Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@00:34:51 GMT

نمک، قند و چربی سه ضلع مثلث مرگ هستند

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۶۶۹۹۰

نمک، قند و چربی سه ضلع مثلث مرگ هستند

گروه جامعه:یکی از ارکان اصلی سلامت جامعه، پیروی از الگوی غذایی سالم است. این که چه می‌خوریم، چگونه و چه مقدار می‌خوریم بر سلامت جسم و روان ما تأثیر بسزایی دارد. گفته می‌شود که تغذیه سالم و درست می‌تواند ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۵۰ درصد و سرطان‌ها را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

مریم احمدی شیروان:بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ۴۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴درصد بزرگسالان از فست‌فود به عنوان وعده غذایی استفاده می‌کنند. نمک و قند و چربی، سه ماده با فراوانی بالا در فست‌فودها، سه رأس مثلث مرگی هستند که در صورت تغییر نکردن ذائقه، جامعه ما را با بحران روبرو خواهند کرد.

دو برابر حد مجاز نمک مصرف می کنیم

دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان این که ما ایرانی‌ها دو برابر حد استاندارد نمک مصرف می کنیم به خبرنگار ما می‌گوید: مصرف چربی و روغن ایرانیان در مقایسه با سبد مطلوب غذایی که متخصصان و کارشناسان توصیه می‌کنند بسیار بالاست. طبق توصیه کارشناسان، هر فرد می‌تواند ۳۵ گرم در روز روغن مصرف کند، در حالی که سرانه مصرف روغن در کشور ما ۴۶گرم است. این یعنی ما بسیار بیشتر از حد نیاز و استاندارد روغن مصرف می‌کنیم.

عبداللهی در ادامه می‌گوید: متأسفانه ما قند و شکر و مواد قندی و شیرینی هم زیاد می‌خوریم. مصرف نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های مصنوعی پر از قند و نوشیدنی‌هایی با قند افزوده در کشور رو به افزایش است که صدمات جبران ناپذیری برای سلامتی افراد دارد. وی توضیح می‌دهد: مصرف زیاد قند، نمک و چربی از یک سو و مصرف کم سبزی و میوه از سوی دیگر در حال حاضر بعنوان مهمترین عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر (دیابت، سکته‌های قلبی، مغزی و انواع سرطان‌ها) است و تغییر در سنت‌های گذشته و شیوه‌های جدید زندگی منجر به تغییر در الگوهای غذایی، مصرف زیاد قند، نمک و چربی، غذاهای چرب و سرخ شده و مصرف بی‌رویه فست‌فودها شده که از جمله غذاهای ناسالم به شمار می‌روند.

جایگزین مناسب فست‌فودها

طبق توصیه کارشناسان، هر فرد می‌تواند ۳۵ گرم در روز روغن مصرف کند، در حالی که سرانه مصرف روغن در کشور ما ۴۶گرم است. این یعنی ما بسیار بیشتر از حد نیاز و استاندارد روغن مصرف می‌کنیم. عبداللهی تأکید می‌کند: استفاده زیاد از غذاهای پرکالری و چرب مانند انواع مختلف فست‌فود به این دلیل که حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، احتمال ابتلای افراد به اضافه وزن و چاقی را افزایش می‌دهند. چاقی زمینه را برای بروز بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ وسرطان‌ها فراهم می‌کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ترویج فرهنگ مصرف غذاهای ایرانی فوری را جایگزین مناسبی برای فست‌فودها دانسته می‌گوید: انواع کوکوها و املت‌ها، کتلت‌ها و بسیاری غذاهای ایرانی دیگر که سریع آماده شده و بصورت ساندویچی قابل استفاده هستند، جایگزین مناسبی برای سوسیس و کالباس و پیتزا هستند.

فست‌فودهای کم چرب و کم نمک سالم هستند

دکتر عزیزالله زرگران، عضو هیأت علمی و مدیر دفتر ارتباط با صنعت انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به اینکه برخی فست‌فودها در روغن سرخ می‌شوند، شرایط روغن مصرفی بسیار مهم است و در صورتی که سرخ شدن بیش از حد اتفاق بیفتد و شرایط دمایی نیز نامناسب باشد، احتمال تشکیل رادیکالهای آزاد و مشکلات ناشی از آن محتمل است. مشکلاتی مانند اضافه وزن، چاقی، پر فشاری خون از مهمترین این بیماری‌هاست.

این استاد دانشگاه می افزاید: سلامت غذا ابعاد مختلفی دارد. از بُعد میکروبی، عدم آلودگی به میکرو ارگانیزم‌های بیماری‌زا مبین سلامتی غذاست. از بُعد شیمیایی، فرآوری صحیح غذا که موجب تشکیل مواد آسیب‌رسان به سلامت نشود ملاک سلامت غذا است. اما از بُعد تغذیه‌ای، با توجه به آمار بیماری‌های غیرواگیر در کشور، فست‌فودهای کم چرب و کم نمک را می‌توان سالم به حساب آورد. در این زمینه با توجه به اجرای طرح نشان‌گرهای رنگی تغذیه‌ای می‌توان از محتوای قند، نمک، چربی و اسیدهای چرب ترانس محصولات غذایی به سرعت آگاه شد و انتخاب‌های سالم‌تری داشت. همچنین یک منوی غذایی که شامل تمامی گروه‌های غذایی و به اندازه متنوع باشد را می‌توان غذای سالم به شمار آورد.

می‌توان فست‌فودها را کنترل کرد

دکتر زرگران با تأکید بر اینکه ترکیبات ناسالم و فرآوری ناسالم منجر به تولید فست‌فود ناسالم می‌شود و نه سرعت تهیه و عرضه فست‌فود می‌افزاید: می‌توان پیتزایی بسیار سالم تهیه کرد که در آن از ترکیبات سلامت افزایی همچون سبزیجات استفاده شده باشد. وی ادامه می‌دهد: در زمینه تولید فست‌فود سالم در خانه‌ها و فروشگاه‌های عرضه فست‌فود می‌توان به واحدهایی اشاره کرد که امروزه در کشور به عرضه سالادهای حاوی ترکیبات پروتئینی و سبزیجات متنوع می‌پردازند. بنابراین نه تنها در منزل بلکه با یک بازنگری اساسی در سیستم عرضه فست‌فود می‌توان لیست غذاهای سالم را تهیه کرد. حال وظیفه صنعت غذا این است که با تهیه منوهایی سالم، از آسیب‌رسانی فست‌فودها پیشگیری کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر سرمایه گذاران قصد ورود به این بازار را دارند، با مشاوره کارشناسان تغذیه، منوهایی کامل و سالم عرضه کنند.

به صورتحساب تغذیه‌ای خود رسیدگی کنیم

مدیر دفتر ارتباط با صنعت انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در ادامه می‌گوید: با توجه به ارتباط بین مصرف شکر و بیماری های غیرواگیر باید در مصرف این نوشیدنی‌ها جانب احتیاط را رعایت کنیم. وی سه آسیب عمده در اثر مصرف نوشابه‌های گازدار را میزان کالری بالای آن‌ها، آسیب رساندن به دندان‌ها و تغییر ذائقه به سمت شیرین پسندی دانسته و می‌گوید: در بسیاری از کشورها مالیات سنگینی بر روی نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و به خصوص نوشابه‌های گازدار وضع می‌شود تا با گران‌تر شدن آن‌ها مصرف کمتر شود. مطالعاتی نیز وجود دارند که تأثیر افزایش قیمت نوشابه‌های گازدار و کاهش مصرف آن‌ها را بر روی شیوع چاقی، دیابت و حتی خوردگی دندان اثبات نموده‌اند.

زرگران اضافه می‌کند: ممکن است مصرف هر از گاه این نوشیدنی‌ها مشکل ساز نباشد، اما قرارگیری ثابت آن‌ها در رژیم غذایی در دراز مدت می‌تواند احتمال ابتلا به چاقی، اضافه وزن و دیگر بیماری‌های مرتبط را تشدید کند. لذابنابراین با در نظر گرفتن مصرف محدود می‌توان از نوشیدنی‌هایی با قند جایگزین که به تأیید سازمان‌های نظارتی و اجرایی رسیده است، آن هم با رعایت اعتدال استفاده کرد. از سوی دیگر با توجه به درج نشانگرهای رنگی بر روی محصولات غذایی که میزان قند، نمک، چربی و اسیدهای چرب ترانس را با سه رنگ سبز، نارنجی و زرد مشخص کرده است، می‌توان نوشیدنی‌هایی را که از نظر میزان قند وضعیت مناسبی دارند انتخاب کرد. این استاد دانشگاه تأکید می‌کند باید مانند حساب و کتاب مالی، به صورتحساب تغذیه‌ای خود نیز رسیدگی کنیم.

از سالادها بیشتر استفاده کنیم

از دیدگاه تغذیه‌ای مصرف محصولات غذایی آسیب‌رسان به سلامت باید محدود شود. دکتر زرگران در این باره با اشاره به اینکه فست‌فودهای عرضه شده در کشور میزان چربی و نمک بالایی دارند توصیه می‌کند که بهترین راه‌حل، مصرف کمتر این محصولات است. او در ادامه می‌گوید: می‌توان گاهی نگاه سنتی به فست‌فود را کنار گذاشت و از منوهای سالادها استفاده کرد که موجب افزایش سهم دریافتی میوه و سبزی در رژیم غذایی می‌شود. همچنین در انتخاب نوشیدنی عرضه شده نیز باید دقت شود که با توجه به درج نشان‌گرهای رنگی بر روی محصولات غذایی از انواع کم قندتر استفاده شود.

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۶۶۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند

افسردگی شدید می تواند ریشه در شرایط فردی و اجتماعی داشته باشد اما تغذیه هم بی تاثیر نیست. در بین خوراکی ها غذاهای افسرده کننده ی بسیاری وجود دارد که برخی موجب بروز افسردگی شدید می شوند.

به گزارش نمناک، در جهانی زندگی می کنیم که بیشتر مواد به روش شیمیایی پرورش داده می شوند به همین خاطر برای کاهش نگرانی و اضطراب باید بیشتر به تغذیه توجه کنیم زیرا تغذیه نقش بسزایی در حالات روحی افراد دارد به شما خواهیم گفت چه غذاهایی باعث اضطراب و افسردگی خواهد شد.

مصرف این غذاها باعث تاثیر منفی بر وضعیت روحی شما می شود

مطالعات نشان می دهند مصرف مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه ای، مصرف زیاد گوشت قرمز شیرینی و شکلات و عدم مصرف فیبر و انواع میوه و سبزیجات تازه می تواند بشدت باعث افزایش ریسک ابتلاء به افسردگی حاد شود؛ علاوه بر این موارد یک سری مواد خوراکی اثرات منفی روی سلامت روان و افزایش خطر ابتلا به افسردگی در فرد می شوند.

چه غذایی باعث تشدید افسردگی می شود؟

غذاهایی که باعث تشدید افسردگی میشوند:

1. شکر

محققان دریافتند هنگامی که سطح گلوکز خون افزایش یابد، سطوح پروتیینی بالا می رود که رشد نورون ها و سیناپس ها را مورد تشویق قرار می دهد. بارها در بخش سلامت نمناک عنوان شده است که خوردن شکر باعث می شود که مغز شما در یک سطح بهینه کار کند و هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، ریسک افسردگی و خطر ابتلا به دیابت و جنون نیز بیشتر می شود.

2. شیرین کننده های مصنوعی

فکر نکنید که تنها به این خاطر که شیرین کننده مصنوعی است خطری شما را تهدید نمی کند اسپارتام جز تشکیل دهنده (و خطرناک) که در محصولاتی مثل نوشابه یافت می شود، تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین را مسدود می سازد.

این می تواند باعث انواع بیماری های عصبی از جمله سردرد، بی خوابی، تغییرات در حالت روحی و افسردگی شود. اما ممکن است برای سلامت ذهنی نیز بد باشد.

3. الکل

سیستم عصبی مرکزی مهم است. مسئول گرفتن اطلاعات از طریق پنج حس، تفکر، درک، استدلال، و کنترل عملکرد حرکت است.اما با مصرف الکل این موارد کاهش پیدا می کنند و باعث تشدید علایم افسردگی می شود.

4. روغن هیدروژنه

مرغ سرخ شده، پنیر سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده،به دلایل مختلفی برای بدن مشکل ایجاد می کنند و می توانند باعث افزایش وزن شوند. اما چیزهای بیشتری وجود دارد:آن ها هم به افسردگی مرتبط هستند.

هر چیزی که با روغن های هیدروژنه درست شده و حاوی چربی های ترانس است می تواند به طور بالقوه به افسردگی کمک کند. چربی های اشباع شده، مثل آن هایی که در گوشت گوساله، لبنیات بالا، و کره پیدا شده اند می توانند شریان ها را مسدود کنند و از جریان خون به مغز جلوگیری کنند.

غذاهای مضر برای افسردگی

غذاهایی که برای افسردگی مضر هستند:

5. فست فود

افرادی که فست فود می خورند، 51 درصد بیشتر دچار افسردگی می شوند. بنابراین از خوردن آنها بپرهیزید.

6. چربی ترانس

چربی ترانس به چربی های اشباع نشده گفته می شود که معمولا در کل غذاها دیده نمی شوند. تنها در دهه 1950 چربی های ترانس به طور معمول در چیزهایی مثل مارگارین، اسنک، محصولات پخته شده بسته بندی و روغن های مورد استفاده برای سرخ کردن مواد غذایی، مورد استفاده قرار گرفتند. مصرف چربی های ترانس کنترل نشده می تواند ریسک افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد.

7. غذاهای با سدیم بالا

دهه هاست، غذاهای بدون چربی به عنوان یک راه حل کاهش وزن اعلام می شوند - اما بسیاری از این محصولات حاوی کمی سدیم هستند. متخصصان می گویند که همه این نمک اضافی می تواند کاملا با احساسات شما ناسازگاری داشته باشد، زیرا سدیم اضافی در این محصولات می تواند جنبه های سیستم عصبی را مختل کند.

نه تنها این می تواند باعث افسردگی شود، بلکه می تواند به واکنش سیستم ایمنی نیز کمک و باعث خستگی شود.و البته نمک هم چنین منجر به نگهداری مایع و باد کردگی می شود.

8. کافئین

متخصصان بسیاری وجود دارند که می گویند حتی مقدار کمی کافئین نیز می تواند منجر به افسردگی شود. دلیل بیشتر کارشناسان، اثر مخرب کافئین روی خواب است. خواب آشفته می تواند به طور جدی به وضعیت ذهنی آسیب برساند.

9. سبوس گندم

این نام را همیشه در میان خوردنی های مفید مشاهده می کردید اما اینجا باید بگوییم که در مورد افسردگی این مسئله کمی متفاوت است چراکه سبوس گندم به دلیل وجود فیتیک اسید و فیبر جذب روی را محدود می سازد و همین کاهش روی اثر سو در افرادی که در معرض استرس و افسردگی هستند می گذارد.

مقدارکافی روی به خصوص برای افراد مضطرب اهمیت ویژه ای دارد، زیرا نشان داده اند کمبود آن رفتار عصبی و افسردگی را موجب می شود.

10. پنیر سویا

با این که سویا مملو از پروتیین کم چرب است، همچنین با آنزیم های گوارشی و پروتئاز می تواند بسته بندی شود که هضم پروتئین را به طور باور نکردنی دشوار می کند. سویا مس،بالایی دارد یک ماده معدنی مرتبط با رفتار مضطرب، و نفخ شکم است.

11. قهوه

قهوه مانند سوخت جت برای یک مغز نگران است. و یکی از بالاترین منابع حاوی کافئین است. کافئین نیز می تواند جذب مواد مغذی کلیدی را مانند ویتامین د و ویتامین های ب کند کند. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از مواد گیاهی، به طور طبیعی، به خصوص بابونه، می تواند جایگزین خوبی برای قهوه باشد.

غذایی که افسردگی را تحریک می کند

غذاهایی که افسردگی را تحریک میکند:

12. نان سبوس دار

گلوتن برای بسیاری از افراد مضطرب، به خصوص بیمارانی با بیماری سلیاک - که در میان آن ها اضطراب رایج است خوب نیست و زمانی که گلوتن حذف می شود، این رفتار هم ناپدید می شوند. اما حتی افراد با آلرژی های خفیف نیز به آن حساسیت دارند.

13. سوپ و غذاهای کنسرو شده

غذاهای فرآوری شده حاوی بیسفنول است که در اکثر غذاهای کنسروی و پلاستیکی وجود دارد می تواند باعث کاهش قابل توجهی ژن ها در بخش استرس مداری مغز می شود.

14. آب میوه

آب میوه ها فیبرندارند و حاوی فروکتوز هستند در نتیجه قند خون و هورمون استرس آدرنالین را بالا می برند. به عنوان یک قاعده کلی از نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • فواید و مضرات روغن حیوانی