Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید ظهرابی روز چهارشنبه در گفتگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به اقدام های انجام شده از سوی این اداره کل در دولت تدبیر و امید برای تامین حقابه تالاب بین المللی گاوخونی گفت: اگر این اقدامات صورت نمی گرفت امروز پهنه این تالاب بعنوان کانون بحرانی فرسایش بادی فعال، حیات مردم شهر اصفهان و شهرها و روستاهای شرق استان بلکه استان های همجوار را با مخاطرات جدی مواجه می ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: عمق تخریب صورت گرفته در حوضه و برداشت نامتعارف و کمبود شدید بارش در حوضه در سنوات اخیر، شرایطی را ایجاد کرد که در حال حاضر سد زاینده رود با حدود 400 میلیون مترمکعب کمتر از 30 درصد ظرفیت پیش بینی شده ذخیره آب دارد و طبیعتا با توجه با اهمیت تامین آب پنج میلیون نفر که تنها منبع آب شرب آنها نیز سد زاینده رود است امکان تامین کامل حقابه محیط زیست فراهم نشده است.
وی گفت: تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود از مهمترین اکوسیستم های طبیعی در فلات مرکزی ایران است که بی تدبیری های گذشته و بارگذاری فراتر از ظرفیت حوضه، سبب برهم زدن تعادل منابع و مصارف حوضه و حذف نظام مدیریتی یکپارچه حوضه ای و ایجاد خسارات جبران ناپذیر شد.
وی ادامه داد: این بی تدبیری ها علاوه بر خشکاندن تالاب گاوخونی و فصلی شدن شاهرگ حیاتی فلات مرکزی باعث ایجاد فاجعه عظیم در منابع آب زیر زمینی حوضه شد ضمن اینکه قانونی کردن چاه های غیرمجاز توسط مجلس و دولت قبل، آخرین تیشه را بر ریشه این حوضه آبخیز وارد کرد.
ظهرابی اظهار کرد: با آغاز کار دولت تدبیر و امید تلاش برای احیای این حوضه با مصوبه 9ماده ای شورای عالی آب در باره احیای حوضه آبخیز زاینده رود و توقف روند تخریب این حوضه در دستور کار قرار گرفت و برای اولین بار حقابه 176 میلیون مترمکعبی تالاب گاوخونی در تابلوی منابع و مصارف زاینده رود ثبت شد.
وی گفت: همچنین با تشکیل ستاد احیای تالاب بین المللی گاوخونی، به ریاست استاندار اصفهان، تلاش برای تهیه برنامه های مدیریتی و اجرای مصوب 9 ماده ای آغاز شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال 1394 با تخصیص بخشی از حقابه محیط زیست، جریان آب رودخانه زاینده رود از سه ماه در سال به 9 ماه افزایش یافت و برای نخستین بار پس از 10 سال آب رها شده بعنوان حقابه محیط زیست به همراه پساب تصفیه شده اصفهان به تالاب گاوخونی رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: برای رسیدن آب به تالاب در سال 94 جوامع محلی حاشیه تالاب و شرق اصفهان در اقدامی قابل ستایش، تمام موانع و مراکز برداشت غیرمجاز آب از شهر اصفهان تا تالاب گاوخونی را جمع آوری و اثبات کردند که اعتماد به حضور مردم در حفظ محیط زیست تا چه اندازه می تواند اثرگذار باشد.
وی افزود: تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی با مشارکت کلیه ذینفعان حوضه آبخیز زاینده رود در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اتمام یافته و در نوبت تصویب در مراجع قانونی ذیربط است.
وی انجام مطالعات برآورد نیاز زیستی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی، راه اندازی مرکز مدیریت این تالاب در شهر ورزنه و ایجاد کمیته های استانی و محلی مدیریت تالاب را از اهم اقدامات و زیر ساخت های ایجاد شده برای احیای تالاب گاوخونی و و رودخانه زاینده رود برشمرد.
ظهرابی به اقدامات صورت گرفته در حوضه آبخیز زاینده رود در دولت گذشته اشاره کرد و گفت: تخریب یک اکوسیستم ممکن است در زمان کوتاه قابل انجام باشد اما رفع خرابی های عمیقی که با برهم زدن سیستم مدیریتی حوضه ها و ایجاد اختلاف های قومی و قبیله ای همراه می شود نیازمند زمان و هزینه زیاد و همدلی تمام ذینفعان حوضه است که در این زمینه تمام راهکارهای آن در برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گاوخونی پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: در سایه مشارکت تمام ذینفعان حوضه در بالادست و پایین دست رودخانه شاهد احیای دائم رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی خواهیم بود.
تالاب بین‌المللی گاوخونی در فلات مرکزی ایران و در استان اصفهان قرار دارد که زاینده ‌رود در پایان مسیر خود به آن می ‌ریزد.
این تالاب حیاتی،منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع را پوشانده و در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع ‌است.
ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتیمتر است.
تالاب گاوخونی منابع زیستی غنی ای دارد و به انضمام فعالیت ‌های دیگری که نسبت به محیط دارد، پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر محسوب می شود.
چند سالی بدلیل خشکسالی، تخصیص بیش از حد آب به صنایع و کشاورزی و تامین نشدن حقابه زاینده رود، دیگر آبی وارد تالاب گاوخونی نشد تا اینکه در اوایل تیر سال 1394 با اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست، آب زاینده ‌رود دوباره به گاوخونی رسید و این تالاب خشک شده پس از 10سال آبگیری شد که خوشحالی مردم، کشاورزان و دوستداران محیط زیست را به همراه داشت.

پ/8114/3011/6027 خبرنگار: اکبری * انتشار: شکراللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۰۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: نگاه ما استانی است و برای مشکلاتی همچون وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم، اما امیدوارم که اتفاقات خوبی برای جریان دائمی آب در این رود بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدجواد توحیدی‌راد امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در صدوسی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها اظهار کرد: از شورا و مدیریت شهر اصفهان تشکر می‌کنم، زیرا اگر همراهی و کمک آن‌ها نبود، شورای استان با چالش روبه‌رو می‌شد.

وی با اشاره به اینکه دولت و سازمان‌های آن، مدیریت شهر و روستا و سازمان‌های مردم نهاد سه ضلع اداره امور شهرها و روستاها هستند، افزود: در تمام جلسات کشوری از اصفهان دفاع کردم و آنجا که اصفهان را برخوردار می‌نامند، یادآور شده‌ام که اصفهانی‌ها در غیرت، مدیریت خوب، خلاقیت، تقدیم شهدا و دفاع از نظام برخوردار است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: امیدوارم در سالی که شاهد فعالیت مجلس جدید هستیم، با هم‌افزایی نمایندگان شاهد اتفاقات خوب در استان باشیم.

وی گفت: نگاه ما استانی است و برای مشکلاتی همچون وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم، اما امیدوارم که اتفاقات خوبی برای جریان دائمی آب در این رود بیفتد.

کد خبر 748675

دیگر خبرها

  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر