Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@04:37:53 GMT

ردیابی میلیون‌ها گوشی اندروید با یک جاسوس افزار فراصوت

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۵۵۱۸۱

به گزارش کلیک، پژوهشگران فناوری را کشف کرده اند که با استفاده از انتشار امواج فراصوت روی ۲۳۴ مورد برنامه‌ اندروید، امکان برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها را با اهداف ردیابی و جاسوسی فراهم می‌کند.
تلویزیون‌ها، بیلبوردها، وب‌سایت‌ها و فروشگاهها می‌توانند امواج صوتی با فرکانس‌ها بالایی را منتشر کنند که هیچ انسانی نمی‌تواند آن‌ها را بشنود، اما اپلیکیشن‌ها می‌توانند آن‌ها را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیگنال‌ها، می‌تواند زمانی که فردی با تماشای یک تبلیغ با آن ارتباط برقرار کند، و یا زمانی که شخصی وارد فروشگاهی شود فعال شوند.

برنامه‌هایی که از این فناوری برخوردار هستند، متعلق به مک‌دونالد و کریسپی کرم هستند. محققان هشدار داده اند که ممکن است شرکت‌های بزرگ، از این فناوری برای ردیابی موقعیت و عادت‌های مشتریان خود، صرف نظر از خاموش یا روشن بودن تلفن همراه آن ها، استفاده کنند، بدون اینکه افراد از این موضوع اطلاعی داشته باشند.

آن‌ها می‌گویند: ” یک دشمن می‌تواند عادات تماشای تلویزیون یک کاربر را رصد کرده، موقعیت او در زمان‌های مختلف را ردیابی کند و دستگاه‌های دیگر فرد را تشخیص دهد. آن ها می‌توانند توسط یک برنامه معمولی موبایل و میکروفون گوشی، مشخصات دقیق و جامع یک کاربر را در اختیار داشته باشند.”

این روش ردیابی اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده است. دو سال پیش، تنها ۵ برنامه در گوگل پلی‌استور از این فناوری استفاده می‌کردند. امروز این تعداد ۲۳۴ برنامه است.

این فناوری جاسوسی را به جز ردیابی عادت‌های مشتریان، می‌توان برای ارسال تبلیغات هدفمند برای آن ها نیز به کار برد. با توجه به این که این ابزار می‌تواند مکان‌ها و عادات را با یک دستگاه به هم ارتباط دهد، می‌توان از آن برای شناسایی افراد ناشناس، در فضاهایی مانند Bitcoin و Tor استفاده کرد. محققان دانشگاه برانشویگ، پس از آن‌که متوجه شدند این ۲۳۴ برنامه خاص، بیش از ۱۱ میلیون بار دانلود شده است، هشدار داده اند که ممکن است در حال حاضر میلیون‌ها کاربر، بدون اینکه بدانند تحت نظارت باشند.

اکثر این برنامه‌ها حتی به کاربران هشدار نمی‌دهند که در حال ردیابی آن‌ها هستند. تنها چیزی که برای دنبال کردن کاربر لازم است، اجازه دسترسی به میکروفون دستگاه است.

محققان می‌گویند: ” کاربر فقط باید یک برنامه معمولی موبایل را در دستگاه خود نصب کند، که قابلیت دریافت سیگنال‌های فراصوت را از طریق میکروفون داشته باشد. به محض اینکه کاربران این نوع برنامه‌ها را در گوشی خود نصب کنند، حتی از زمان فعال شدن میکروفون خود مطلع نخواهند شد و نمی‌توانند اطلاعاتی را که به سرورهای شرکت ارسال می‌شود، ببینند.”

کمپانی سیلورپوش، شرکتی که ابزار شنیدن را ساخته است، استفاده از این تکنولوژی را در این فرآیندهای جاسوسی تکذیب کرده است. این شرکت، پس از اعتراضات عمومی در مورد رعایت نشدن حریم خصوصی، از حمایت خود از این نرم‌افزار دست کشید.

هیتش چاولا، بنیان‌گذار سیلورپوش، به سایت Ars Technica، گفته است:” ما به حریم خصوصی مشتریان خود احترام گذاشته و نمی‌خواهیم اساس تجارت و کسب و کار خود را جایی بنا کنیم که حریم خصوصی در آن زیر سوال برده شده باشد. حتی زمانی که ما به صورت زنده فعالیت می‌کردیم، نرم‌افزار ما تنها در ۱۰ تا ۱۲ اپلیکیشن کار می‌کرد. بنابراین امکان ندارد که ما در این ۲۳۴ برنامه حضور داشته باشیم.”

” هرزمانی که یک گوشی جدید با نرم افزار ما فعال می‌شود، ما هشداری را در سرور خود دریافت می‌کنیم. اکنون شش ماه است که ما هیچ سیگنالی را دریافت نکرده ایم.”

گوگل ادعا کرده است که سیاستهای حفظ حریم خصوصی این شرکت، برنامه ها را ملزم می‌کند که در مورد چگونگی جمع آوری داده‌های مشتریان، و نحوه استفاده و به اشتراک گذاری آن ها توضیح دهند.

در این راستا با شرکت‌های مک‌دونالد و کریسپی کرم هم تماس گرفته شده است تا نظرات آن‌ها نیز شنیده شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۵۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور

قنبرپور رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در جلسه کارگروه تاد ( توسعه اقتصاد دیجیتال استان سمنان) از ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری برای مشترکان خانگی و کسب و کار‌ها خبرداد و گفت: ازاین رقم تاکنون هفت میلیون پورت اجرایی شده و ۷۰۰ هزار دسترسی نیز برقرار شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم به اتمام برسد.

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: تاکنون برای طرح فیبر نوری کشور FTTX (ساختار‌های انتقال سیگنال توسط فیبرنوری) نه اپراتور فعال شده است که در نتیجه اجرای طرح سرعت ارتباط تا هزار مگابایت خواهد رسید.

رئیس پارک فن آوری اطلاعات و ارتباطات گفت: طبق برنامه هفتم توسعه سهم اقتصاد کشور از اقتصاد دیجیتال باید ۱۵ درصد افزایش یابد و بهمین علت این پارک با برنامه‌های متنوع همچون توسعه انسانی اقتصاد دیجیتال و افزایش زیرساخت‌ها و پارک‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات درصدد تحقق این امر است.

اکبر قنبر پور راه اندازی و سرعت بخشی به فعالیت پارک فناوری اقتصاد دیجیتال در استان سمنان برای استقرار واحد‌های فناور دانشگاه سمنان و با بهره گیری از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را ازجمله اقدامات اجراشده برشمرد

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات از اجرای مرحله جدید برنامه گرنت رشد (gerante) در کشور توسط پارک فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) هم خبرداد و گفت: فراخوان این برنامه در خرداد ماه امسال اعلام می‌شود و انتظار می‌رود استان سمنان در این خصوص مشارکت فعالی داشته باشد.

رئیس پارک فن آوری اطلاعات و ارتباطات در باره گرنت فاوا گفت: بسیاری ایده هادر مرحله‌ای هستتند که علاوه بر منابع مالی صاحبان ایده و اطرافیان به منابع دولتی و بازاریابی نیز نیاز دارند وبا در نظر گیری سرعت ورود به بازار حمایت می‌شوند.

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات از مصوبه هیئت وزیران در خصوص بخشش مالیاتی کسب و کار‌های فعال در پلتفرم‌های داخلی و خارجی که در پلتفرم‌های داخلی نیز فعال شوند خبر داد.

در پانزدهمین جلسه کارگروه تاد /(توسعه اقتصاد دیجیتال استان سمنان ) صادقی معاون اقتصادی استاندار هم گفت: اخیرا استان سمنان به عنوان یکی از استان‌های برترکشور در انتخاب زنجیره ارزش راهبردی معرفی شده بخصوص در بخش اقتصاد دیجیتال و خودرو که به کمک توسعه FTTX (ساختار‌های انتقال سیگنال توسط فیبرنوری) زنجیره ارزش راهبردی اقتصاد دیجیتال استان تکمیل میشود

صادقی با اشاره به به تکمیل زیرساخت‌ها و ساختمان پارک فاوا در سمنان از چند سال پیش تاکنون افزود: این پارک درمرحله بررسی و مرحله داوری برای بهره برداری است و به دستور رییس پارک فن آوری اطلاعات و ارتباطات از امروز یکی از سوله‌ها قابل بهره برداریست و سوله دوم و سوم هم با کمک شتاب دهنده‌ها از هفته آینده وارد چرخه واگذری به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان می‌شود و پیش بینی می‌شود تابستان امسال پارک فاوای سمنان کاملا بهره‌برداری شود.

در این جلسه مسئولان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان و استان سمنان وفعالان اقتصاد دیجیتال استان مطالبی را در خصوص ضرورت افزایش زیرساخت‌ها مطرح کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود
  • میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه ارزیابی می‌شود
  • حرکت جدی بنیاد ملی علم ایران به سوی تولیدات فاخر علمی است
  • اندروید یا iOS ؟ کدام سیستم عامل امن‌ترین قلمرو را دارد؟
  • بهترین نرم افزار حسابداری برای فروشگاه زنجیره ای
  • حاج صادق آهنگران افشا کرد: جاسوس‌ها در هیئت‌ها نفوذ کرده‌اند
  • (ویدئو) پخش اذان از گوشی کارشناس شبکه BBC وسط پخش برنامه زنده
  • اندروید امن‌تر است یا iOS؟
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور