Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-02@02:18:42 GMT

اشاره روحانی به مرتضوی در پاسخ به رئیسی

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۶۷۰۸۴

حسن روحانی به عنوان سومین نامزد پشت تریبون آخرین مناظره قرار گرفت.

سوال از روحانی:

مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای اعطای وام‌های هدفمند برای تولید، خدمات، مسکن، ازدواج و سایر موارد ضروری دارید.

اهم اظهارات وی در ادامه می آید:

یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای ما بانک‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بودجه عمرانی هم تصمیم ما بر این است که بودجه عمرانی را با همکاری و تقویت بانک‌ها بتوانیم افزایش دهیم و با همکاری هم بتوانیم طرح‌های عمرانی را انجام دهیم. بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند.

برخی از موسسه‌های اعتباری غیرمجاز در دولت قبل بوجود آمدند از جمله همین موسسه متعلق به دستگاه آقای رئیسی که کلی وقت ما را گرفت تا به نحوی پول مردم را برگردانیم. تلاش زیادی برای بانکی که برای همان دستگاه آقای رئیسی است انجام شد. سرمایه‌بانکهای دولتی را دو برابر کردیم. بانک‌ها را اولاً برای تولید نیاز داریم.

در سالی که گذشت ۲۴ هزار واحد تولیدی از تسهیلات استفاده کردند. این تسهیلات باعث شد بنگاه‌های کوچک و متوسط امروز فعال شده‌اند.

ما از طریق بانک‌ها سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم.

اگر بخواهیم در کشور وضع زندگی و معیشت مردم درست شود و فقر ریشه‌کن شود و اقتصاد ما ظهور کند یکی از راه‌هایش تقویت بانک‌هاست و گرفتن اعتبار از بانک‌های مختلف است.

امروز با یک بانک خارجی به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به توافق رسیدیم. برای تحول در زندگی مردم نیاز به افزایش صادرات داریم.

دوستان مرتب می‌گویند که ما به مردم پول می‌دهیم برای شغل، یارانه و نمی‌گویند این پول را از کجا می‌آورید؟ از بانک مرکزی می‌گیرید؟ به معنای اینکه از این جیب مردم به آن جیب می‌گذارند؟ این یعنی تورم ۵۰-۷۰ درصد.

چرا نمی‌گویید منابع این پول‌هایی که می‌خواهید بدهید از کجا هست؟آیا مردم یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟

در دولت بعد برنامه‌مان این است که هر روستایی که سرمایه‌ای برای اشتغالش بیاورد ما بتوانیم ۲ برابر آن را به آن فرد بدهیم.

جهانگیری در نقد سخنان روحانی

▪️نظام بانکی نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد. اقتصاد ایران بانک محور است. متاسفانه در دوره گذشته با بانک مثل خزانه دولت برخورد شد. منابع بانکی در جاهایی حبس شد. معوقات بانکی به وجود آمد.

▪️سرمایه نظام بانکی باید افزایش پیدا کند. طرح تحول نظام بانکی در دستور کار دولت است.

▪️سال گذشته نظام بانکی موفق شد در راه اندازی تولید سهم بزرگی به عهده بگیرد.

▪️وام ازدواج را از سه به ده میلیون تومان افزایش دادیم. یک میلیون نفر وام ازدواج گرفتند.

رئیسی در نقد سخنان روحانی:

▪️در مصاحبه قبل اعلام کردم که یک بار برای همیشه یک مناظره‌ای را بین آقای روحانی و مسئولن دولت قبل برگزار کنند تا همه چیز تمام شود. نمی‌شود که هر چه بگوییم بگویند دولت قبل.

▪️آقای روحانی اشاره می‌کنند که در دولت بعد فلان کار را می‌کنیم، چرا در همین دولت این کار را نکردید؟ ۴ سال کشور را به ناحق و ناروا معطل گذاشتید. آینده را حواله ندهید.

▪️شما یکی از گلابی‌هایی که باید از برجام می‌چیدید سرمایه‌گذاری خارجی بود. سرمایه خارجی شما چقدر است؟

▪️سال ۹۵ کل سرمایه خارجی که جذب شده ۵۰۰ میلیون دلار بوده.

▪️آماری که ما داریم آن است که صادرات غیر نفتی ۱۰ درصد کاهش داشته است. آمارسازی که می‌کنید کار درستی نیست.

هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی

▪️بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و شاید دولتهای قبلی به ارث رسیده. اگر نگوییم دولت قبلی چه کرده مراجعه به تاریخ را معلق گذاشته ایم. نمی شود گذشته را منکر شد چرا که عملکرد گذشته تاثیر مستقیم بر عملکرد فعلی ما دارد.

▪️نظام بانکی کمی اصلاح شده اما نظام بانکداریِ به اصطلاح اسلامی از اروپا نشات گرفته. ما فقط عقود اسلامی را به نظام بانکی سوار کرده ایم و تمام کسانی که عقود را امضا می کنند متوجه نیستند چه چیزی را امضا می کنند.

▪️اگر قرار است بانک به تولید و تجارت و صادرات ما کمک کند باید خیلی شفاف باشد و موضوع وام دادن و قرض دادن را مشخص کنیم. بانکها به بنگاه های مالی تبدیل می شوند. باید در نظام بانکداری تغییر اساسی ایجاد شود.

میرسلیم در نقد سخنان روحانی

▪️خود آقای روحانی اشاره کردند که نظام بانکداری ما از نقاط ضعف دولت است.

▪️این اختلاسهای کلانی که صورت گرفته چکونه میخواهید برخورد کنید. بسیاری از اینها از نورچشمی های دولتی هستیند

▪️برخی از دولتمردان شما در بانکها سهیم هستند. بانکداری الان رباخواری است. کلاه شرعی برایش درست کرده اند و رباخواری می کنند. چه کار میخواهید بکنید. مراجع اعتراض می کنند اما چه کار کرده اید؟

▪️بانکها به ورشکستگی رسیده اند چه کار میخواهید کنید. اگر مردم بدانند چه اتفاقی در بانکها رخ داده سلب اعتماد می شود.

پاسخ روحانی به توهین قالیباف: آقای قالیباف، شما که کلام غیراخلاقی بکار می برید، نیازی به این کار ندارید، ۴سال تمام تخریب کردید دولت را، خانه در بالای شهر گرفتید،‌ سی دی دوستان شما شبانه علیه دولت پخش می کنند.

روحانی در سخنان تکمیلی:

▪️آقای رییسی تا حالا چند بار گفته اند که خوب است بین دولت فعلی و گذشته مناظره شود. من با خود ایشان مناظره می کنم چون همه وزرای دولت قبل در ستاد ایشان فعال هستند و برایش برنامه می نویسند. ما با خود آقای رییسی حاضریم مناظره بگذاریم.

▪️شما مگر در قوه قضاییه نبودید چرا به مفاسد و مشکلات رسیدگی نکردید؟ چطور آمریکایی ها که پول مردم را مصادره کردند شما کاری نکردید؟ ما در سالهای گذشته فرصت داشتیم این پول را برگردانیم اما برگردانده نشد.

▪️در دولت گذشته که پول نفت را به یک نفر دادند چه کار کردید؟ در سازمان تامین اجتماعی دوست قضایی شما آن مفاسد را به وجود آورد کجا بودید؟ چه کردید؟

▪️ ۳.۸میلیارد پول مردم کجاست؟ با امضای چه کسانی این پولها برده شد؟ شما سالها در سازمان بازرسی و قوه قضاییه بودید چرا با اینها برخورد نکردید؟

▪️چطور الان کوچکترین تخلفی رخ میدهد سخنگوی قوه قضاییه بلافاصله اعلام می کند که بسیار هم خوب است اما باید عادلانه تخلفات همه را اعلام کند اما قوه قضاییه در دولت قبل کجا بود؟

▪️اینکه داروهای اولیه در دولت گذشته پیدا نمی شد و مردم آن همه مشکلات داشتند شما کجا بودید؟

▪️می گویید ما کشاورزان را به آینده حواله می دهیم ما که در گندم خودکفا شدیم. ۲۱ میلیون تن مواد عذایی در این دولت ذخیره شده، ما به آینده حواله می دهیم؟

▪️در مورد بانکها ۱۵.۱ درصد معوقات در ابتدای دولت یازدهم وجود داشته اما الان حداکثر ده درصد شده. ما بانکها را توانستیم در مسیر درست قرار دهیم.

▪️نظارت ما بر بانکها با دولت گذشته اصلا قابل مقایسه نیست. آقای قالیباف خودشان در جریان هستند. البته مصوبه شورای عالی امنیت ملی و دستور رهبری و همه کمک کرده اند در این زمینه.

▪️ ۹هزار میلیارد تومان به وام ازدواج جوانان دادیم. نباید غیراخلاقی حرف بزنیم.

▪️آقای قالیباف چرا کلام غیراخلاقی به کار می برید. در طول چهار سال هر روز علیه دولت تخریب کردید. ساختمانهای مجلل در شمال تهران گرفتید و فیلم ساختید و در روزنامه هایتان تخریب کردید. به اندازه کافی تخریت کردید. مردم در ۲۹ اردیبهشت تصیم خودشان را اعلام خواهند کرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۶۷۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها

به گزارش خبرنگار مهر، به‌روزرسانی فهرست ابر بدهکاران بانکی از سوی بانک مرکزی را شاید بتوان بزرگ‌ترین اقدام در راستای شناسایی عوامل وضعیت ناترازی بانک‌ها و خلق نقدینگی در اقتصاد کشور دانست، این فهرست حکایت از آن دارد که اغلب ابر بدهکاران بانکی، همان بانک‌ها در قالب یک نام دیگر هستند؛ به بیانی دیگر بانک‌ها با تأسیس شرکت‌هایی، تسهیلات کلان را به‌راحتی دریافت می‌کنند.

آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد؛ بانک‌ها به‌سهولت به شرکت‌های زیر مجموعه خود تسهیلات کلان پرداخت می‌کنند، به‌عنوان نمونه یکی از شرکت های زیر مجموعه یکی از بانک های خصوصی ۵۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.

این در حالی است که مطابق با آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان بانک مرکزی، مجموع خالص تسهیلات و تعهدات اعطایی و ایجادشده به هر ذی‌نفع واحد که میزان آن حداقل معادل ۱۰ درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری باشد، تسهیلات و تعهدات کلان محسوب می‌شود.

همچنین مطابق با همین آیین‌نامه، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات کلان به هر ذی‌نفع واحد نباید از ٢٠ درصد سرمایه پایه آن مؤسسه اعتباری تجاوز کند. هر چند آیین‌نامه فوق خالی از اشکال نیست، اما همین مفاد قانونی نیز دور زده می‌شود.

درواقع بانک‌ها در یک تعامل جالب، به شرکت‌های زیرمجموعه سایر بانک‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند، در واقع شاهد تسهیلات ضربدری میان بانک‌ها هستیم.

البته پرداخت تسهیلات به‌منظور فعالیت اقتصادی مولد برای هر نظام اقتصادی قابل‌پذیرش است، اما در نظام بانکی کشور، شاهد شرکت‌های غیرمولدی هستیم که تسهیلات کلان را تنها به سبب زیرمجموعه بودن یک مؤسسه اعتباری و مالی دریافت می‌کنند.

از آنجایی که بانک‌های ناتراز یکی از علل اصلی افزایش نقدینگی هستند، لذا هر گونه تغییر در پرداخت تسهیلات کلان، به تغییر مولفه‌های اقتصادی کشور منجر می‌شود، اما شرایط فعلی، تغییر رویکردی را پیرامون پرداخت تسهیلات کلان بانک‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه خود و کاهش خلق نقدینگی نشان نمی‌دهد.

شکل‌گیری فساد نتیجه پرداخت تسهیلات کلان از سوی بانک‌ها به شرکت‌های خودی

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های زیرمجموعه خود بیان کرد: بانک‌های خصوصی در ابتدا برای مشارکت در فعالیت‌های مولد در جهت پیشرفت اقتصادی کشور مجوز دریافت کرده بودند؛ اما متأسفانه برخی از ساختارها، زمینه سوءاستفاده و فساد را در این حوزه فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه اطلاعی از منع قانونی بابت پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها ندارد، ادامه داد: بانک‌ها سپرده‌های مردم را جمع‌آوری کرده؛ اما در جهت منافع خاص خود یعنی پرداخت تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه بانکی که حتی عمده سهام‌داران اصلی آن نیز بانک‌ها هستند، به کار می‌گیرند و این مسئله یکی از مظاهر فساد است.

تراکم ثروت و فساد با پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های بانکی

به گفته افقه پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های زیرمجموعه باعث تراکم ثروت، فساد و محروم شدن توده مردم از تسهیلات بانک‌ها می‌شود. وی ادامه داد: چراکه تمرکز تسهیلات بانک‌ها به شرکت‌های خاص و وابسته به بانک‌ها یا حتی شرکت‌های محدود، توده مردم را از اخذ تسهیلات بانکی برای مشارکت در فرایندهای اقتصادی محروم می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برخی از اقتصاددان‌ها با تقلید از کشورهای موفق دنیا، بانکداری خصوصی و فشار برای بهره‌برداری از بخش خصوصی را بدون فراهم‌کردن زمینه و زیرساخت به کشور آوردند؛ اما متأسفانه شواهد نشان می‌دهد بانکداری خصوصی بسترساز بسیاری از فسادهای انجام شده در کشور بوده است.

وی در پایان با اشاره به تراکم ثروت پدیدآمده در بانکداری خصوصی گفت: به دلیل فراهم بودن زمینه فساد، این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها موجب تشدید نابرابری‌ها و سوءاستفاده عده‌ای از منابع کشور می‌شود.

کد خبر 6092788 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است