Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سومين مناظره شش نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با موضوع اقتصادي بعد از ظهر روز جمعه بيست و دوم ارديبهشت‌ماه ميان مصطفي ميرسليم، اسحاق جهانگيري، محمدباقر قاليباف، مصطفي هاشمي‌طبا، حسن روحاني و ابراهيم رئيسي در حال برگزار شدن است.

به گزارش ايسنا اين مناظره سه ساعته که در آن کانديداها درباره برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي خود در حوزه مسائل اقتصادي به بحث مي‌پردازند به صورت زنده از شبکه يک سيما و راديو ايران در حال پخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گفتني است اولين مناظره با موضوع اجتماعي روز هشتم ارديبهشت برگزار شد. دومين مناظره نيز رو پانزدهم ارديبهشت در حوزه مسائل سياسي - فرهنگي برگزار شد، و مناظره سوم نيز با موضوع اقتصادي نيز در امروز؛ 22 ارديبهشت‌ماه در حال برگزاري است.
برنامه‌هاي شما براي برخورد با قاچاق کالا چيست؟

در يک مقطع از تاريخ موضوع مبارزه با قاچاق به سمت شعار دادن حرکت کرد
اسحاق جهانگيري به اولين سوال آخرين مناظره کانديداهاي رياست جمهوري در مورد برنامه‌اش براي مبارزه با قاچاق کالا پاسخ داد.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در پاسخ به اين پرسش که برنامه شما براي مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مديريت واردات در راستاي اقتصاد مقاومتي چيست، اظهار کرد: حتماً يکي از مهمترين سياست‌هايي که در اقتصاد مقاومتي به آن توجه شده است موضوع راه‌اندازي توليد داخلي است.
وي با بيان اينکه يکي از مهمترين راه‌هاي آسيب توليد داخل قاچاق کالا است، خاطرنشان کرد: قاچاق کالا همواره توسط کساني انجام مي‌شود که مي‌خواهند با اين روش به توليد کشور آسيب بزنند. از رانت‌ها استفاده کنند و يک فرصتي است که رانت‌جويان سعي مي‌کنند اقتصاد داخلي کشور را از مسير خود منحرف کنند.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: متأسفانه در گذشته قاچاق کالا به شدت افزايش يافت. به طوري که زماني که ما دولت را تحويل گرفتيم ميزان قاچاق کالا بر اساس آمار اعلام شده حدود 25 ميليارد دلار بود. خوشبختانه طي سه سال گذشته با برنامه‌ريزي که انجام گرفته ميزان قاچاق در مقطع فعلي به ميزان 12 ميليارد دلار کاهش يافته است.
جهانگيري با بيان اينکه بخشي از موضوع قاچاق مربوط به کوله‌برها و ته‌لنجي‌ها است که دولت به هيچ وجه مزاحم کار آنها نشده است و اين افراد بر اساس مقررات کار خود را انجام مي‌دهند، اظهار کرد: براي آينده برنامه‌ريزي دقيقي صورت گرفته که طي آن 10 کالاي اصلي که در قاچاق سهم عمده دارند مشخص شده‌اند تا به سرعت با آنها مقابله شود.
وي گفت: آنچه که مهم است اين است که در يک مقطع از تاريخ موضوع مبارزه با قاچاق به سمت شعار دادن حرکت کرد و به جاي اينکه موضوع به طور اساسي برطرف شود با شعار به آن پرداخته شد.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري افزود: قاچاق به همين دليل افزايش پيدا کرد و فساد نيز رو به فزوني گذاشت و اقتصاد کشور به سمت فروپاشي رفت. امروز نمايندگان همان تفکر در صحنه رقابت ها هستند و مي خواهند با همان روش ها با مسائل کشور روبرو شوند.
وي ادامه داد: مردم متوجه باشند که کانديداهايي که به صحنه آمده اند و ادعاهايي را مطرح مي کنند چقدر مسائلي که مطرح مي کنند و وعده هايي که مي دهند فريبنده است.
جهانگيري خطاب به سيد ابراهيمي رئيسي گفت:‌ کانديداهايي که امروز به صحنه آمده اند بايد برنامه هايي را ارائه بدهند در حالي که ما هنوز چيزي نديده ايم. آقاي رئيسي که امروز در صحنه حاضر شده اند ابتدا گفتند هنوز تصميم نگرفته اند و مي خواهند در خدمت امام رضا (ع)باشند و بعد هم وارد صحنه انتخابات شده اند و جزوه اي را در يکي از مناظره ها نشان دادند و گفتند اين برنامه من است در حالي که ما هنوز چيزي به نام برنامه نديده ايم.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با تاکيد بر اينکه کانديداها نبايد از سابقه خود بترسند، بلکه بايد بگويند در گذشته چه کار کرده اند اظهار کرد: آقايان بيايند و بگويند ما در ناجا بوديم يا در قوه قضائيه بوديم و اين کارهاي مهم را انجام داده ايم. آقاي رئيسي در طول دوران طولاني در قوه قضائيه مسئوليت داشته است بيايد و پاسخگوي فعاليت هايش در آن دوره باشد. ايشان در طول دوران بلندي مسئوليت مبارزه با قاچاق کالا را در قوه قضائيه داشته اند امروز بيايند و بگويند که چه کرده اند.
ابراهيم رئيسي در فرصت انتقادش به صحبت‌هاي جهانگيري، اظهار کرد: پشتوانه برنامه‌هاي ارايه شده ما تحقيق، تفحص و برنامه‌ريزي‌هاي دانشگاهيان است. از روزي که وارد عرصه انتخابات شدم از نظر دانشگاهيان بهره بردم و برنامه ارايه شده‌ام بر طبق فعاليت آنها،‌ آن هم نه در دوران انتخابات، بلکه از زمان‌هاي قبل است.
وي ادامه داد:‌ در ارتباط با قاچاق کالا بايد پرسيد که قاچاق کالا کجا توليد مي‌شود؟ امروز 18 ميليارد و به گفته ايشان 12 ميليارد قاچاق کالا از کجا ايجاد شده است.
رئيسي همچنين گفت: قضات سراسر کشور دارند به پرونده‌هاي قاچاق کالا رسيدگي مي‌کنند، اما نکته اين است که بايد در ابتدا در زمان شکل‌گيري قاچاق با آن مبارزه کرد.
وي افزود: آيا دولت مي‌تواند با ايجاد قاچاق کالا مبارزه کند؟ بله، اما دولتي که خودش و نزديکانش در حوزه‌هاي خصوصي فعال نباشند. چرا آقايان دولتي با قاچاق کالا برخورد نمي‌کنند؟ اين امر امکان پذير است اگر از مبنا و اصول کاملاً کنترل شود.
هاشمي‌طبا نيز ضمن تبريک ميلاد با سعادت منجي عالم بشريت حضرت امام زمان (عج) گفت: براي کشوري که استقلالش توسط رزمندگان و شهدا تدوين شده، بسيار جاي تاسف است که اين مقدار کالاي قاچاق وارد مي شود. من اطلاعاتي را که از روزنامه هاي خودمان کسب کردم ، عرض مي کنم که روزنامه هاي ما نوشته اند که از 114 اسلکه رسمي قاچاق وارد کشور مي شود و در هيچ جاي دنيا قابل درک نيست که چگونه عناصر و افرادي مي توانند از اسکله هاي رسمي قاچاق وارد کشور کنند.
وي ادامه داد: البته تاکيد بر آن است که گمرک ايران مبادي خود را محکم کرده و همچنين اظهار بر اين است که از مناطق آزاد کالا وارد مي شود ورقمي حدود 450 ميليون دلار است. من تقاضا دارم از براداراني که اطلاعات دقيق تري دارند واقعا بگويند چگونه از 114 اسلکه کالاي قاچاق وارد مي شود و شناسايي نمي شود و به مردم گفته نمي شود.
هم‌چنين محمدباقر قاليباف در انتقاد اظهارات مطرح شده از سوي جهانگيري اظهار کرد: ما اگر بحث 4 درصدي ها را مطرح مي کنيم به اين دليل است که چرا با قاچاق کالا مبارزه نمي شود.
وي با تاکيد بر اينکه اولين شرط مبارزه با قاچاق کالا پيشگيري است افزود: وقتي در دولتي برخي اعضاي دولت و مديران آن در عين حال حقوق يک کارگر 800 هزار تومان است و عقب ماندگي حقوق پيدا مي کند، وزراي آن دولت پايه گذار حقوق هاي نجومي مي‌شوند. مانند جنابعالي که در دوره وزارت پاداش هاي چند ميلياردي را هم براي خود تصويب مي‌کنيدو هم به عده اي از همکاران خود مي دهيد.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري خطاب به جهانگيري خاطر نشان کرد: شما وقتي که در هفته قبل ديديد وزيري که کار فرهنگي دارد،‌واردات غير قانوني انجام مي دهد آيا شما با اين شرايط مي توانيد از قاچاق پيشگيري کنيد؟
قاليباف در ادامه خطاب به روحاني و جهانگيري گفت: وقتي شما امروز نمي توانيد امنيت سپرده گذاران مستضعف مانند سپرده گذاران موسسات کاسپين و ميزان را تامين کنيد، بعد مي گوييد بايد سرمايه وارد کنيد و امنيت آن را برقرار کنيد؟ وقتي شما در مسکن مهر مشکل داريد به اين دليل است که وزراي شما مشغول کار تجاري و شخصي خود هستند؛ وقتي شما کسي را مي گذاريد که مدير بانک آن را تعيين مي کند و بدون هيچ روالي رقم بيش از 400 ميليون تومان را در حسابي جابجا مي کند طبيعتا قاچاق کالا اتفاق مي افتد.
مصطفي ميرسليم نيز در واکنش به سخنان جهانگيري درباره موضوع قاچاق کالا اظهار کرد: شما که به آقاي رئيسي اعتراض مي‌کنيد که چرا برنامه ندارد خودتان پيش از ايشان مورد سوال هستيد برادر من. شما اول خودت برنامه‌ات را مطرح کن بعد به ديگران ايراد بگير که چرا برنامه ندارند.
وي ادامه داد: موضوع قاچاق چيزي نيست که به راحتي از کنار آن بگذريم. شما بايد بگوييد که اين کار چه بلايي بر سر کشور، بر سر اشتغال جوانان و بر سر جامعه مي‌آورد و مشکلات اجتماعي را با خود به همراه دارد.
ميرسليم با اشاره به سابقه چهارساله جهانگيري در دولت يازدهم اظهار کرد: جنابعالي در چهار سال اخير در دولت بوده‌ايد. آيا شما خواب بوده‌ايد و حواستان نبوده است که چگونه انجام مي‌گيرد و حال فهميده‌ايد و مي‌خواهيد از آن جلوگيري کنيد؟
کانديداي انتخابات رياست جمهوي ادامه داد: شما به ديگران مي‌گوييد برنامه‌تان براي مبارزه با قاچاق کالا چيست؟ شما خودتان در دولت چگونه اين موضوع را پيگيري مي‌کنيد؟ اگر آن رقمي که آقاي رئيسي مي‌گويند درست باشد و همان 12 هزار ميليارد ميزان قاچاق کالا باشد نه 18 هزار ميلياردي که آن ميزان هم مطرح شده است، دولت تاکنون چگونه با آن برخورد کرده است؟
حسن روحاني در ادامه اين مناظره اظهار کرد: در مساله قاچاق و مفاسد اولين نکته مورد توجه اين است که بايد به ريشه هاي مساله بپردازيم. اين که چرا قاچاق به وجود مي آيد؟
وي ادامه داد: اگر بتوانيم توليد داخلي را بالا ببريم و با قيمت ارزان به مردم عرضه کنيم ديگر قاچاق ايجاد نمي شود. الان در کشورهاي دنيا قاچاق کالا معني ندارد. وقتي از قاچاق حرف مي زنند از قاچاق اسلحه و امثال آن صحبت مي کنند.
روحاني همچنين گفت: بايد فضاي آزادي را براي بخش هاي خصوصي ايجاد کنيم نه اينکه خصولتي‌ها بيايند به عنوان فضاي خصوصي فعاليت کنند. گروه‌هايي که حامي هاي نظامي دارند وارد فضاي رقابت شوند و نگذارند رقابت واقعي بين بخش خصوصي ايجاد شود.
وي سپس گفت: روستاهاي مرزي ما بايد توليد کننده و استان هاي مرزي صادر کننده باشند. به اين صورت جلوي قاچاق کالا گرفته مي شود اگر يک رسانه اي يک کلمه گفت چرا فساد در املاک نجومي ايجاد شده است، نبايد خبرنگار را بگيريم، بلکه بايد آزادش بگذاريم تا حرفش را بزند.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/webm
اسحاق جهانگيري در بخش جمعبندي سخنان خود گفت:آقاي رييسي بايد سابقه و برنامه تنظيم کنند و به اطلاع مردم برسانند. اينکه قوه قضاييه مبارزه با فساد کرده و روز به روز اضافه تر شده، بنابراين قوه قضاييه در مسووليتي که ايشان داشته ضعيف بوده است.
وي افزود: ما در سه سال موفق شديم قاچاق کالارا به نصف برسانيم و يک موفقيت براي دولت است. سودهاي شما بحث قاچاق را به 25 ميليارد دلار رساند و انسان بايد شرمنده باشد وقتي اينها را مي شنود. آقاي قاليباف عادت کرديد که مسايل را خلاف بگوييد. عادت کرديد به خلاف گفتن. تهمت و خلاف مي گوييد و هيچ وقت مطالب ثابت نشده است.
آقاي قاليباف شما راجع به حقوق هاي نجومي مي گوييد ، دولت با افتخار افتاد دنبالش و رسيدگي کرد و به هر ميزان توانست برخورد کند برخورد کرد. تعدادي از مديران متخلف کنار گذاشته شدند. رييس مجلس اعلام کرد که براساس گزارش ديوان محاسبات تمام وجوه برگشته داده شده است. طبق گزارش سازمان بازرسي 2200 ميليارد املاک مردم تخفيف داده شده و آپارتمان 120 ميلياردي را دو ميليارد تومان داديد.
وي خطاب به قاليباف افزود: هر کسي خواست به موضوع ورود کند جنابعالي اجازه نداديد در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي که با حضور من و مسئولان قضايي برگزار شد اين موضوع مطرح شد و دادستان گفت که تاکنون در اين پرونده به 59 مورد تخلف رسيده‌اند. مجلس خواست در اين‌باره تحقيق و تفحص کند جنابعالي رفتيد و لابي کرديد و جلوي آن را گرفتيد و نگذاشتيد نمايندگان مجلس موضوع را شفاف بررسي و بيان کنند.
جهانگيري با طرح اين پرسش که چرا جلوي تحقيقو تفحص شوراي شهر را گرفتيد خطاب به قاليباف گفت: چرا کسي که موضوع املاک نجومي را افشا کرد را سه ماه در سلول انفرادي زنداني‌اش کرديد؟ اين شيوه برخورد شماست و شيوه برخورد ما نيز مشخص است.
اين کانديداي انتخابات ريباست جمهوري اظهار کرد: آقايان مي‌خواهند با همان روحيه نظامي‌گري خود همه مسائل کشور را پيش ببرند. بعد اعلام مي‌کنند که وزرا اينگونه‌اند.
وي با تأکيد بر اينکه اگر وزيري تخلف کرده باشد با او قطعاً برخورد خواهد شد خاطرنشان کرد: شما يک مورد تخلف وزيري را اعلام کنيد، با او برخورد خواهد شد.
جهانگيري خطاب به قاليباف گفت:‌ شما از امنيت سپرده‌گذاران صحبت مي‌کنيد؛ آقاي قاليباف شما بيشترين تخلفي که در بانک‌هاي اطرافتان وجود دارد را انجام داديد. اين موسسات اعتباري را شما ايجاد کرديد؛ آيا شما مي‌دانيد بانک قوامين امروز چه وضعيتي دارد؟
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوي با تأکيد بر اينکه من به خاطر مصالح ملي کشور برخي صحبت‌ها را نمي‌گويم،‌گفت: من تا به حال 10 جلسه با مسئولان مربوطه، نيروي انتظامي در اين‌باره گذاشته‌ام و با تمام قدرت به دنبال حل و فصل اين مسأله هستم. اما آيا شما مي‌دانيد که امروز در بانک شهر چه مي‌گذرد؟ آيا مي‌دانيد که بانک سرمايه را با چه قيمتي و به چه کسي واگذار کرده‌ايد؟
جهانگيري با تأکيد بر اينکه ملت ايران بايد پاسخ تمام اين پرسش‌ها را بداند خطاب به قاليباف اظهار کرد: سهام بانک سرمايه متعلق به شهرداري بود و به شيوه‌هايي به يکي از مفسدان اقتصادي واژگذار شد. حال شما طلبکار شده‌ايد؟! شما شده‌ايد طرفدار 96 درصد و من طرفدار 4 درصد؟!
وي اضافه کرد: آقاي قاليباف وقتي که مردم ايران در سال 91 در تحريم‌ها گير کرده‌ بودند و به دنبال دارو و مسائل ضروري خود مي‌گشتند شما در برج ميلاد بستني 400 هزار توماني براي چه کسي سرو مي‌کرديد؟ اگر هشدار رهبري نبود شما جلوي آن را نمي‌گرفتيد.
جهانگيري در پايان اظهار کرد: آقاي قاليباف نگذاريد بگويم چه کساني طرفدار 4 درصدي‌ها هستند. من اين تفکيک‌ها و خط‌کشي‌ها را قبول ندارم و با تمام از بخش خصوصي دفاع مي‌کنم و کارنامه من اين را نشان مي‌دهد و همه مي‌دانند که با هيچ کدام از بخش‌هاي خصوصي در طول زندگي‌ام سروکار نداشته‌ام.
برنامه شما براي توسعه صادرات، جلوگيري از خام فروشي و کاهش وابستگي کشور به درآمد نفتي چيست؟

خام فروشي منجر به وابستگي ما به خارج از کشور مي‌شود
مصصطفي ميرسليم گفت:خام فروشي منجر به وابستگي ما به خارج از کشور مي‌شود و در نهايت سبب بيکاري جوانان خواهد شد.
به گزارش ايسنا، اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه برنامه شما براي توسعه صادرات، جلوگيري از خام فروشي و کاهش وابستگي بودجه کشور به درآمد نفتي چيست؟ گفت: اظهار کرد: برنامه بسيار مهمي که در چارچوب اقتصاد مقاومتي تبيين شده اين است که به نفت به عنوان ماده خامي که منجر به توليد مواد ارزشمند و کالاي مياني شود توجه کنيم.
وي افزود: با توجه به ارزش افزوده‌اي که کالاهاي مياني و ارزشمند نسبت به خام فروشي دارد ما را به اين نتيجه مي‌رساند که از چاه‌ها و منابع نفتي مان به صورت پياپي استفاده نکنيم تا با توليد کالاهاي مياني و داراي ارزش افزوده از ماده خام نفت،‌ عمر منابع نفتي ما را افزايش دهيم.
ميرسليم گفت: در مورد صادرات و مقررات گمرکي بايد صحبت کنيم. بايد توجه کنيم که صادرات به گونه‌اي باشد که باعث تقويت کالاهاي توليدي کشورمان شود. در همين رابطه بايد به افزايش صادرات کشورهاي هدف به ويژه همسايه‌ها هم توجه کرد.
وي ادامه داد: با توجه به مناسباتي که با کشورهاي همسايه داريم نبايد صادرات بعضي از کالاها به گونه‌اي باشد که سود کالا براي آنها در نظر گرفته شود.
ميرسليم همچنين گفت: به طور کلي بايد صادرات مورد تشويق قرار گيرد و به گونه‌اي باشد که بتوانيم فاصله ايجاد شده را جبران کنيم. دولت بايد تشويق کننده باشد تا افزايش کيفيت در برنامه کار توليد کنندگان قرار بگيرد. در اين صورت است که مي‌توانيم با کالاهاي قاچاق مقابله کنيم و از سوي ديگر در بازار با رقبا،‌ رقابت کنيم.
حسن روحاني در واکنش به سخنان ميرسليم گفت: دولت افتخار مي‌کند که بازار صادرات به کشور ما باز شد. معاينات که روي آب‌ها باقي مانده بود صادر شد. نفت خام که آقاي ميرسليم مي‌گويند بر مبناي قانون وچارچوب و سياست‌هاي کلي است و من از صحبت‌هاي ايشان تعجب مي‌کنم. در پارس جنوبي شروع به نفت خام کرديم. ما در غرب کارون امروز 300 هزار بشکه نفت در روز صادر مي‌کنيم و قبلا حدود 60 الي 50 بشکه بود.
وي افزود: قدرت اقتصادي ما به خاطر حضورمان در نفت است. در اوپک توانستيم حقمان را پس بگيريم. بازار را از عربستان پس گرفتيم. ما الان نسبت به نفت خام، معاينات ما در پالايشگاه ستاره خليج فارس پايش خواهد شد.
جهانگيري نيز در واکنش به سخنان ميرسليم درباره خام‌فروشي نفت در طول سال‌هاي گذشته اظهار کرد: آقاي ميرسليم اطلاعاتش نسبت به کشور ناقص است. من فکر مي‌کردم ايشان به خاطر حضور در مجمع تشخيص مصلحت نظام اطلاعات کاملتري داشته باشد. جلوگيري از خام‌فروشي يکي از برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي است که من فرمانده ستاد اجراي اقتصاد مقاومتي هستم که طبق فرمان رهبري اين مسئوليت را که با رضايت رهبري و رييس جمهوري همراه بود بر عهده گرفتم.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري اظهار کرد: ما در زمينه جلوگيري از خام‌فروشي خيلي خوب عمل کرديم و کوشيديم کالاهايي توليد کنيم که قابل صادرات باشند و تراز مثبت صادرات کالا نسبت به وارداتش بدون تکيه به فروش نفت خام براي اولين بار در جمهوري اسلامي ايران در اين دولت عملي شده است.
وي با اشاره به راهکارهاي دولت براي افزايش صادرات در چهار سال گذشته اظهار کرد: ما هم قيمت ارز را در ميزان مناسب نگه داشته‌ايم و هم بازارهاي صادرات را به خوبي حفظ کرده‌ايم و در نهايت خط اعتباري ارزي براي کشورهايي که کالاهاي ما را خريد کنند در نظر گرفته‌ايم که نتيجه‌اش عملکردي بوده است که به آن اشاره کرديم.
ابراهيم رئيسي نيز در نقد صحبت‌هاي ميرسليم اظهار کرد: چنانچه در استان‌هاي مختلف کشور پالايشگاه‌هايي ايجاد شود هم از خام فروشي جلوگيري مي‌شود و هم نفت با ارزش افزوده فروش مي‌رود اما متاسفانه تاکنون اينطور عمل نشده است.
وي افزود: علي رغم تلاش‌هايي که انجام شده امروز شاهديم که آنچه که بايد در زمينه کاهش وابستگي به نفت انجام مي شده،‌ انجام نشده است. در دنيا يکي از راه هاي کاهش وابستگي به نفت روي آوردن به ماليات است اما امروز دولت براي دريافت ماليات به سمت کاسب‌ها و توليد کنندگان مي‌آيد.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: دولت به سمت کساني که صدها کانتينر قاچاق کالا وارد کشور مي‌کنند و بر هيچ کسي پوشيده نيست براي دريافت ماليات نمي‌روند.
رئيسي با طرح اين پرسش که چرا نسبت به موضوع دريافت ماليات از اين افراد رسيدگي نمي شود گفت: در دولت به وفور پرونده فساد توليد مي شوند اما مي گويند که چرا در دستگاه قضا به اين پرونده ها رسيدگي نمي شود اين در حالي است که شما بايد کاري کنيد که جلوي فساد گرفته شود چرا که در همه دولت ها پيشگيري مقدم بر درمان است.
وي با بيان اينکه دولت مي‌تواند کاملا جلوي کالاي قاچاق را بگيرد خاطر نشان کرد: امروز عزم و اراده جدي در اين زمينه در دولت وجود ندارد. توليد کنندگان داراي کمتر از 50 کارگر به دليل پرداخت ماليات در حال تعطيلي هستند و اين ماليات‌ها باعث شده که 250 هزار واحد توليدي به واحدهاي توزيعي تبديل شود.
رئيسي با تاکيد بر لزوم اصلاح روند اخذ ماليات گفت: مي شود جلوي کساني که فرار مالياتي انجام مي دهند را گرفت اما گويا قرار است صبح تا شب دولت براي توليد پرونده‌هاي فساد صرف شود و از سمت ديگر دستگاه قضائي فقط با آنها برخورد کند.
هاشمي طبا در ادامه درباره صحبت‌هاي ميرسليم اظهار کرد: خوشحالم که به مدت سه سال از سال 69 تا 72 در مرکز توسعه صادرات فعال بوده‌ام. 400 هزار دلار را در آن زمان به 5 ميليارد دلار با تشکيل 50 نمايشگاه داخلي و خارجي که در آن شرکت مي‌کرديم رسانيدم.
وي ادامه داد: خوشحالم که امروز صادرات ما به 45 ميليارد دلار رسيده و بخشي از آن صادرات مهندسي با ارزش افزوده تقريباً 100 درصد است. اين افتخار بزرگي براي جمهوري اسلامي است که مهندسين کشورش اينگونه در دنيا حاضر مي‌شوند.
هاشمي طبا سپس با اشاره به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري خاطرنشان کرد: کالاي ما بايد براي صادرات بهترين کالا باشد. اگر ضعيف باشد توانايي رقابت نخواهد داشت. اگر اينگونه خوب عمل کنيم ديگر نمي‌گوييم براي نجات اقتصاد کشور مشاغل زودبازده و کوچک را ايجاد کنيم.
وي همچنين گفت: در ارتباط با حوزه نفتي هم بايد برنامه دقيقي به مردم ارائه دهيم. نمي‌شود که نفت را از جنوب به خراسان يا مازنداران ببريم، کالايي توليد کنيم و آن را دوباره به جنوب براي صادرات ببريم، برنامه‌هاي در اين حوزه بايد دقيق و شفاف باشد.
محمدباقر قاليباف نيز در اين باره گفت: مشکل صادرات حل نمي شود با حضور و عملکرد 4 درصدي‌ها که اجازه نمي‌دهند، چون منفعت آنها در واردات است. نکاتي که آقاي جهانگيري گفتند دروغ آشکار است که بايد رسيدگي شود. وي گفتند 2200 ميليارد دزدي در املاک نجومي است که بايد ثابت شود زيرا دروغ و تهمت در حضور مردم است و بايد ثابت شود ولي شما بدانيد در املاکي که گفته شد بنده خودم نامه نوشتم به دادستان کل که رسيدگي و اعلام کرد که جرم و تخلف سازمان يافته‌اي نبوده ولي چون اين فساد حقوق نجومي شما درآمده بود، مشاور آقاي روحاني- آقاي نجفي – جلسه گذاشت و به گفته دادستان تهران در آن جلسه گفتند معادل سازي کنيد، املاک نجومي کار سياسي کنيد که جلوي خرابکاري و کثافت کاري اين حقوق هاي نجومي گرفته شود. اين همان روحيه‌اي که 4 درصدي‌ها دارند و خيلي قدرت دارند و خيلي جو سازند. اگر بانکي تخلف کرده مسوول بانک شماييد از دولت. مي‌توانيد با بانک گردشگري برادر خودتان برخورد کنيد. چون شما گفتيد هر کي از من هر چه دارد بگويد، اين اخلاق من نيست آقاي جهانگيري بلکه اخلاق شماست که مي ايستيد و مثل آقاي روحاني راست راست نگاه مي‌کنيد و دروغ مي گوييد.
وي افزود: املاک نجومي را کي برده شخص جنابعالي. آقاي جهانگيري شما از اين دولت وقتي که وزير بوديد همين زميني که در ونک در منطقه سه است و 385 متر زمين است را گرفتيد متري 140 هزار تومان، ما املاک نجومي داديم، ما املاک به رفته گرها بر اساس قانون داديم. شما و آقاي روحاني حقوقدان هستيد. مجلس تحقيق و تفحص را وارد ندانست چون سياسي کاري کرديد.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/webm
به گزارش ايسنا، مصطفي ميرسليم در جمع‌بندي سخنان پاياني خود گفت: قرار ما اين نبود که در زمينه نفت خام با افزايش صادرات مواجه باشيم. ما هفته پيش هم گفتيم که اين سستي ما در سياست خارجي بوده است که نخواسته‌ايم با قطر و کشورهايي که مخازن نفتي مشترک داريم به گفت‌وگو بنشينيم. اين چه فرماندهي ستاد اقتصاد مقاومتي است که ما بنشينيم و به جاي آنکه شرايطي را فراهم آوريم تا از مخازن مشترک استفاده برابر داشته باشيم آن مخازن را ترک کنيم.
ميرسليم با بيان اينکه ما بايد از فرصت استفاده مي‌کرديم تا با موضوع خام فروشي برخورد کنيم، اظهار کرد: آقاي جهانگيري آيا از برجامي که اينقدر سنگش را به سينه مي زنيد استفاده‌اي کرده‌ايد؟ ما مي‌آييم و از برجام به نفع برنامه‌هايي که داريم استفاده مي‌کنيم.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه مديريت جدي لازم است تا با پايين دستي‌هاي پتروشيمي ارتباط داشته باشيم، اظهار کرد: ما بايد از فروش نفت خام جلوگيري کنيم. عقل ما کجا رفته است که اجازه مي‌دهيم خام فروشي شود. سياست خارجي درست اين است که مخازن مشترک را با هم مصرف کنيم نه اينکه زودتر آن را کنار بگذاريم. همچنين بايد از قراردادهاي استعماري جلوگيري شود و دقت کنيم تا محصولاتمان در زمينه پتروشيمي کيفيت بالاتري داشته باشد.

برنامه‌ شما در رفع مشکلات نظام بانکي چيست؟

بگوييد از کدام منبع مي خواهيد شغل ايجاد کرده و يارانه بدهيد
حسن روحاني از رقباي انتخاباتي‌اش خواست تا منابع ايجاد شغل و يارانه که در شعارهاي انتخاباتي خود مي گويند را براي مردم مشخص کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در پاسخ به اين پرسش که مهمترين مشکل نظام بانکي از نظر جنابعالي چيست و چه برنامه‌اي براي تسهيل وام‌هاي هدفمند به توليد، خدمات، مسکن، ازدواج جوانان و ساير موارد ضروري داريد، اظهار کرد: يکي از ارکان بزرگ براي اقتصاد امروز و فرداي کشور بانک‌ها هستند و اساساً در بودجه عمراني تصميم ما بر اين است که اين بودجه را با همکاري بانک‌ها و تقويت آنها افزايش دهيم.
وي با بيان اينکه بانک‌ها نياز به اصلاح دارند، افزود: برخي از موسسات اعتباري غيرمجاز در دولت قبل ايجاد شدند که بخشي از وقت دولت را براي اصلاح و بازگرداندن پول مردم گرفت. کار زيادي براي بانکي که مربوط به دستگاه آقاي رئيسي (ميزان) انجام شد تا بتوانيم مشکلات را برطرف کنيم.
اين کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري خاطرنشان کرد: امروز براي تقويت بانک‌ها، سرمايه آنها را تقريبا دو برابر کرده‌ايم تا بتوانند در قبال مسائل اقتصادي تلاش کنند. ما به بانک‌ها براي توليد نياز داريم در همين راستا در سالي که گذشت حدود 24 هزار واحد توليدي کوچک و بزرگ از تسهيلات بانک‌ها استفاده کردند و فعال شدند.
روحاني تاکيد کرد: از طريق بانک‌ها امروز سرمايه خارجي را جذب مي‌کنيم.
روحاني ادامه داد: ما اگر بخواهيم فقر را ريشه‌کن کنيم بايد اقتصاد به عنوان يک موضوع ملي ظهور پيدا کند بايد بانک‌ها را تقويت کنيم. خوشحالم که همين امروز با يکي از بانک‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري 10 ميليارد دلار به توافق رسيديم.
وي ادامه داد: براي رونق اقتصاد بايد از سرمايه‌هاي داخلي و خارجي استفاده کنيم، ما نياز داريم که صادراتمان را افزايش دهيم.
روحاني با اشاره به وعده برخي از کانديداها براي ارائه يارانه‌هاي مختلف خاطرنشان کرد: دوستان ما مرتب به مردم مي‌گويند ما به شما پول براي ايجاد شغل و يارانه مي دهيم، چرا مشخص نمي‌کنيد که اين پول‌ها از کجا مي‌آيد.
وي افزود: اگر منظورتان اخذ پول از بانک مرکزي است که يعني پول مردم را از يک جيب برداريد و به جيب ديگرشان بدهيد، در آن صورت تورم 60 تا 70 درصدي ايجاد مي‌شود. اين دوستان چرا منابعشان را اعلام نمي‌کنند.
روحاني سپس گفت: به طور کلي 70 ميليارد کل يارانه نقدي و غيرنقدي ما است. آيا مردم پول نقد را بيشتر مي‌پسندند يا اجراي طرح تحول سلامت را؟ ما براي شغل روستايي در دولت برنامه‌ريزي کرده‌ايم تا با ارائه تسهيلات شغل روستايي را فعال کنيم.
اسحاق جهانگيري در پاسخ به اين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۶۷۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود

به گزارش تابناک اقتصادی؛ باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

دیگر خبرها

  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • مبادلات طلا ساماندهی می‌شود
  • معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان.
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • افزایش صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • رشد صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور می‌کند؟
  • کشف داروی قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد 
  • کشف توزیع غیر مجاز یک هزار تن گندم یارانه‌ای در خوی