Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهرها را که قدم مي‌زني به‌جز تک‌وتوک بنرهاي کانديداهاي رياست جمهوري کمتر پوسترها به چشم مي‌آيد؛ تبليغات انتخاباتي در فضاي مجازي اوج گرفته؛ اين روزها ستادها در تلگرام و اينستاگرام برپاست.

خبرگزاري مهر، گروه استان‌ها: درحالي‌که کمتر از 10 روز به ماراتن نفس‌گير دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا کشور باقي‌مانده، تبليغات در فضاي مجازي سايه سنگيني بر تبليغات محيطي انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با نزديک‌تر شدن به 29 ارديبهشت‌ماه اين فعاليت‌ها شکل و رنگ قانوني گرفته و کانديداها تلاش مي‌کنند تا با استفاده از شيوه‌هاي جديد تبليغاتي از رقيب خود پيشي بگيرند.
البته يکي ديگر از بحث‌هايي که در تبليغات اين دوره از انتخابات رياست جمهوري بيشتر به چشم مي‌خورد توجه به آداب‌ورسوم و لباس‌هاي محلي براي جلب بيشتر آرا در سطح استان‌ها و شهرهاي مختلف کشور است.
چيزي که اين ميان بيش از همه جلب‌توجه مي‌کند فضاي سرد تبليغات در برخي از شهرها و استان‌ها بوده که به گفته برخي از کارشناسان به دليل استفاده از فضاي مجازي و بي‌توجهي به تبليغات محيطي و فيزيکي است.
البته بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که به دليل هم‌زماني برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا بيشتر توجه مردم به انتخابات رياست جمهوري جلب شده و انتخابات شوراها نيز در سايه قرارگرفته است.

مردم نيز در اين ميان از منتخبان خود انتظاراتي دارند که مي‌توان به ايجاد فرصت‌هاي شغلي، توجه به توسعه و عمران شهري، بهبود وضعيت معيشت، عمل کردن به شعارهاي انتخاباتي، ندادن وعده‌هاي دروغين و جلوگيري از جناح‌بازي اشاره کرد. به نظر مي‌رسد مسائل اقتصادي و رفع مشکلات معيشتي در رأس مطالبات مردمي قرار دارد.
تنور تبليغات در بوشهر آهسته‌آهسته گرم مي‌شود
در استان بوشهر هر چه که به زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري و انتخابات شوراهاي شهر و روستا نزديک‌تر مي‌شويم، تنور انتخابات نيز گرم و گرم‌تر مي‌شود که نويد بخش برگزاري انتخابات پرشور و باشکوه است.
تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري از هفته‌هاي قبل به صورت رسمي و قانوني آغاز شده و در استان بوشهر نيز شاهد فعاليت‌هايي در ستادهاي تبليغاتي هستيم و اين برنامه‌ها در حال افزايش است.
در حالي که هنوز تا زمان شروع زمان تبليغات قانوني کانديداهاي شوراهاي شهر و روستا حدود يک هفته باقي مانده است، حاميان کانديداها از هفته‌هاي گذشته تبليغات خود را در قالب‌هاي مختلف آغاز کرده‌اند.
اغلب اين کانال‌ها در رقابت با همديگر هستند تا شايد بتوانند تعداد اعضاي خود را افزايش داده و فعلا در رقابت تعداد اعضاي گروه از هم پيشي بگيرند، تا بماند زمان انتخابات.
با وجود اينکه زمان زيادي از آغاز تبليغات انتخابات رياست جمهوري مي‌گذرد ولي هنوز خبري از حضور نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در استان بوشهر نيست و برنامه دقيقي هم اعلام نشده استبا وجود اينکه زمان زيادي از آغاز تبليغات انتخابات رياست جمهوري مي‌گذرد ولي هنوز خبري از حضور نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در استان بوشهر نيست و برنامه دقيقي هم اعلام نشده است.
هر روز خبرهايي از سفرهاي استاني شش کانديداي انتخابات رياست جمهوري به ديگر استان‌ها شنيده مي‌شود ولي در استان بوشهر خبري نيست و احتمال آن مي‌رود که برخي از کانديداها در روزهاي آينده به بوشهر سفر کنند.
در حال حاضر فعاليت ستادهاي تبليغاتي نامزدهاي رياست جمهوري در حد راه‌اندازي ستادها و نصب بنر در برخي نقاط شهر و استفاده از سخنران‌هاي نه چندان مشهور بوده است.
رئيس ستاد انتخابات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرايط براي برگزاري انتخاباتي باشکوه در استان بوشهر فراهم بوده و همه مراحل برگزاري انتخابات بر اساس برنامه در حال انجام است.
عبدالکريم گراوند با اشاره به اينکه 828 شعبه اخذ راي در استان بوشهر تعيين شده است، تصريح کرد: 671 شعبه ثابت و 157 شعبه سيار راي در استان بوشهر تعيين شده است.
وي از برگزاري انتخابات در 37 شهر و 407 روستا و تيره عشايري استان بوشهر خبر داد و بيان کرد: در مجموع بيش از 20 هزار نفر در روند برگزاري انتخابات در استان فعاليت دارند.
اما در کنار اين معرفي‌ها و ارائه برنامه‌ها رفتارهاي نامتعارفي نيز از سوي برخي کانديداها انجام مي‌شود که در جاي خود بسيار قابل‌تأمل بوده و به‌جاي اينکه آراي آن‌ها را افزايش دهد سبب مي‌شود که ازنظر مردم رد صلاحيت شوند.
يکي از شهروندان بوشهري در اين خصوص در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: برخي افراد شرکت‌کننده در رقابت انتخاباتي با رفتارهايشان به‌جاي اينکه خود را خدمت‌گزار مردم بدانند، مردم را ابزاري براي رسيدن به اهدافشان مي‌دادند.
مسعود عابدي افزود: آن‌ها براي رسيدن به اهدافشان بدون فکر همه کاري انجام مي‌دهند و با اين کارها به شعور مردم مستقيماً توهين مي‌کنند.
عبدالکريم بهزادي يکي ديگر از شهروندان بوشهري است که معتقد است برخي تصور مي‌کنند که همه مردم نيازمند و مددجو بوده و به همين منظور از هم‌اکنون بسته‌هاي حمايتي براي جلب آراي آن‌ها ارائه مي‌کنند.
وي گفت: خريد بليت کنسرت، زمين فوتبال، استخر و شام و نهار دادن نياز امروز جوانان اين شهر نيست، پول‌هاي بادآورده‌ خود را در جيب بگذاريد و براي داشتن آراي بيشتر از فکر و ذهنتان مايه بگذاريد.
تبليغات زودهنگام داوطلبان انتخابات در چهارمحال و بختياري
درحالي‌که زمان قانوني تبليغات انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا آغاز نشده، تبليغات داوطلبان انتخابات شوراهاي اسلامي در استان چهارمحال و بختياري از طريق فضاي مجازي و برگزاري نشست‌هاي مختلف در منازل شهروندان آغازشده است.

بسياري از داوطلبان با برگزاري نشست‌هاي تبليغاتي در خانه‌هاي خود و اقوام و دعوت از شهروندان به دنبال معرفي خود و برنامه‌هايشان هستند. در اين نشست‌ها ابتدا داوطلب به معرفي خود و برنامه‌هايش مي‌پردازد و سپس نشست پرسش و پاسخ برگزار مي‌شود.
برخي از نامزدهاي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نيز با ارسال پيامک‌هاي تبريک در مناسبت‌ها به دنبال معرفي بيشتر خود هستند.
بسياري از داوطلبان با راه‌اندازي کانال‌هاي خبري در شبکه‌هاي اجتماعي به دنبال معرفي بيشتر خود در شهر خود هستند. اين داوطلبان با گذاشتن عکس‌هاي مختلف از معضلات شهري و بيان مشکلات شهري به دنبال معرفي بيشتر خود در فضاي مجازي هستند.
يکي از شهروندان شهرکردي اظهار داشت: در روزهاي اخير فعاليت نامزدهاي انتخابات شوراهاي اسلامي شهرکرد در فضاي مجازي بيشتر شده است.
صميمي بيان کرد: هنگامي‌که از گوشي تلفن مي‌خواهيم استفاده کنيم متوجه مي‌شويم که ناخواسته عضو چند گروه تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي در شبکه‌هاي اجتماعي شده‌ايم.
وي عنوان کرد: هنگامي‌که از گروه‌ها خارج مي‌شويم، دوباره روز بعد شاهد عضو شدن در گروه‌هاي تبليغاتي ديگر نامزدها هستيم و اين امر مشکلي است که براي بسياري از شهروندان در اين شهر ايجادشده است.
رئيس‌کل دادگستري چهارمحال و بختياري و رئيس ستاد پيشگيري و رسيدگي به جرائم و تخلفات انتخاباتي در اين زمينه گفت: تبليغات زودهنگام نامزدهاي انتخابات در فضاي مجازي تخلف است.
سيد عبدالله موسوي تبليغات زودهنگام در فضاي مجازي را يکي از مصاديق مجرمانه و قابل‌پيگيري معرفي کرد و افزود: نامزدهاي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا بايد در زمان قانوني مشخص‌شده به تبليغ بپردازند تا حقي از کسي ضايع نشود.
نشست‌هاي خانگي هنوز قدرت اول تبليغات شوراها در خوزستان
انتخابات شوراهاي شهر در شرايطي در حال رسيدن به نقطه اوج است که باوجود گستردگي نفوذ شبکه‌هاي اجتماعي، نشست‌هاي خانگي و صنفي هنوز قدرت خود را در خوزستان دارند.
البته شبکه‌هاي اجتماعي در عين اينکه فرصتي براي نامزدها براي معرفي خود بوده‌اند؛ تهديدي نيز به شمار مي‌روند و در مدت اخير در فضاي مجازي مواردي از قبيل تخريب نيز ديده‌شده استالبته شبکه‌هاي اجتماعي در عين اينکه فرصتي براي نامزدها براي معرفي خود بوده‌اند؛ تهديدي نيز به شمار مي‌روند و در مدت اخير در فضاي مجازي مواردي از قبيل تخريب نيز ديده‌شده است. شايد جدي‌ترين مورد آن پرداخت پول کلان از سوي يکي از نامزدهاي تائيد صلاحيت نشده به يکي از نمايندگان هيئت بازرسي استان بوده است که سروصداي فراواني در شبکه‌هاي اجتماعي به راه انداخت و درنهايت صحت‌وسقم آن نيز معلوم نشد.
در يکي از شهرهاي استان هم شايعه انصراف يکي از نامزدهاي شوراي شهر که بخت فراواني براي راه‌يابي به شوراي شهر خود داشت، در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد که حتي تکذيب‌هاي آن نامزد هم نتوانست جلوي موج خبري ايجادشده در اين خصوص را بگيرد.
از سوي ديگر به‌خصوص در اهواز و شهرهاي بزرگ، امسال ليست‌هاي سياسي حضور فعالي دارند و به نظر مي‌رسد شانس افرادي که وارد فهرست‌هاي سياسي مي‌شوند، از ساير افراد بيشتر است چراکه پايه رأي آن‌ها را به‌شدت بالا مي‌برد و آن‌ها با اندکي اقبال مردمي از سوي هواداران خود در کنار پايه رأي سياسي مي‌توانند خود را در شوراي شهر آينده ببينند.
از سوي ديگر در شهرهاي مختلف استان خوزستان، جمع‌هاي سياسي و محله‌اي هنوز قدرت بلامنازع تبليغات به شمار مي‌رود و برخي افرادي که اکنون در صحنه هستند در يک سال گذشته سعي کرده‌اند هيچ مراسم ازدواجي، ختم، ميلاد و .... را از دست ندهند و هميشه پاي ثابت بوده‌اند.
نشست‌هاي چند نفره و چند ده نفره در اين خصوص را مي‌توان مثال زد که در محله‌هاي مختلف از سوي نامزدها برنامه‌ريزي‌شده است و افراد فراواني براي اثبات رفاقت، وفاداري و هواداري خود به نامزدهايي که درصحنه هستند، در خانه خود و يا ساير اقوام و دوستان اقدام به برگزاري جلسات مي‌کنند.
به گفته افراد فعال در صحنه انتخابات شوراهاي شهر استان، نشست‌هاي محله‌اي، قبيله‌اي، صنفي، سياسي و قومي هنوز قدرت خود را در برابر شبکه‌هاي اجتماعي از دست نداده و اصولاً مردم خوزستان به افرادي که از نزديک ديده‌اند و با آن‌ها صحبت کرده‌اند بيشتر اعتماد مي‌کنند تا افرادي که تمرکز خود را روي شبکه‌هاي اجتماعي قرار داده‌اند.
عکس گرفتن با کارگران خدمات شهرداري، کودکان معلول و حتي سرطاني، شيوخ و خان‌ها و افراد بانفوذ مردمي هم از آن دست فعاليت‌هايي است که برخي نامزدهاي انتخاباتي از آن استفاده کرده‌اند ولي قطعاً اين موارد ديگر قدرت خود را براي ريختن رأي‌هاي بي‌شمار در سبد نامزدها از دست داده است.
مطالبات همداني‌ها از کانديداها
در استان همدان نيز بر اساس اخبار رسيده نامزدهاي تائيد صلاحيت شده شوراها با ايجاد گروه‌هاي انتخاباتي، برگزاري جلسات و مهماني‌هاي متعدد در منازل شهري و روستايي براي افزايش محبوبيت، شهرت و جذب حداکثري طرفدار تلاش مي‌کنند.
برخي کانديداها که در ميان آن‌ها چهره‌هايي از جنس دکتر، بازاري و بازنشسته نيز ديده مي‌شود از چند ماه پيش با برپايي و برگزاري مهماني‌هاي خانگي در محافل دوستانه در مناطق حاشيه شهر، حضور خود درصحنه انتخابات را اعلام کرده و خبرهاي رسيده حاکي از آن است که هزينه‌هاي زيادي نيز صرف پذيرايي از مهمانان اين مراسم مي‌شود.

يک شهروند همداني در اين خصوص بابيان اينکه افکار عمومي بايد بداند که هر بحثي چه بحث تبليغات انتخاباتي چه موضوعات ديگر اگر به مردم ضربه بزند خلاف شرع و حرام است، گفت: فعاليت زودهنگام کانديداي انتخابات شوراي شهر در همدان قانوني نيست.
محمدحسين اسدي گفت: وقتي قانون يک هفته را براي تبليغات انتخاباتي قرار داده پس اين مسئله در مورد همه يکسان است و متوليان امر انتخابات نيز نبايد اجازه دهند زودتر از موعد فعاليت‌هاي انتخاباتي شروع شود چراکه اين حرکت قابل‌قبول نيست.
احمد نياورزي يکي از شهروندان همداني بابيان اينکه بايد به فکر حل مشکلات شهر بود و با وعده‌هاي دروغين نااميدي را در جامعه رواج نداد، گفت: براي انتخاب فرد اصلح در اين حوزه بايد در مورد افراد و سابقه فعاليت آن‌ها تحقيق و بررسي کرد.
وي با اشاره به اينکه آنچه در انتخاب فرد اصلح مهم است تعهد و عمل به برنامه‌هايي است که وعده مي‌دهد، عنوان کرد: شهروندان زماني تمايل به شرکت در انتخابات دارند که نتيجه انتخاب‌هاي قبلي خود را ببينند.
نياورزي خاطرنشان کرد: آن‌ها بر مبناي وظيفه شهروندي و تکليف در انتخابات شرکت مي‌کنند تا افرادي که انتخاب مي‌شوند بتوانند گره‌اي از مشکلات مردم باز کنند.
شهروند همداني در ادامه افزود: کساني که به‌عنوان داوطلب در انتخابات شوراي اسلامي شهر ثبت‌نام مي‌کنند بايد تنها باهدف حل مشکلات مردم و شهر و داشتن شهري بهتر قدم در اين عرصه بگذارند چراکه در برابر شهروندان مسئول‌اند.
فضاي مجازي اولويت اول تبليغات در فارس
با نزديک شدن به زمان انتخابات علاوه بر فضاي عمومي کشور، فضاي مجازي نيز براي خود داراي جايگاه بالايي شده که با راه‌اندازي گروه‌هاي مختلف نظرات گوناگوني در خصوص کانديداهاي رياست جمهوري و شوراي شهر بيان مي‌شود.
شهر شيراز نيز طي چند روز گذشته با اعلام فهرست‌هاي انتخاباتي شوراي شهر فضاي جديدي را تجربه مي‌کندشهر شيراز نيز طي چند روز گذشته با اعلام فهرست‌هاي انتخاباتي شوراي شهر فضاي جديدي را تجربه مي‌کند، علاوه بر دو جناح سياسي، فهرست‌هاي مختلفي ازجمله اصناف، اهالي فرهنگ و هنر، جامعه مهندسين، متخصصين، فرهنگيان و ... ارائه‌شده که اولويت هرکدام در دست گرفتن فضاي مجازي شهر است.
هرچند که در اين فضا نيز شيطنت‌هايي انجام مي‌شود و برخي افراد با بي‌اخلاقي فهرست‌هاي غيرمتعارف ارائه مي‌کنند اما در ساعاتي از شبانه‌روز گروه‌هاي حامي ائتلاف‌ها و کانديداهاي خاص مناظره‌هايي را آغاز مي‌کنند.
يکي از اعضاي شوراي شهر شيراز و کانديداي دور پنجم انتخابات با اشاره به اينکه اولويت امروز در اختيار گرفتن فضاي مجازي است، گفت: همان‌گونه که رسانه‌هاي اينترنتي مانند خبرگزاري‌ها طي چند سال گذشته توانسته‌اند فضاي رسانه‌اي کشور و جهان را در اختيار بگيرند در خصوص نوع تبليغات نيز فضاي مجازي کارايي بيشتري دارد.
وي ادامه داد: ميزان هزينه در رسانه‌هاي مکتوب بالا است و درعين‌حال امروز گروه کمي از مردم زمان براي خريد و مطالعه روزنامه اختصاص مي‌دهند اما فضاي مجازي همراه اکثر مردم است.
اين کانديداي انتخابات شوراي شهر شيراز يادآور شد: فضاي مجازي به‌گونه‌اي اين اجازه را به کانديداها مي‌دهد که با افراد مختلف بحث کرده و نظر آن‌ها را جلب کنند.
يکي ديگر از کانديداهاي انتخابات شوراي شهر شيراز با اشاره به اينکه نمي‌توانيم برخلاف جريان تبليغاتي روز دنيا حرکت کنيم، گفت: زماني که مردم استفاده از فضاي مجازي را تا اين اندازه براي خود در اولويت قرار داده‌اند کانديداها نيز بايد از اين فرصت براي خود استفاده کنند.
وي افزود: مگر مي‌شود زماني که مردم علاقه به استفاده از فضاي مجازي دارند کانديداها به‌طور سنتي به فکر تبليغات در رسانه‌هاي مکتوب باشند.
تلفيقي از تبليغات سنتي و مدرن در کهگيلويه و بويراحمد
شور انتخابات در کهگيلويه و بويراحمد هم چندي است آغازشده و بحث بر سر انتخابات رياست جمهوري و شوراي شهر نقل محافل مختلف است و همه خود را براي انتخاب اصلح آماده مي‌کنند. در اين ميان مي‌توان گفت کهگيلويه و بويراحمد جزو اولين استان‌هايي بوده که تنور انتخابات شوراي شهر در آن گرم شده است.
نامزدهاي اين انتخابات از دو روش سنتي و مدرن براي معرفي خود استفاده مي‌کنند. بازديد خانه به خانه و حضور در مراسم مختلف ازجمله مراسم ختم و چهلم و... يکي از روش‌هاي سنتي نامزدهاي اين انتخابات است.
در کنار آن استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي نيز در دستور کار نامزدهاي شوراي شهر قرارگرفته به‌طوري‌که صدها کانال تلگرامي طي ماه‌هاي گذشته ايجادشده است. حتي تبليغات شوراهاي شهرهاي کوچک و روستاها هم چندي است که در فضاي مجازي آغازشده است و هرکدام از نامزدها مي‌خواهد در اين عرصه گوي سبقت را از ديگري بربايند.

گاهي نيز اين کانديداها با شعارهايي غيرقابل انجام و بدون مطالعه گام در مسير جلب آراي مردم مي‌گذارند که البته به نظر مي‌رسد با اين روش ره به‌جايي نبرند. در اين ميان خانه به خانه رفتن و تبليغ و ميهماني‌هاي انتخاباتي مهم‌ترين راهي است کانديداها براي تبليغ برگزيده‌اند. در اين روزها خانه‌اي نيست که حتي براي يک‌بار حضور نامزدها را تجربه نکرده باشد.
فتاح محمدي رئيس ستاد انتخابات کهگيلويه و بويراحمد تعداد نامزدهايي که براي انتخاب شوراي شهر و روستا در اين استان نام‌نويسي کردند را چهار هزار و 638 نفر عنوان کرد و افزود: از اين تعداد، 726 نفر در حوزه شهري و سه هزار و 912 نفر نيز در حوزه روستايي نام‌نويسي کردند.
وي با بيان اينکه از اين تعداد داوطلب انتخابات شوراي شهر و روستا، 337 نفر زن و چهار هزار و 301 نفر مرد بودند گفت: 17 شهر و 740 روستا در استان واجد شرايط برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا بودند که از تعداد کل روستاي واجد شرايط ثبت‌نام 706 روستا کامل و نهايي شد و 34 روستا نيز به حدنصاب نرسيد.
اما در اين ميان انتخابات رياست جمهوري هم حال و هواي ديگري دارد که خود را از فضاهاي مجازي به ميان مردم کشانده است. تحليل‌ها و گفتمان‌ها در هر جمعي به ميان مي‌آيد و هيچ‌کس نيست که ساعاتي از روز خود را به بحث در اين رابطه نگذرانده باشد.
ستادهاي شش کانديدا در کهگيلويه و بويراحمد راه‌اندازي شده و مردم نيز خود را به ستادها مي‌رسانند تا بتوانند گزينه‌اي مناسب انتخاب کنند. تبليغات در فضايي آرام و به‌دوراز تنش و با بيلبوردها و بنرها در سخنراني‌ها و تجمع‌ها ادامه دارد و مردم در انتظار سفرهاي کانديداها به استان هستند.
مناظره‌ها اما در اين ميان نقش مهمي در گفتمان‌ها و بحث‌هاي داغ انتخاباتي دارد و اين روزها در زمان مناظره‌ها خيابان‌ها خلوت‌تر مي‌شودمناظره‌ها اما در اين ميان نقش مهمي در گفتمان‌ها و بحث‌هاي داغ انتخاباتي دارد و اين روزها در زمان مناظره‌ها خيابان‌ها خلوت‌تر مي‌شود و هر کس تلاش مي‌کند برنامه‌هاي کانديداها را بشنود تا کمکي براي انتخاب فرد اصلح باشد.
حسين ازجمله کساني است که براي مناظره روزشماري مي‌کند و به گفته خودش ساعت‌ها با دوستانش در خصوص مناظره‌ها بحث و گفتگو کرده است.
وي مناظره‌ها را راه مناسبي براي انتخاب فرد اصلح مي‌داند و مي‌گويد: سرنوشت چهار سال از عمرم را تصميم‌گيري‌هاي رئيس‌جمهور آينده رقم مي‌زند، پس بايد براي بهترين روزهاي عمرم ارزش قائل باشم و فرد اصلح را انتخاب کنم که کشور را در همه زمينه‌ها به سمت پيشرفت و توسعه برساند.
يزد؛ فضاي شهر هنوز آرام است
در يزد اما فضاي شهر هنوز آرام است، خبري از پوسترها و تبليغات خياباني نيست و تنها ستادهاي انتخاباتي در سطح شهر فعال‌شده و چند پوستري از کانديداها در اطراف ستادها به چشم مي‌خورد و ظاهراً همه مراقب‌اند تا در خارج از زمان تعيين‌شده براي تبليغات، دست به اقدامي براي تبليغ نزنند.
اما کمي آن‌سوتر، نه خيلي دور در همين حوالي، گروه‌هاي تلگرامي است که يکي پس از ديگري در حمايت از کانديدايي اعم از رياست جمهوري يا شوراي شهر تشکيل مي‌شود. هر صبح با ورود به فضاي مجازي، افتخار عضويت در ده‌ها گروه و کمپين و کانال تلگرامي نصيب مي‌شود که تقريباً در هيچ‌يک از آن‌ها نمي‌توان به درک درستي از تبليغات نامزدي از نامزدهاي انتخابات رسيد.
برخي از اين گروه‌ها نيز فاميلي است و گرچه به نام کمپين حمايت از يک کانديدا راه‌اندازي شده اما اغلب به احوالپرسي اقوام از يکديگر و انتشار تصاويري از مهماني‌ها و سفرهاي احتمالي مي‌گذرد و در اين ميان گاه استيکري يا تصويري از نامزد موردنظر منتشر مي‌شود.
برخي رسانه‌ها با تشکيل يک تيم و هزينه چندميليوني اقدام به ايجاد استوديو کرده‌اند و با مجوز و بي مجوز براي خود مناظره‌هاي تلويزيوني به راه انداخته‌اند و نامزدهاي انتخابات شورا را به شرکت در اين مناظره‌ها با پرداخت هزينه‌هايي قابل‌توجه دعوت مي‌کنند.
صرف‌نظر از اينکه برخي از اين تيزرها بيشتر شبيه فيلم‌هاي عروسي است، ‌اما به‌خوبي توانسته در بين نامزدهاي عاشق ميکروفن و دوربين جاي خود را باز کند چون هزينه‌اي به‌مراتب کمتر از مناظره‌هاي ضبط‌شده در استوديوهاي خصوصي دارد.
برخي نامزدها نيز بسيار هوشمندانه در اعياد شعبانيه در منازل خود مراسم‌هاي مولودي برپا کردند و با فراخوان عمومي و نصب پوسترهاي بزرگ در مناطق مختلف شهر، مردم را به شرکت در مولودي دعوت کرده‌اند و از اين فضا براي تبليغ خود به‌خوبي استفاده کرده‌اند.
تبليغات اتوبوسي نيز شيوه جالب و جديدي است که گرچه ظاهري سنتي دارد اما به‌خوبي مي‌تواند به معرفي کانديداها بپردازدتبليغات اتوبوسي نيز شيوه جالب و جديدي است که گرچه ظاهري سنتي دارد اما به‌خوبي مي‌تواند به معرفي کانديداها بپردازد.
در اتوبوس‌هايي که اغلب در مسير دانشگاه يزد تردد مي‌کنند، دختران دانشجوي جوان با در دست داشتن تصويري از کانديداي موردحمايت خود به‌صورت چهره به چهره با مسافراني که اغلب آن‌ها نيز دانشجو هستند، اقدام به تبليغ به شيوه‌هاي خاص خود مي‌کنند.
به نظر مي‌رسد همه اين فعاليت‌ها اعم از فعاليت‌هاي تبليغاتي در فضاي مجازي و تلگرامي تا تبليغات چهره‌ به چهره غيرقانوني باشد و قانون براي همه اين شيوه‌ها زماني خاص را مدنظر قرار داده است.
رئيس ستاد انتخابات استان يزد در مورد آمار کانديداهاي تأييد صلاحيت شده گفت: 98.3 درصد کانديداهاي ثبت‌نام‌شده تأييد صلاحيت شده‌اند.
محمدعلي طالبي ادامه داد: با پايان يافتن مهلت رسيدگي به صلاحيت داوطلبان انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در هيئت‌هاي نظارت، صلاحيت 3 هزار و 652 نفر از داوطلبان عضويت در شوراهاي اسلامي شهر و روستا در استان تأييد شد.
وي يادآور شد: از مجموع اين تعداد هزار و 333 نفر وارد شوراهاي شهري و روستايي خواهند شد که از اين تعداد 11 نفر متعلق به شهر يزد در مرکز استان هستند.
در جدول زير سرخط برخي اخبار انتخاباتي در استان‌هاي جنوبي را مي‌خوانيم.

سرخط برخي اخبار انتخاباتي در استان‌هاي جنوبي
استان
آخرين اخبار انتخابات
بوشهر
* فعاليت 828 شعبه اخذ رأي در استان بوشهر
رئيس ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: در سطح استان بوشهر 828 شعب اخذ رأي خواهيم داشت.
عبدالکريم گراوند در نشست ستاد انتخابات با حضور روساي ستادهاي استاني کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در بوشهر با تبريک ولادت حضرت علي‌اکبر(ع) اظهار داشت: در سطح استان بوشهر 828 شعب اخذ رأي خواهيم داشت که 159 شعب آن سيار خواهد بود.
وي افزود: همچنين از تعداد شعب مطرح‌شده 413 شعبه شهري و 415 شعبه روستايي فعال خواهد بود.
* معاون سياسي اجتماعي فرمانداري دشتي گفت: 85 شعب اخذ رأي براي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره شهر و روستا در شهرستان دشتي پيش‌بيني‌شده است.
محمد حسيني در دوره آموزشي ويژه کاربران انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري و پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا در شهرستان دشتي اظهار داشت: تمام تمهيدات لازم براي انتخابات باشکوه و پرشور در شهرستان دشتي انديشيده شده است.
* نوشاد نوشادي به عنوان رئيس ستاد مردمي حاميان «رئيسي» در استان بوشهر منصوب شد.
چهارمحال و بختياري
* سفر حجت‌الاسلام رئيسي به شهرکرد به تعويق افتاد
رئيس ستاد حجت‌الاسلام سيد ابراهيم رئيسي در چهارمحال و بختياري گفت: سفر حجت‌الاسلام رئيسي نامزد انتخابات رياست جمهوري به شهرکرد به تعويق افتاد.
حجت‌الاسلام سيد مصطفي هاشمي عنوان کرد: سفر روز چهارشنبه حجت‌الاسلام‌والمسلمين رئيسي به استان لغو و به هفته آينده موکول شد.
خوزستان
* رئيس ستاد انتخابات کشور: مسئولان در انتخابات آخرت خود را براي دنياي کسي خراب نکنند
علي‌اصغر احمدي در نشست شوراي اداري استان خوزستان ا با هشدار در ارتباط با استفاده از امکانات دولتي براي انتخابات گفت: آرامش، امنيت و سلامت انتخابات به‌ويژه رعايت حق‌الناس تأکيدات فراوان مقام معظم رهبري درزمينهٔ برگزاري انتخابات است. در زمينه برگزاري انتخابات به همه مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي توصيه مي‌کنم که آخرت خود را براي دنياي کسي خراب نکنند.
وي با اعلام اين جمله به فرمانداران و حاضران که با هيچ‌کسي نبايد معامله کرد و بايد خدا را در نظر بگيريد، يادآور شد: تشخيص اصلح با مردم و ميزان رأي ملت است؛ رأي افراد حق‌الناس است که هرگونه ضايع شدن اين حق را خداوند نمي‌بخشد.
* نماينده خوزستان در مجلس خبرگان رهبري: يکپارچه از سيد محرومان حمايت مي‌کنيم
عباس کعبي نماينده خوزستان در مجلس خبرگان رهبري عصر امروز در جمع عشاير اين استان اظهار کرد: آقاي رئيسي با تقاضا و درخواست بزرگان براي مبارزه با فقر و فساد، به عرصه پاي گذاشته است.
کعبي ادامه داد: مشکل زيست‌محيطي، فقر و تبعيض و تحقير بايد در خوزستان پايان پيدا کند. شعار کافي نيست؟ مردم از مسئولان اقدام مي‌خواهند.
وي گفت: در خوزستان شاهد دوگانه فقر و نفت هستيم. در دولت کار و کرامت، فقر و نفت باهم جمع نخواهد شد.
* مديرکل سياسي وزارت کشور: جامعه بدون نشاط سياسي بهشت مفسدان اداري است
محمدامين رضازاده شامگاه دوشنبه در نشستي با احزاب و فعالان سياسي استان خوزستان در استانداري اظهار کرد: ميانگين حضور مردم در انتخابات نيز 66.7 درصد بوده و ميزان مشارکت در تمامي انتخابات شوراي شهر، مجلس خبرگان، رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي 60 درصد به ثبت رسيده است. در اين انتخابات نيز دغدغه مشارکت کم را نداريم و فضاي انتخابات در روزهاي آتي بسيار پرشورتر و انتخاباتي با حضور حداکثري را شاهد خواهيم بود.
رضازاده گفت: پيش‌بيني مي‌شود 40 ميليون نفر در انتخابات سال جاري شرکت و حضور 70 درصدي را به ثبت برسانند. دغدغه اصلي ما اين است که بالاخره مشارکت ما بايد افزايش پيدا کند وگرنه حضور که هميشه پررنگ بوده و هست. يک سري تهديدها داريم که مانع حضور برخي از مردم در انتخابات مي‌شود که از آن جمله مي‌توان به سياه نمايي‌هايي که منجر به نارضايتي مي‌شود، اشاره کرد.
* عضو هيئت عالي نظارت بر انتخابات شهر و روستا خوزستان گفت: صلاحيت 298 کانديداي رد صلاحيت شده خوزستاني در اين هيئت تائيد شد.
فارس
* 22 نفر از کانديداهاي رد صلاحيت شده در شيراز تائيد شدند
معاون سياسي و اجتماعي فرماندار شيراز با اشاره به آخرين وضعيت تائيد صلاحيت شدگان، گفت: در شهرستان شيراز 143 نفر از کانديداي رد صلاحيت شده اعتراض خود را اعلام کردند که پس از بررسي مجدد 42 نفر تائيد و 104 نفر رد صلاحيت شدند.
وي ادامه داد: در شهر شيراز نيز 103 نفر عدم صلاحيت داشتند که پس از بررسي 22 نفر تائيد و 72 نفر رد صلاحيت شدند.
* برخي از سياسيون بويي از فرهنگ سياسي نبردند
حجت اسلام عليرضا پناهيان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اينکه ائمه فرهنگ سياسي را به ما نشان داده‌اند تأکيد کرد: اگر به فرهنگ سياسي ائمه و اهل‌بيت(ع) توجه کنيم به‌طور حتم با مشکل مواجه نخواهيم شد.
وي تصريح کرد: متأسفانه برخي از سياسيون جامعه هيچ بوي از فرهنگ سياسي نبرده‌اند به‌خصوص فرهنگ سياسي امام حسين(ع) و متأسفانه برخي مخالف آن عمل مي‌کنند.
استاد حوزه و دانشگاه يادآور

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۵۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس در بازدید از روند ضبط این مناظره‌های تلویزیونی گفت: در راستای عدالت رسانه‌ای برای نامزد‌هایی که به دور دوم انتخابات مجلس رسیده اند، فرصت یکسان و رایگان برای معرفی در رادیو و تلویزیون این مرکز فراهم شده است.
آقای پهلوانیان افزود: بر این اساس برای هر کدام از نامزد‌ها یک برنامه به مدت ۲۰ دقیقه و برای هر حوزه سه مناظره با مدت زمان ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه ضبط و در زمان تبلیغات از صدا و سیمای مرکز فارس پخش می‌شود.
آقای قزل سفلی رئیس ستاد انتخابات فارس هم در بازدید از روند ضبط مناظره‌های نامزد‌های مجلس شورای اسلامی گفت: از ۱۸ کرسی سهم استان فارس در مجلس شورای اسلامی، ۲ کرسی مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان و یک کرسی مربوط به حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد به دور دوم انتخابات رسیده است.
وی با بیان اینکه نامزد‌ها بر اساس قانون می‌توانند از امکانات و ظرفیت‌های دولتی برای تبلیغات انتخاباتی برخوردار شوند، افزود: در استان فارس در دو بخش تبلیغات محیطی بیش از ۷۰ سالن اجتماعات برای سخنرانی، بیش از هزار و ۵۰۰ تابلو تبلیغاتی و بیش از ۳۵ هزار متر مربع مکان برای نصب پوستر و بنر تبلیغاتی در نظر گرفته شده است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی




دیگر خبرها

  • زمانبندی تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس
  • اعلام زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس
  • زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات؛ یک هفته تا رأی‌گیری
  • زمانبندی تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس
  • جای خالی خلاقیت در صنعت بازی سازی/ از نظر کمی رشد مطلوبی نداشیم
  • فراهم شدن فرصت ویژه برای تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات در گنبدکاووس از صداوسیما
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس