Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- فرهاد تجری گفت: به طور قاطع هیچ فشاری به هیئت‌های نظارت در سطوح مختلف برای تایید و یا رد صلاحیت داوطلبان وجود نداشته است. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، سید سلمان سامانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در دوره گذشته انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در شهر‌ها برای هر کرسی پنج نفر و در روستا‌ها برای هر کرسی یک و هفت دهم نفر رقابت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: ۴۸ هزار و ۳۵۴ نفر نامزد انتخابات شورا‌ها در شهر‌ها و ۲۲۲ هزار و ۹۴۰ نفر در روستا‌ها هستند.
سامانی گفت: در شهر‌ها ۴۲ هزار و ۲۷۱ نامزد مرد و ۶ هزارو ۸۳ نامزد زن هستند.
وی اظهارداشت: در روستا‌ها نیز ۲۱۲ هزار و ۳۷۰ نامزد مرد و ۱۰ هزار و ۶۲۶ نامزد زن هستند.
وی افزود: تدابیر برگزاری انتخابات شورا‌ها اسلامی شهر و روستا مانند پشتیبانی وسایل حقوقی و امنیتی از مرداد سال گذشته آغاز شد.
سامانی گفت: لایحه جامعه انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات تدوین شده است و به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.
فرهاد تجری سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌ها نیز در این برنامه گفت: به طور قاطع هیچ فشاری به هیئت‌های نظارت در سطوح مختلف برای تایید و یا رد صلاحیت داوطلبان وجود نداشته است.
وی گفت: هیئت‌های نظارت هیچ ملاحظه‌ای جز اجرای قانون در انتخابات شورای اسلامی و شهر و روستا ندارد.
او با بیان اینکه نباید به کسانی که واجد شرایط نیستند اجازه شرکت در انتخابات داده شود، گفت: در هیچ جای قانون از تمکین هیئت‌های اجرایی و نظارت از نظرات دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی صحبت نشده است و این دستگاه‌ها در فرایند تصمیم گیری این هیئت‌ها هیچ دخالتی ندارد.
وی اضافه کرد: لیست ۷۰ نفر از محکومان دادگاه که محکومیت کیفری موثر دارند به هیئت نظارت داده شد که با بررسی واحد حقوقی این هیئت مشخص شد ۳۰ نفر از داوطلبانی که برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نام نویسی کرده اند سابقه محکومیت کیفری موثر دارند.
وی گفت: اسامی این ۳۰ نفر به وزارت کشور اعلام و آن‌ها رد صلاحیت شدند.
تجری افزود: قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهرو روستا جامع نیست و در آن‌ها تعارض وجود دارد.
وی گفت: رسیدگی به صلاحیت داوطلبان سه شنبه شب به پایان رسید، اما موارد خاصی همچنان وجود دارد.
او تاکید کرد: دو روز پیش باید رد صلاحیت‌ها به افراد اعلام می‌شد، اما به برخی دیروز بعد از ظهر اعلام شد و این مشکلاتی را ایجاد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی برای رفع نواقص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اقدام کند.
وی گفت: نبود دبیرخانه ثابت برای نظارت بر شورا‌ها و برنامه ریزی انتخابات آن‌ها از آفت‌های انتخابات شوراهاست.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها گفت: خلاء قانونی بارزی وجود ندارد.
فرهاد تجری افزود: اگر عده‌ای فکر می‌کنند هیات‌های نظارت باید حقوق دان باشند و کاملا مشرف بر قانون باید بگویم خیر این طور نیست، معمولا در انتخابات‌ها احساسی عمل می‌شود و این بار حقوقی را پایین می‌آورد.
او با ابراز امیدواری به رفع ضعف‌های انتخاباتی گفت: تصمیم گیرندگان نهایی دستگاه‌های اجرایی و قضایی هستند.
تجری خرید و فروش رای در هر انتخاباتی را جرم عنوان کرد و افزود: احراز جرائم از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت و نیروی انتظامی مورد برخورد قرار می‌گیرد که البته الکترونیکی شدن انتخابات مانع از تخلفات احتمالی می‌شود.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها الکترونیکی شدن انتخابات را یکی از دستاوردهای مهم و اثر گذار این دوره از انتخابات بیان کرد و ادامه داد: الکترونیکی شدن تسریع در رای گیری و جلوگیری از تکراری بودن آراء، رای دهی با هویت‌های جعلی و نامعلوم را به همراه دارد.
او با بیان اینکه الکترونیکی شدن رای گیری این امکان را فراهم می‌کند که هر کس با کد ملی خود می‌تواند اقدام به رای کند افزود: این طرح در ۱۴۷ شهر به صورت همزمان اجرا خواهد شد که البته برای جلوگیری از هر نوع خدشه‌ای به صورت دستی هم آراء پایش می‌شود.

سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در سوی دیگر این گفتگو گفت: پیش شرط‌های مرور قانون اشراف نامزد‌ها و طرفداران و مسئولین اجرای انتخابات است که ما به این منظور دوره‌های آموزشی کاربردی برای بخشداری یا فرمانداری‌های کشور اجرا کرده ایم در این طرح هزار و ۷۰۰ نفر از پرسنل مورد آزمون قرار گرفتند تا اشراف به قانون مجریان انتخابات را احراز کنیم.
او با بیان اینکه ۸۰ درصد از فرمانداران کشور پرسنل وزارت کشور هستند افزود: بدون شک همه این پرسنل قانون را می‌شناسند، اشراف نامزد‌ها به قوانین بسیار مهم است پس حقوق و تکالیف نامزد‌ها را در جزوه‌ای که توسط وزارت کشور تهیه و تدوین شده احصا کرده ایم.
سامانی راه اندازی کارناول‌های تبلیغاتی را غیر مجاز عنوان کرد و ادامه داد: سه دستور العمل مشخص داریم که از سوی نامزد‌ها انتخاباتی لازم الاجراست یک حقوق و تکالیف نامزدها، دوم دستور العمل تبلیغات نامزدهای شورای شهر و روستا و سوم دستورالعملی برای فعالیت در فضای مجازی که نامزدهایی را که قصد فعالیت در فضای مجازی دارند مکلف می‌کند تا سایت و صفحه خود را در سامانه بیتاک ثبت نمایند.
او افزود:مطابق آیین نامه اجرایی شورا‌ها چاپ عنوان یا کتابی علیه نامزد‌ها خلاف و با آن برخورد می‌شود، برای ریاست جمهوری هم این موضوع به صورت قانون وجود دارد.
سامانی گفت: یکی از مواردی که از سوی افراد خاص شاهدش هستیم پمپاژ اطلاعات نادرست و کذب در فضای مجازی است این دسته مطالب فقط اشائه دهنده بی اخلاقی و غیر قابل اثبات هستند، اگر کسی مستنداتی حاکی از تخلف نامزدهای انتخاباتی دارد برای ما ارسال کند تا به آن رسیدگی کنیم.
او افزود: هر گونه تخلفی در فضای انتخابات از سوی هر ارگان و شخصی که مسئول است یا از منابع اطلاعاتی استفاده می‌کند به ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخابات باید اعلام شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سامانی با بیان اینکه فضای امنیت ملی کشور یک سرمایه ملی است گفت: پیش بینی‌های لازم برای همه مواردی که ممکن است مخل امنیت انتخاباتی باشد صورت گرفته تا انتخابات خوبی داشته باشیم، تا این لحظه همه دستورالعمل‌ها به خوبی انجام می‌شود و مشکل خاصی نداریم.انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۶۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد+ جزئیات | اظهارات مهم سخنگو درباره باغ ازگل و چای دبش؛ دستگاه قضایی در این پرونده‌ها تحت‌ هیچ فشاری نبود

به گزارش همشهری‌آنلاین، این نشست از طریق تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت به آدرس https://www.aparat.com/simayeedalat/live به صورت زنده در حال پخش است.

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدا با تشکر از سخنگویان پیشین عدلیه گفت: آقایان میرمحمد صادقی، الهام و مرحوم کریمی راد، جمشیدی، حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای، اسماعیلی، خداییان و ستایشی مراتب تقدیر و تشکر خود را ابراز می‌کنم.

وی ادامه داد: یکی از جنبه‌هایی که اعطای این مسئولیت خیر به بنده را سپرد ناشی از این نگاه راهبردی رئیس قوه قضاییه در اهمیت به مقوله پیشگیری از وقوع جرم و ضرورت حذف زمینه‌های ایجاد جرم، قبل از وقوع آن با همکاری مردم و به ویژه از طریق کمک رسانه‌ها به عنوان رکن جدید حاکمیتی در دنیای جدید مورد توجه قرار دادند، بوده است که برای ما تعیین کننده است.

جهانگیر اضافه کرد: قوه قضاییه به عنوان کانون پیگیری و تحقق عدالت و احقاق حقوق مردم و حل و فصل دعاوی و رفع تظلمات و مبارزه با مظاهر فساد و پیشگیری از وقوع جرم و نظارت بر حسن اجرای قوانین براساس قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی و سایر قوانین، وظایف سنگینی دارد که به ما سپرده شده است. تبیین این وظیفه سنگین و شناساندن حجم عظیم این وظایف مستلزم اطلاع رسانی دقیق و پاسخگویی به افکار عمومی برای استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی در کنار دستگاه قضایی است.

سخنگوی قوه قضاییه با تبریک روز کارگر و روز معلم گفت: کارگران به عنوان بازوان اصلی تولید کشور نقش مهمی در حوزه اقتصاد و سازندگی کشور ایفا کرده‌اند و می‌کنند و امسال نیز شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم است این نقش بیش از پیش پر رنگ شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جهانگیر گفت: ما در قوه قضاییه تلاش کنیم تا وسیله تسهیل فعالیت این عزیزان را در حدی که شان آن‌ها رعایت شود را در جامعه فراهم کنیم.

در ادامه سخنگوی قوه قضاییه با تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق علیه السلام گفت: یکی از موضوعاتی که در هفته‌های گذشته با آن در دستگاه قضایی روبه‌رو بودیم و به نوعی می‌تواند سر منشا همه فعالیت‌ها و ماموریت‌ها و سیاست‌ها باشد بحث نسخه جدید سند تحول و تعالی قوه قضاییه بود که از سوی ریاست قوه قضاییه ابلاغ شد.

در ادامه اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در این نشست خبری و پاسخ‌های وی به خبرنگاران به صورت اجمالی از نظر می‌گذرد.

تشکیل پرونده با موضوع آزمون وکالت مرکز وکلا در دادسرای کارکنان دولت

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده آزمون وکالت مرکز وکلا گفت: سازمان سنجش مدعی است ما حفاظت لازم را به عمل آوردیم؛ پرونده‌ای در این خصوص در دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده که در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

حکم اعدام «بابک زنجانی» نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

جهانگیر در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: درخواست عفو «بابک زنجانی» از سوی دادگستری استان تهران مطرح و با تائید رئیس قوه قضاییه و موافقت رهبر انقلاب حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.

پیامد نهایی اجرای سند تحول دسترسی به عدالت و رضایت‌مندی مردم است

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری گفت: در حوزه پیشگیری از جرایم و دعاوی با چالش‌هایی از جمله تزلزل در روابط حقوقی اشخاص روبرو هستیم. ناکافی بودن بعضی از تبعات ارتکاب جرم یا مسائل دیگر که زمینه شکل‌گیری جرایم را ایجاد می‌کرد که تراکم پرونده ها و تعدد شکایات در سیستم قضایی را به دنبال داشت. بحث هوشمندسازی شروط قراردادی و تقویت خدمات دفاتر اسناد رسمی و خدمات حقوقی هوشمند از جمله فرایندهایی است که در سند تحول قضایی پیش بینی شده است. در سند تحول به بحث مقابله با فساد و کارآمدی توجه ویژه‌ای شده است. در این سند تلاش شده به نحوی ماموریت‌های لازم پیش‌بینی شود که پیامد نهایی اجرای سند دسترسی به عدالت مورد نظر و رضایت‌مندی مردم باشد.

در خصوص پرونده باغ ازگل افرادی احضار شدند

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت: در خصوص باغ ازگل پس‌ از گزارش و اظهارات حاج آقای صدیقی پرونده‌ قضایی تشکیل و افرادی احضار شدند و از آنها تحقیقات به عمل آمده و استعلامات لازم‌ از مراجع ذیربط از جمله‌ سازمان‌ ثبت‌ انجام شده‌ و اظهارات سردفتر ثبت شده و پرونده در حال تکمیل است.

در خصوص چای دبش هم از همان ابتدا پرونده‌ قضایی تشکیل شده و بازپرس پرونده‌ تحقیقات کاملی انجام‌ داده‌ و برخی افراد از جمله‌ صاحب‌ چای بازداشت و با قرار وثیقه‌ آزاد شدند. پرونده‌ در حال‌ تکمیل بود که موضوع جدیدی کشف شد و تحقیقات تکمیلی در حال‌ انجام‌ است.

دستگاه قضایی در رابطه با پرونده‌های مورد اشاره‌ تحت‌ هیچ گونه‌ فشاری نبوده‌ و رسیدگی به آنها مثل‌ سایر پرونده‌ها در حال‌ انجام است.

کد خبر 848315 منبع: میزان برچسب‌ها خبر ویژه قوه قضائیه بابک زنجانی فساد

دیگر خبرها

  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • آغاز تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات از ۲ روز دیگر
  • آشنایی با ۸ نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در تبریز
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد+ جزئیات | اظهارات مهم سخنگو درباره باغ ازگل و چای دبش؛ دستگاه قضایی در این پرونده‌ها تحت‌ هیچ فشاری نبود
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد