسارات زیادی به سپرده‌گذاران وارد شد اما لیست دارایی‌ها و لیست سپرده گذاران تهیه شده و هفت تعاونی کاسپین در حال حاضر مشکلی ندارند و تنها یک تعاونی آن باقی مانده است. ما از اتفاقی که افتاده متاسفیم و اعلام می کنیم که بانک مرکزی اجازه حیف و میل منابع را نمی دهد و سپرده‌ها با مجوز کاسپین ارائه خواهد شد.

میانگین نرخ سود 19 تا 20 درصد است

وی در خصوص میانگین سود بانک‌ها گفت:میانگین دامنه نرخ سود بین 19 تا 20 درصد است که با شرایط تورم 9 درصدی منطبق بوده البته بانک مرکزی نوسانات هیجانی را کنترل می‌کند و تا بعد از انتخابات هم اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.

سیف در مورد پرداخت منابع قرض‌الحسنه گفت: سال گذشته یک میلیون و 20 هزار تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شد که رقم آن حدود 9 هزار و 800 میلیارد تومان برآورد می‌شود و وام ازدواج سه میلیون تومانی به 10 میلیون ارتقا پیدا کرد هرچند منابع قرض الحسنه محدود است اما رشد قابل توجهی نسبت به سال 94 داشتیم که به لحاظ مبلغی 300 درصد رشد داشته و چهار برابر شده است.

سیف گفت: کار نظام بانکی در کشور واسطه‌گری وجوه است تا تعادل بین منابع و مصارف را ایجاد کند. کار بانک‌ها در کشور تامین نیازهای کوتاه‌مدت است در حالی که کار بازار سرمایه تامین پروژه‌های بزرگ بوده و ما سعی داریم تا با کمک وام‌های خود به طرح‌های زودبازده آنها را تقویت کنیم.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۲۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید

بانک مرکزی اعلام کرد: تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بانک مرکزی به تازگی در پاسخ به ادعای یک رسانه درباره میزان تورم، جزئیاتی از روند این شاخص در سال گذشته و آخرین وضعیت آن در فروردین امسال ارائه کرد.

در متنی که بانک مرکزی منتشر کرده، آمده است: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

توضیحات بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

هفته گذشته نیز مرکز آمار از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۰.۹ درصد در پایان فروردین ماه خبر داده بود.

کد خبر 750348

دیگر خبرها

  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • دولت با نظام بانکی شوخی ندارد
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • مدیر عامل بانک سینا برکنار شد