Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خبرگزاري ميزان – گروه سياسي: ايران و کانادا روابط ديپلماتيک ندارند؛ در شهريور 1391 دولت کانادا در اقدامي يکجانبه سفارت خود را در تهران تعطيل کرد و روابط ديپلماتيکش با ايران را به حالت تعليق درآورد.

پس از انتخاب «جاستين ترودو» به سمت نخست‌وزير کانادا در سال 2015، نخست وزير جديد کانادا براي برقراري رابطه ديپلماتيک با ايران ابراز تمايل کرد و مذاکرات ميان تهران و اتاوا براي از سرگيري روابط آغاز شد؛ اما اکنون که حدود دو سال از روي کار آمدن دولت ميانه رو «ترودو» در کانادا مي‌گذرد کماکان روابط ديپلماتيک ميان تهران و اتاوا از سر گرفته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عدم روابط ديپلماتيک ميان ايران و کانادا بي‌ترديد محدوديت‌هايي را براي حدود 400 هزار ايراني ساکن کانادا فراهم مي‌آورد؛ يکي از اين محدوديت‌ها منع مشارکت آن‌ها در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم است.


سرنوشت مشارکت سياسي 400 هزار ايراني


حسن قشقاوي معاون کنسولي، پارلماني و امور ايرانيان خارج از کشور وزارت امور خارجه که رياست هيئت نظارت بر انتخابات رياست جمهوري در خارج از کشور را نيز بر عهده دارد، در اوايل ارديبهشت ماه در جريان يک نشست خبري با اشاره به اينکه ايران و کانادا در حال حاضر با يکديگر ارتباط ديپلماتيکي ندارند، گفت: حداقل 400 هزار ايراني در اين کشور زندگي مي‌کنند و با توجه به عدم اين روابط تاکنون نتوانسته ايم زمينه را براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين کشور فراهم کنيم.




وي در همين راستا ادامه داد: در چارچوب تلاش هايمان براي فراهم کردن اين امکان که شهروندان ايراني در کانادا بتوانند در انتخابات رياست جمهوري شرکت کنند يک يادداشت رسمي به سفارت کانادا در نيويورک داده ايم و همکاران ما در نمايندگي ايران در سازمان ملل در تلاش هستند تا رايزني‌ها و گفت‌وگوهايشان با سفارت کانادا در نيويورک در اين ارتباط را به نتيجه برسانند.

قشقاوي در همان نشست خبري افزود: در اين يادداشت رسمي از دولت کانادا درخواست کرده ايم که به احترام دموکراسي و حقوق شهروندي اين امکان را فراهم کند که شهروندان ايراني در کانادا بتوانند در انتخابات رياست جمهوري شرکت کنند و راي خود را به کانديداي مورد نظرشان بدهند.


شايد شهروندان ايراني مقيم کانادا براي راي دادن مجبور شوند به آمريکا عزيمت کنند!


قشقاوي همچنين با تاکيد بر اينکه رايزني‌ها و گفت‌وگوهاي ما با دولت کانادا در اين ارتباط ادامه دارد، اعلام کرد: 30 صندوق راي در شهرهاي مختلف آمريکا خواهيم داشت تا شهروندان ايران در کانادا بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

چند روز پس از اظهارات قشقاوي معاون کنسولي و امور ايرانيان وزارت امور خارجه، قاسمي سخنگوي اين وزارتخانه نيز در جريان نشست خبري هفتگي خود در پاسخ به سوالي در ارتباط با تعيين تکليف ايرانيان مقيم کانادا براي حضور در انتخابات رياست جمهوري با توجه به عدم روابط ديپلماتيک تهران و اتاوا، گفت: از طريق کانال‌هاي ديپلماتيک گفت‌وگو‌ها و پيگيري‌ها ميان ايران و کانادا جهت مشارکت ايرانيان ساکن اين کشور در انتخابات رياست جمهوري ادامه دارد به نحوي که بتوانيم به شکلي در نقاط مختلف اين کشور صندوق‌هاي رأي داشته باشيم تا ايرانيان بتوانند شرکت کنند.


سال 92 ايرانيان مقيم کانادا راي ندادند!


سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين‌که اگر تفاهمي حاصل نشود راهکار ديگري وجود نخواهد داشت و ايرانيان مقيم کانادا به مانند سال 92 از رأي دادن محروم مي‌شوند، در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در اين ارتباط گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم از مدت‌ها پيش دولت کانادا رأي‌گيري کشورهاي خارجي براي انتخابات در اين کشور را منحصر به قرار دادن صندوق در اماکن ديپلماتيک آن کشور‌ها کرده است و هر کشوري فقط مي‌تواند در سفارت خود يا کنسولگري‌هاي و يا دفاتر تجاري و فرهنگي خود، صندوق رأي قرار دهد. در انتخابات رياست جمهوري دهم با وجود استقبال بالايي که وجود داشت ما تن‌ها توانستيم يک صندوق رأي آن هم در سفارت ايران در اوتاوا داشته باشيم و امکان استقرار صندوق در ديگر نقاط فراهم نشد و متأسفانه تعدادي از ايرانيان که علاقه‌مند بودند در انتخابات شرکت کنند با مشکلاتي جهت رفت و آمد روبرو شدند.





ايران به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در کانادا اميدوار است

هفته گذشته مصاحبه ديگري از قاسمي منتشر شد که در آن اقدامات وزارت امور خارجه در تدارک برگزاري انتخابات در خارج از کشور تشريح شده بود؛ وي در مصاحبه مزبور در خصوص آخرين اقدامات وزارت امور خارجه براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري در خارج از کشور گفت: وزارت امور خارجه تمام مقدمات لازم را براي برگزاري پر شور انتخابات رياست جمهوري در خارج از کشور مهيا کرده و اقدامات ضروري را انجام داده است.

وي با بيان اينکه دستگاه ديپلماسي آماده برگزاري انتخابات رياست جمهوري در خارج از کشور است، اظهار کرد: تمام نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور از آمادگي همه‌جانبه براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري و حضور ايرانيان خارج از کشور براي مشارکت در انتخابات، برخودار هستند.




سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با آخرين اقدامات صورت گرفته براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري در آمريکا هم تصريح کرد: با توجه به جمعيت نسبتا بالاي ايرانيان مقيم در امريکا، تمامي اقدامات لازم از سوي وزارت امور خارجه براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري و داشتن صندوق‌هاي آرا در امريکا انجام شده و اين روند در حال انجام است.

قاسمي درخصوص برگزاري انتخابات رياست جمهوري در کانادا هم خاطرنشان کرد: نکته‌اي که لازم به يادآوري است، آن است که تهران و اوتاوا از روابط سياسي با يکديگر برخودار نيستند، اما با وجود اين مسئله، ايران به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در کانادا اميدوار است.

وي ادامه داد: وزارت امور خارجه تلاش‌هاي لازم و بايسته‌اي را از طريق مجاري ديپلماتيک در دست پيگيري دارد تا بتواند مجوزهاي لازم را براي استقرار صندوق‌هاي اخذ راي و انجام انتخابات رياست جمهوري در آن کشور اخذ شود و ايرانيان مقيم در کانادا نيز بتوانند با حضور در پاي صندوق‌هاي راي در اين اقدام ملي و خطير انتخابات مشارکت داشته باشند.

قاسمي با تاکيد مجدد بر اينکه وزارت امور خارجه به صورت جدي پيگير برگزاري انتخابات در کانادا و امريکا است، اظهار کرد: دستگاه ديپلماسي براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري در کانادا و امريکا تلاش مي‌کند. خوشبختانه مقدمات لازم در امريکا مهيا شده و ما در زمان مقتضي محل‌هاي اخذ آرا و استقرار صندوق‌هاي راي را اعلام مي‌کنيم.


مکالمه ظريف و همتاي کانادايي‌اش براي مشارکت ايرانيان مقيم کانادا در انتخابات


دوشنبه هفته جاري محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان با خانم فريلند وزير امور خارجه کانادا در خصوص برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در کانادا مکالمه تلفني انجام داد.




ظريف در اين گفتگوي تلفني با اشاره به درخواست‌هاي مکرر ايرانيان مقيم آن کشور براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري در کانادا و ضرورت پذيرش خواسته آنان گفت: ايرانيان مقيم خارج همانند مردم داخل کشور به شدت علاقمندند با شرکت در انتخابات رياست جمهوري در تعيين آينده کشورشان مشارکت داشته باشند.

خانم فريلند وزير امور خارجه کانادا نيز با اشاره به حضور مثبت جامعه فرهيخته ايراني در کانادا، اظهار کرد: دولت کانادا به اهميت برگزاري انتخابات رياست جمهوري در کانادا براي ايرانيان مقيم واقف است؛ اما در شرايط فعلي و نبود روابط سياسي و عدم فعاليت اماکن ديپلماتيک جمهوري اسلامي ايران در کانادا و مقررات داخلي پيرامون برگزاري انتخابات شهروندان ديگر کشور‌ها لازم است چند مورد فني بررسي و برطرف شود.

حضور هيئت کانادايي در ايران


پس از مکالمه تلفني ظريف و همتاي کانادايي اش پيرامون فراهم آوردن شرايط براي ايرانيان مقيم کانادا جهت مشارکت در انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري، خبر رسيد که يک هيات سياسي وزارت خارجه کانادا براي انجام مذاکراتي پيرامون روابط دو کشور با مقامات وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در تهران به سر مي‌برند.

پيش از آن نيز برخي منابع خبري غربي گزارش داده بودند که يکي از مقامات وزارت خارجه کانادا در هفته جاري به ايران سفر مي‌کند.


شهروندان ايراني در کانادا نمي‌توانند در انتخابات رياست‌ جمهوري شرکت کنند



در شرايطي که مقامات وزارت خارجه کشورمان از طريق مبادي ديپلماتيک در تلاش براي جلب نظر مقامات کانادايي جهت موافقت با برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايران در اين کشور هستند و در همين رابطه دوشنبه شب وزير امور خارجه کشورمان با همتاي کانادايي اش مذاکراتي را انجام داد اما برخي منابع خبري به نقل از مسئولان دولت کانادا اعلام کردند که اين کشور به ايران اجازه نخواهد داد که در روز انتخابات رياست‌ جمهوري اين کشور حوزه‌هاي رأي‌گيري در کانادا داشته باشد.


البته هنوز مقامات رسمي دولت کانادا نسبت به خبر فوق الذکر واکنش رسمي نشان ندادند ؛ به همين ترتيب بايد منتظر ماند و ديد که آيا حدود 400 هزار ايراني ساکن کانادا مي‌توانند در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران شرکت کنند يا اينکه مقامات و دولت ليبرال مسلک کانادا در رابطه با امر دموکراسي و مشارکت انتخاباتي مانند ساير دولتمردان غربي صرفا شعارهاي پرهياهو سر مي‌دهند.

انتهاي پيام/






منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۴۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی قالیباف ، متکی ، ذوالنوری ، آقاتهرانی ، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس

ایسنا نوشت: با مشخص‌شدن نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در بیشتر کرسی‌های نمایندگی،‌ رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است که شنیده‌ها از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.   بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز در ۲۱ اردیبهشت تعیین می‌شوند بنابراین اکنون بیش از دو سوم ترکیب مجلس آینده مشخص شده است.   از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات،‌ موضوع اصلی در محافل سیاسی تعیین «رئیس مجلس دوازدهم» بود. موضوعی که هم در رسانه‌ها پیگیری شد، هم چهره‌های سیاسی داخل و خارج مجلس را به واکنش واداشت و هم زمینه جناح‌بندی‌ها در این باب را فراهم کرد؛ این روند در روزهای پس از برگزاری انتخابات مجلس آنقدر سرعت گرفت که به موازات اعلام نتایج در مهمترین حوزه‌های انتخابیه، اسامی چهره‌هایی برای تکیه‌زدن به صندلی ریاست مجلس شنیده می‎شد. با نزدیک‌شدن به شروع کار مجلس آینده اما این رقابت‌ها رنگ‌وبوی بیشتری گرفته و خبرها حکایت از برگزاری جلسات متعدد رسمی و غیررسمی برای تصمیم‌سازی درباره ریاست مجلس آینده دارد.     برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد.   شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.   باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریان‌های مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیداهای آنان در بهارستان، ‌انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تنها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمت‌وسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم.   در چنین شرایطی، اینکه کاندیداهای هر کدام از این کرسی‎های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تنها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کانال حمید رسایی: نگرانی منتقدان بجاست چون گزینه اصلی مقابل قالیباف است متکی هیچ تماسی با ابوترابی برای ریاست مجلس نداشته است

دیگر خبرها

  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • اعلام آمادگی قالیباف ، متکی ، ذوالنوری ، آقاتهرانی ، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس
  • تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید