Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@04:27:44 GMT

مبارزه با آفت سن در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی همدان

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۵۷۷۴۷

مبارزه با آفت سن در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی همدان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی ‌همدان با بیان اینکه سالانه ۵۰۰ تن انواع سموم شیمیایی در استان ‌استفاده می‌شود گفت: مبارزه با آفت سن غلات در۳۰۰ هزار هکتار از اراضی همدان انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، شهرام پیشه ور ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: سازمان حفظ نباتات یک سازمان واکنش سریع محسوب می شود که ممکن است تحت تاثیر عوامل خسارت‌سازی فعالیت می‌کند ضمن اینکه حفظ نباتات یک سازمان حاکمیتی است که در سطح کشور به صورت مستقل فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشه ور بیان کرد: بر خلاف برخی قسمت‌ها این حوزه در تمام طول سال فعالیت دارد به ویژه در پاییز و زمستان که جنبه پایش و ردیابی عوامل خسارت‌زا را داریم.

وی افزود: قرنطینه نباتی یکی از وظایف این حوزه است که در بخش خارجی یک سری آفات و بیماریها در خارج از کشور وجود دارد که در داخل کشور ما نیست و باید مراقب باشیم که از طرق مختلف؛ هوایی، باد، باران، پرواز جمعی، همراه کالا یا بار تجاری و غیره وارد اراضی ما نشوند.

پیش‌ور با اشاره به اینکه وظیفه دیگر پیش آگاهی به منظور بررسی باغات و اراضی و رصد آفات و بیماری‌هاست گفت: وظیفه دیگر در حوزه مصرف بهینه از سموم تعریف می‌شود و تصوری در جامعه وجود دارد که از سموم شیمیایی استفاده نشود ولی ما به سمت مصرف بهینه از سموم حرکت می کنیم که به دو بخش سموم و ادوات سمپاشی تقسیم می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان اظهار داشت: استان همدان از نظر تعداد ادوات سمپاشی یکی از بزرگترین ناوگان سمپاشی کشور را در اختیار دارد به طوری که اکنون حدود 12 هزار دستگاه دارد.

پیشه ور افزود: 400 دستگاه سمپاش‌های توربو لاینر زراعی در استان وجود دارد که تمام اراضی کشاورزی استان را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه آفات عمومی مانند ملخ وظیفه مبارزه از صفر تا 100 بر عهده دولت است، گفت: سن غلات از مهمترین آفات است که سالانه 1.5 میلیون هکتار علیه این آفات مبارزه می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: همه روزه از صبح تا غروب مبارزه با سن غلات در استان همدان انجام می‌شود، ضمن اینکه حفظ نباتات اقدام به مبارزه غیر‌شیمیایی و بیولوژیک نیز دارد.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه در مبارزه غیر‌شیمیایی از عوامل بیولوژیک زنده استفاده می‌شود افزود: در استان همدان عملیات بیولوژیک انجام می‌شود و یک واحد تولیدکننده عوامل بیولوژیک نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه بسته به نوع محصول با آفت مبارزه می‌شود اظهار داشت:130 فروشگاه مجاز سموم نباتی و 45 مورد نیز کلینیک‌های گیاه پزشکی 45 در استان همدان وجود دارد و سعی شده از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی در این بخش ها استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام اینکه سالانه 400 تا 500 تن انواع سموم شیمیایی در استان همدان استفاده می‌شود، بیان کرد: 700 هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی زراعی و 80 هکتار گلخانه در استان همدان وجود دارد.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه در کشور میانگین مصرف سموم بین 17 هزار تا 22 هزار تن است، گفت: استان همدان از نظر موقعیت جغرافیای و اقلیمی از مهم‌ترین استان‌های سن‌خیز کشور محسوب می‌شود و همه ساله باید با زیستگاه‌های طبیعی سن غلات مبارزه کرد.

وی بیان کرد: در سطح 500 هزار هکتار از اراضی استان همدان گندم و جو آبی و دیم کشت می‌شود که از این میزان مجبور به انجام بیش از 50 تا 60 درصد مبارزه با سن غلات هستیم.

پیشه ور گفت: با توجه به سن‌خیز بودن استان همدان بخشی قابل توجهی از محصولات گندم و جو آلوده به آفت سن می‌شود بنابراین عملیات‌های مبارزه با سن غلات به محض برداشت محصول آغاز می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: در استان بین 200 تا 300 هزار هکتار از اراضی علیه سن مبارزه می‌شود.

انتهای پیام/

R41405/P1377/S6,75/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان با اعلام این مطلب گفت: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و این طرح بر اساس شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.
وی افزود: در ۸۵ هکتار از جنگل‌های این شهرستان با آفت جوانه خوار بلوط و در ۱۱۵ هکتار دیگر با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس (دموکه) مبارزه خواهد شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان هدف از اجرای این طرح را محلول پاشی بر روی سطح تاج پوشش درختان دانست و افزود: این درختان در معرض آسیب و تغذیه پروانه جوانه خوار قرار داشتند.
از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان مریوان هم ۹۷ هزار هکتار آن جنگل و ۹۶ هزار هکتار دیگر را مرتع تشکیل می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین