Web Analytics Made Easy - Statcounter

عالمان و مردم کشورهای مختلف با ادیانی متفاوت در مهدویت نقطه اشتراکی دارند که انکار ناشدنی نیست؛ آنها معتقدند با ظهور امام زمان(عج) به آنچه شایسته آن هستیم می رسیم و ظهور امام زمان(عج) مدعیان را حیرت زده خواهد کرد. آنها می گویند: هیچ زمانی امتی که آغاز دین او با حضرت محمد (ص) برکت یافته و در آخر حضرت مهدی (عج) را با خود داشته باشد، ناکام نخواهند ماند، انتظار فرج مساوی تلاش مضاعف در همه عرصه های زندگی است، انتظار تمهیدی از سوی خداوند برای محک مردم است و گروه‌های افراطی که خود را زمینه ‌ساز ظهور معرفی می‌کنند کذاب هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شفقنا در گفت وگوهایی مجزا با عالمان کشورهای مختلف از جمله غنا، سودان، برزیل، افغانستان و بحرین در مورد زمینه های لازم برای فرج امام زمان(عج) و وظیفه انسان منتظر در دنیای امروز به بحث و گفت وگو پرداخت که در ادامه می آید:

اندیشمند سودانی: گروه‌های افراطی که خود را زمینه ‌ساز ظهور معرفی می‌کنند کذاب هستند

شریف ادریس عبدالقادر با بیان اینکه برخی از گروه های تکفیری تلاش می کنند برای جذب جوانان خود را زمینه ساز ظهور منجی نشان بدهند عنوان کرد: آنها تلاش می کنند شبیه آن چه در روایات است خود را نمایش دهند اما با کمی هوشیاری می توان فهمید هدف قیام قائم آل محمد برقراری صلح و عدل در دنیا است نه ایجاد جنگ و خونریزی و کشتار. امام مهدی با پیام ایجاد آرامش و صلح برای جهانیان خواهد آمد اما داعش به دنبال کشتار مردم است؛ مسلمانان در گام اول باید تلاش کنند با تبیین درست آموزه های اسلام واقعی با ایدئولوژی این گروه مبارزه کنند و در گام بعدی آنها را از کشورهای اسلامی بیرون کنند تا مانع از جذب جوانان از سوی آنها شوند.

در ادامه گفت وگوی شفقنا با -شریف ادریس عبدالقادر،اندیشمند سودانی را می خوانید:

*خودتان را معرفی کنید و بفرمایید کارتان چیست؟

شریف ادریس عبدالقادر هماهنگ کننده امور دینی مسلمانان منطقه سودان هستم. همچنین امام جماعت و مبلغ و محقق دینی و مسئول و موسس موسسه شریف ادریس هستم.

*انتظار منجی در تمام ادیان وجود دارد، این عقیده چه قدر می تواند فعالیت انسان را نسبت به آینده بیشتر کند؟ و باعث رشد انسان در زمینه های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی شود؟

در وهله اول امام قائم (علیه السلام) می خواهد و اراده دارد که بین ما باشد و دین الهی را اقامه کند ولی برای عمل به این فرامین الهی و پیاده کردن دین در جامعه نیاز به تشکیل دولت دارد دولت موعود و دولت عدل الهی، و دولت تشکیل نمی شود مگر با وجود یارانی برای اداره ی آن، عدد کم و محدودی از نظر الهی و حضرت صاحب الزمان برای ادای این دولت لازم است. اما ما در تبلیغ دین و تهذیب نفس و در سلوک اخلاقی صحیح کوتاهی کرده ایم و همین موجب طولانی شدن غیبت حضرت گشته است.

برای این که حضرت ظهور نمایند و تشریف بیاورند شیعیان باید کارهایی انجام دهند و برخی از آن ها عبارت از تقوا، عدالت و تهذیب نفس است. و دعوت به خوبی و دین اسلام تربیت نسل با محاسن اهل بیت (علیه السلام) که فرمود: اگر مردم خوبی های کلام ما را می دانستند از ما پیروی می کردند و این مطلوب و اصل است. اصل اعتقاد به ظهور منجی و وجود نجات از شرایط موجود انسان را به جلو می برد و باعث می شود بیشتر تلاش کند از سوی دیگر در زمینه فردی هم این مسئله باعث می شود فرد تلاش کند تا جوری زندگی کند که مورد تایید امام مهدی است. یکی از القاب حضرت مهدی قیام کننده است لذا می توان گفت در عرصه سیاسی هم قیام حضرت تعیین کننده است و باعث می شود مردم زیر بار فرامین حکومت های ظالم نروند و تلاش کنند بر علیه این حکومت ها قیام کنند و حکومت هایی عادل تشکیل دهند تا هنگام ظهور حضرت مهدی این حکومت های عادل بتوانند کمک کننده به حضرت باشند.

*منجی موعود چه انتظاری در همه ادیان از پیروان خود دارد؟ انتظار زبانی کافی است یا عمل هم لازم است؟

انتظار عمل است. پیامبر (ص) فرمودند بهترین اعمال امت من انتظار فرج است و همچنین ایشان فرمودند از طریق انجام فرامین دینی انتظار فرج محقق می شود.

مثل امور عبادی و امور عقایدی خود عمل دیگری است. چون دولت عدل به صاحبان عقل های روشن و دارای فکر دینی عالی و صاحب معرفت بالا نیاز دارد تا بدانند چه طور باید عالم را اداره کنند حتی در مورد رسانه، اقتصاد، مدیریت، فرهنگ، فلسفه، کلام و این ها که امور اساسی هستند ما باید متخصص تربیت کنیم در واقع در مورد این امور ما باید حرف برای گفتن داشته باشیم و به جهانیان ثابت کنیم که با ایمان به خداوند متعال و دستورات او بهتر می توان جهان را ساخت لذا انتظار فرج امری ضروری و عملی است نه تنها در زبان نمی توان منتظر ظهور بود انتظار زبانی نه فایده ای برای فرد متظر دارد و نه فایده ای برای ظهور و تا وقتی انتظار از زبان ها به قلب ها نرسد و به عمل تبدیل نشود ظهور محقق نخواهد شد چرا که باید زمینه برای ظهور امام قائم وجود داشته باشد.

*در دوران ما راه های زیادی برای علاج بیماری های روحی مثل درمان با موسیقی پیدا می شود. و یا می بینیم که برخی افراد ادعا می کنند معنویت هایی ایجاد کرده اند که شفابخش است. آیا انتظار فرج هم می تواند درمانی برای بیماری های روحی ما باشد؟

ظهور حضرت صاحب الزمان درمان همه دردها و بیماری ها است و با ظهور ایشان جهان پر از شادی خواهد شد؛ از زمان حضور و نبوت حضرت آدم (علیه السلام) همه بیماری هایی که بشر پیدا کرده است تا بالاترین فسادها و خونریزی ها علاجش به دست امام زمان (علیه السلام) خواهد بود. که با الطاف الهی خواهد آمد و معارف الهی را بر قلبی خواهد نشاند. و این بالاترین علاج روحی، مادی و علاج و درمان همه دردهایی است که مانع حرکت و تلاش انسان برای ایجاد و احیای ارزش های حقیقی است. انسان منتظر می تواند با اعتقاد به ظهور و برقراری ارتباط قلبی با حضرت مهدی ناامیدی را منشا بسیاری از بیماری های روحی و روانی است از بین ببرد و با انگیزه و پر تلاش به ایفای نقش خود در زندگی فردی و اجتماعی بپردازد.

*نقش انتظار در ایستادگی مقابل داعش، تکفیری ها و مفسدان دیگر چیست؟

بالاترین اولیت انتظار، جنگ با فساد است. و جنگ با فساد جنگ با مفسدان است و کسانی که اهل فساد هستند و در راس این مفسدان صهیونیست و افکار تکفیری قرار دارد.

این دو بزرگترین دشمن بشریت هستند گاهی می گوییم صهیونیسم خطرش بیشتر است و گاهی تکفیری ولی در واقع تکفیری ها خطرناکترند چون به دست صهیونیست ها بوجود آمده اند. لذا جنگ با آن ها و مقابله با فکر تکفیری واجب شرعی است. و باید با این فساد مبارزه کرد تا منتشر نشود و ظهور مولایمان صاحب الزمان به تاخیر نیفتد. مسلمانان باید هوشیار باشند برخی از این گروه های تکفیری همچون داعش تلاش می کنند برای جذب جوانان خود را زمینه ساز ظهور منجی نشان بدهند و در این زمینه هم بررسی های لازم را انجام داده اند و تلاش می کنند شبیه آن چه در روایات است خود را نمایش دهند اما با کمی هوشیاری می توان فهمید هدف قیام قائم آل محمد برقراری صلح و عدل در دنیا است نه ایجاد جنگ و خونریزی و کشتار. امام مهدی با پیام ایجاد آرامش و صلح برای جهانیان خواهد آمد اما داعش به دنبال کشتار مردم است و اخباری که از افعال این گروه تروریستی به گوش انسان می رسد واقعا هولناک است و مسلمانان در گام اول باید تلاش کنند با تبیین درست آموزه های اسلام واقعی با ایدئولوژی این گروه مبارزه کنند و در گام بعدی آنها را از کشورهای اسلامی بیرون کنند تا مانع از جذب جوانان از سوی آنها شوند.

اندیشمند برزیلی: مهدویت، نقطه اشتراک میان تمام ادیان

مبلغ دینی و امام جماعت حسینیه امام خمینی (ره) در برزیل می گوید: عقیده مهدویت موجب به وجود آمدن آینده ای روشن برای عالم و ایجاد عدالت و صلح در جهان خواهد شد لذا ادیان مختلف و نهادهای دینی در ادیان مختلف باید تلاش کنند این نقطه اشتراک بین ادیان را تقویت کنند تا دیگر در جهان به نام دین شاهد قتل و جنگ و خونریزی نباشیم. گروه هایی همچون داعش باطل و حق را در هم می آمیزند و به جهانیان چیزی عرضه می کنند تا آنها تصور کنند این برداشت از اسلام صحیح است اما اگر فرد و جامعه خود را آماده ظهور کنند و به شبهات مسموم آنها پاسخ دهند، این گروه ها به اهداف خود نمی رسند و با ظهور حضرت مهدی(عج) برای همیشه این گروه های انحرافی از بین خواهند رفت.

متن گفت وگوی شفقنا با محمد جعفر خلیل را می خوانید:

* خودتان را معرفی کنید و بفرمایید شغلتان چیست؟

محمد جعفر خلیل مبلغ دینی از برزیل و امام جماعت حسینیه امام خمینی (ره) در برزیل هستم.

* از نظر شما منتظر بودن به هر منجی که در ادیان مختلف آمده، چقدر می‌تواند امید به آینده را در انسان تقویت کند و باعث رونق اخلاقی و اقتصادی و اجتماعی در جامعه شود؟

شکی نیست همه عالم مثل فطرتی الهی که در ذات انسان وجود دارد دائما دنبال نجات است. مخصوصا در عصری که مردم از فشارهای روحی – روانی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی رنج می برند به صورت فطری به دنبال نجات و رهایی هستند. اگر انسان آرمان و هدفی نداشته باشد نمی تواند لحظه ای زندگی کند انتظار منجی و کسی که نجات بخش بشریت است در تمام ادیان وجود دارد و به طور خاص اسلام این مسئله را به صورت مفصل و دقیق مورد تاکید قرار داده و بر ظهور حضرت صاحب الزمان تاکید کرده است. در جوامع غربی و در کلیساها این امر مورد تاکید قرار می گیرد که حضرت مسیح خواهد آمد و حضرت مسیح منجی بشریت است ما هم اعتقاد داریم که حضرت مسیح خواهد آمد اما اعتقاد ما این است که منجی بشریت مهدی موعود است و مسیح یاور و کمک اوست و برای اقامه عدل و قسط ظهور خواهد کرد و محبت و صلح را در جهان برقرار خواهد نمود. یهودیت هم اعتقاد به ظهور منجی را در آموزه های خود دارد. انسان عاقل و مومن به عقیده ظهور دائما دنبال این است که چه طور نفس خود را تهذیب کند و چه طور خود را برای ظهور حضرت مهدی یا حضرت مسیح آماده کند. تا از یاوران آن ها در اقامه عدالت و صلح باشد. ادیان مختلف می توانند این نقطه مشترک را برای نزدیکی دل های پیروان خود به کار گیرند و مردم جهان را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک کنند تا زمین جای بهتری برای زندگی باشد و جنگ ها و خونریزی های کمتری اتفاق بیافتد.

اگر بخواهم در زمینه اخلاقی خیلی کوتاه بگویم، می توان گفت فرق انسان امیدوار به آینده بهتر و انسان ناامید خیلی زیاد است و این مسئله کاملا اخلاق فردی را تحت تاثیر قرار می دهد و قطعا انسان های امیدوار خوش اخلاق تر هستند. در زمینه اجتماعی هم جامعه امیدوار و منتظر از افرادی تشکیل شده است که به وجود منجی که روزی خواهد آمد ایمان دارند لذا این افراد تلاش می کنند عضو بهتری برای جامعه باشند تا جامعه آنها آمادگی ظهور را داشته باشد. در زمینه اقتصادی در صورتی که مردم به این امر دقت نظر داشته باشند ظهور منجی و اقامه عدل توسط او می تواند به هدف مشترکی برای مردم تبدیل شود لذا مردم بر این عقیده خواهند بود که همگی در یک کشتی سوار شده اند پس بسیاری از مفاسد اقتصادی اتفاق نمی افتد. البته باید این نکته را هم بگویم که همه این اهداف در صورتی محقق می شوند که افراد جامعه منتظر واقعی باشند و این امر را باور کرده باشند در غیر این صورت همه این اهداف اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی تنها در حد شعار و حرف باقی می ماند.

* در میان هر دین و هر امتی به زبان هر پیامبری، سخن از موعود رفته است؛ سوشیانتِ دین زرتشت، مسیحِ عیسویان و مهدیِ مسلمانان، وجه اشتراک منجی‌ها در ادیان چیست؟

نسبت به برنامه و هدفی که دارند با وجود اسماء مختلف در بین ادیان عامل مشترکی بین همه آن ها وجود دارد. چنان چه در عربی گفته می شود سخن ما یکی است ولی تعابیر مختلف دارد. تعابیر ما نسبت به منجی مختلف است اما موضوع و هدف یکی است و آن اقامه عدل و قسط و صلح و محبت بین مردم جهان است. جهان در حال حاضر پر از ظلم و ستم است قربانی هایی که در کشور های دور و نزدیک خونشان ریخته می شود چه فردی که خود را مسلمان می داند و چه غیر مسلمان از مسیحی و غیره مثل جنگ عراق و افغانستان در حال حاضر از بحران های جهان است. مهم این است که انسان های مومن در تمام ادیان دنبال زمینه ای برای عمل به وظیفه هستند. عقیده مهدویت موجب به وجود آمدن آینده ای روشن برای عالم و ایجاد عدالت و صلح در جهان خواهد شد. لذا ادیان مختلف و نهادهای دینی در ادیان مختلف باید تلاش کنند این نقطه اشتراک بین ادیان را تقویت کنند تا دیگر در جهان به نام دین شاهد قتل و جنگ و خون ریزی نباشیم.

* انتظاراتی که منجی در هر دینی از پیروان و منتظران خود دارد، چیست؟ آیا انتظار فقط زبانی است یا باید در عمل، منتظر منجی باشد؟ و چگونه؟

از اشتباهات رایج این است که انسان منتظر باید بنشیند و فقط برای آمدن منجی دعا کند و هیچ عملی برای آمدن منجی و تحقق ظهورش انجام ندهد. اولا برای مقدمه چینی ظهور، انسان باید خودسازی کند و آمادگی انقیاد و فرمان پذیری در برابر منجی را داشته باشد. پروژه و برنامه منجی برنامه ساده و آسانی نیست چون می خواهد عالم را آماده کند تا جهان پر از عدل و صلح شود لذا نیازمند تلاش زیاد و یارانی مخلص است تا بتواند نقش خود را در ایجاد فضای مطلوب به انجام برساند؛ بعد از انجام خودسازی افراد باید به جامعه سازی بپردازند و همان طور که نفس خود را مهذب و آماده پذیرش ظهور کرده اند جامعه را هم آماده کنند تا در زمینه ظهور جامعه کمک حال منجی باشد. متاسفانه در حال حاضر شبهات زیادی در جامعه مطرح می شود که یکی از وظایف افراد مومن این است که به این شبهات پاسخ دهند و اجازه ندهند اعتقادات مردم در این فضای شبهه ناک سست شود.

* نقش انتظار برای ایستادگی مقابل داعش و تکفیری ها چیست؟

حرکت داعش و گروه های تکفیری و وهابیت از ابتدای پیدایش ادیان وجود داشته، اینها کسانی بودند که خود را دین دار معرفی می کردند اما با آموزه های دین نسبتی نداشتند و پیامبران را تکفیر می کردند فرعون در مقابل موسی، نمرود در مقابل حضرت ابراهیم، کسانی که مسیح را به صلیب کشیدند و کسانی که با محمد (ص) می جنگیدند و آن حضرت را مورد آزار و اذیت قرار می دادند، خوارج در زمان حضرت علی (ع) را می توان از جمله مصادیق این گروه ها در ادوار تاریخ دانست در واقع این گروه ها تنها شکل و رنگ عوض کرده اند، اما تفکر همان تفکر است، تفکر قتل و خونریزی و از بین بردن آموزه های انسانی. حرکت و برنامه داعش و تکفیری، تصویر حقیقی ظلم علمی و فساد و نفاق در حرکت تاریخی انسانی است. بله این ظلم و فساد امروز در داعش ظهور و بروز پیدا کرده ولی در همه ادوار زمان مصادیق مختلفی داشته است. اما اکنون این گروه ها با سلاح ایجاد نفاق در بین جامعه اسلامی ظاهر شده اند و همان طور که در قرآن اشاره شده است شیطان اعمال بد برخی را زینت می کند این گروه ها هم باطل و حق را در هم می آمیزند و به جهانیان چیزی عرضه می کنند تا آنها تصور کنند این برداشت از اسلام برداشت صحیح است اما اگر فرد و جامعه خود را آماده ظهور کنند و به شبهات مسموم آنها پاسخ دهند آنها به اهداف خود نمی رسند و با ظهور حضرت مهدی برای همیشه این گروه های انحرافی از بین خواهند رفت. در روایات هم اشاره شده است که مسیر تحقق اهداف منجی سخت خواهد بود و در این راه نباید از بذل جان و مال بیمی داشت لذا افراد باید خود را آماده کنند تا بتوانند این مهم را انجام دهند.

عضو مجلس علمای بحرین: انتظار فرج مساوی تلاش مضاعف در همه عرصه های زندگی است/ ظهور امام زمان(عج) مدعیان را حیرت زده خواهد کرد.

عضو مجلس علمای بحرین با بیان این که با وجود اینکه بشارت بعثت حضرت محمد از سوی پیامبران پیشین داده شده بود اما بسیاری این امر را باور نمی کردند عنوان کرد: این افراد نمی توانستند تصور کند مردی بدون ثروت، سپاه و حکومت بتواند قلب های مردم را تسخیر کند و اسلام به چنین آوازه ای دست یابد ظهور قائم آل محمد هم چنین پدیده ای خواهد بود و معاندان را شگفت زده خواهد کرد.

* لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید کارتان چیست و در چه زمینه ای فعالیت دارید؟

فاضل الزاکی عضو مجلس علمای بحرین، عالم دینی و مدیر حوزه علمیه امام زین العابدین (علیه السلام) در بحرین هستم. کارم تبلیغ و ارشاد دینی است.

* انتظار منجی در تمام ادیان وجود دارد، این عقیده چه قدر می تواند فعالیت انسان را نسبت به آینده بیشتر کند؟ و به رشد اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی انسان بیانجامد؟

شکی نیست که عقیده مهدویت، باوری قدیمی است که ادیان آسمانی آن را داشته اند و همه ادیان به آمدن پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و حضرت مهدی (علیه السلام) بشارت داده اند و می توانیم بگوییم عقیده مهدویت با ادیان آسمانی متولد شده و سابقه ای به درازای آن ها دارد. و همه پیروان ادیان سابق در انتظار آمدن این منجی بوده اند تا ظلم و ستم را از روی زمین بردارد. قبل از اینکه حضرت محمد مبعوث شود ادیان الهی و پیامبران آنها بعثت ایشان را بشارت داده بودند و نشانه های این بعثت را هم عنوان کرده بودند اما برخی از مردم که به تعبیر قران به دل های آنها قفل زده شده است این بشارت ها را قبول نداشتند برای مثال برخی مسیحیان این بشارت را نپذیرفتند و باوری به بعثت پیامبر دیگری نداشتند آن هم پیامبری که در سرزمینی دیگری و به دور از قدرت های زمان خود مبعوث شده بود اما حضرت محمد پیامی برای جهانیان داشت و انها را به پرستش خدای یگانه و عمل به آموزه های انسانی اسلام دعوت کرد و در فاصله زمانی کوتاه اسلام مرزهای کوچک عربستان را درنوردید و در تمام جهان شناخته شد و پیروان زیادی پیدا کرد اما برای بسیاری از مردم قبل از بعثت این مسئله غیر قابل تصور بود و انها به این امر باور نداشتند و نمی توانستند باور کنند مردی بدون سپاه و ارتش و بدون ثروت و حکومت بتوانند دل های مردم را تسخیر کند. ظهور قائم آل محمد هم چنین پدیده ای خواهد بود در حال حاضر بسیاری از مردم ظهور این منجی و این مسئله که منجی تمام جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد را قبول ندارند برخی هم این مسئله را پذیرفته اند و در زبان آن را تایید می کنند اما در عمل اعتقادی به این امر ندارند هنگامی که قیام حضرت قائم واقع شود بسیاری از افرادی که این امر را باور نداشتند شگفت زده خواهند شد.

*در ادیان مختلف و میان اقوام و ملت های مختلف مساله منجی موعود بیان شده است مثلا در نزد زرتشتی ها، بودایی ها، عیسی مسیح در نزد مسیحی ها و مهدی موعود در میان مسلمان ها، مرز مشترک بین ادیان در مورد منجی موعود چیست؟

همه ادیان آسمانی حتی ادیانی که بعدا تحریف شدند به ظهور منجی اعتقاد دارند چرا که امید به آینده یکی از لوازم زندگی انسان است و خداوند این امر را در نهاد بشر قرار داده است و اگر انسان به ظهور آینده ای بهتر ایمان نداشت نمی توانست زندگی کند مانند فردی که می داند سه روز دیگر خواهد مرد آیا این فرد در این سه روز می تواند زندگی کند؟ خیر این فرد در این سه روز تنها می تواند مقدمات مرگ خود را فراهم کند انسانی هم که به آینده امید نداشته باشد نمی تواند زندگی پرثمری داشته باشد. حتی برخی از ادیانی که بعدا به وجود آمدند این اعتقاد را از ادیان آسمانی قرض گرفتند و به پیروان خود این بشارت را دادند که روزی فردی خواهد آمد و همه بدی ها را از بین خواهد برد و خوبی را در جهان حاکم خواهد کرد. لذا می توان گفت اعتقاد به ظهور منجی مرز مشترک میان تمام ادیان است از سوی دیگر همه ادیان اعتقاد دارند که با ظهور این منجی ظلم و ستم و بدی در جهان برچیده خواهد شد و عدل و داد و خوبی جای آن را خواهد گرفت پس می توان گفت این موضوع هم میان تمام ادیان مشترک است.

*منجی موعود از پیروان و منتظران خود چه انتظاری دارد؟ انتظار فقط امری زبانی است یا باید همراه با عمل باشد؟

انتظار اگر به صورت صحیح شناخته نشود ممکن است جنبه منفی داشته باشد شخص منتظر در خانه نشسته و هیچ اقدام و عملی انجام ندهد. و این انتظار منفی است که آن را نمی توان به روایاتی مثل بهترین عمل امت من انتظار فرج است نسبت داد. اما ممکن است بگوییم انتظار فرج امری خوب و مفید است به این معنی که انسان منتظر منجی باشد از نظر اخلاقی و عملی خود، خانواده و جامعه را آماده آمدن منجی بکند و با ایجاد زمینه ی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، و تربیت نسلی صالح که فکر مهدویت را قبول داشته و قابلیت حضور در اوست که باید قابلیت آن را داشته باشند تلاش نماید. در این شرایط انتظار مثبت خواهد بود هر نوع رکود و سستی و تنبلی از نظر دین اسلام و در روایات ما تقبیح شده است و بر تلاش و کوشش تاکید شده است از سوی دیگر فردی که منتظر است باید تلاش خود را در همه زمینه ها مضاعف کند تا زمینه برای ظهور مهدی موعود آماده شود. زمانی که ظهور اتفاق بیافتد حضرت مهدی به افرادی خود ساخته و کوشا و مخلص نیاز خواهند داشت تا بتوانند اهداف ایشان را در جامعه دنبال کرده و آنها را محقق کنند. لذا باید گفت خود انتظار فرج مساوی تلاش مضاعف در همه عرصه های زندگی است.

*نقش انتظار در ایستادگی مقابل داعش و تکفیری ها و مفسدان دیگر چیست؟

شکی نیست که فکر تکفیری با فکر اسلامی اصیل منافات دارد این که برای حفظ جان مسلمانان و اموال آن ها آمده است و در حدیثی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید مال و جان و آبرو مسلمانان بر مسلمان دیگر حرام است. اما میبینیم که تکفیری ها به راحتی به جان و مال مسلمانان تعرض می کنند و هر خشونتی در این زمینه انجام می دهند در اسلام حتی جان و مال غیر مسلمان هم دارای احترام است اما اندیشه تکفیری افراطی با اشاعه این تفکر که افراد غیر مسلمان دشمن اسلام هستند و باید از بین بروند به کشتار آنها می پردازد. بنابراین فکر تکفیری مخالف تعالیم اسلامی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است و کسی که منتظر حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) است امکان ندارد این فکر تکفیری را قبول کند و مقابل این فکر ایستاده و آن را رد خواهد کرد. خواه این منتظر شیعه باشد یا سنی، امکان ندارد ریختن خون مسلمانان را حلال و جایز بداند. چون این عمل خلاف تعالیم اسلام است.

اندیشمند غنایی: با ظهور امام زمان(عج) به آنچه شایسته آن هستیم می رسیم/ انتظار تمهیدی از سوی خداوند برای محک مردم است

«خواهد آمد و عدالت را در جهان برپا خواهد کرد» ابراهیم اسماعیل می گوید: عدالت یعنی پایان یافتن ظلم و مواجهه و سرکوبی بی عدالتی. عدالت یعنی همه افراد به آن چیزی که شایسته آن هستتد دست پیدا کنند و حق آنها در این زمینه در جامعه محترم شمرده شود. بنابراین، همه ادیان از منجی سخن می گویند که برای برقراری عدالت در جهان ظهور و قیام خواهد کرد. همه ادیان نشانه هایی را برای ظهور این منجی برشمارده اند اما هیچ کدام از آنها زمان دقیق ظهور این منجی را مشخص نکرده اند لذا این ظهور می تواند در آینده بسیار نزدیک و یا آینده دور واقع شود هر زمان شرایط این ظهور در جامعه محقق شود منجی خواهد آمد. آنچه در این زمینه مهم است این است که ادیان الهی به دنبال این بوده اند که پیروان آنها امید به آمدن آینده بهتر داشته باشند و این امید بسیار مهم است چون بدون امید تحمل مشکلات بسیار سخت خواهد بود.

متن گفت وگوی شفقنا با ابراهیم اسماعیل را می خوانید:

* لطفا خودتان را معرفی کنید و از فعالیت هایتان برای ما بگویید؟

ابراهیم اسماعیل هستم از کشور غنا و در دانشگاه اسلامی غنا مشغول به کار هستم.

* انتظار منجی در تمام ادیان وجود دارد، این عقیده چه قدر می تواند فعالیت انسان را نسبت به آینده بیشتر کند؟ و به رشد اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی انسان بیانجامد؟

تقریبا همه ادیان به وجود و ظهور یک منجی معتقدند و همه ما معتقدیم در مرحله ای از تاریخ قرار داریم که ظهور این منجی بسیار نزدیک است. به خصوص در این زمان که بیشتر مردم تحت ظلم و ستم هستند و این اکثریت جهانی که مورد ظلم ظالمان قرار گرفته اند، به کسی نیاز دارند که آنها را از زیر سلطه ظالمان نجات دهد. به همین دلیل است که بیشتر مردم خواهان یاری و ظهور امام هستند. اما منتظر بودن شرایط خاصی دارد که کسانی که به واقع منتظر آمدن منجی موعود هستند باید این شرایط خاص را رعایت کنند تا اهداف انتظار در جامعه محقق شود در واقع شاید بتوان گفت انتظار تمهیدی است که از سوی خداوند برای محک مردم انجام شده است در زمان غیبت و نبودن منجی موعود هر کسی باید سعی کند تعالیم اسلامی را سرلوحه زندگی خود قرار دهد و به دستورات اسلام عمل کند اگر همه افراد به دستورات اسلام عمل کنند ما جامعه ای اخلاقی و متعهد خواهیم داشت که در این جامعه می توان برای رشد انسان برنامه ریزی کرد. این جامعه از نظر اجتماعی هم جامعه ای پویا خواهد بود جامعه ای که در آن روح زندگی و امید به آینده بهتر جاری است در این جامعه جوانان که ستون های جامعه هستند احساس یاس و سرخوردگی نمی کنند و افسرده نخواهند شد جوانان با استفاده از نشاطی که در جامعه وجود دارد می توانند بهتر به آبادانی جامعه بپردازند. چنین جامعه ای از نظر اقتصادی هم رشد خواهد کرد چرا که از نیروی جوان خود به خوبی بهره می برد و این نیروی جوان با استفاده از پویایی جامعه می تواند عامل

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۶۴۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جامعة المصطفی العالمیه شجره‌ طیبه‌ای است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت تا همراه با مبانی دین و ارزش‌های تشیع، گفتمان انقلاب اسلامی به کشورها تسری پیدا کند نباید این مولود مبارک را تنها جریانی تعلیمی دانست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با هیئت علما و رؤسای مدارس علمیه هندوستان که با حضور جمعی از طلاب غیرایرانی جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد، اظهارداشت: همه این تلاش‌هایی که شما در عرصه تبلیغ دین در سرزمین هندوستان دارید، باید در استخدام پیروی از خط ولایتمداری حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) باشد زیرا امام زمان(عج) نوکری می‌پسندند که نوکر به‌روز حضرت باشد و به درد شرایط حال امت اسلام بخورد. از این حیث، شاید بتوان گفت که از نظر وجود اقدس امام عصر(عج)، یک طلبه سطح یک از یک عالم برجسته شأنیت بیشتری داشته باشد زیرا او متناسب با زمانه حال و شرایط موجود، خدمتی را به دین عرضه می‌کند که سایرین از آن غافل هستند.

وی افزود: اقتضای نوکری کردن در این آستان نیز به میدان‌داری در عرصه‌ای است که پرچم ولایت اهل‌بیت(ع)‌ و معارف دینی را در عصر حاضر بلند کرده و اینجاست که اهمیت صیانت از انقلاب اسلامی موضوعیت پیدا می‌کند؛ تا جایی که امروزه نه‌فقط دوستان و دلسوزان بلکه حتی دشمنان اسلام نیز از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند. این منطقی است که به برکت انقلاب اسلامی جهانی شد تا هرکس در هر گوشه از این عالم، چشم به ظهور داشته باشد و مهدی صاحب الزمان(عج) را در کانون توجه و تحلیل خود قرار دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این تحلیل اساتید برجسته سیاست در نظام سلطه است که شیعه را همچون پرنده‌ای با دو بال نهضت حسینی و قیام مهدوی توصیف کرده و این دو مبنا را هدف قرار داده اند. بر همین اساس، هرکس در جهت ترویج ارزش‌هایی مبتنی بر این دو اصل بکوشد، بیش از سایرین سربازی کرده و مورد عنایت وجود اقدس امام زمان(عج) خواهد بود.

وی تأکیدکرد: فرصت مدیریت مدارس و حوزه‌های علمیه در خطه‌ای همچون سرزمین هندوستان با گستره جمعیتی و فرصت‌های تبلیغی را غنیمت بدانید. در موقعیتی که شما قرار دارید، هر مدرسه علمیه به مثابه اردوگاه بقیة الله(عج) است بنابراین طوری عمل کنید که گویا از طرف امام زمان(عج) به این مسئولیت منصوب شده‌اید و باید به هر ابزار ممکن در این دستگاه نوکری مؤثر داشته باشید.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: این همان عرصه‌ای است که سربازی شما در دستگاه امام زمان(عج) با آن سنجیده خواهد شد؛ به طوری که اگر امروز طلبه از فقه و اصول و کلام بهره‌مند باشد و سطوح عالی حوزه را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد اما از بینش سیاسی و تقید به انقلاب اسلامی بی‌بهره باشد، تلاش و مجاهدت او برای کسب علوم حوزوی ابتر است و راه به جایی نخواهد برد.

وی بیان کرد: جامعة المصطفی العالمیه نیز یکی از شجره‌های طیبه‌ای است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت تا همراه با مبانی دین و ارزش‌های تشیع، گفتمان انقلاب اسلامی نیز به کشورهای عالم تسری پیدا کند بنابراین نباید این مولود مبارک را صرفاً یک نمایندگی آموزشی و یک جریان تعلیمی دانست. جامعة المصطفی همان بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است و از این جهت، تلاش شما در تقابل مستقیم با اراده شیطانی استکبار قرار دارد و موردعنایت خاص امام زمان(عج) خواهد بود.

به گزارش تسنیم، بیش از 50 میلیون شیعه اثنی عشری و 200 میلیون مسلمان اهل سنت علاقمند به اهل بیت(ع) در هندوستان زندگی می‌کنند و در 100 مدرسه و حوزه علمیه هندوستان، سه هزار طلبه مشغول تحصیل علوم حوزوی هستند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • مدعیان جامانده به دنبال جام؛ در انتظار خلق شگفتی
  • راه جلب عنایت امام زمان (عج)
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟