Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@13:07:42 GMT

اين خوراکي ها قد شما را مي خورند!!

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۴۳۱۷۱

خبرگزاري آريا-نوشابه مانع جذب کلسيم مي‌شود و از اين طريق مي‌تواند باعث کوتاه قدي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا،بلند شدن قد کودکتان، دغدغه ذهني‌تان شده است. فکر مي‌کنيد به اين دليل که همسرتان قد کوتاهي دارد، بايد هرچه زودتر تمهيدات لازم را انجام دهيد. او را کلاس‌هاي مختلف ورزشي اعم از بسکتبال و واليبال ثبت نام کرده‌ايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبليغات غلط و سود‌جويانه هم گاهي قلقلکتان مي‌دهد، کفش‌ها و داروها و وسايلي براي قد کشيدن. بدتان نمي‌آيد آنها را روي کودکتان امتحان کنيد. حال ببينيم شايع‌ترين دليل کوتاه قدي چيست و آيا آنچه در ماهواره براي افزايش قد تبليغ مي‌شود، راهي براي افزايش قد است و آيا واقعا اينها تبليغات واقعي است؟
اين تبليغات، کاذب و فريب‌دهنده است. بعد از هجده سالگي، هيچ مکمل و دارويي باعث افزايش رشد قد نمي‌شود. ممکن است افزايش قد در برخي افراد تا بيست سالگي هم ادامه يابد، اما بعد از آن سن، نه دارويي وجود دارد که رشد قد را افزايش دهد و نه مکمل‌ها چنين تاثيري خواهند گذاشت، بنابراين مکمل‌ها يا ساير روش‌هايي که در ماهواره تبليغ مي‌شود، به هيچ عنوان اثري در افزايش رشد ندارند.
تهيه دارو فقط از داروخانه
آنچه بايد مردم دقت کنند، اين که هر دارويي که از لحاظ علمي تاييد شده باشد، به داروخانه‌ها راه مي‌يابد. مردم مطمئن باشند، داروهايي که خارج از اين کانال عرضه مي‌شود، با اين که حداقل‌هاي لازم را براي تاثير‌گذاري ندارد، براي سلامت مضر بوده، ممکن است تاثيرات برعکس داشته باشند. در تعيين قد افراد دو عامل مهم تاثيرگذار است، مهم‌ترين عامل ژنتيک است که تاثير آن در جمعيت‌هاي مختلف بين 60 تا 80 درصد متغير است. در کنار ژنتيک، عوامل محيطي شامل تغذيه، شيوه زندگي، ميزان خواب، فعاليت بدني، آب و هوا و محيط زندگي نيز در رشد قدي تاثير‌گذار است.
مصرف مکمل‌ها فراموش نشود
تا چهار سالگي 50 درصد رشد قدي، از چهار تا هشت سالگي 30 درصد و بعد از آن تا سن بلوغ يعني هجده سالگي، 20 درصد از رشد قدي اتفاق مي‌افتد. در واقع هجده سالگي زمان پايان رشد قدي افراد است.
به طور کلي، فرآيند رشد را اين‌طور مي‌توان گفت که در انتهاي استخوان‌ها نقاطي به نام صفحات رشد وجود دارد. اين صفحات تا هجده سالگي حالت غضروفي دارد و سبب مي‌شود رشد ادامه يابد و پس از آن، شکل استخواني به خود مي‌گيرد که اصطلاحا مي‌گويند صفحات رشد بسته شده و رشدي بعد از آن اتفاق نمي‌افتد. هر درماني از سوي پزشک متخصص، قبل از بسته شدن صفحات رشد در هجده سالگي يا گاهي بيست سالگي نتيجه بخش است و بعد از اين سن، هيچ دارو يا مکملي تاثيرگذار نيست.
داروها و مکمل‌ها، عمده تاثيرشان تا هجده سالگي است. مکمل‌هاي رشد عبارتند از فرآورده‌هاي حاوي اسيدهاي آمينه، کلسيم، ويتامينD، منيزيم، فسفر، فلوئور، زينک يا ترکيبي از آنها. اين ترکيب‌ها در برخي افراد به عنوان مکمل درمان توسط پزشک متخصص توصيه مي‌شود.
آيا داروهاي هورموني قبل از بلوغ در افزايش قد تاثير گذار است : مهم‌ترين عامل رشد قد، هورمون رشد است که در بدن توليد و ترشح مي‌شود. اگر در سنين کمتر از هجده سالگي کمبود هورمون توسط پزشک متخصص تشخيص داده شود، مي‌توان با تجويز هورمون رشد تا حدود مشخصي، رشد قدي را تحريک کرد.
داروهايي که کوتاهي قد مي‌آورد
حال ببينيم مصرف چه داروهايي مي‌تواند سبب کوتاهي قد شود. گاهي فرد به دليل ابتلا به بيماري، داروي خاصي استفاده مي‌کند. اگر مصرف دارويي توسط پزشک تشخيص داده شد، پزشک اين مضرات را در نظر گرفته است و نبايد از مصرف آن نگران بود، اما به طور کلي، مصرف بيش از اندازه يا طولاني بعضي داروها مانند کورتون در سنين رشد مضر است، البته نبايد به دليل ترس از اختلال در رشد، دارو را کنار گذاشت. تنها کاري که بايد انجام بدهيم تا بيشترين اثر مثبت و کمترين مضرات را از مصرف يک دارو دريافت کنيم، اين است که دارو را مطابق تجويز پزشک و دستورات او و همچنين با مشاوره داروساز مصرف کنيم.
رشد قد,افزايش قد
بعد از هجده سالگي، هيچ مکمل و دارويي باعث افزايش رشد قد نمي‌شود
نوشابه،‌ قد را مي‌خورد
در حال حاضر مشاهده مي‌کنيم کودکان نوشابه و بيسکويت مصرف مي‌کنند. چگونه اين مواد قبل از بلوغ مي‌تواند از رشد جلوگيري کند؟ تحقيقات روي دوقلوهاي همسان نشان مي‌دهد تغذيه بر رشد قدي افراد تاثير مي‌گذارد. نوشابه به طور خاص مانع جذب کلسيم مي‌شود و از اين طريق مي‌تواند باعث کاهش رشد قد يا کوتاه قدي شود، مضاف بر اين که نوشابه گازدار باعث پوکي استخوان و مشکلات ناشي از آن مي‌شود. بنابراين توصيه مي‌کنيم مصرف اين گونه مواد تاحد ممکن محدود شود.
بلند قدي، هديه آفتاب
قرار گرفتن در معرض آفتاب مي‌تواند در افزايش قد موثر باشد، سنتز ويتامين D در بدن، تحت تاثير نور آفتاب اتفاق مي‌افتد. ويتامين D به نوبه خود سبب افزايش جذب کلسيم مي‌شود. کلسيم ماده اوليه ساخت استخوان و يکي از مهم‌ترين عوامل رشد قد است. زماني که در معرض آفتاب قرار مي‌گيريد، توليد ويتامين D و جذب کلسيم در بدن افزايش مي‌يابد و اين عامل مي‌تواند به رشد کمک کند.
مهم‌ترين چيزي که بايد به آن توجه شود، اين است که در رشد قد افراد ژنتيک عامل غالب است اما براي رشد بهتر، تغذيه سالم، مصرف پروتئين و ورزش نيز مي‌تواند تاثيرگذار باشد. در کنار اينها، ويتامين ‌D، کلسيم، زينک و منيزيم نيز به رشد قدي کمک مي‌کند.
آيا ورزش بلند قدتان مي‌کند؟
بعضي مطالعات نشان مي‌دهد، بچه‌هاي ورزشکار اندکي بلند قدتر از ديگر بچه‌ها هستند. اما آيا چنين مشاهداتي اثر بخشي ورزش کردن را در بلند قدي تاييد مي‌کند؟ مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد ممکن است ساعات متمادي مصرف انرژي، زمان خواب را افزايش دهد و در نتيجه زمينه‌اي مناسب براي توليد هورمون رشد به وجود آيد. از سوي ديگر بچه‌هاي بلند قد نسبت به بچه‌هاي کوتاه‌تر، گزينه‌هاي مطلوب‌تري براي ورزش هستند.
با اين حال نمي‌توان ورزش را عاملي براي بلند قدي کودکان دانست، درعين حال نبايدمنکر تاثير آن بر محکم شدن توده استخواني شد. ورزش با افزايش فشاري کاملا طبيعي بر استخوان‌بندي بدن، کمک مي‌کند بدن کلسيم مورد نيازش را تا ده سال آينده تأمين کند. شايد ورزش همراه با افزايش قد نباشد، اما تراکم استخوان‌ها را به ارمغان مي‌آورد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۳۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟

به گزارش خبرآنلاین، برخی از ویتامین‌ها مانند آهن، زینک، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، کلسیم، منیزیم و... بیش از سایر مکمل‌های غذایی، مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند. در بسیاری از موارد با داشتن رژیم غذایی سالم و کامل می‌توان ویتامین‌ها و ریز مغذی‌های مورد نیاز را تامین کرد. امروزه به علت سبک زندگی پر استرس و شرایط زندگی متفاوت نمی توان این اقدام را به صورت کامل پیش برد؛ بنابراین استفاده از مکمل‌ها در کنار تغذیه مناسب می‌تواند تغذیه فرد را به خصوص در دوران‌های حساس و خاص مثل بارداری و شیردهی تکمیل کند.

به گزارش فارس، یکی از مهمترین نکات برای استفاده از مکمل های تغذیه ای زمان مصرف آنها است؛ زیرا در صورت استفاده در زمان اشتباه، ممکن است عملکرد ویتامین یا ریز مغذی کاهش پیدا کند.

چه ساعتی چه ویتامینی بخوریم؟

در مصرف ویتامین‌ها اولین چیزی که اهمیت دارد این است که آیا بدن نیاز به این ویتامین دارد یا خیر؟ هر فردی طبق خورد و خوراک و شرایط جسمانی که دارد، ممکن است در یک ویتامینی کمبود داشته باشد. بنابراین بهتر است که هر شخصی در هر سن و شرایطی قبل از استفاده از هرگونه مکمل‌های غذایی با پزشک خود مشورت کرده و در صورت نیاز آزمایش دهد. استفاده به اندازه از ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند کیفیت عملکرد مغز و جسم را افزایش دهد. اما زمان مصرف هر نوع از داروهای ویتامین اهمیت دارد. هر ویتامین را چه ساعتی بخوریم؟

آهن «IRON»: بالاترین میزان جذب آهن با معده خالی است. اما به دلیل اینکه بسیاری از املاح آهن می‌تواند باعث بروز عوارض گوارشی از جمله سوزش سر معده و یا یبوست شود، استفاده از آهن‌های غیر لیپوزومال بهتر است. بنابراین بهتر است این ویتامین همراه با ناهار و یا شام مصرف شود. علاوه بر این گفتنی است مصرف مکمل آهن با لبنیات چای و قهوه تداخل دارد. هم چنین مصرف هم زمان آن با مکمل کلسیم و زینک توصیه نمی‌شود اما در مقابل ویتامین C جذب آهن را بالا می‌برد. بنابراین بهتر است هم زمان با آهن از نوشیدنی‌هایی با مواد غذایی حاوی ویتامین‌C استفاده شود.

منیزیم «Magnesium»: منیزیم به عنوان یک مکمل آرامش‌بخش شناخته می‌شود. این ریز مغذی در کاهش اسپاسم عضلانی و کاهش استرس موثر است. بنابراین بهترین زمان برای مصرف آن شب‌ها نیم ساعت قبل از خواب است.

کلسیم «Calcium»: مصرف این مکمل به دوز آن بستگی دارد. مصرف دوز بالا ۱۰۰۰ - ۸۰۰ میلی‌گرم برای جلوگیری از رسوب در کلیه بهتر است. در این شرایط باید نصف دوز صبح و نصف آن شب مصرف شود. همچنین این ریز مغذی با آهن و نوشیدنی‌هایی نظیر چای و قهوه تداخل دارد. مصرف هم زمان کلسیم با ویتامین‌ C میزان جذب آن را افزایش می‌دهد.

زینک‌«Zinc»: با توجه به اثر زینک بر افزایش متابولیسم، بهترین زمان مصرف آن در معده دو ساعت بعد از صبحانه است. همچنین مصرف زینک با کلسیم و آهن می‌تواند تداخل داشته باشد؛ بنابراین رعایت فاصله زمانی الزامیست.

ویتامین C: ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی با خاصیت افزایش سطح انرژی است. بهترین زمان مصرف آن صبح‌ها و یا در طول روز است. این ویتامین به علت خاصیت اسیدی که دارد، در صورت مصرف با معده خالی می‌تواند عوارض گوارشی نظیر سوزش سر معده ایجاد کند. در نتیجه اگر با معده پر مصرف شود بهتر است. همچنین این ویتامین محلول در آب است بنابراین می‌توان از آن در دوزهای بالاتر به صورت جوشان استفاده کرد.

ویتامین‌های گروه B: این ویتامین ها همانند ویتامین سی محلول در آب هستند و می‌توانند سطح متابولیسم بدن را بالا برده و انرژی را افزایش دهند. بنابراین بهتر است در طول روز و یا قبل از فعالیت روزانه مصرف شوند. با توجه به عدم عوارض گوارشی لزومی به استفاده همراه با غذا در مورد این دسته از ویتامین‌ها وجود ندارد.

ویتامین‌های A ،E و K: این ویتامین‌ها از دسته ویتامین‌های محلول در چربی هستند. بنابراین جذب آن‌ها با چربی بالاتر می‌رود. بنابراین توصیه می شود این ویتامین‌ها با چرب‌ترین وعده غذایی میل شوند.

ویتامین D: عموماً ویتامین دی در بدن توسط نور خورشید ساخته می‌شود. روز بهترین زمان دریافت ویتامین در بدن است زیرا نورخورشید می‌تابد. بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین دی در روز است. جالب است بدانید که ویتامین دی برعکس ملاتونین در بدن عمل می‌کند. ملاتونین در شب‌ها بیشتر می‌شود و دریافت آن در آن بازه از شبانه روز بهتر است. در حالیکه ویتامین دی را باید در روز دریافت کنید.

امگا ۳«Omega ۳»: با توجه به سرعت پایین متابولیسم چربی‌ها در بدن، مصرف این مکمل مطلقا قبل از فعالیت‌های جسمانی و ورزش توصیه نمی‌شود. در حالی که جذب آن همراه با کم چرب ترین وعده غذایی افزایش می‌یابد.

مصرف بیش از اندازه = مسمومیت

همانطور که مصرف ویتامین می‌تواند باعث بهبود عملکرد بدن شود، استفاده بیش از اندازه از این داروها موجب مسمومیت و عوارض ثانویه خواهد شد. ناراحتی معده، ریزش مو، افزایش خطر ابتلا به سرطان، مشکلات عصبی، خون‌ریزی بیش از حد و... از جمله عوارض استفاده بیش از اندازه و غیر ضروری ویتامین‌ها خواهد بود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902482

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • (ویدئو) چرا پنگوئن‌ها تلو تلو می‌خورند؟
  • نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟