Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:06:21 GMT

برجسته سازی و روایت آثار حماسه سازان دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۵۳۴۴۳

برجسته سازی و روایت آثار حماسه سازان دفاع مقدس

ایران با موقعیت ویژه سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی همواره کانون توجه قدرت های بزرگ جهان بوده است و افزایش قدرت دفاعی در کنار دیپلماسی فعال، تنها راه بازدارندگی در برابر دشمنان به شمار می رود. رزمندگان سلحشور ایران در هشت سال دفاع مقدس با وجود برخی نارسایی های تسلیحاتی و اطلاعاتی در مقایسه با دشمن، با ایمان و اراده راسخ به مصاف دشمن رفتند و حماسه هایی جاودان آفریدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته گذشته روزنامه های مختلف به منظور نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

**کتاب های دفاع مقدس؛ روایت هایی از حماسه و ایثار
کتاب های دفاع مقدس به عنوان روایت هایی گویا از حماسه و ایثار رزمندگان سلحشور این مرزوبوم در مواجهه با هجوم دشمن بعثی است. روزنامه ها در هفته گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در گزارش هایی به انعکاس وضعیت نشر آثار دفاع مقدس پرداختند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان ««خط ‌شکن کویر» کتابی برای معرفی نقش استان یزد در دوران دفاع مقدس»، آورده است: کتاب «خط ‌شکن کویر» جامع‌ترین منبع برای معرفی نقش استان یزد در دوران دفاع مقدس برگرفته از خاطرات شفاهی سردار محمدمهدی فرهنگ‌دوست توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد منتشر ‌شد. سردار محمدمهدی فرهنگ‌دوست، از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و از جمله رزمندگانی است که حضور فعال و مستمر در خطوط مقدم جبهه جنگ با دشمن بعثی را تجربه کرده و بارها شیرینی جراحت سنگین نبرد در راه حق را چشیده است. کتاب خط شکن کویر که به کوشش محمد علی همتی آماده شده است، حاصل 43 جلسه مصاحبه و نزدیک به 42 ساعت خاطره از زبان معاون وقت عملیات تیپ مستقل 18 الغدیر در دوران دفاع مقدس است.

این روزنامه همچنین با انتشار عنوان «درخشش روایت های جهاد و ایثار در روزهای اردیبهشتی»، نوشت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب از رخدادهای مهم فرهنگی در کشورماست که امسال سی‌امین دوره آن با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 اردیبهشت ماه در حال برگزاری است. در طول سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب با رویکردهای مختلف که اغلب مرتبط با حوزه‏‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی بوده‏ با حضور ناشران داخلی و خارجی و میلیون‏ها بازدیدکننده برپا شده است. امسال هم همانند سال‌های گذشته ناشران تخصصی از جمله ناشران حوزه دفاع مقدس نیز با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حضوری فعال در نمایشگاه دارند. با نگاهی به تعداد ناشران این حوزه و مقایسه آن با چند سال گذشته می‌توان رشد آنها را شاهد بود.

این روند که نویدبخش رشد گرایش ناشران به انتشار کتاب‌های مربوط به جنگ است حمایت نهادهای متولی فرهنگ ایثار و شهادت را می‌طلبد. برای بررسی وضعیت کمی و کیفی این دوره از نمایشگاه به سراغ غرفه داران و بازدیدکنندگان رفتیم و نظر آنها را جویا شدیم.

روزنامه «رسالت» با درج عنوان «مخاطب کودک و نوجوان را در حوزه دفاع مقدس فراموش کردیم» به نقل از سردار بهروز اثباتی عضو شورای سیاست گذاری جایزه کتاب سال دفاع‌ مقدس، نوشت: مقوله هنر، مخاطب کودک و نوجوان و مباحث علمی و تحلیل جامعه‌شناختی و روانشناختی از دفاع‌مقدس از مهمترین موضوعاتی است که باید در حوزه کتاب دفاع مقدس مورد توجه قرار گیرد. این جایزه با توجه به منویات مقام معظم رهبری درباره ادبیات دفاع‌مقدس که آن را گنجینه‌ای نامیده که گوهرهای پایان‌ناپذیری در آن وجود دارد تاسیس شده، بنابراین راه‌اندازی، تداوم، پیشینه‌سازی و بررسی کتاب‌ها و در نهایت اهدای جایزه به آثار برتر نقطه قوت آن است.

این روزنامه همچنین در مطلبی با انتشار عنوان «مبانی هنری خلق و برجسته سازی سرمایه های نمادین دفاع مقدس»، آورد: ذهن بازدید کننده سمبل های دفاع مقدس، موجود چندی بعدی است و انتظار می‌رود که نظام‌های تعلیم و تربیت به تبع ابعاد مختلف وجودی او به پرورش همه جانبه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ذهن بازدید کننده سمبل های دفاع مقدس، توجه داشته باشند. بدیهی است که پرورش هر یک از قوا و توانایی های موجود ذهن بازدید کننده سمبل های دفاع مقدسی، امکانات و فرصت‌هایی را برای فرد و جامعه فراهم می‌سازد و نتایج و تاثیراتی را در پی خواهد داشت. به رغم اینکه بعضی آموزش و پرورش را راهنمایی جنبه‌های مختلف رشد شخصیت فرد؛ یعنی جنبه‌های بدنی، عقلانی، اجتماعی، دینی، هنری و اخلاقی تعریف کرده‌اند.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «استقبال امیدوارکننده»، آورد: با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز به کار سی‌امین نمایشگاه کتاب با دقت بهتری می‌توان نسبت به استقبال مردم از کتاب‌های دفاع مقدسی پرداخت و نگاه واقع‌بینانه‌تری از این موضوع داشت. در دو نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس می‌توان به برداشت درست و صحیحی از خروجی کتاب‌های ادبیات دفاع مقدس در سال پرداخت و برای آینده یک نقشه راه درست طراحی کرد. نمایشگاه کتاب امسال همانند دوره‌های قبل با استقبال خوب مردم مواجه شد و انتشاراتی‌ها روزهای شلوغی را به خود دیدند. شاید مهم‌ترین تفاوت چند دوره اخیر نمایشگاه کتاب به فروش بیشتر کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، پایداری و مقاومت برگردد.

این روزنامه همچنین در گفت وگویی با اکبر صحرایی، عنوان «نویسندگان دفاع‌مقدس با خاطره‌نویسی ورزیده نمی‌شوند» را منتشر کرد و نوشت: برای بررسی سیر ادبیات دفاع مقدس باید بگویم که در یک برهه از زمان خیلی زیاد به این حوزه پرداخته شد. ناشران و نهادهای فرهنگی که متولی کار بودند توجه زیادی به این بخش نشان دادند. جشنواره‌های زیادی برگزار شد و مشخص بود توجه زیادی به این ژانر ادبی می‌شود اما متأسفانه در چند سال اخیر افت محسوسی در حمایت از ادبیات دفاع مقدس احساس می‌شود و نهادهای مختلفی که به این حوزه می‌پرداختند و با هزینه کردن نویسندگان مختلفی را جذب می‌کردند فروکش کرده است.

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «باید ببریمش عراق!»، نوشت: شهید اسماعیل دقایقی در میان فرماندهان دفاع مقدس موقعیت ویژه‌ای دارد. او مؤسس و فرمانده تیپ مستقل بدر بود که نیروهایش را مجاهدان و اسرای تواب عراقی تشکیل می‌دادند. از اسماعیل دقایقی آن طور در جنگ تحمیلی یاد شده که تا زمان شهادتش در سال 65 همواره از فرماندهان میدانی و تأثیرگذار جنگ بوده است. اما حالا که انتشارات روایت فتح، کتاب خاطرات همسر این شهید را منتشر کرده، خوب است اسماعیل دقایقی را از منظر خاطرات همسرش به نظاره بنشینیم.

«دقایقی به روایت همسر» از اولین سری کتاب‌هایی است که روایت فتح از فرماندهان شهید به چاپ رسانده است. این کتاب برای اولین بار در سال 81 منتشر شد و اکنون به چاپ سیزدهم رسیده است. در این کتاب «معصومه همراهی» نحوه آشنایی تا ازدواج و زندگی مشترکش با اسماعیل دقایقی را بیان می‌سازد.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی، عنوان «حکایت مردان میهن» را منتشر کرد و آورد: به یکباره فریاد می‌کشد، می‌گوید «بعثی‌ها، بعثی‌ها حمله کردند، لعنت بر صدام، لعنت بر صدام، لعنت...» دست‌هایش را محکم به دیوار می کوبد و هر چیزی که اطرافش هست را پرت می‌کند، می‌ترسم آسیبی به خودش وارد کند، در این سال‌ها خیلی زجر کشیده، دلم تاب نمی‌آورد خودش را کتک بزند، وقتی همسرم دچار حمله عصبی می‌شود، سرش را محکم در بغل می‌گیرم تا خودش را به در و دیوار نزند، ضربات دستش مکرر به من برخورد می‌کند با این حال هیچ شکایتی ندارم، آن لحظه فقط می‌خواهم آرام شود...

کمی که آرام شد، دستانش را روی سرش می‌گذارد، گویا تصاویر جنگ در ذهنش مرور می‌شود، آرام آرام موهایش را می‌کشد و لب‌هایش را گاز می‌گیرد، بغضش می‌ترکد و مدام تکرار می‌کند «ببخش، ببخش، دست خودم نیست، ببخش، زندگی‌تان را خراب کردم» این، بدترین تصویری است که از همسرم در ذهن دارم، او مردترین مردهاست، نباید گریه کند! راوی این حکایت، شیر زنی است که جبهه و خط مقدم ندیده، اما سال‌هاست با اثرات جنگ، می‌جنگد. برای یک شیمیایی جنگ تمام نشده، بلکه از پشت خاکریزها به تختخواب کشیده است، جانباز شیمیایی دیگر نای حرکت ندارد، در هر دم و باز دم، با هر حمله عصبی و هر تکان خوردن با دشمن می‌جنگد.

** جنگ تحمیلی و بازروایی مقاومت و ایثار
جنگ، پدیده ای چند وجهی با پیچیدگی های بسیار است. بازروایی مقاومت و ایثار رزمندگان این مرزوبوم در جنگ تحمیلی، می تواند به ماندگاری این ارزش ها در جامعه بیانجامد، روزنامه ها در هفته گذشته به مرور این حماسه ها پرداختند.

روزنامه «ایران» در گزارشی عنوان «ارتش در افق دفاع‌مقدس، ستاره‌ای درخشان بود» را منعکس کرد و نوشت: تعرض صدام به ایران، پس از ماه‌ها تنش و رجزخوانی و بهانه‌جویی در ظهر پایانی آخرین روز تابستان1359 و جنگی که بیش از دو هزار روز ادامه یافت، یکی از ناشناخته‌ترین جنگ‌های دوران جدید است. درکمال تأسف این ناشناختگی حتی درسرزمین ایران نیز وجود دارد و تقریباً جز نمونه‌هایی از احساس و ستایش محض و در قالب‌های ادبی و سینمایی و تعداد معدودی از آمارها‌ و اسناد، چندان‌آثاری در کاوش هزارتوی این آغاز‌ و استمرار حدود 95 ماهه جنگ که هرروز و ساعت آن اهمیت داشته نمی‌توان برشمرد و بسیار معدود است آثاری دقیق و عمیق و بدون ‌احساسگرایی در این خصوص.

ارتش ایران نیز همچون قوای مسلحه ارتش‌های جهان، نظام کلاسیک و روشمند، آموختن، تمرین و دقت و رسیدن به بالاترین توان تخصصی در رزم را سرلوحه امور قرار داده بود و حفظ دانش و توان و چالاکی قوا حتی در اوج آرامش ازطریق مانور و تمرین تا در وقت ضرورت، نیروها دراوج آمادگی و نظم باشند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «اهداف رژیم صدام از حمله به ایران»، نوشت: رژیم بعثی صدام که داعیه رهبری جهان عرب را داشت و قرارداد 1975 الجزایر را تحمیلی می‌دانست، با سقوط رژیم پهلوی و فاصله پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا سامان گرفتن اوضاع کشور با تحریک و اطلاعات نادرست استکبار جهانی و بعضی از کشورهای اروپایی، وضع و موقعیت را برای حمله به ایران و جبران تحقیرهای گذشته و تجزیه و اشغال قسمتی از خاک ایران و در نهایت سرنگونی حکومت نوپای جمهوری اسلامی ایران مناسب دید.

در ادامه این گزارش آمده است: اختلافات مرزی ایران و عراق از زمان امپراتوری عثمانی حل نشده باقی مانده بود و رژیم صدام هم با مطرح کردن این که حق عراق در قرارداد 1975 الجزایر از بین رفته است، به‌طور یک‌طرفه این قرارداد را لغو کرد و تجاوز همه‌جانبه‌ای را با استفاده از حدود 23 لشکر در 31 شهریورماه 1359 با هدف سرنگونی نظام اسلامی و تجزیه ایران، مجهز از زمین، هوا و دریا و از چندین محور در طول مرز مشترک به ایران آغاز کرد.

روزنامه «جوان» همچنین در گزارشی با عنوان «دیدار با مردان بهشت در روزهای اردیبهشت»، نوشت: برای خبرنگاران حوزه دفاع مقدس بد نیست گاهی بدون هدف هم که شده سری به بهشت زهرا بزنند. به ویتامینی می‌ماند که خوردنش بدون تجویز پزشک نه تنها ضرر ندارد، بلکه پر از فایده است. می‌شود با یک چرخ لا به لای مزار شهدا، آن قدر نکته و سوژه جمع کرد که بدون هیچ حرف و گفت و گویی گزارش مفصلی از آن استخراج شود. گزارش زیر سفر به دیار خاموشانی است که فریادشان تاریخ را خواهد لرزاند. بهشت زهرا در روزهای خنک اردیبهشت‌ماهی صفای دیگری دارد. صبح است که به گلزار شهدا در قطعه 24 می‌رسم و از همین جا گزارشمان آغاز می‌شود.

** ایثارگران دفاع مقدس؛ تجلی آرمان خواهی
دلاورمردی های رزمندگان اسلام در دفاع مقدس در مصاف با دشمن اشغال گر به عنوان بخشی ارزشمند از تاریخ این مرزوبوم محسوب می شود و با برجسته سازی ویژگی های ممتاز آنها مکتب مقاومت در جامعه ماندگار خواهد شد، روزنامه ها در هفته گذشته به مرور این حماسه ها پرداختند.

روزنامه «ایران» با انتشار گزارشی با عنوان «فرماندهی که از خود چیزی نگفت»، نوشت: شهید حاج حسن اقارب پرست به لحاظ روحیه خاص و تقوای شاخص حاضر به بیان خدمات و فعالیت‌های خود در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل هسته‌های مقاومت در ارتش و همچنین نقش مؤثرش در جلوگیری از فروپاشی ارتش به دست دشمنان انقلاب پس از استقرار نظام و تشکیل کمیته نظامی امام در ارتش نبود و هیچ گاه از حضور خود در حماسه مقاومت خرمشهر در کنار شهید جهان آرا، سرهنگ شریف النسب، سردار قربانی و نیروهای مردمی خرمشهر کلامی بر زبان نیاورد، حتی با اصرار دوستان و همرزمان خود راضی به انجام مصاحبه با شهید آوینی در حماسه پیروزی ذوالفقاری آبادان در 9 آبان  سال 59 که نقش کلیدی در آن پیروزی داشت هم نشد.

روزنامه «جوان» در عنوان «می‌خواست پا جای پای شهدای هویزه بگذارد»، نوشت: یکی از معروف‌ترین عکس‌های فضای مجازی مربوط به کارت آزمون یکی از شهدای مدافع حرم است که به خاطر شرکت در آزمونی بزرگ‌تر و دشوارتر هیچ‌گاه سر جلسه کنکور حاضر نشد. قرار بود محمد ابراهیم توفیقیان در آزمون کار‌شناسی ارشد ناپیوسته سال 95 از حوزه امتحانی بجنورد و در رشته مجموعه علوم جغرافیایی شرکت کند ولی او پیش از حضور بر سر جلسه کنکور نمره قبولی‌اش را گرفته بود. محمد ابراهیم با آن چهره معصومانه بر اثر اصابت گلوله تروریست‌ها به چشم چپش در 13 بهمن ماه سال 94 به شهادت رسید و نامش برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شد.

این روزنامه همچنین در گفت‌ وگویی با همسر شهید عبدالرشید رشوند آوه، عنوان «بخشیدن یکی از کلیه‌ها شرط شهید برای ازدواج بود» را منتشر کرد و نوشت: همه دارایی شهید این زیرزمین است و خانه‌ای قراردادی که بعد از سال‌ها خدمت با کلی قسط و بدهی برایمان مانده و سر جمع همه آنچه شهید از مال دنیا دارد با خانه و ماشین شاید به 60 میلیون هم نرسد. من همه آنچه از شهید در دوران حضورش در جنگ تحمیلی و سال‌ها بعد در سپاه و دوران حضورش در جبهه سوریه برایم مانده است را نگه داشته‌ام. ایشان هم می‌دانست که من علاقه زیادی به این کار دارم برای همین هیچ گاه مانع نشد. هر جا می‌رفت یا هر مأموریتی که داشت برایم چیزی می‌آورد و می‌گفت بیا برایت سوغاتی آورده‌ام. پوکه فشنگ، پلاک یا سربند یا هر چیزی که نشان از جهاد و عطر شهدا داشت برایم عزیز و مهم بود برای همین نگه‌شان می‌داشتم.

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «گریه برای شهادتش را قدغن کرده بود»، نوشت: شهید حسن محمدی یکی از جوانان شجاع لشکر فاطمیون بود که در اوج جوانی، خانواده‌اش را رها کرد و به جبهه دفاع از حرم رفت. حسن حتی دوست نداشت اشک مادرش برای شهادت او جاری شود. او که متولد سال 62 در یکی از محله‌های کاشان بود، 11 سال همراه خانواده‌اش در افغانستان زندگی کرد. اما در تقدیرش این طور آمده بود که دوباره به ایران بیاید و با اعزام به جبهه مقاومت اسلامی در همین جبهه به شهادت برسد.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «وقتی شهید ابراهیم هادی مقابل دشمن اذان صبح گفت» نوشت: یکی از همرزمان شهید هادی می‌گوید که پاییز سال شصت برای درهم شکستن عظمت ارتش عراق، سلسسله عملیات هایی در جنوب، غرب و شمال جبهه‌های نبرد طراحی شد. در هشتم آذر اولین عملیات بزرگ یعنی طریق القدس (آزادسازی بستان) انجام و اولین شکست سنگین به نیروهای حزب بعث وارد شد. طبق توافق فرماندهان، دومین عملیات در منطقه گیلان غرب و سرپل ذهاب که نزدیکترین جبهه به شهر بغداد بود انجام می‌شد؛ لذا از مدتها قبل، کار شناسایی منطقه و آمادگی نیروها آغاز شده بود.

روزنامه «کیهان» در گزارشی عنوان «دانشجوی شهید علیرضا امامی» را منتشر کرد و نوشت: شهید علیرضا امامی در 12 فروردین سال 1340 در شهرستان آباده از استان فارس به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در همان شهر و دوره راهنمایی و دبیرستان را در تهران گذرانید و در سال 1358 وارد دانشکده کشاورزی کرج شد.

علیرضا از کودکی به مبانی اسلامی آشنا گردید و در راه احیاء آن می کوشید. وی پس از تعطیلی دانشگاه بعد از مدتی بسیج شهرستان آباده را تشکیل داد و به اتفاق دوستان خود راهی جبهه‌های جنوب شد و در مدتی که در جبهه بود از خود فداکاری‌ها و حماسه‌ها نشان داد تا اینکه در عصر روز 11 دی 1359 به دنبال یک ماموریت بر اثر ترکش راکت در منطقه سلیمانیه به شهادت رسید .

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۳۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان کرمان گفت: کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است و ۴ شهید گمنام در استان تشییع و تدفین می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سرهنگ محمود مهدوی‌فرد عصر امروز در جلسه مشترک شورای هماهنگی دفاع مقدس و شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمان که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار و محمدرضا پورابراهیمی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در محل سالن پیامبراعظم (ص) استانداری برگزار شد با بیان اینکه مجموعه خاطرات عزیز در حوزه دفاع مقدس تولید شده است، اظهار داشت: از سه آزاده کرمانی خاطراتی ضبط شده که به صورت قطعات کوتاه تهیه و در قالب‌های مختلف منتشر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان منزل پدری شهید سلیمانی به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شده است، گفت: آثار زیادی در استان کرمان در حوزه دفاع مقدس وجود دارد که ارزش ثبت ملی دارد و باید پیگیری شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه چهل و دومین سالگرد آزادسازی خرمشهر در پیش است، افزود: امسال بزرگداشت فتح خرمشهر با شعار "در راه فتح قله‌ای" برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان فرماندهی انتظامی استان کرمان میزبان برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان است، ادامه داد: برنامه‌هایی در این زمینه دیده شده که متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

مهدوی‌فرد با بیان اینکه 322 پیکر شهید گمنام در سطح استان کرمان وجود دارد و میزبان پیکر مطهر این شهدا هستیم، گفت: 231 درخواست از مجموعه‌های مختلف از جمله روستاها برای تدفین شهدای گمنام در استان کرمان داریم.

وی با اشاره به اینکه 145 حرم و یادمان شهدای گمنام در سطح استان کرمان داریم که 23 یادمان در دانشگاه‌ها قرار دارد، افزود: 94 یادمان در مجموعه شهری داریم که 241 شهید گمنام در آنها قرار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه 14 شهید گمنام نیز در مجموعه‌های نظامی قرار دارند که یادمان آنها تکمیل شده است، ادامه داد: از مجموعه درخواست‌ها 43 مکان که در سال جاری به تهران ارسال شده است 23 مورد در اولویت اول و 20 مورد در اولویت دوم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در ایام شهادت امام صادق(ع) کرمان میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است، گفت: با سه مکان موافقت نهایی شده است و در این ایام سه شهید گمنام در سطح استان کرمان تشییع و تدفین می‌شود که کرمان روستای کوهپایه، رفسنجان و سیرجان میزبان پیکر مطهر شهدا هستند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • احسان طبری؛ تئوریسین برجسته چگونه از مارکسیسم برگشت و «خدمت‌گزار بزرگ نظام اسلامی» شد
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان