Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشخبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛رادیولوژى یکى از رشته هاى پزشکى بین رشته‌اى است و در امر تشخیص بیمارى‌ها نقش مهم و موثرى دارد، به گونه‌اى که برخى روش‌هاى تصویربردارى با پیشرفت تجهیزات پزشکى و علم رادیولوژى جایگزین جراحى‌ها شده و بدون نیاز به بسترى بیمار، اعمالى چون آنژیوگرافى عروق کرونر با دستگاه سى تى اسکن انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براى تشخیص بیمارى هاى مانند سرطان پستان در زنان، بیمارى هاى مغز و اعصاب مانند آلزایمر و تشخیص نوع توده‌ها و بافت هاى سرطانى در مناطق مختلف بدن نیاز به تخصصى شدن این رشته احساس می‌شود. از طرفی اقداماتى در این زمینه انجام شده، اما برخى از آن‌ها در راهروهاى پر پیچ و خم و پروسه هاى ادارى گیر افتاده و عملیاتی نشده است.
علاوه بر موارد بالا، این رشته مانند بسیارى از رشته هاى پزشکى با موضوع واقعى نبودن تعرفه‌ها مواجه است. از طرفی در رشته هایی مانند رادیولوژى و آزمایشگاه که تجهیزات پزشکى مدام در حال پیشرفت هستند و هزینه هاى بالایی براى خرید آن‌ها باید پرداخت شود، در صورت تامین نشدن هزینه‌ها از راه تعرفه‌ها، این علم متوقف شده و لطمه جدی به سلامت مردم وارد می‌شود.
***تشخیص تخصصى بیمارى‌ها در گرو فلوشیب هاى رادیولوژىمعصومه گیتی عضو هیأت علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس کمیته تصویربرداری گروه زنان و پستان در این خصوص اظهار داشت: یکی از چالش‌های رادیولوژی فوق‌تخصصی شدن این رشته است. اکنون با این میزان پیشرفت دیگر رادیولوژیست عمومی نمی‌تواند نیازهای کشور را به خصوص در بیمارستان‌های دانشگاهی برطرف کند.
عضو هیات علمى علوم پزشکى تهران ادامه داد: ما به تربیت نیروهای رادیولوژیست که به صورت فوق‌تخصصی آموزش دیده باشند، نیاز داریم تا بتوانیم برای درمان بیمارى هاى مختلف به طور کارآمد در حوزه هاى تخصصى اقدام کنیم.وی افزود: به همین منظور ما دوره هاى فلوشیپ رادیولوژى را طراحی کردیم که یکی از بهترین روش‌ها برای تربیت نیروی متخصص و کارآمد در جواب‌دهی نیازهای علمی رشته‌های مختلف است و با تلاش هاى صورت گرفته دوره‌هاى فلوشیپ رادیولوژى در وزارت‌خانه مصوب شد.***مصوبه اى در وزارت بهداشت که روى کاغذ ماندعضو هیأت علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد: نورو‌ رادیولوژی، رادیولوژی مداخله‌ای و تصویربرداری بیماری‌های زنان و پستان فلوشیپ‌های طراحی شده برای گروه رادیولوژی بوده تا نیازهای چندین رشته تخصصی مانند آنکولوژی، جراحی، جراحی زنان را به خوبى پاسخ دهند به نحوی که در تشخیص بیمارى به پزشکان کمک کنیم.گیتی با بیان اینکه علی‌رغم تصویب این ۳ فلوشیپ مجوز اخذ نیرو در این دوره‌ها صادر نشده است، گفت: علی‌رغم تصویب فلوشیپ‌ها، این دوره‌ها هنوز راه‌اندازی نشده و وزارت بهداشت همکاری لازم را نکرده تا نیروهای لازم را به مراکز درمانی به خصوص شهرستان‌ها بفرستیم.***تعرفه‌ها چالشى جدى در رشته رادیولوژىعضو هیأت علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی در رادیولوژی یکی دیگر از چالش‌های این رشته است، افزود: دستگاه‌های رادیولوژی عمدتا گران قیمت هستند و روز به روز تکنولوژی آن‌ها در دنیا پیشرفت می‌کند و ما نیز باید برای درمان و تشخیص این دستگاه‌ها را در اختیار داشته باشیم.وی تأکید کرد: در مراکز اصلی درمانی و بیمارستان‌های دانشگاهی که بیماران اغلب به صورت ارجاعی برای درمان مراجعه می‌کنند، باید دستگاه‌های تصویربرداری به روز دنیا را در اختیار داشته باشیم و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها با ایجاد تعرفه مناسب امکان پذیر است.گیتی عنوان کرد: اکنون افرادی هستند که در خرید این دستگاه‌های تصویربرداری سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما اگر تعرفه‌ها به واقعیت نزدیک نباشد سرمایه‌گذاری سودده نبوده و این تکنولوژی‌ها را از دست خواهیم داد. همچنین اگر دستگاه‌ها خراب شوند، جایگزینی آن‌ها ممکن نیست.عضو هیأت علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سالهاست تعرفه‌ها در بسیاری از رشته‌ها مانند رادیولوژی عقب‌تر از هزینه‌ها است که امیدواریم با برنامه‌ریزی درست شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت تعرفه‌ها واقعی شوند تا امکان برخورداری دانشگاه‌ها از تجهیزات روز دنیا فراهم شود.***سونوگرافى متخصص زنان صداى رادیولوژیست‌ها را در آورده استوی با اشاره به هم‌پوشانی بین رشته‌ای در حوزه تصویربرداری گفت: در بین رشته‌ها حیطه کاری مشترک در زمینه تصویربرداری داریم به عنوان مثال یکی از کارهایی که به وسیله رادیولوژیست‌ها و متخصصان زنان انجام می‌شود، سونوگرافی جنین است. این کار اشکالى ندارد، اما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هم‌پوشانی بین‌رشته‌ای به ضرر بیماران تمام نشود.
گیتی در ادامه توضیحاتش گفت: اگر بیمارى در شرایطى قرار گیرد که مجبور شود همزمان به چند پزشک متخصص زنان برای مشاوره مراجعه کند و هر کدام از این پزشک‌ها برای او سونوگرافی انجام دهند، در صورتی که هزینه اضافى دریافت نکنند، اشکالى ندارد.
مدیر کمیته تصویربردارى رادیولوژى زنان ادامه داد: حتی اگر این تعداد سونوگرافى براى بیمار ضرر نداشته باشد، در صورتی که بیمار هر بار هزینه اضافى بابت این سونوگرافی‌ها پرداخت کند، عدالت در حق بیمار رعایت نشده و این کار موجب لجام گسیختگی در نظام سلامت کشور می‌شود، در صورتی که اگر بیمار تنها یک بار به رادیولوژیست ارجاع داده شود، فقط یک دفعه متحمل هزینه پرداخت می‌شود.عضو هیأت علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: برخی متخصصان هزینه ۵۰ میلیونی برای خرید یک دستگاه سونوگرافی پرداخت می‌کنند و تامین هزینه دستگاه از راه بیماران درست نیست، اما در صورت ارجاع بیمار به رادیولوژ‌یست به دلیل آنکه هزینه‌ها را از راه تعرفه دریافت می‌کنند، همچنین درخواست از طرف خود پزشک نبوده و ارجاع از طرف پزشک دیگری برای تصویربرداری صورت می‌گیرد، نظارت‌ها با دقت بیشتری انجام شده و از سونوگرافى هاى بی مورد پرهیز می‌شود.انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۰۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فدراسیون تنیس روی میز شهرستان‌ها را در خرید تجهیزات کمک می‌کند

رئیس فدراسیون تنیس روی میز گفت: این فدراسیون ۵۰ درصد هزینه‌های خرید میز تنیس را برای توسعه و ارتقای این رشته در شهرستان‌ها و استان‌ها تقبل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، مهرداد علی قارداشی، امروز _شنبه یکم اردیبهشت_ در مجمع انتخابات هیئت تنیس روی میز استان کردستان اظهار کرد: کردستان هم در رده ورزشکاران و هم مربیان دارای افراد توانمندی است که همواره برای این استان افتخارآمیز بوده‌اند.

وی افزود: هیئت تنیس روی میز استان کردستان نیز از گذشته تاکنون توانمند بوده و این رشته دارای پیشکسوتان بزرگ و با اخلاقی است.

رئیس فدراسیون تنیس روی میز ادامه داد: مهمانسرای هیئت استان با قول مساعد مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان و کمک خیران احداث می‌شود که منشأ خیر خواهد شد.

علی‌قارداشی به ضرورت تربیت داور و سرداور تاکید کرد و گفت: باید تلاش شود که داوران تنیس روی میز در استان کردستان تربیت شده و به مجموعه استان اضافه شوند.

وی تصریح کرد: فدراسیون تنیس روی میز در جذب اسپانسر موفق عمل کرده که همین مسئله باعث کسب افتخارات شده است.

رئیس فدراسیون تنیس روی میز اضافه کرد: این فدراسیون ۵۰ درصد هزینه‌های خرید میز تنیس را برای توسعه و ارتقای این رشته در شهرستان‌ها و استان‌ها تقبل می‌کند.

کد خبر 746371

دیگر خبرها

  • آیا دستمزد پائین کارگران می‌تواند، جوابگوی مسکن، پوشاک و خوراک آنها باشد؟
  • ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی/ جدول افزایش قیمت نسخه‌ها
  • مجموعه «رادیولوژی»، از شبکه سلامت
  • پیگیری اخراج ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت کاغذ پارس
  • مصوبه مهم مجلس درباره تبلیغ خرید و فروش سلاح
  • دعوای مزد کارگران به کجا می رسد؟
  • تعرفه هزینه خدمات هوشمند با ابلاغ مجلس اعمال می‌شود
  • فدراسیون تنیس روی میز شهرستان‌ها را در خرید تجهیزات کمک می‌کند
  • قانون شکنی در اصفهان: آمار بالای بارهای کامیون با کرایه کمتر از تعرفه قانونی
  • خوزستانی‌‌ها از چه کولر گازی‌ هایی استفاده نکنند؟