تولیدکننده فرهنگ و حافظ اصلی آن، مردم هستند
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۴۶۱۹۵
سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی بیباک؛ بخش مهمترین عناوین:
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: به باور من تولیدکننده فرهنگ و نیز حافظ اصلی آن، مردم هستند
به گزارش خبرنگار بیباک، حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز سهشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه و همزمان با هفتمین روز از نمایشگاه بینالمللی کتاب، از این رویداد فرهنگی و بخشهای مختلف آن بازدید کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در حاشیه این بازدید در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره وضعیت نمایشگاه کتاب در سال جاری اظهار داشت: تغییر مکان نمایشگاه کتاب یک ضرورت بود، مکان به عنوان کالبد نمایشگاه ضروری بود که تغییر کند و شهر آفتاب مانند یک جاده اطلاعاتی است که در کنار فرودگاه، مراکز دانشگاهی و مجموعه حرم مطهر امام (ره) یک زیرساخت مناسب برای این مسئله به شمار میرفت که با تدبیر ساخته شده است؛ البته ضرورت دارد که این زیرساخت تکمیل شود.
وی ادامه داد: مطلع هستم که هم امسال و هم در سال گذشته وضعیت نمایشگاه با مشکلاتی روبرو بوده اما در جریانم که هم مدیریت شهرداری تهران و هم مجموعه شهر آفتاب در صدد رفع آن برآمده است.
خاموشی افزود: اهالی فرهنگ در شهر آفتاب و نمایشگاه کتاب آن، فضای فراختری پیدا کردهاند؛ سالنهای بازدید مانند سابق تنگ نیست و فرصت بهتری از نمایشگاه وجود دارد و فضای آن نیز مفرحتر است. البته غرفهدارانی که من با آنها صحبت میکردم، از فضای داخلی شهرآفتاب راضی بودند و حتی برخی میگفتند که فروش خوبی هم دارند و البته بودند غرفهدارانی که عنوان میکردند فروششان تغییری نداشته و یا حتی کمتر شده است. در مجموع به باور من شهر آفتاب میتواند به تدریج به یک پاتوق فرهنگی مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب مبدل شود.
وی در بخش دیگری از گفتگوی خود در پاسخ به سؤال دیگر مهر در مورد تغییر مدیریت در انتشارات سوره مهر و فعالیت آن در دوره جدید گفت: آقای حمزهزاده به عنوان مدیر سابق سوره مهر به خاطر مشغله زیاد در بخش سینمایی، متقاضی خروج از این مجموعه بودند و از نظر قانونی هم کار همزمان در دو مجموعه میسر نبود؛ به همین خاطر جناب آقای قرهداغی که از همکاران قدیمی ما در حوزه هنری هستند، این مسئولیت را پذیرفتند. البته طبیعی است که با تغییر مدیریت، ذوق و سلیقههای مدیریتی برای اداره مجموعه تغییر کند، اما سوره مهر ناشری باسابقه و ریشهدار است و جریان کلان فعالیت آن هم روشن و طبق روال ادامه پیدا خواهد کرد. در عین حال ما در تلاش هستیم در این دوره فرآیند رساندن کتابهای چاپ اول به دست مخاطب از نظر زمانی کوتاهتر شود و مؤلفان محترم نیز ارتباط گرم و قابل اتکایی با ناشر پیدا کنند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: از حیث تنوع تولید آثار در سوره مهر، تولید آثار در زمینه شعر و پژوهش تنوع خوبی داشته است. همچنین در حوزه آثار مرتبط با تاریخ شفاهی نیز وضعیت به همین شکل است؛ من به شخصه توصیه میکنم تا مخاطبان نمایشگاه کتاب از اثر «وقتی مهتاب گم شد» استفاده کنند؛ این کتاب میتواند جریان دفاع مقدس را بار دیگر به زندگی ما بکشاند و تأثیرگذاری زیادی نیز خواهد داشت.
خاموشی همچنین از کتابهای «گلستان یازدهم»، «دا»، «دختر شینا»، «مهمان صخرهها»، «جای امن گلوله»، «پنهان زیر باران»، «پایی که جا ماند» و «کوچهی نقاشها» به عنوان آثار شاخصی یاد کرد که مخاطبان نمایشگاه کتاب میتوانند آنها را از سوره مهر تهیه کنند.
وی در ادامه این گفتگو در پاسخ به سؤال دیگر مهر درباره مهمترین اولویتهای فرهنگی کشور گفت: اگر فرهنگ را از جنبه معنایی مورد توجه قرار دهیم، من از کاندیداهای محترم میخواهم که در برنامههای خود به سمت تقویت ارزشهای انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی حرکت کنند. به باور من تولیدکننده فرهنگ و نیز حافظ اصلی آن، مردم هستند. دولتها باید برای برکت پیدا کردن کار خود، به این حرکت مردمی نزدیک شوند. خوشحالیم که دولت محترم نیز از این حرکتها حمایت میکند اما معتقدیم این حمایتها کافی نیست.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در همین زمینه گفت: در بخش سینما ما نیاز به افزایش تغییر کاربری و تولیدات داریم؛ تولیداتی که هم گیشه را مد نظر داشته باشد و هم رسالت سینمای ایران را. در بخش هنرهای تجسمی هم نیاز داریم که در کشور حمایت ویژهای از تولیداتی که بازارهای جهانی خوبی نیز دارند، انجام شود.
خاموشی تصریح کرد: در بخش کتاب، دولت آینده میبایست ضمن حمایت از مؤلفین، به سمت ارزانسازی کتاب و نوسازی صنعت چاپ حرکت کند. ما در سوره مهر شاهدیم با وجود پایین ماندن قیمت کتاب، اما باز هم توقعها برای تخفیف زیاد است؛ این به معنای آن است که کتاب به اندازه کافی در کشور ارزانسازی نشده است. به باور من برای این کار مسیر یارانههای نشر باید به سمت مبدأ تغییر پیدا کند، به عبارت دیگر دولت برای حمایت از نشر باید یارانههای خود را به سمت مبدأ تولید کتاب هدایت کند.
وی در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به سؤال دیگر مهر درباره میزان رضایت از برنامههای فرهنگی دولت گفت: توقع ما از دولت بسیار بیشتر از آن بود که انجام داده است. به طور مشخص در زمینه فضای مجازی، دولت میبایست خیز بلندتری برمیداشت. سهم فعلی ما از تولید اطلاعات در فضای مجازی و نیز تولید اطلاعات، علم و فرهنگ در فضای مجازی و نیز کسب سهم از بازار فضای مجازی میبایست بیش از این میبود. در موقعیت خارج از فضای مجازی نیز دولت نتوانست در حوزه فرهنگ، توقع جامعه را پاسخ دهد؛ به ویژه در حوزه افزایش زیرساختها و حمایتها. البته ما از زحمات دولت محترم تشکر میکنیم اما میبایست برنامهریزی ویژهتری در این حوزه شکل میگرفت و نگاه محوریتری به عرصه فرهنگ میشد. به باور ما این اتفاق نیاز به یک خبرگی ویژه داشت که آن را ندیدیم.
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۶۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ
امید جهانشاهی ؛ عصر ایران - امروز روز شیراز است، شهر حضرت ناز، حافظ شیراز، حافظه ی تاریخی ایرانیان برای خواستن زندگی. شهر عشق و نسیم و عطر بهار نارنج و باغ های دل باز: عفیف آباد و جنت و نارنجستان و دلگشا و ارم. شهر سعدی، شهر حضرت شعر. مهد فرهنگ و هنر؛ خال لب هفت شهر. قهوه شیرازی، سالاد شیرازی، کلم پلو؛ آیین خوان و خوراک خواستنی.
اگرچه تخت جمشید نشانه روشنی از سابقه تمدن در این منطقه است اما دیرینه شیراز به گواهی کشفیات باستان شناسی سال 1395 در تپه چهار هکتاری پوستچی به هفت هزارسالگان می رسد. نام باستانی آن، تیرازیس بوده است.
شیراز در درازنای تاریخ از جمله مناطق امن بوده است و از همین رو در دوران های مختلف چه پیش از اسلام و چه پس از آن،از قطب های فرهنگ و هنر ایران زمین بوده است. به قول سعدی: «شهرها همه بازند و شیراز شهباز»
اگرچه از دوره های مهم تاریخی، یادگاری هایی در شیراز می توان یافت. عمارت باغ ارم یادگار دوران قاجار است با آن نقاشی های رنگ روغن، منبت کاری های روی درها و گچ بری ها و کاشی کاری های نما.
اما بسیاری بناهای فاخر امروز شیراز مربوط به دوران کریم خان زند است مثل بازار وکیل، حمام وکیل و ارگ کریم خان که محل حکومت او بود و پس از او نیز دارالحکومه امرای فارس شد. کریمخان زند را بهترین پادشاه ایران بعد از حمله اعراب دانسته اند. او از افسران شجاع سپاه نامدار نادرشاه بود که پس از مرگ وی به ایل خود برگشت. محبوبیت کریمخان زند که خود را وکیل رعایا می نامید در تاریخ ایران بینظیر است.
آنچه کریمخان را ستایشبرانگیز کرد مردمداری، دادگری و سخاوتش نسبت به زیردستانش بود. از سخاوتمندی کریمخان بسیار گفتهاند. در رستمالتواریخ آمده است که وقتی کریمخان جایی را که فتح میکرد غارت نمیکرد و میکوشید حقوق سربازانش را بدهد. وقتی دیوار شهر شیراز را دوازده هزار کارگر میساختند، هنگام حفاری سکههای اشرفی فراوانی یافت شد. او به جای مصادرۀ سکه ها و به جیب زدن آن (به نام دولت و به کام خود)، سکهها را میان همان کارگران تقسیم کرد.
شیراز در دوره ای شهره به مکتب نگارگری بود و در دورانی مشهور به دارالعلم. در دوران عضدالدوله دیلمی، چنان کتابخانه بزرگی داشت که از همه علوم و فرهنگ آن روز نشانی از ان می شد جست و گواهی از جایگاه شیراز در تاریخ فرهنگ ایران دارد. صنعت کتاب سازی و کتاب آرایی از صنایع تاریخی این شهر بوده است. از همین رو، سعدی در حق شیراز گفته است: «چه شام و چه مصر و چه بّر و چه بحر؛ همه روستایند و شیراز شهر.»
تعین روزی به نام شهری را باید غنیمت شمرد برای شناخت و ستایش شهرها و توجه به توسعه آنها مبتنی بر طبیعت و سرشت تاریخی شان.
چه شد اصفهان که روزگاری شهری جهانی بود و شهره به زیبایی و شکوه و صنایع مختلف و صادرات ابریشم به اروپا داشت، و مستشرقین بسیار تحسینش می کردند به جای اینکه امروز قطب گردشگری ایران باشد، حالا درگیر فاجعه فرونشست است و آلودگی.
چرا هر ساله در نوروز حدود دومیلیون نفر بی اعتنا و بی تفاوت از کنار خوی رد می شوند تا به ترکیه بروند برای خرید، کنسرت و یا به اصطلاح خوش گذراندن که البته گاهی می شود تجمع اعتراضی «پول ما را پس بده» در مقابل هتل آنتالیای ترکیه. این حق شهر قدیمی و پر آوازه خوی نیست با این همه ظرفیت.
شهری که از دوران سلجوقیان بواسطه قرار داشتن در جاده ابریشم یکی از مراکز تجارت و رونق و مهد تمدن بوده است و امروز نیز آکنده از جاذبه های طبیعی و تاریخی و قابلیت های تفرج گاهی و تجارت و ظرفیت های توسعه است، نباید بین راهی خیل مسافران عازم وان و انتالیا باشد که چند دهه است به نوایی رسیده اند از صدقه سری مسافران ایرانی. «تفو بر تو ای چرخ گردون تفو»
براستی چرا برای زیبایی و شیکی روی برخی تیشرت ها و لباس ها به زبان انگلیسی درج می کنند پاریس و لندن. دریغ آنجاست که حتی تولیدکننده ایرانی برای ارزشمند و به زبان امروز باکلاس کردن محصولش این کار را می کند. این نشانه فقدان اعتماد به نفس ملی است. نشانه اینکه هیچ چیز به اندازه ایران غریب نبوده است. روزهای شهرهایمان را بزرگ و باشکوه برگزار کنیم برای اعتماد به نفس ملی و برای هویت ملی.
به این کلیشه های تحقیرآمیز در مورد شهرهایمان پایان دهیم. به این خود تحقیری بی بنیاد پایان دهیم. قزوین از مظاهر تمدن ایرانی است. پایتخت خوشنویسی ایران است. موزه بزرگ قزوین و خیابان سپه که اولین خیابان ایران است، گواهی بر ارزشمندی این شهر ریشه دار و اصیل فرهنگی دارد. در وصف قزوین همین بس که از حیث تعدد آثار تاریخی در یک شهر، در ایران و حتی جهان دارای جایگاه است. تبریز و اصفهان و یزد و اهواز و قزوین و سنندج را آن گونه که باید و شایسته است توصیف کنیم و به آنها ببالیم. اگر ایران را گرامی می داریم، اجزایش همین شهرهاست: لبت شیراز و چشمت اصفهان و خنده ات گیلان پر از مستی و راز و شوق هستی، روح ایمانم! (حمیدرضا گلشن) از این منظر، روز شیراز روزی خاص تنها مربوط به شهر شیراز نیست. روز ملی ایران برای تکریم شعر و فرهنگ و هنر و حافظ و یک تاریخ پر از شکوه و زیبایی است از جمله دوران کریم خان زند.
روز تبریز، یک روز ملی است برای درود ایران به خروش غرور آفرین مشروطه خواهی، به پرچم های سرافراز غیرت: ستارخان و باقرخان.
روز یزد، روز اعتدال است و نجابت و مدارای ریشه گرفته از افق های باز کویر.
روز رشت بهانه ستایش تجدد و فرهنگ است.
برای خلاصی از باستان گرایی به مثابه ستایش ایرانیتی انتزاعی و نمایشی، باید به شناخت و ستایش شهرها پرداخت. هر شهر پنجره ای است به شناخت ایران. هر شهر حس و بو و رنگی است از رنگین کمان درخشان ایران. شیراز سبک بال و همه ناز و عاشق و معتدل هم بخشی از ویژگی ایران است. کانال عصر ایران در تلگرام