Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون رئيس‌جمهوري و رييس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: «دغدغه مطرح‌شده ازسوي نمايندگان محترم مجلس بحث نظارت است. البته همين حالا هم نظارت بر سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري منعي ندارد؛ به‌هرحال، کارشناسان موافق با طرح وزارتخانه شدن سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، سه‌شنبه 19 ارديبهشت در «نشست هم‌انديشي مسائل و مشکلات حوزه گردشگري»، که در دانشکده مديريت دانشگاه علامه طباطبايي و با حضور زهرا احمدي‌پور معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و استادان و دانشجويان رشته مديريت گردشگري اين دانشگاه برگزار شد، استادان گروه گردشگري اين دانشگاه به‌همراه معاون رئيس‌جمهوري به سؤالات دانشجويان پاسخ دادند.
محمود ضيايي، استاديار دانشگاه علامه طباطبايي، در بخش پرسش و پاسخ اين نشست گفت: «خانم دکتر احمدي‌پور اولين مديري است که موضوعات و مسائل حوزه گردشگري را کالبدشکافي و آسيب‌شناسي کرد و عوامل تأثيرگذار در اين بخش را به‌تصوير کشيد.»
اين استاد دانشگاه، با اشاره به اينکه دانشگاه علامه طباطبايي هميشه در حوزه گردشگري پيشگام بوده است، اظهار کرد: «اميدواريم رياست جديد سازمان ميراث‌فرهنگي بتواند انحصارهايي را که در حوزه پژوهش در بخش گردشگري وجود دارد از ميان بردارد تا کارشناسان و متخصصان بتوانند وارد اين عرصه شوند.»
در ادامه اين نشست، دانشجويان به طرح سؤالات خود پرداختند.
مزايا و معايب تبديل شدن سازمان ميراث‌فرهنگي به وزارتخانه يکي از سؤالات دانشجويان بود که معاون رئيس‌جمهوري در پاسخ به آن گفت: «نمايندگاني که اين طرح را ارائه کرده‌اند نظارت بر کار سازمان ميراث‌فرهنگي را به‌عنوان دليل خود مطرح کرده‌اند، اين در حالي است که ما بيشترين مکاتبات و مطالبات را از مجلس شوراي اسلامي دريافت مي‌کنيم. با وزارتخانه شدن اين سازمان بار مالي و تشکيلاتي دولت حجيم‌تر مي‌شود. درحال‌حاضر سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به‌عنوان معاونت رياست‌جمهوري فعاليت مي‌کند و برنامه‌هايش را فرابخشي پيگيري مي‌کند، درحالي‌که اگر اين سازمان تبديل به وزارتخانه شود، بايد با نگاه بخشي به مسائل ورود کند و اين موضوع آسيب‌هاي جدي‌اي به‌ويژه به بخش ميراث‌فرهنگي وارد مي‌کند.»
احمدي‌پور تصريح کرد: «ما در موارد مشابه شاهد بوديم که هميشه آنچه در مجلس پيش‌بيني مي‌شود به مرحله اجرا درنمي‌آيد. زماني که طرح تشکيل وزارت ورزش مطرح شد و سازمان ملي جوانان هم در آن ادغام شد، طراحان به اين موضوع فکر نکردند که موضوع جوانان در حاشيه قرار گيرد و امروز بعد از 10 سال، دکتر روحاني اعتقاد دارد که سازمان ملي جوانان بايد احيا شود. اين يک بار و هزينه براي دولت است.»
او تصريح کرد: «سه حوزه ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به‌اندازه کافي صدمه ديده و اگر قرار باشد وارد يک چالش جديد شود بايد دوباره همه‌چيز را از اول شروع کنيم؛ اين در حالي است که درصورت تصويب اين طرح، ما يک دوره برزخ هم خواهيم داشت: دوره تبديل اين سازمان به وزارتخانه، که اين موضوع هم خسارت‌هاي خاص خود را دارد.»
ضيايي هم در پاسخ به اين سؤال گفت: «سؤال مهم اين است که نمايندگان مجلس با کدام تحقيق و تحليل به اين نتيجه رسيده‌اند که بايد سازمان را به وزارتخانه تبديل کنند؟ آيا مشخص است که چند درصد از مشکلات حوزه گردشگري ناشي از ساختار سازماني است؟ اين‌ها موضوعاتي است که بايد مطالعه و بررسي شود تا صنعت گردشگري دچار آسيب و خسارت نشود.»
سؤال ديگر دانشجويان در مورد بدنه مديران و کارشناسان سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بود که احمدي‌پور در پاسخ گفت: «معاونان سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هر سه از اعضاي هيئت‌علمي دانشگاه هستند و تجربيات لازم را در حوزه‌هاي کاري خود دارند، اما در بدنه کارشناسي ما نياز به تقويت وضعيت داريم. اين فرصت بايد براي فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مرتبط با سازمان ايجاد شود که بتوانند وارد بدنه کارشناسي شوند.»
ضيايي، استاد گردشگري دانشگاه علامه طباطبايي، هم در پاسخ به اين سؤال گفت: «ما هم اعتقاد داريم که سازمان ميراث‌فرهنگي در سطح مديريت کلان مشکلي ندارد و بايد از کارشناسان و پژوهشگران مرتبط با حوزه فعاليت خود بيش‌ازپيش استفاده کند.»
در پاسخ به سؤال ديگري که دانشجويان مطرح کردند، معاون رئيس‌جمهوري در مورد توجه به توسعه پايدار در حوزه گردشگري و حفظ محيط‌زيست گفت: «توجه به توسعه پايدار يکي از موضوعات اصلي ما در توسعه صنعت گردشگري است، ما نمي‌خواهيم در يک روستا هتل 5ستاره بسازيم، بلکه مي‌خواهيم با حفظ محيط‌زيست و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، جوامع محلي را توانمند کنيم؛ مثلاً در منطقه آشوراده ما هم با محيط‌زيست هم‌نظر هستيم و معتقديم گردشگري اين منطقه با ايجاد بوم‌گردي رونق پيدا مي‌کند.»
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، در پايان اين جلسه، از استادان اين دانشگاه خواست تا ظرفيت‌هاي موجود را براي بهره‌برداري به‌منظور توسعه صنعت گردشگري به اين سازمان ارائه کنند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۵۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در راستای حفظ آثار تاریخی به جای مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آثار باستانی، دفینه‌ها و گنجینه‌های مادی و معنوی هر ملت و میراث‌فرهنگی آن‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: اشیا و آثار باستانی بیان کننده پیشینه تاریخی و تمدن هر کشور و سرزمین است. قدمت تاریخی این اشیا سبب ارزشمند بودن آن‌ها و اعتبار تاریخی ملت‌ها می‌شود، به نحوی که برای نگهداری و مراقبت از این هویت‌های تاریخی هر ملت باید همه احساس مسئولیت کند و هزینه‌های هنگفتی در سال از سوی دولت‌ها برای این موضوع پرداخت می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در هر خانه‌ای کتابی، نوشته‌ای، فرشی، گلدانی، تابلو و میراثی از پدران و مادران و گذشتگان وجود دارد که با حساسیت خاصی نگهداری می‌شود و برای اعضای آن خانه از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است، چراکه نشان‌دهنده هویت فرهنگی، میراث خانوادگی و ارزش‌های یک خاندان است.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در یک منطقه نیز همین جایگاه را میان اعضای یک جامعه دارد و نشان‌دهنده هویت و تمدن یک ملت است، به ویژه ملتی همچون ایران که تمدنی بسیار قدیمی و درخشان دارد و زمانی که بسیاری از جوامع غربی و شرقی هنوز به وجود نیامده بود، ایران از تمدن غنی و پیشرفته برخوردار بود.

وی اضافه کرد: این اشیا و آثار تاریخی و فرهنگی همچون اجداد ما هستند و به دلیل اینکه حاصل هنر و نبوغ پیشینیان ما است، باید در حفاظت و حراست از این میراث نهایت دقت و کوشش را به عمل آوریم و چه خوب است که برای ماندگاری بهتر آثار تاریخی در اختیار موزه‌ها و مخازن امن قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تاکید کرد: اهدای آثار تاریخی یکی از راه‌های حفظ اشیا، اموال فرهنگی و غنی‌سازی موزه‌ها به لحاظ داشته‌های فرهنگی و آثار است که در راستای حفظ آثار تاریخی به جای مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا کرد که امیدواریم این کار پسندیده در جامعه ما ادامه‌دار باشد.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: با توجه به رویه موجود در قوانین و ضوابط موزه‌های دنیا مبنی بر اینکه اگر فرد یا سازمانی آثار تاریخی خود را به مرجع و منبع اصلی بازگردانند، آثار اهدایی به نام آن‌ها در تاریخ کشور ثبت و بر همین اساس اشیا به نام خانواده محبی ثبت خواهد شد.

وی گفت: این اشیا توسط مسعود محبی از ایرانیان ساکن آمریکا و بعد از فوت پدرشان به موزه لطفعلیان ملایر اهدا شد که شامل ۵۹ شیء تاریخی با قدمت‌های مختلف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: این اشیا برای دوران مختلف پیش از تاریخ، دوران تاریخی اسلامی و معاصر از جمله پیه‌سوز، پیکرک‌های کوچک، انگشتر، باروت‌دان، ابریق و ظروف مختلف کاربردی است که پس از کارشناسی به منظور طی فرآیندهای قانونی تحویل امین اموال استان شد.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه اصالت و هویت بیش از نیمی از این مجموعه به صورت قطعی تأیید شده است، افزود: تعیین اصالت تعدادی دیگر از این آثار به پژوهش و مطالعات دقیق‌تری نیاز دارد.

کد خبر 749012

دیگر خبرها

  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی