Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک مداح اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه لزوم استفاده از زبان مردم در اشعار مذهبی احساس می‌شود، از لزوم انتقال فرهنگ انتظار توسط سرودهای ساخته شده برای میلاد امام زمان (عج) سخن گفت. مهدی زنگنه مداح اهل بیت در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: جشن ولادت امام زمان (عج) با سایر اعیاد تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: ما در سایر عید‌ها سرود‌ها و اشعاری را درباره معصومانی می‌خوانیم که در قید حیات نیستند و به شهادت رسیده‌اند، اما جشن میلاد امام زمان(عج) تنها یک جشن میلاد نیست بلکه جشن انتظار هم به شمار می‌رود.
زنگنه توضیح داد: با توجه به اینکه جشن ولادت حضرت مهدی(عج) جشن انتظار هم محسوب می‌شود به همین دلیل بسیاری از سرودهای جشن میلاد امام دوازدهم(عج) باید علاوه بر حال و هوای شادی بخش، حال و هوی انتظار و در عین حال غم شیرین انتظار را هم با خود به همراه داشته باشد.
وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: بهتر است در سرودهایی که صرفاً به شادی می‌پردازد نیز اشاره‌هایی به مفهوم انتظار وجود داشته باشد که خدا را شکر این موضوع در سرودها دیده می‌شود.
این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: جشن میلاد امام زمان(عج) نیز همچنین نسبت به سایر اعیاد مردمی‌تر است به این معنا که حجم زیادی از مردم از قشرهای مختلف به این جشن اعتقاد دارند و برای آن از جان و دل مایه می‌گذارند.
وی یادآور شد: برای برگزاری جشن نیمه شعبان، عاشقان در خیابان‌ها طاق نصرت می‌زنند و در برخی محله‌های شهر، کوچه‌ها را برای جشن گرفتن، فرش می‌کنند همچنین در نقاطی که حسینیه یا تکیه کم است نیز مردم خودشان دست به دست هم می‌دهند و انجمن‌های کاملا خودجوش مردمی را برای برگزاری مراسم ولادت امام دوازدهم(عج) تشکیل می‌دهند.
زنگنه توضیح داد: لازم است سرود‌ها و اشعاری که برای جشن میلاد حضرت قائم(عج) ساخته و سروده می‌شود، فرهنگ انتظار را به عموم مردم جامعه منتقل کند به این معنا که ما نباید تنها یکسری مخاطب خاص هیئتی داشته باشیم بلکه دایره مخاطبان باید فراگیرتر باشد و افرادی از اقشار مختلف در آن حضور پیدا کنند.
وی همچنین گفت: باید توجه داشته باشیم که در جشن ولادت امام دوازدهم(عج) افرادی با مذاهب و حتی ادیان مختلف حضور پیدا می‌کنند و به دلیل انیکه همه ادیان به ظهور منجی معتقد هستند ممکن است شاهد حضور یک فرد مسیحی نیز در این جشن باشیم.
عضو هیئت داوران دومین سوگواره نوحه، جامه‌دران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: ما در راستای انتقال فرهنگ انتظار به عموم مردم باید از زبان خودشان استفاده کنیم به این معنا که شاید لازم باشد در سروده‌هایی که برای امام زمان(عج) ساخته می‌شود، فضا صرفا یک فضای ادیبانه فخیم نباشد بلکه شاید لازم باشد از شعر شکسته و شعر با زبان عامیانه هم استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: استفاده از شعر با زبان عامیانه باعث می‌شود که آن اثر سر زبان مردم بیفتد همان‌گونه که در سال‌های گذشته نیز سروده‌هایی وجود داشته که در فضاهای عمومی همه‌گیر شده و طنین بسیاری از آن‌ها را در ایستگاه‌های صلواتی در زمان نیمه شعبان به خوبی می‌شنویم.
زنگنه یادآور شد: به عنوان نمونه یکی از سرودهایی که در سال‌های اخیر خیلی ماندگار شده، سرود " شب فراقت غیر غم یاورم نمی‌شه مگه می‌شه نبینمت باورم نمی‌شه" است.
وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم این سرود را در سال ۱۳۸۴ ساختیم و به دلیل اینکه با زبان مردم ساخته شده بود و در روند تولید آن نیز از یکسری آرایه‌های ادبی استفاده شد، به سرودی تبدیل شد که هنوز هم مردم آن را گوش می‌دهند و آن را دوست دارند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما فرهاد قائمیان امروز در دیدار مدیران و دبیران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما دوست و همراهانی هستیم که فقط به عشق امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم، تا کارهای بهتری را برای شیفتگان امام هشتم (ع) انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره روستایی امام رضا (ع) در روستای کردر گفت: مردمان روستا خانه‌های خود را در اختیار جشنواره و هنرمندان گذاشته بودند، برای مردمی کردن این جشنواره فضایی ایجاد کردیم که مردم بدانند چه نوع فرهنگ رضوی را می‌خواهیم در بین مردم رواج دهیم.

قائمیان گفت: در جشنواره هنرهای نمایشی به دبیری اتابک نادری، او نه فقط برای این جشنواره همراهی خوبی داشت بلکه تلاش زیادی کرد تا نمایش‌ها در استان‌های مختلف کشور به صورت عمومی اجرا شود و مردم آشنایی بیشتری با فرهنگ رضوی پیدا کنند.

مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی امام رضا(ع) با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره گفت: تلاش شد تمام جشنواره‌ها در بین خود مردم باشد و امید است مدیران کل فرهنگ در استان‌ها همراهی خوبی با این رویداد داشته باشند.

وی افزود: امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا (ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد» اقتباس شده و در راستای فرهنگ امام رضا (ع) است و امید است این فیلم از حیث بزرگی و تاریخی بودن برای سال آینده ساخته شود تا بگوییم جشنواره‌های امام رضا(ع) به اهداف والای خود خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • امام جمعه قم: از نیروی انتظامی و کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند تشکر می‌کنیم
  • لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم