Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکنون ارتباط تیره افغانستان و پاکستان سبب شده تا افغانستان به کشور ایران رو کند و این نیازمند همت مسئولان برای بهره‌گیری از ایت ظرفیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، از شب گذشته شاهد صف 14 کیلومتری کامیون‌ها در مرز ماهیرود هستیم که این امر سبب اعتراض برخی از رانندگان کامیون شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی اکبر کیانی، مدیر گمرک ماهیرود در گفتگو باخاورستان،اظهارکرد: درحال حاضر ارتباط تجاری بین کشور افغانستان و پاکستان دچار مشکل شده است و این امر سبب شده تا دولت افغانستان و تجار این کشور برای تامین کالاهای خود به سمت ایران روی آورند.

وی افزود: از این رو، کشور افغانستان ارتباط تجاری خود با ایران را گسترش داده و قراردادهایی با چند تولیدکننده داخل ایران برقرار کرده است.

مدیر گمرک ماهیرود خاطرنشان کرد: با ایجاد این قراردادها 7 درصد از بازار افغانستان دست ایران قرار می‌گیرد.

کیانی یادآور شد: این فرصتی برای ایران است که از سوی کشور افغانستان فراهم شده و همه باید از این فرصت برای رونق صادرات، تولید و اشتغال بهره گیرند.

وی گفت: در حال حاضر 600 کامیون از مرز ماهیرود تردد دارند که این نشان دهنده افزایش قرادادها از سوی افغانستان با ایران است.

مدیر گمرک ماهیرود تصریح کرد: اگر ایران از این فرصت استفاده نکند این فرصت برای کشورهای دیگر از جمله ترکمنستان، ترکیه و هندوستان فراهم می‌شود.

کیانی از همه مسئولان و مردم درخواست کرد تا از این فرصت برای رونق اقتصادی بهره گیرند.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش تردد کامیون‌ها، تعداد باسکول‌ها به 5 باسکول رسیده که باید این میزان به هشت باسکول برسد.

مدیر گمرک ماهیرود ادامه داد: افزایش درهای ورود و خروج گمرک و افزایش جرثقیل برای تخلیه بار و افتتاح پارکینگ از دیگر اقداماتی است که باید در جواب این ظرفیت‌ها انجام شود.

با توجه به این‌که مرز ماهیرود تنها مرز فعال خراسان جنوبی از بین چهار مرز خراسان جنوبی است و تاکنون این مرز شاهد غیرفعال بودن و بسته شدن در تردد کالاها بوده، امید است مسئولان دولتی با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و فرصتی که کشور افغانستان برای ما فراهم کرده است، به جای سیاسی کاری و توجه به انتخابات از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنند.

گفتنی است در 4 سال گذشته وعده‌های فراوانی از سوی مسئولان دولتی استان برای بازگشائی پایانه‌های مرزی استان داده شده است تا آن‌جا که وجه‌الله خدمتگزار استاندار سابق خراسان جنوبی در سال 1393 حتی به استان فراه افغانستان نیز سفر کرد .

وی در دیدار با استاندار فراه افغانستان گذر رسمی ماهیرود و فعال‌تر شدن بازارچه‌های یزدان، دوکوهانه و میل 73 را مورد تاکید قرار داد و افزود: در زمینه توسعه امور گمرکی نیز برنامه‌ها و طرح‌هایی داریم که امید است به مرحله اجرا گذاشته شود تا ضمن تسهیل ورود و خروج کالا تردد تجار و بازرگانان نیز تسهیل شود.

این اولین قول خدمتگزار نبوده است. وی در خردادماه سال 1395 نیز گفته بود: پایانه مرزی ماهیرود از موقعیت ممتازی برخوردار است و با توجه به وجود این پایانه فعال در استان، خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی نیز می‌باشد که امیدواریم با ارتباط و تفاهمات بین دو کشور این بازارچه‌ها نیز بیش از بیش فعال‌تر شود.

از طرفی پرویزی نیز قول راه‌اندازی پایانه مرزی یزدان را در سال گذشته داده بود. وی در بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود: در چند ماه اخیر، تلاش‌ها، پیگیری‌ها و مذاکرات بسیار مناسبی با مسئولان افغانستان صورت گرفت، امیدواریم هرچه سریعتر این مذاکره‌ها به نتیجه برسد.

اما هیچ کدام از آن‌ها نتوانست به سرانجام برسد و وعده دولتی‌ها را تحقق ببخشد. حال که تیره شدن روابط تجاری پاکستان با افغانستان به سود ایران تمام شده است وقت آن است که با رایزنی مناسب زمینه فعالسازی سایر پایانه‌های مرزی فراهم گردد البته اگر فعالیت‌های گسترده انتخاباتی برخی دولتی‌ها بگذارد.

از طرف دیگر زیرساخت‌های مرز ماهیرود که تنها مرز بازمانده خراسان جنوبی با افغانستان است، هنوز ظرفیت چنین ترددی را ندارد این در حالی است که هر از چندگاهی شاهد چنین صف‌های طویلی هستیم. به عنوان مثال در اردیبهشت‌ماه سال 1394 نیز صف‌های بزرگ چند کیلومتری در ماهیرود خبرساز شد و حتی در بخش خبری 20:30 صداوسیما پخش گردید که منجر به برگزاری جلساتی برای رفع این مشکلات شد اما هنوز که هنوز است در مرز ماهیرود به عنوان تنها مرز ترددی استان خراسان جنوبی با افغانستان ظرفیت‌سازی لازم برای تردد کامیون‌های ترانزیتی نشده است.

با توجه به این‌که تاکنون بخش‌های تولیدی کشور برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها وارد کار شده‌اند لازم است تا رایزنی‌هایی از سوی دولتی‌ها و وزارت امور خارجه برای بهره‌گیری از این فرصت صورت گیرد و به این مهم توجه داشته باشند که کامیون‌ها و کارخانه‌های کشور چندسالی است در رکود به سر می‌برند و اگر از این فرصت بهره نگیرند بر این رکود، بیکاری و تعطیلی دامن زده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۷۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل گفت: اینکه بعد از پاسخ تنبیه ایران به اسرائیل، رییس‌جمهور و مسئولان برای گسترش روابط دیپلماتیک ایران در آسیا به پاکستان سفر می‌کنند، در حالی که نخست وزیر اسرائیل در باتلاق جنگ غزه زمین‌گیر شده است، نشان دهنده اقتدار کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مرندی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا و پیام این سفر به جهان در پی تحولات منطقه اظهار کرد: بعد از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و دریافت پاسخ از سوی جمهوری اسلامی ایران فضای مثبتی نسبت به کشورمان در جهان عرب و اسلام و حتی در کشورهای غربی و در محافل مختلف ایجاد شد.

وی با اشاره به تبلیغات وسیع علیه ایران در منطقه و جهان در راستای اجرای پروژه انزوای جمهور اسلامی افزود: فصل جدید از مقاومت از ۷ ماه پیش آغاز شد، از همان زمان نگاه‌ها به جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان تغییر کرده است، با آغاز موج جدید مبارزات جبهه مقاومت، مردم منطقه از جمله مردم پاکستان دیدند که کشورهای دیگر کاری برای مردم غزه انجام ندادند و فقط ایران بود که از جبهه مقاومت حمایت می‌کند، همین امر موجب شد بسیاری از هجمه‌ها علیه ایران خنثی شود و نگاه‌ها تغییر پیدا کند.

تأثیر عملیات وعده صادق در ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی پاکستان

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: بعد از اینکه ایران پاسخ سنگینی به رژیم صهیونیستی داد باز هم تغییر دیگری ایجاد شد و نگاه‌ها به کشورمان مثبت شد که در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان مشهود بود، تا جایی که در فرودگاه مسئولان حفاظت پاکستان ابراز احساسات می‌کردند با وجود اینکه کارشان چیز دیگری بود، حتی در بین مردم، نخبگان و رسانه‌ها نگاه مثبت به جمهوری اسلامی در پی عملیات وعده صادق مشهود بود.

مرندی تاکید کرد: گفت‌وگو کردن در چنین فضایی امتیازات خاص خود را دارد، گرچه سفر رئیس‌جمهور به پاکستان سنگین و فشرده بود اما برای آیت‌الله رئیسی مهم بود که مردم پاکستان ببینند چگونه جمهوری اسلامی ایران و ملت ما برای آن‌ها احترام ویژه‌ای قائل هستند.

سفر رئیس‌جمهور به پاکستان بعد از عملیات وعده صادق اثبات اقتدار ایران است / اسرائیل در غزه زمین‌گیر شده است

وی این سفر را در راستای ایجاد همگرایی بین ایران و پاکستان فرصتی مغتنم خواند و گفت: اینکه بعد از پاسخ تنبیه ایران به اسرائیل، رئیس‌جمهور و مسئولان به کار عادی خود می‌پردازند و سفر می‌کنند و کارهای کشور را پیش می‌برند، نشان‌دهنده اقتدار کشور است در حالی که نخست وزیر اسرائیل درگیر جنگ در غزه بوده و به خاطر مشکلات فوق‌العاده زمین گیر است.

کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل درباره تاکید ویژه رئیس جمهور به اشتراکات فرهنگی، مذهبی، ادبی و دانشگاهی بین ایران و پاکستان اظهار کرد: اشتراکات فرهنگی و مذهبی ایران و پاکستان قطعاً در مبادلات اقتصادی و حتی امنیتی دو کشور تأثیر مثبتی دارد سال‌ها تلاش شد تا شکاف بین مردم ایران و پاکستان ایجاد شود اما سفر رئیس‌جمهور به شهرهای مختلف پاکستان و دیدار با علمای شیعه و سنی و دانشجویان و اساتید این کشور بلاشک تأثیر مثبتی در روابط دو جانبه این کشورها دارد.

مرندی تصریح کرد: اتفاق مهمی که رخ داد این بود که مردم پاکستان دیدند چگونه بر خلاف تبلیغاتی که علیه کشورمان می‌شود تنها ایران است که از فلسطین با شدت تمام حمایت کرده و می‌کند و این موضوع تحول مهمی را در جامعه پاکستان به وجود آورد.

کد خبر 748059

دیگر خبرها

  • درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است
  • هنوز تشریفات گمرکی برای قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران انجام نشده است
  • ماجرای توقف قطار ترانزیتی افغانستان در ایران چیست؟
  • کارگران زحمت کشور نیازمند توجه مسئولان هستند
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد!
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد