Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@19:09:14 GMT

تفکیک جنسیتی در دانشگاه زیر مجموعه آستان قدس

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۵۹۲۲۶

تفکیک جنسیتی در دانشگاه زیر مجموعه آستان قدس

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در کشور دانشگاه هایی هم هستند که فضایشان با آمدن و رفتن دولت‌ها تغییری نمی‌کند یا به عبارت دیگر دولت‌ها توان تغییر در فضای آن را ندارند. دانشگاه امام رضا (ع) مشهد که از زیر مجموعه های آستان قدس (به ریاست ابراهیم رئیسی است) نمونه ای از این دانشگاه هاست.

آستان قدس رضوی علاوه بر سازمان ها و شرکت های اقتصادی، دو دانشگاه زیرمجموعه خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دانشگاه ها دانشگاه علوم رضوی است که در آن رشته های حوزوی تدریس می شود. دیگری دانشگاه امام رضا (ع) است که از سال 78 فعالیت خود را آغاز کرد. اوج شهرت این دانشگاه به سال 91 برمی گردد که پروژه تفکیک جنسیت دانشگاه های خود را کلید زد. این دانشگاه همپای دانشگاه علامه طباطبایی به ریاست صدرالدین شریعتی وارد فاز تفکیک جنسیت شد اما به خاطر دولتی بودن دانشگاه علامه طباطبایی تفکیک جنسیت دانشگاه امام رضا در رسانه ها مسکوت ماند.

تفکیک جنسیتی در دانشگاه امام رضا به خاطر در اختیار داشتن منابع آستان قدس به این صورت بوده آستان قدس دو ساختمان مجزا برای دانشجویان دختر (پردیس رضوان) و دانشجویان پسر (ساختمان مرکزی) ترتیب داده است که هر کدام از آنها در نقطه متفاوتی از شهر قرار دارند. این تفکیک جنسیتی به صورت رفته رفته صورت گرفت و به دنبال آن بعضی از انجمن های دانشجویی این دانشگاه به خاطر آنکه پیشتر به صورت عادی برگزار می شدند با انحلال از سوی مسئولان دانشگاه رو به رو شد تا لطمه ای به این فضای پادگانی وارد نشود. حتی فضای حاکم بر دانشگاه های دوره احمدی نژاد نسبت به فضای امروز دانشگاه امام رضا فضای بازتری بود؛ به عبارت دیگر آنچه برای دانشجویان دانشگاه های دیگر کابوس بوده برای دانشجویان دانشگاه امام رضا رویا به نظر می رسد.

از سوی دیگر طرح و ایده اولیه تفکیک جنسیت دانشگاه امام رضا از سوی آستان قدس در زمان مرحوم واعظ طبسی تولیت پیشین آستان قدس آن دنبال شد. با این حال با اینکه بیشتر از یک سال از درگذشت آیت الله واعظ طبسی می گذرد تفکیک جنسیتی دانشگاه امام رضا هنوز پابرجاست و انگار ابراهیم رئیسی، تولیت جدید تایید کننده این نوع نگاه به دانشگاه هاست.

تفکیک جنسیت دانشگاه امام رضا ره رغم آنکه با همسو شدن سیاست های دولت گذشته و آستان قدس اتفاق افتاد اما هنوز کماکان ادامه دارد و دولت روحانی که توانست به تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه پایان دهد، هنوز نتوانسته نگاه فرهنگی آستان قدس را تسیلم خود کند.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۹۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری در جلسه شورای آموزش عالی استان که در محل دفتر استاندار برگزار شد، افزود: دانشگاه‌ها باید بر روی افزایش کیفیت‌بخشی و فضای علمی تمرکز کنند تا ضریب تاثیرگذاری این نهاد افزایش یابد.

وی گفت: همه بخش‌ها و حوز‌ه ها اگر رسالت خودشان را به درستی انجام بدهند نیل به توسعه و اهداف مد نظر راحت‌تر خواهد بود.

استاندار خراسان رضوی افزود: با اتصال ظرفیت‌های بیرونی به ظرفیت‌های دانشگاهی، اهداف مورد نظر به سمت تحقق خواهد رفت.

نظری تاکید کرد: باید با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب در نامگذاری شعار سال، جهش تولید در حوزه‌های مختلف در نتیجه مشارکت مردم اتفاق بیفتد.

دیگر خبرها

  • بانوی مازندرانی، مدال‌هایش را به آستان قدس اهدا کرد
  • ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها
  • چرا امام برخلاف آستان قدس مخالف بازسازی بقیع و مناره پیامبر بود؟
  • افتخار خدمت رسانی ۱۶۰ هزار خادم یار به زائران امام رضا (ع)
  • یک واقف آمریکایی ۱۰ هزار قطعه تمبر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد
  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی
  • ۲ هزار و ۸۰۰ باب فضای ورزشی دانش آموزی در کشور احداث شد
  • بانوی قهرمان کشتی آلیش مدال خود را به موزه حرم رضوی اهدا کرد
  • اعلام نتایج آزمون ورودی دوره دکتری سال ۱۴۰۳