Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ نادر پرور مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به شروع فصل گرما و شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: با توجه به افزایش زاد و ولد دام ها در فصل بهار و از طرفی تکثیر حشرات به ویژه کنه که عامل انتقال بسیاری از بیماری هاست، بر لزوم خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها بیش از پیش تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت از یک هزار و 709 بیماری حدود 832 مورد یعنی حدود 50 درصد آنها از طریق دام و فرآورده های خام دامی منتقل می شود و بسیاری از تخت های بیمارستانی نیز به همین دلیل اشغال شده که با افزایش آگاهی افراد می توان به سلامت جامعه و خالی شدن تخت های بیمارستان ها کمک کرد.

این مقام مسئول بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را بسیار حاد و کشنده برای انسان برشمرد و گفت: عامل انتقال این بیماری کنه است که با گزش، حیوانات وحشی, دام های اهلی و حتی انسان این بیماری را منتقل می کند این در حالی است که این بیماری تلفات و یا علائم خاصی در دام ایجاد نمی کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در مورد سایر راه های انتقال این بیماری به انسان نیز بیان داشت: افرادی که در معرض تماس مستقیم با دام آلوده قرار دارند همچون قصاب ها، سلاخ ها و افرادی که در مراکز بسته بندی در حین ذبح، استحصال و فرآوری با خون، ترشحات و لاشه دام آلوده تماس دارند، کمال دقت لازم را به عمل آورند زیرا که ویروس عامل این بیماری از طریق زخم ها و مخاطات می تواند انسان را مبتلا کند.

پرور با بیان اینکه بیماری مذکور تبعات سنگینی را به همراه دارد، تصریح کرد: این بیماری تا درصد بالایی باعث مرگ در انسان ها می شود و البته در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بیماری مذکور واکسن خاصی ندارد و مبارزه با کنه ها به عنوان ناقلین آن یکی از مهمترین راه های پیشگیری است که برای این منظور هرساله سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام در مناطق گرمسیری، مرزی و پرخطر، دامداری ها و میادین دام در استان انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به دامداران توصیه کرد: لازم است به منظور مبارزه با انگل های خارجی دام تا پایان فصل گرما هر دو هفته یکبار بدن و جایگاه نگهداری دام، تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی سم پاشی شود.

این مقام مسئول همچنین ضمن تقدیر و تشکر از حمایت قاطع دستگاه قضایی و انتظامی از پلمب 50 مرکز عرضه غیرمجاز دام و عرضه فرآورده خام دامی در شهرستان کرمانشاه خبر داد و از شهروندان خواست که از خرید گوشت کشتار غیرمجاز خودداری کرده و حتما گوشت و فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد افزایش تعداد مراکز عرضه لبنیات سنتی نیز گفت: دامپزشکی برای این واحدها جایگاه قانونی قائل نیست و با فعالیت آنها نیز مخالف است؛ اصولا مبدا شیر مورد استفاده در این واحدها نامشخص است و اغلب از شیر برگشتی کارخانه ها استفاده می کنند و امکان نظارت بهداشتی دامپزشکی بر این گونه اماکن میسر نیست.

مدیرکل دامپزشکی مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری خطرناک را رعایت مدت زمان پیش سرد در کشتارگاه برشمرد و اضافه کرد: خوشبختانه کشتارگاه صنعتی دام بیستون کرمانشاه که مسئول تامین گوشت شهرستان های کرمانشاه، صحنه و هرسین است مجهز به سالن پیش سرد است و لاشه پس از استحصال به مدت 24 ساعت در این اتاقها به منظور طی پروسه جمود نعشی نگهداری می شود که این مهم خود باعث افزایش کیفیت لاشه، افزایش ماندگاری، ضد عفونی شدن و نهایتا از بین رفتن این بیماری می شود و از این بابت هیچگونه نگرانی برای مصرف کنندگان عزیز نداریم.

دکتر پرور به سایر هم استانی ها توصیه کرد: گوشت قرمز خریداری شده را به مدت 24 ساعت و جگر را به مدت 48 در یخچال خانگی( با دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد) نگهداری و سپس مصرف نمایند.

وی در پایان ضمن تاکید بر سلامت کامل لاشه های استحصالی از کشتارگاه های دام استان خاطر نشان کرد: هم استانی ها با اطمینان کامل و خیال راحت از این فرآورده خام پروتئینی استفاده کنند و همچنین هم استانی ها می توانند از طریق شماره تماس چهاررقمی 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 با کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ارتباط باشند و گزارشات، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۷۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان عاری از بیماری مالاریا

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، همایون امیری با اشاره به ۲۵ آوریل روز جهانی مالاریا گفت: سازمان جهانی بهداشت با نامگذاری روزی به نام روز جهانی مالاریا، بر مبارزه جمعی و آگاهانه با هدف جهانی عاری از مالاریا، تاکید می‌کند. شعار سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی مالاریا در سال ۲۰۲۴، «پیاده‌سازی استراتژی‌های جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا به ویژه در مناطق محروم» تعیین شده است.

وی افزود: مالاریا یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های عفونی شناخته شده در جهان است و هنوز در بسیاری از کشور‌ها از مشکلات مهم بهداشتی است. انگل این بیماری توسط نیش پشه‌های آنوفل آلوده، از فرد بیمار به فرد سالم منتقل و موجب بروز بیماری می‌شود. پشه آنوفل بومی ایران است.

امیری با بیان اینکه در تمام مناطق کشور، گونه‌های مختلف این پشه وجود دارد، ادامه داد: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بیشترین موارد مالاریا بومی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مهمترین علائم بیماری شامل تب، لرز، تهوع و استفراغ، خستگی و رنگ پریدگی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: با توجه به اهمیت این بیماری، بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران برنامه حذف مالاریا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی می‌گوید: در خوزستان با انجام اقداماتی مانند بیماریابی فعال، اجرای نظام مراقبت سندرمیک و اجرای مراقبت حشره‌شناسی، در ۱۰ سال اخیر هیچ موردی از «انتقال محلی» بیماری مالاریا مشاهده نشده و همه بیماران شناسایی‌شده، در خارج از خوزستان آلوده شده‌اند و این روند موجب شده است خوزستان به هدف حذف مالاریا دست یابد.

همایون امیری افزود: بیماریابی فعال در جمعیت‌های هدف به منظور پیشگیری از انتقال بیماری انجام می‌شود و پرسنل بهداشت علاوه بر اینکه در طول ماه در مناطق مختلف کار شناسایی این بیماری را از طریق نمونه‌گیری از افراد مشکوک و بررسی آب‌های راکد رصد می‌کنند، در صورت شناسایی یک فرد مبتلا، اخذ نمونه از اطرافیان وی و همچنین درمان و پیگیری مبتلایان را نیز بر عهده دارند.

به گفته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان؛ همه مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات بیماریابی و درمان مالاریا را دارند.  

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون