Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا،علی تیموری روز سه شنبه در نشستی خبری با تشریح عملکرد دولت یازدهم در زمینه حیات وحش افزود: قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم هیچ آماری در خصوص میزان تصرفات اراضی حفاظت شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و برخی نهادهای دولتی موجود نبوده است.
وی ادامه داد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 93 و تذکرات ایشان نسبت به حفظ محیط زیست ، برآوردهایی درباره تصرف اراضی حفاظت شده صورت گرفت و مشخص شد تا پیش از سال 93 حدود 53 هزار هکتار از اراضی تحت حفاظت سازمان محیط زیست به تصرف غیرقانونی اشخاص حقیقی ، حقوقی و برخی نهادهای دولتی درآمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی از این میزان 34 هزار هکتار توسط نهادهای دولتی و 18 هزار و 800 هکتار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تصرف شده بود.
وی افزود: بعد از آن با همکاری ادارات کل استان ها برای تصرفات غیر قانونی پرونده تشکیل شد تا با پیگیری رفع تصرف شوند همچنین دیگر اجازه ندهیم این تصرفات افزایش یابد که با این اقدامات توانستیم در سطح کشور حدود 10 درصد از این تصرفات را رفع تصرف کنیم.
تیموری ادامه داد: در استان تهران با توجه به حساسیت اراضی موجود در آن در شمال تهران، لواسان و خجیر تا سال 94 حدود دو هزار و 623 هکتار تصرف غیر قانونی صورت گرفته بود که با همکاری دستگاه قضایی از این تعداد 580 هکتار یعنی 60 درصد آزاد سازی شده است.

*** افزایش جریمه ضرر و زیان حیات وحش
وی گفت: در پایان سال 93 با تصویب شورای عالی محیط زیست جرایم ضرر و زیاد حیات وحش برای تمام گونه های وحشی حیات وحش افزایش یافت.
تیموری افزود: جرایم برخی حیوانات مانند پلنگ که گونه ای در خطر انقراض است تا 16 برابر افزایش یافته است ، تا پیش از این جریمه ضرر و زیان پلنگ پنج میلیون تومان بود که به 80 میلیون تومان افزایش یافت.

*** ایران در ردیف کشورهای سیرک بدون حیوانات قرار گرفت
وی گفت: موضوع استفاده از حیوانات در سیرک ها همواره مورد انتقاد دوستداران محیط زیست و حیات وحش بوده است از این رو سازمان محیط زیست اقدامات لازم برای حذف حیات وحش از سیرک ها را آغاز کرد.
تیموری افزود: بعد از تحقیقات انجام شده مشخص شد 26 شخص حقیقی و حقوقی از حیوانات در سیرک ها استفاده می کنند که به آنها فرصتی داده شد تا حیوانات را از سیرک خود حذف کنند و بعد از پایان این مهلت سازمان محیط زیست حیوانات را به باغ وحش های مجاز تحویل داد.
مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: بنابراین در سال 95 نام ایران جزو 80 کشوری قرار گرفت که در سیرک های خود از حیات وحش استفاده نمی کنند.
به گفته وی تاکنون نیز سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوزی برای استفاده از حیات وحش در سیرک ها صادر نکرده است.

*** کاهش 70 درصد آتش سوزی جنگل ها در مناطق چهارگانه
وی گفت: آتش سوزی در جنگل ها مقوله مهمی است که در دولت یازدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته است، منطقه ای که به علت آتش سوزی آسیب ببیند برای احیا به حدود 500 سال زمان نیاز دارد از این رو کاهش آتش سوزی از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه دولت در سال 93 برای کاهش آتش سوزی در مناطق چهارگانه تحت پوشش خود برنامه ریزی کرد افزود: 10.5 تا 11 درصد از مراتع و جنگل های کشور به عنوان مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.
تیموری ادامه داد: پیش از سال 92 آمار منسجمی از مناطقی که دچار آتش سوزی شده بودند وجود نداشت ، اما امار نشان می دهد در سال 89 بیش از سه هزار و 500 هکتار فقط در پارک ملی گلستان دچار حریق شده بود.
وی اظهار کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال 93 میزان آتش سوزی در سطح کشور در مناطق چهارگانه کاهش یافت و حدود 6 هزار و 700 هکتار دچار حریق شد.
وی گفت: دولت برنامه منسجمی برای کاهش آتش سوزی تدارک دید که برگزاری مانور در 16 استان، تجهیز محیط بانان سراسر کشور به امکانات اطفاء حریق، آموزش و ایجاد پایگاه های اطفای حریق در مناطق تحت پوشش برخی از این اقدامات است.
تمیوری افزود: با اقدامات صورت گرفته میزان آتش سوزی در پایان سال 94 به سه هزار و 400 هکتار رسید یعنی حدود 50 درصد از میزان آتش سوزی در مناطق چهارگانه نسبت به سال 93 کاسته شد.
وی ادامه داد: همچنین در سال 95 برای 14 استان استفاده از بالگرد در زمان آتش سوزی در دستور کار قرار گرفت.
تیموری گفت: به رغم بارندگی و پوشش گیاهی مناسب در سال 95 حدود دو هزار و 200 هکتار از اراضی چهارگانه دچار آتش سوزی شد که نسبت به سال 93 حدود 70 درصد و 94 حدود 35 درصد کاهش داشته است.

*** تصویب لایحه حمایت از محیط بانان در مراحل پایانی
مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در ابتدای دولت یازدهم برای هشت نفر از محیط بانان به علت درگیری با شکارچیان غیر مجاز و کشته شدن آنها حکم قصاص صادر شده بود که با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست حکم هفت نفر ملغی شد و سازمان پیگیر ملغی کردن حکم آن یک نفر نیز است.
وی اظهار کرد: برای اینکه محیط بانان تحت حمایت قانون قرار گیرند سازمان محیط زیست لایحه حفاظت از محیط بانان را تهیه و به دولت داد که در کمیسیون زیربنایی دولت نهایی شد ، در جلسه هیات دولت جنگلبانان نیز به این لایحه اضافه شد که امیدواریم هرچه زودتر تصویب شود.

*** تصویب لایحه حمایت از حیوانات به زودی
تیموری گفت: سازمان محیط زیست متولی حیات وحش است اما با توجه به مطالبات عده ای از دوستداران حیوانات، سازمان حفاظت محیط زیست لایحه حمایت از حیوانات اهلی را تهیه کرد که اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد است.
وی افزود: این لایحه به زودی توسط دولت تصویب می شود تا بتوانیم قوانین محکمی در راستای حفاظت از حیوانات اهلی داشته باشیم.
وی گفت: آزار و اذیت حیوانات اهلی باید جرم انگاری شود از این رو قوه قضاییه هم باید نظر دهد که بر این اساس شاید تا دو هفته آینده این لایحه توسط قوه قضایی به دولت و از آنجا به مجلس برود.

*** تهیه برنامه مدیریتی برای 130 منطقه حفاظت شده
تیموری گفت: 277 منطقه حفاظت شده در کشور وجود دارد که با هدف مدیریت بهتر در دولت یازدهم مقرر شد برنامه مدیریتی برای آنها تهیه شود که تاکنون برای 130 منطقه برنامه مدیریت و زون بندی تهیه شده است که گردشگری تا حفاظت از مناطق امن چهارگانه را شامل می شود.
وی افزود: بر این اساس با استانداری های این مناطق قراردادی امضا کردیم تا بتوانیم از ظرفیت مناطق همراه با حفظ محیط زیست برای گردشگری استفاده کنیم.

*** 95 درصد مراکز نگهداری حیوانات مجوز گرفته اند
مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا سال 92 فقط 30 درصد از باغ های وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری از حیوانات دارای مجوز بود که با اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم اکنون 95 درصد از این مراکز خود را با استانداردهای تعیین شده محیط زیست رسانده و از سازمان محیط زیست مجوز گرفته اند.

*** تهیه برنامه حفاظت و بیمه گونه های در خطر انقراض
تیموری اظهار کرد: 30 گونه در خطر انقراض در کشور وجود دارد که تهیه برنامه حفاظت از آنها جزو برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است .
وی با بیان اینکه پلنگ گونه ای در خطر انقراض است گفت: برنامه حفاظت این گونه ارزشمند تهیه و تصویب شده است، از 10 سال پیش قبل از تهیه این برنامه سالانه حدود 22 قلاده پلنگ در کشور تلف می شد که بلا تهیه این برنامه بسیار کاهش یافته است.
وی افزود: همچنین بیمه گونه های حیات وحش در خطر انقراض نیز از دیگر برنامه های سازمان محیط زیست است که بر این اساس شرکت بیمه ما از سال 94 طی تفاهم نامه ای پنج ساله پلنگ را بیمه کرده است.
مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دولت یازدهم سبک و سیاق حفاظت از محیط زیست از جمله شکار چهارپایان نسب به دوره های قبل تغییر کرد.
وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست در سالهای 93 تا 95 هیچ مجوزی برای شکار چهارپایان چه برای افراد داخلی و چه خارجی صادر نکرده است مگر در مواردی مانند شکار گراز که گونه ای پرجمعیت و جوز حیوانات زیانبار است صادر کرده است.
تیموری گفت: بنا بر نظر کارشناسان مناطق چهارگانه دیگر ظرفیت شکار ندارد بنابراین باید شکارچیان و مردم به سمتی سوق داده شوند که خودشان در حفظ مناطق دخیل شوند از این رو بعد از 40 سال داشتن قانون قرق های اختصاصی ، سازمان محیط زیست نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کرد.
وی افزود: بر این اساس پنج منطقه به عنوان مناطق قرق های اختصاصی در شورای عالی محیط زیست تصویب و در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار گرفت ، یکی از این مناطق در استان یزد بود که بعد از بررسی انجام شده مشخص شد بعد از قرق جمعیت چهارپا حدود 400 درصد افزایش داشته است.
تیموری گفت: در سال 95 بر اساس قانون توانستیم برای قرق های اختصاصی مجوز شکار 32راس کل و بز و قوچ و میش صادر کنیم.
وی افزود: پیش از دولت یازدهم با صدور یک مجوز شکار حدود 800 هزار تومان به خزانه واریز می شد اما اکنون با اجرای قرق های اختصاصی افراد داخلی حاضر هستند 15 تا 20 میلیون برای مجوز شکار هزینه کنند که این مبلغ برای خارجی ها 15 تا 20 هزار دلار است.
وی با بیان اینکه قرق ها توسط مردم اداره می شود تاکید کرد: قرق های اختصاصی علاوه بر افزایش جمعیت حیات وحش اشتغال را نیز به همراه دارد.
علمی 9014**1440
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۴۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست