Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-25@22:19:22 GMT

۲۰ اقدام مثبت دولت روحانی در حوزه تئاتر

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۵۸۵۶۱

رویداد۲۴- نگاه دولت یازدهم به حوزه تئاتر چگونه بوده است؟ روح‌الله جعفری (نویسنده، کارگردان، پژوهشگر تئاتر و مدرس دانشگاه) در بیست بند ارزیابی خود را از وضعیت هنرهای نمایشی در دوره چهار ساله دولت روحانی ارائه داده است.
روح‌الله جعفری (استادیار دانشگاه و سرپرست گروه تئاتر گیتی) معتقد است؛ دولت حسن روحانی در حوزه فرهنگ و هنر، توجه جدی به گفتمان فرهنگی داشته و رویکرد فرهنگی قابل قبول او در دولت یازدهم، جایگزین رابطه قهری در دولت‌های نهم و دهم شده و زمینه آشتی ملی میان نخبگان، فرهیختگان، روشنفکران، اصحاب قلم و هنرمندان با دولت را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اینجا ۲۰ بندی که روح‌الله جعفری از موفقیت‌ها و اقدامات قابل قبول دولت یازدهم در زمینه فرهنگ و هنر و تئاتر عنوان کرده است، می‌خوانید:
۱.دولت یادهم به حوزه فرهنگ و هنر باور داشته و دارد و به همین علت است که در سالن‌های نمایش شاهد رفت‌وآمد وزرا و معاونان آنها در این دوره هستیم و این مساله نشان می‌دهد که دولت علاوه بر سرمایه‌گذاری برای دیپلماسی سیاسی، بر دیپلماسی فرهنگی هم ایمان و اشراف دارد و در داخل و خارج، از آن برای ایجاد فضایی امن برای گفتگو استفاده می‌کند. اساس دیپلماسی فرهنگی، اشتراکات فرهنگی است که دولت یازدهم به خوبی به این مهم پی برده است.
۲.دولت یازدهم در سال ۹۲ بستر را برای هنرمندان فراهم کرد تا در فضایی باثبات و آرام به تولید کار خلاقه بپردازند. لذا اولین اقدام دولت ایجاد ثبات و آرامش در فضای فرهنگی هنر نمایش بود؛ چراکه در یک بستر مناقشه‌برانگیز نمی‌توان به تولید کار خلاقه پرداخت.
۳. در دولت یازدهم، متولیان فرهنگ در کشور با ادب و بااخلاق با مردم و هنرمندان سخن گفتند و می‌گویند و البته این وظیفه در دولت‌های نهم و دهم کاملا ازسوی دولتمردان فراموش شده بود و لحن آنها طلبکارانه بود. گویی آنها بودند که ولی‌نعمت مردم به‌شمار می‌رفتند!
۴. دولت یازدهم برای هنرمندان ارزش بسیارری قایل است؛ در این دولت نسبت به دولت‌های نهم و دهم به هنرمندان به طرق مختلف دیگر انگ زده نمی‌شود و دیگر دسته‌بندی هنرمند نمایشیِ ارزشی و غیرارزشی معنایی ندارد. هنرمند، هنرمند است و باید او را از طریق کار خلاقه و تاثیری که در جامعه به عنوان یک سرمایه فرهنگی از خود به‌جای می‌گذارد شناخت.
۵. دولت یازدهم به هنر نمایش و تئاتر نگاه ابزاری ندارد و به این مساله اشراف دارد که باید از این ابزار فرهنگی به بهترین نحو ممکن استفاده کند تا بتواند شرایط زیست مسالمت‌آمیز را در جامعه برای مردم فراهم کند؛ به همین دلیل است که شرایط اجرای نمایش‌ها در دولت یازدهم نسبت به دولت‌های نهم و دهم تسهیل شده است.
۶. دولت یازدهم بر این مهم باور دارد که پیشرفت کشور باید مبتنی بر توسعه انسانی باشد و شکل‌گیری توسعه مبتنی بر سرمایه فرهنگی است و کانون تولید سرمایه فرهنگی نهادی جز آموزش و پرورش و بها دادن به این مهم نیست. لذا از هنر نمایش و تئاتر و هنرمندان آن که جزو سرمایه‌های فرهنگی هستند استفاده‌های عقلانی کرده و می‌کند تا بتواند بر بسیاری از گره‌های کوچک و بزرگی که در جامعه ایجاد شده فایق آید و آنها را از طریق ارائه آموزش‌های لازم حل کند.
۷. دولت یازدهم در عرصه فرهنگ و هنر و به خصوص در تئاتر نگاه افراطی‌گری به خانواده هنر را به اعتدال و عقلانیت تغییر داد.
۸. افشاگری‌های بی‌پایه و اساس و انگ زدن در دولت‌های نهم و دهم تبدیل به یک ارزش ملی شده بود و در این شرایط مردم و هنرمندان علاوه بر تهدید ملی، تحقیر ملی نیز می‌شدند و اعتماد اجتماعی روز به روز کمرنگ‌تر می‌شد. مسئولان خود عامل تخریب امید اجتماعی بودند اما دولت یازدهم در دستور کار خود بها دادن به شاخص‌هایی چون امید و نشاط اجتماعی قرار داد و به همین علت با سرمایه‌گذاری‌های درست و عقلانی در این موارد شاهد تولید نمایش‌هایی بودیم که دیگر شعاری نبودند و به راحتی می‌توانند با مخاطب ارتباط کنند.
۹. در دولت یازدهم هنرمندان تا حدود زیاد امنیت فکر، قلم و زبان پیدا کردند؛ که بها دادن به این سه مهم نیاز مهم هر جامعه‌ای برای شکوفایی و خلاقیت است. در این چهار ساله و باتوجه به این سه مورد، دیگر شاهد آن نبودیم که یک اثر نمایشی هنگام اجرا توقیف شود و لذا باید توجه داشت این مهم دستاورد بزرگی است که دولت یازدهم در حوزه هنرهای نمایشی به آن رنگ واقعیت بخشیده است.
۱۰. دولت یازدهم به این مهم اشراف دارد که اصحاب هنر اهل معنا، معرفت و اخلاق هستند و تمام تلاش خود را کرده که کرامت انسانی این عزیزان حفظ شود.
۱۱.دولت یازدهم در حوزه هنر نمایش جلوی برخوردهای سلیقه‌ای و غیرقانونی و ورود دستگاه‌ها و نهادهای غیرمرتبط در این عرصه را گرفته است.
۱۲.دولت یازدهم فضا را برای هنرمندان برای ایجاد امنیت در بیان آزادانه آفرینش‌های هنری آنها تا حد زیادی فراهم کرده است.
۱۳.در دولت‌های نهم و دهم احساس امنیت برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حداقل رسیده بود و در دولت یازدهم با فراهم کردن فضایی امن برای سرمایه‌گذاران در عرصه فرهنگ و هنر، اعتماد از دست رفته ترمیم شد و فعالیت‌های به نسبت موفقی در این حوزه به خصوص در هنر تئاتر به وقوع پیوست؛ که نتیجه‌ای همچون راه‌اندازی سالن‌های خصوصی داشت.
۱۴. در سال ۹۱ تعداد عناوین نمایش‌های تولید شده ۴ هزار و ۸۹۱ بود و در سال ۹۵ این تعداد به ۶ هزار و ۹۲۴ رسیده است.
۱۵. در سال ۹۵ تعداد مجوزهای صادر شده برای نمایش و تئاتر در تهران، هزار و ۶۷۲ مجوز بوده است؛ این مساله نشان دهنده آن است که در دولت یازدهم به هنر نمایش بها داده شده و البته هنوز تا رسیدن به ایده‌آل در این حوزه فاصله بسیار است. اما با ایمان داشتن به این هنر ناب انسانی می‌توان گام‌های بعدی را در دولت دوازدهم استوارتر برداشت.
۱۶. در سال ۹۱ تعداد تماشاگران نمایش‌های تولید شده ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار نفر بوده و در سال ۹۵ این تعداد به ۴ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است.
۱۷. یکی از دستاوردهای دولت یازدهم در عرصه نمایش این مهم بوده که کسی به اسم نظارت و ارزشیابی، قانون را تفسیر به رای خود، برای آثار نمایشی نکرد. در حالی که در دولت‌های نهم و دهم بسیار شاهد این نگاه‌های سلیقه‌ای و زیر پا گذاشتن قانون بودیم و به همین دلیل بود که اغتشاش فرهنگی به جای قانون در جامعه اعمال می‌شد.
۱۸. در دولت یازدهم امنیت‌زدایی از عرصه فرهنگ و تغییر نگاه امنیتی به فرهنگ در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.
۱۹. دولت یازدهم بر این مساله اشراف دارد که در جامعه‌ای مانند ایران، فرهیختگان و هنرمندان و نخبگان به مثابه یک فرصت هستند و تراز فرهنگی کشور باید منطبق بر دغدغه‌ها و انتظارات آنها تنظیم شود و دولت نیز در همین راستا حرکت کرد. درست است که در این چهار سال حرکت کند بوده اما نفس حرکت کردن مهم است که انشالله باید در دولت دوازدهم به این حرکت سرعت بخشیده شود.
۲۰. در دولت یازدهم و در عرصه هنر نمایش عقلانیت حاکم بر احساسی‌گرایی شد و تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر خرد جمعی و در چارچوب انسجام ملی دنبال شد که این مهم دستاورد بزرگی است که باید در دولت دوازدهم نیز دنبال شود.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۸۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ نمایش «دروغ پارلمانی» به تهیه کنندگی بهمن هاشمی و طراحی و کارگردانی سهیل حاتمی و از شب گذشته، اجرا‌های خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرد؛ این نمایش تا پنجم خردادماه هرشب راس ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

محسن رضوی نیا، مهسا احمدپور، رضا امانلو، پردیس کریمی، پویان پوینده، فاطمه عباسی، ناهید عبدالمحمدی، مسعود روشن و سالار آذریان بازیگران نمایش به «دروغ پارلمانی» می‌باشند.

«دروغ پارلمانی» برداشتی از نمایشنامه به دنبال دروغگو اثر دیمیتریس پساتاس، نمایشنامه‌نویس و طنزپرداز ترک‌تبار است که در یونان زندگی و فعالیت می‌کرده است؛ در خلاصه داستان این نمایش آمده است: با دروغ همه چیز به دست میاد، ولی نمیشه نگهشون داشت.

از دیگر عوامل این اثر می‌توان به دراماتورژ: تبسم شاهپوری، تولید: پویان پوینده، منشی صحنه: زهرا حیدری، دستیاران کارگردان: ایمان نیکخو و بیتا جباری و ستاره شهنی، طراح صحنه: مرتضی عبدالحسینی، ساخت دکور: مرتضی عبدالحسینی و علی عباسیان و محسن بهرامی، گریم: بهاره مینایی، لباس: ملیکا نخعی، طراح نور: سهیل حاتمی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق سیادت، طراح پوستر: پوریا مقدم، ساخت تیزر: عرفان محمدی، عکاس: مجید هزاوه و امیر علی سیدجلالی اشاره کرد.

علاقمندان جهت تهیه بلیط و تماشای این نمایش می‌توانند تا پنجم خردادماه به سایت تیوال و یا گیشه پردیس تئاتر شهرزاد به آدرس خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، بعد از سفارت ایتالیا، شماره ۷۶ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
  • این خبرها را از دست ندهید
  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • برای حل مشکلات لرستان، تمام‌قد در کنار دولت ایستاده‌ایم