Web Analytics Made Easy - Statcounter

ممکن است مریدان و چاکران باز هم ادعا بکنند که دولت الکترونیک راه­‌افتاده است ولی مردم باید قضاوت کنند که الان از خدمات دولت الکترونیک بهره­‌مند هستند یا نه.

به گزارش مشرق، عزیز نجف پور آقابیگلو، مشاور سابق رییس و عضو سابق هیات رئیسه مرکز ملی فضای مجازی درنامه‌ای به حسن روحانی درباره مسائلی که این کاندیدای ریاست جمهوری دوازدهم درخصوص فضای مجازی مطرح کرده است، انتقاد کرد:

نامه این عضو سابق هیئت رئیسه مرکز ملی فناوری مجازی به این شرح است:‌

جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین روحانی

رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

احتراما؛ حضرتعالی به درستی در جریان رقابت‌های انتخاباتی امسال به موضوع توسعه فضای مجازی در جهت آزادی‌های اجتماعی و کسب و کارهای دیجیتالی اشاره کردید و از اعمال محدودیتهای بی­‌مورد شکوه نمودید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که حضرتعالی رییس دولت و رییس شورای عالی فضای مجازی هستید حتما مستحضر هستید که:

اولا: شورای عالی فضای مجازی که حضرتعالی رییس آن هستید وظیفه‌­اش سیاستگذاری توسعه فضای مجازی و متعاقبا قرارگاه برنامه­‌ریزی و تقسیم کار ملی است و دبیر آن عملا توسط حضرتعالی معرفی می شود و تعیین دستور جلسات هم با حضرتعالی است و عملا مصوبات شورا هم توسط تیم دولت متعین می­شود.

ثانیا: در جایی دیگر، نهاد قوه قضائیه و به طور خاص کمیته فیلترینگ، وظیفه تحدید رفتارهای مجرمانه و صیانت از حریم خصوصی و حریم‌های اجتماعی را بر عهده دارد. با این توضیح که الان اعضای دولت در ترکیب کمیته مذکور اکثریت آراء را بر عهده دارند و عملا نظر دولت در این کمیته به تصویب می رسد و سایر نظرات، اگر برخلاف منویه دولت باشد عملا رد می‌­شود.

از این رو، برای مردم چند پرسش مطرح می­شود:

اول: اگر شورای عالی فضای مجازی محلی برای سیاستگذاری و توسعه روشمند فضای مجازی و زیرساختها و شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای دیجیتال و امثالهم است پس چرا با اصرار شما در سال 93 غالب جلسات آن برگزار نگردید؟ آیا این به نوعی عدم اهتمام به توسعه فضای مجازی نمی­تواند تلقی بگردد؟

دوم: رییس مرکز ملی فضای مجازی توسط رییس جمهور معرفی شده و حکم می­‌گیرد و این مرکز، وظیفه خطیر و مهمِ تدوین پیشنویس سیاستها و هماهنگی ها و راهبری اجرایی شدن آنها را بر عهده دارد. فلذا این پرسش مطرح است که اگر اهتمام شما بر توسعه فضای مجازی است پس چرا محدودیت‌های ساختاری و مالی مرکز ملی فضای مجازی علی­رغم تاکیدات شفاهی و کتبی رهبری هنوز مرتفع نشده است؟ مستحضر هستید که بودجه سال 95 مرکز ملی حدود 4میلیارد تومان بوده است و مرکز ملی با این بودجه قرار بوده مطالعات لازم برای تدوین سیاستها و تقسیم کار ملی و هماهنگی و راهبری ذینفعان را انجام دهد. با این توجه که بودجه یکی از وزارت­خانه هایی که مرکز ملی باید سیاستگذاری و هماهنگی و مدیریت و نظارت کند مثل وزارت ارتباطات، نزدیک 4000 میلیارد تومان بوده است.

طبق شنیده‌­ها در جلسات اخیر شورای عالی فضای مجازی مرکز ملی را از ورود به هرگونه مطالعات و تحقیقات راهبردی منع کرده­اید و این را وظیفه دانشگاه‌ها برشمرده‌­اید. پرسش این است که آیا بدون پژوهش و تحقیق راهبردی می­‌توان سیاستگذاری کرد؟ آیا این مدل سیاستگذاری سنت علمی جدیدی است که توسط دولت کشف شده است؟ و سوال بعدی اینکه آیا این قاعده مشمول وزارت ارتباطات هم هست؟ یعنی وزارت ارتباطات برای برنامه‌­ریزی و طراحی موضوعات خود پژوهش و تحقیق انجام نمی­دهد؟

سوم: اصلا درآمد حاصل از فروش اینترنت در جیب چه کسی می­‌رود و دولت چه منفعتی از این فروش گران اینترنت دارد؟

چهارم: مستحضر هستید که اکثر کشورهای پیش­رفته به نوعی شبکه ملی اطلاعات خود را دارند یا در حال راه‌­اندازی شبکه مذکور متناسب با اکوسیستم خود هستند. این را هم مستحضر هستید که شبکه ملی اطلاعات فارغ از اینکه از حریم خصوصی و امنیت اجتماعی کشور صیانت می­‌کند باعث کاهش جدی هزینه­‌های اینترنت می­‌شود. با این توضیحات، دلیل وقفه چندساله و عدم پیشرفت راه‌­اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟ البته سال قبل یک رونمایی­­هایی از فازهای مقدماتی شبکه ملی اطلاعات انجام شد که بنا به ادعای اکثر صاحبنظران و همچنین رییس و معاونتهای مرکز ملی فضای مجازی، اسم آن را نمی­توان فاز مقدماتی شبکه ملی اطلاعات گذاشت. بالفرض هم حرف همه این منتقدان درست نباشد، پرسش این است که دلیل توقف راه­‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از ابتدای دولت حضرتعالی تا سال قبل چه بوده است؟

پنجم: وقتی از توسعه کسب و کار فضای مجازی صحبت می­شود یکی از موارد قابل توجه، شبکه‌­های پیام­‌رسان هستند که الان با توسعه و اقبال فراوانی مواجه شده­اند. در حال حاضر چندین شبکه پیام­‌رسان خارجی در داخل کشور در حال فعالیت هستند ولی موارد مشابه داخلی که قابلیت‌های فنی بسیار خوبی هم دارند توسعه نیافته و مخاطب نیافته‌­اند. چرا این اتفاق رخ نداده است؟ آیا اصرار دولت بر فعالیت پیام­رسانهای خارجی می‌تواند عامل اصلی عدم رشد پیام­‌رسانهای داخلی تصور شود؟

ششم: اصلا برنامه دولت برای توسعه کسب و کارهای فضای مجازی چه بوده است؟ "فروش یک کالا توسط یک روستایی" یک مثال تبلیغاتی است و بالفرض هم این اتفاق فرخنده رخ داده باشد ربط چندانی به عملکرد دولت ندارد. الان صادرات نرم افزار کشور هندوستان حدود دو برابر نفت ایران است و جالب اینکه در تولید نرم‌­افزار به صورت جدی­ از مهندسان ایرانی بهره می­گیرد و با این توجه که الان آمار بیشترین بیکاری در ایران در حوزه آی تی است، این پرسش مطرح می­‌شود که دولت چه کاری باید تابحال می­‌کرده که نکرده است؟ خاطر شریف باشد یکی از موضوعاتی که در سال 93 اصرار بر طرح آن در جلسات شورای عالی می‌­شد(همان جلساتی که به خاطر عدم اهتمام حضرتعالی تق و لق بود) طرح صادرات نرم‌­افزار بود که در تک جلسه‌­ای که اواخر همان سال برگزار شد و فرصت طرح موضوع ایجاد گردید، متاسفانه مورد توجه حضرتعالی قرار نگرفت و از دستور خارج شد!... منظورتان از ایجاد کسب و کار فضای مجازی همین بود؟ این مثال را هم اضافه کنم که طبق آمارها میزان صادرات بازی­های رایانه ای کشور روسیه حدودا سه برابر صادرات نفت ایران است.

هفتم: یکی از مصادیق ارتقای رفاه اجتماعی و خدمت رسانی به مردم، دولت الکترونیک است و متاسفانه این موضوع علی­رغم تاکیدات قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه و سیاستهای ابلاغی رهبری در حوزه فضای مجازی هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است. علت چیست؟ ممکن است مریدان و چاکران باز هم ادعا بکنند که دولت الکترونیک راه­‌افتاده است ولی مردم باید قضاوت کنند که الان از خدمات دولت الکترونیک بهره­‌مند هستند یا نه. لطفا به مردم یک گزارشی در باب عملکرد دولت یازدهم در این حوزه ارایه دهید.

هشتم: طبق آمارهای رسمی میزان سرقت­های اینترنتی در چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. از این رو این سوال برای شهروندانی که بعضا منشور حقوق شهروندی شما را خوانده­اند مطرح است که دولت برای ارتقای امنیت اجتماعی در فضای مجازی چه تمهیداتی داشته است؟... آزادی‌­های اجتماعی در فضای مجازی چه نسبتی با آزادی سارقان و دزدان اموال و اطلاعات و آبرو و حیثیت مردم دارد؟

نهم: طبق قانون اساسی یکی از حقوق مردم امکان استفاده از خدمات و محتوای سالم و ایمن است. مردم و خانواده­ها عموما تمایل دارند تا در عین اینکه فرصت استفاده بیشینه از فضای مجازی را برای فرزندانشان مهیا می‌کنند از طرف دیگر، خدمات و محتوایی که در اختیار ایشان قرار می­‌گیرد حداقل­‌هایی از سلامت و ایمنی را داشته باشد. طرح اکوسیستم فضای مجازی سالم که به زحمت در جلسه آخر سال 93 تصویب شد با همین هدف تدوین شده بود. حال پرسش این است که دلیل توقف این طرح از سال 93 تا بحال چیست؟ و سوال اصلی‌­تر اینکه اصلا دولت برای تامین این حق قانونی و منطقی مردم چه تدبیری و اقدامی کرده است؟

دهم: در ادامه سوال هشتم و در بررسی صیانت از حقوق تولید­کننده‌­گان خدمات و محتوای فضای مجازی، دلایل عدم توجه به قوانین موضوعه کپی رایت برای توسعه اقتصاد خلاق و بدون نفت در ایران چیست؟

یازدهم: هر تصمیمی در باب ایجاد محدودیت یا برخورد در فضای مجازی، فارغ از درست یا غلط بودن آن، طبعا توسط کمیته فیلترینگی انجام می­شود که در عین اینکه در قوه قضائیه مستقر است ولی بنا به ساختار کمیته مذکور، اعضای دولت در آن رای اکثریت را دارند و همانطور که اشاره شد عملا خروجی کمیته فیلترینگ قوه قضائیه، تصمیمات و منویات دولت است. فلذا این سوال مطرح می­شود که دولت به چه اِعمال محدودیتی می­تواند اعتراض داشته باشد که مسوولیتش با خودش نیست؟ و اصلا در برابر چه فشاری برای اعمال محدودیت در فضای مجازی مقاومت کرده است؟ ریش و قیچی که در اختیار دولت بوده است!

در خاتمه لازم به یادآوری است که پاسخ به سوالات مذکور برای مردم مشخص خواهد کرد که مدعیات حضرتعالی در باب توسعه فضای مجازی چقدر واقعی بوده یا شعاری است.

عزیز نجف پور آقابیگلو

مشاور سابق رییس و عضو سابق هیات رئیسه مرکز ملی فضای مجازی

19/2/96

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۷۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به همت تشکل‌های اسلامی اساتید، دانشجویی و بسیج دانشجویی و حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دومین پنل دانشگاهی در قالب کرسی علمی ـ ترویجی ویژه تبیین تحولات فلسطین اشغالی با عنوان «تبیین ابعاد حقوقی و اقتصادی تحولات فلسطین اشغالی» در سالن علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان مرودشت در این نشست با بیان مطالبی به تحولات اخیر غزه و عملیات غرورآفرین «وعده صادق» اشاره کرد و گفت: خدای بزرگ را شاکریم که خون‌های پاک شهیدان ما در جنایت حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی در دمشق با عملیات تنبیهی رزمندگان غیور و حماسه‌ساز سپاه اسلام ثمر داد و با فروپاشی هیمنه پوشالی و بازدارندگی تزئینی و تارعنکبوتی ارتش صهیونیستی، شکستی تاریخی و راهبردی برای اشغالگران ثبت و یوم‌الله دیگری در تاریخ میهن رقم خورد.

غلامرضا شعبانی‌نیا افزود: بدون تردید، یکی از مشوق‌های ارتکاب گسترده این جنایات از سوی رژیم اشغالگر، بی‌کیفر ماندن آمران و عاملان جنایات ارتکابی است و رژیم اشغالگر با احساس مصونیت در قبال بی عملی و انفعال جامعه بین‌المللی، مستمراً به ارتکاب شدیدترین جنایات بین‌المللی مشغول بوده است.

وی در ادامه بر لزوم توجه به مناسبات میان حقوق و سیاست و پرداختن به همه جنبه‌ها و ابعاد مختلف موضوع تأکید کرد و گفت: لازم است به اهمیت توجه به آرمان‌خواهی و مقاومت مردم فلسطین در قبال جنایات رژیم اشغالگر قدس و نقش و جایگاه حقوقدانان، به‌خصوص حقوقدانان مسلمان در حمایت و انعکاس وضعیت کودکان، زنان و محکومیت عدم رعایت حقوق بشر در غزه پرداخته شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان مرودشت تبیین کرد: نقش دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های موجود، تولید محتوای فاخر در فضای مجازی با هدف آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی، کینه‌توزی‌ها و توطئه‌پراکنی‌های دشمنان این نظام شکوهمند بیشتر از اقشار دیگر جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت هم در این نشست ضمن خیرمقدم و قدردانی از اقدام تلافی‌جویانه عملیات «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمله پهپادی و موشکی به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، آن را غرورآفرین دانست.

سیروس فارسی بیان کرد: ظلمی که نسبت به زنان و کودکان مظلوم فلسطین صورت می‌گیرد و از سویی جسارت رژیم صهیونیستی به خاک ایران در سوریه غیرقابل بخشش بود که باید به آن پاسخ داده می‌شد.

استاد گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت هم ضمن تبیین ماهیت جنگ غزه به‌عنوان یک مخاصمه مسلحانه بین‌المللی، به این جنگ به‌عنوان یک جنگ نامتقارن اشاره کرد.

علی زارع توضیح داد: باید ابعاد مختلف این مخاصمه را به‌خصوص از حیث حق بر جنگ و حق در جنگ، حقوق و تکالیف طرفین به‌‌خصوص در وضعیت اشغال و نقش سازمان ملل متحد در این موضوع مورد توجه و تحلیل قرار داد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت هم به تشریح کارآمدی و نقاط قوت و ضعف حقوق بین‌الملل در مواجهه با جنگ غزه اشاره کرد و ضمن تبیین جنایات بین‌المللی ارتکابی و انفعال اولیه حقوق بین‌الملل در واکنش به این جنگ عنوان کرد: تصویب قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در این زمینه، دستاورد قابل توجهی برای حقوق بین‌الملل است.

قهرمان سلوکی‌نژاد همچنین بر ضرورت اتحاد و همبستگی کشور‌های اسلامی در مواجهه با توطئه‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه تأکید کرد.

به گزارش آنا، مسعود رودکی معاون آموزشی، معصومه عمادی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، میثم حیدری عضو شورای اسلامی شهر مرودشت و عباس زارعی مسئول بسیج دانشجویی شهرستان مرودشت در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟
  • نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • شهر اسلامی را با درآمد حلال اداره می‌کنیم/ مسئله اصفهان‌ستیزی باید در سطوح عالی دنبال شود
  • پربیننده‌ترین مسابقات ورزشی تاریخ در اینترنت
  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است