Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-29@16:09:46 GMT

انتقاد قالیباف از رفتارهای قاجاری دولت روحانی

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۶۷۸۱۲

انتقاد قالیباف از رفتارهای قاجاری دولت روحانی


به گزارش بی‌باک نیوز؛ قالیباف آخرین نامزدی بود که برای پاسخ به سوال مجری پشت تریبون قرار گرفت.

** سوال: آقای قالیباف سوال شما این است مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی کشور به منظرو دستیابی به اهداف سند ۱۴۰۴ چیست؟

- محمد باقر قالیباف:

همانطور که در این بخش صحبت شد به هر حال امروز کشور ما با یک بحران اقتصادی روبروست بدون شک.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیکاری، رکود، گرانی. طبیعتا بحث این است که در حوزه مربوط به گرانی می‌گویند تورم کنترل شده است. واقعا مردم می‌دانند که گرانی وجود دارد اقلامی که مردم در زندگی روزمره‌شان است اگر دقت کنید شکر ۱۵۰۰ تومان، ۳۵۰۰ تومان شده است یا در حوزه‌های دیگر گرانی هنوز است.

اشتغال و بیکاری به هرحال ۳ و نیم میلیون بر اساس آمار وجود دارد. تطعیلی کارگاه‌ها به خاطر بحث‌هایی که گفته شد. در چنین شرایطی که بحران اقتصادی وجود دارد وظیفه همه دولت‌هاست در دنیا اینگونه است به کمک مردم می آیند. دولت آقای روحانی نتوانسته است در این زمینه موفق باشد و به کمک مردم بیاید.

در بعضی از زمینه‌ها با افزایش هزینه‌های خودشان حتی دست به جیب و سفره مردم هم شد. الان شما در عملکرد دولت افزایش قبوض را نگاه کنید در آب و برق و گاز و تلفن به هر حال این فشار آمده و این فشار هم یکنواخت آمد مخصوصا برای قشر محروم. در حوزه مالیات در بحث رشد اقتصادی و بحث درآمدی که آقای روحانی هم اشاره کردند یک بخش آن مالیات است. وقتی می‌خواهیم رشد کنیم تولید در اولویت است چرا نباید تولیدکنندگان به آنها مخصوصا کارگاه‌های کوچک اصلا به آنها معافیت مالیاتی بدهیم یا لااقل تخفیف بدهیم.

کسانی که حداقل درآمد را دارند چرا نباید این کار را برای آنها صورت دهیم. در بحث مالیات ما ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم ما در مالیات در ثروت و ثروتمندان کمترین سهم دریافت مالیات را داریم. در جریان خود نقدینگی و جهت‌گیری نقدینگی ما معتقدیم مهمترین بحثی که باید در دولت مردم صورت گیرد بحث اشتغال و افزایش اشتغال است. اشتغال است که تولید و رونق را بر می‌گرداند.

الحمدالله آقای روحانی این را قبول کردند که ما واقعا برویم نیروهای کاری که جوای کار هستند باید شناسایی کنیم. الان گفتند که سایتی بزنیم برای محرومین و آنهایی که دنبال کار هستند. حالا بگذیریم که سایت ما را بستند و سایت خودشان را راه انداختند. مالیات را عادلانه کنیم حمایت از اقشار را باید انجام بدهیم.

** میرسلیم در نقد سخنان قالیباف:

رسیدن به چشم انداز خیلی فداکاری می‌خواهد. ۱۲ سال است ما عقب آمدیم در جهت سند چشم انداز هیچ کاری نکردیم. شما باید به چند نکته توجه کنید اگر ما بخواهیم مماشات کنیم و اصل ۴۴ را مثل دولت یازدهم اجرا نکنیم به هیچ جا نمی‌رسیم. خصولتی همان دولت است به اسم کارخانه فلان کذا، پشت آن دولت است.

شما اقتصاد مقاومتی را ببینید هسته‌های دانش بنیان خودروی برقی را بردیم آقای روحانی سوار شده و انگار نه انگار خودرو را از ژاپن وارد می‌کنند. دولت اصلا نفهمید چکار کند با اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴. این فساد اداری تا اصلاح نشود به جایی نمی رسید عدم شفافیت اجرا نشود به جایی نمی رسیم، دولت الکترونیک ادعا می‌کنند ایجاد شده اصلا شفافیت ندارد.

** روحانی در نقد سخنان قالیباف:

من سوالم از آقای قالیباف این است که ایشان راجع به رشد خوب اعلام کردند درامد ملی کشور را ۲.۵ برابر می‌کنند این معنی آن رشد ۲۶ درصد است ما در هیچ جای دنیا سابقه‌ای ندیدیم ایشان بگویند در کدام کشور چنین رشدی بوده است؟ در چین که رشد ۸ درصدی داشتند موجب حیرت کشورها شد.

می‌گویند ما پتروشیمی راه می‌اندازیم یک میلیون شغل ایجاد می‌کند. ما الان ۵۴ هزار میلیون تن پتروشیمی ایجاد می‌کنیم کجاست این اشتغال؟ پتروشیمی در اروپا شغل مستقیم و غیرمستقیمش ۱۶ هزار نفر است و در ایران متخصصین ما می‌گویند شغل مستقیم و غیرمستقیم آن ۳۰ هزار نفر است. رشد از طریق بهره‌وری ایجاد می‌شود ایشان بگویند چه مقدار از طریق بهره‌وری رشد ایجاد می‌شود؟ چه مقدار رشد از طریق اشتغال می‌شود.

رشد از طریق سرمایه‌ فیزیکی انجام می‌شود چه مقدار آن در سرمایه فیزیکی انجام می‌شود؟ در این دولت ما بایا رشد ۸ درصد رسیدیم در حالیکه در ۱۲ سال گذشته این سابقه نبود و رشد بسیار کمی داشتیم و ما می‌توانیم این راه را در دولت آینده ادامه بدهیم با همان تورم یک رقمی و رشد اقتصادی.

** جهانگیری در نقد سخنان قالیباف:

رشد اقتصادی یکی از مهمترین هدف‌ها است. اگر ما کیک اقتصادی کشور را بزرگ کنیم مردم بیشتری دور آن می‌توانند بنشینند. یکی از سیاست‌ها، سیاست خارجی است کاندیداهای موجود آیا در دیپلماسی وارد هستند؟ گفتگوی خارجی کرده‌اند؟ اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند؟ یا دنبال تنش زایی هستند.

افرادی که اطراف شما هستند قادر هستند سرمایه‌خارجی برای کشور جذب کنند. در قانون برنامه پیش‌ بینی شده است ۷۷۰ هزار میلیارد پول نیاز است تا رشد ۸ درصد صورت گیرد. آقای قالیباف با این اطرافیانتان می‌توانید ۶۵ هزار میلیارد جذب سرمایه‌ داشته باشید؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید. رشد ۸ درصدی باید مردم میدان دار باشند. اصل ۴۴ در این دولت کامل رعایت شد. همین شرکتی که شما می‌گویید آقای میرسلیم نگفتید کجا واگذار شد؟ شما اسم نردید من هم اسم نمی‌برم.

** رئیسی در نقد سخنان قالیباف:

رشد اقتصادی آنچه که اعلام شده است ۷ درصد است حقیقیت این است که ۶ درصد آن مربوط به نفت است مربوط به اشتغال و تولید نیست. بین یک و ۱.۵ درصد رشد اقتصادی قابل قبول است. باید روند خصوصی‌سازی پیگیری می‌شد. اگر خصولتی سازی صورت گرفته شما باید پیگیری می‌کردید شما دولت هستید. شما باید بگوییم مردم این قول و وعده را دادیم و عمل کردیم.

نکته دیگر می‌گویید عبور از رکود کردیم رکود در کشور ما رکورد زده است. روحانی می‌گوید که ما از رکود عبور کردیم این وضع بیکاری و اشتغال است آیا از رکود عبور کردیم؟ ما با دیپلماسی عزتمندانه می‌توانیم مسائل را حل کنیم. اول با کشورهای همسایه بسیاری از امور می‌تواند حل شود. بحث فقرا را که مطرح کردم آقای روحانی هم گفتند که باید به فقرا توجه کرد و باید ۳ برابر یارانه به آنها داد چرا تا الان توجه نکردید؟

اگر در مسئله اشتغال می‌خواهم مسئله حل شود باید مسئله پیشران‌های تولید مثل مسکن و کشاورزی را فعال کنیم. مبارزه بی امان با قاچاق کالا و فساد انجام دهیم و کنترل واردات کنیم.

** هاشمی طبا در نقد سخنان قالیباف:

برنامه ۱۴۰۴ اهداف آن بسیار والا است. اما واقعیت این است که ما به حرف‌های عاقل اقتصاددانمان که راه حل علمی نشان می‌دهند گوش نمی‌دهیم ما بر اساس داده‌هایی که به ما می‌رسد می‌خواهیم علم را تغییر دهیم. ما در زمانی که تحریم شدیم و باید در مقابل آن کمربندمان را محکم ببنیدم د رمقابل آن متقابلا اقدامات قوی تری با بسیج نیروهای مردمی انجام بدهیم برای اینکه بگوییم که تحریم در ما اثر نداریم رفتیم از همه آن تحریم کنندگان کالا وارد کردیم و رنگ و روغن به مملکت زدیم.

توسعه و تولید غیر تمرکز سرمایه‌ای، غیر تلاش، غیر از کوشش راه دیگری ندارد با سیاه‌نمایی هم توسعه ایجاد نمی‌شود. مردم دارند کار می‌کنند خیلی کارخانه‌ها دارد کار می‌کنند زندگی دارند می‌کنند اینکه ما می‌گوییم واویلا در مملکت است. ما از این تریبون داریم بدترین سیاه‌نمایی‌ها را در کشور می‌کنیم چنین نیست اگر می‌خواهیم کار را درست انجام بدهیم به اقتصاددانانمان توجه کنیم به بازرگانان سابقه‌دارمان توجه کنیم و بدانیم راه حل چیست خلاصه بگویم اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیزمان بزنیم در راه توسعه بزنیم وگرنه با راحت‌طلبی و شعار راحت‌طلبی بخواهیم جلو برویم یقینا به ۱۴.۴ نخواهیم رسید.

** قالیباف در سخنان پایانی:

وعده‌هایی که بنده دادم تعهداتی که به مردم دادم این تعهدات ما از جنس عدد و رقم است بنده مدیر اجرایی بودم و کار کردم و سابقه دارم با حرف و شعار و اینها هم نیست.

امروز برنامه ششم تصویب شد شما چه برنامه‌ای دادید؟ امروز ما در دولت مردم متعهدیم که برنامه ششمی که مجلس تصویب کرده است اجرا کنیم ما حتما سند چشم‌انداز را دنبال می‌کنیم یکی ازنابسامانی‌ها همن است. در کشور سابقه رشد ۲ دو رقمی داشته‌ایم ما باید به بخش تعاونی و خصوصی اعتماد کنیم. اما در دولت ۴ درصدی رفتار به شکل دوره قاجار شده است. فولاد دست کیست؟ بانک‌ها، پتروشیمی دست کیست؟ خام‌فروشی کجا می‌رود؟ وقتی شما به منابع داخلی اعتماد ندارید وقتی نمی‌توانید امنیت سرمایه‌گذار مثل کاسپین را برقرار کنید کدام سرمایه‌گذار خارج می آید؟

من دولت نبودم ولی دیپلماسی شهری قوی‌ترین دیپلماسی شهری در شهرداری تهران بوده و امروز دبیرخانه همه کلانشهرهیا آسیا به طور ثابت امروز در تهران است. این از افتخارات دیپلماسی در حوزه مسئولیتمان بوده است. من چون بداخلاقی شد اینجا، در قضیه املاک نجومی چون آقای روحانی گفتتند، هم شما املاک نجومی بردید هم آقای روحانی، شما زمین در شهرک غرب بردید متری ۱۴۵ هزار تومان ۸۰۰ متر، تا فساد جمع نشود مشکل حل نخواهد شد.


منبع: مشرق

-----------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۶۷۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف

در پی انتقادات قالیباف از رویکرد اقتصادی دولت، معاون رئیسی نامه‌ای را خطاب به رئیس مجلس منتشر کرد.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در دومین جلسه با مسئولان اقتصادی دولت رئیسی که چهارشنبه برگزار شده بود با تعیین یک ضرب الاجل برای دولت تاکید کرده بود؛ «به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.»

در همین راستا، معاون پارلمانی رئیس جمهور طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، توضیحاتی را در پاسخ به اظهارات قالیباف در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز ارائه داد.

متن نامه حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران

سلام علیکم؛

پیرو جلسات ارزی برگزار شده در دفتر جنابعالی با حضور تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و بیانات جنابعالی پس از برگزاری جلسه و ابراز انتقاداتی در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز، موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

۱. دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص ارز و سیاست‌های اقتصادی در چارچوب قوانین دائمی، قانون بودجه و برنامه هفتم لحاظ شده است. بدیهی است این مصوبات به عنوان قوانین بالادستی در اعمال سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت مدنظر قرار گرفته است.

۲. سیاست‌های اقتصادی و ارزی سال ۱۴۰۳ در چارچوب شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، با همکاری سه دستگاه اصلی اقتصادی (وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه) تهیه شده و در حال نهایی شدن در دولت می‌باشد.

۳. در سال ۱۴۰۲، سیاست‌های اقتصادی و ارزی در چارچوب اسناد بالادستی کشور تهیه و اجرا شد. این سیاست‌ها موفق شدند نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱ درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفند ماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهند. در سال ۱۴۰۲، بر اساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. تحقق این موفقیت‌ها در کنار تحقق نرخ رشد ۶ درصدی برای سال ۱۴۰۲ (رشد ۹ ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۷ درصد) بوده است. طبق گزارشات بین المللی، در سال گذشته میلادی، ایران توانست بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته باشد و جزو بالاترین نرخ‌های رشد کشورهای جهان بوده است.

۴. در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب به موقع تأمین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی ۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارزها به کالاهای سرمایه و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافت. از طرف دیگر، اختصاص ارز ترجیحی به دارو معادل ۲۶ درصد افزایش یافت و تلاش شد ارز کلیه کالاهای اساسی به سرعت تخصیص و تأمین گردد به گونه‌ای که هیچ وقفه‌ای در بارگیری و تخلیه کشتی‌ها صورت نپذیرد.

۵. به منظور بهبود نظام توزیع کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شوند از طرح کالابرگ استفاده شد و در حال حاضر بالغ بر ۶۰ میلیون نفر (۷ دهک درآمدی) از این طرح استفاده می‌کنند که طبق آن ۱۱ قلم کالای ضروری به قیمت سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود.

۶. علاوه بر این، بسیاری از نیازهای تأمین نشده در دهه ۹۰ از جمله واردات خودرو، سفر حج عمره، واردات کامیون و تاکسی‌های برقی در دستور کار دولت در سال ۱۴۰۲ قرار داشت و در سال جاری شاهد نتایج آن خواهیم بود.

۷. قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.

۸. یکی از دلایل اصلی آرامش بازارها پس از اجرای عملیات موفق «وعده صادق» وعدم تحقق برنامه دشمنان برای ایجاد اختلال در بازار ارز و کالا، بسترسازی مناسب ارزی و اقدامات انجام شده در بازار کالا بوده است. دشمنان پس از شکست خوردن در این حوزه با تقویت تحریم‌ها و اقدامات رسانه‌ای، به دنبال تشدید انتظارات تورمی و اختلال در حوزه‌های اقتصادی بویژه بازارهای ارز و کالا می‌باشند. امیدواریم مجلس شورای اسلامی با درایت و زمان‌شناسی مناسب همیشگی، دولت را در تحقق شعار سال یاری نماید.

سیدمحمد حسینی

معاون پارلمانی رئیس جمهوری

دیگر خبرها

  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف