Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، حمید ظهرابی افزود: تالاب بین المللی گاوخونی و رودخانه زاینده رود از مهمترین اکوسیستم های طبیعی در فلات مرکزی ایران است که به واسطه بی تدبیری های گذشته و بارگذاری فراتر از ظرفیت حوضه ، به هم زدن تعادل منابع و مصارف حوضه و حذف نظام مدیریتی یکپارچه حوضه ای، متحمل خسارات جبران ناپذیری شد که علاوه بر خشکیدن تالاب بین المللی گاوخونی و فصلی شدن شاهرگ حیاتی فلات مرکزی باعث ایجاد فاجعه ای عظیم در منابع آب زیر زمینی حوضه گردید و با قانونی کردن چاه های غیر مجاز توسط مجلس و دولت قبل آخرین تیشه بر ریشه این حوضه آبخیز وارد گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظهرابی اظهار کرد: با آغاز کار دولت تدبیر و امید تلاش برای احیای این حوضه با مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب در خصوص احیای حوضه آبخیز زاینده رود و متوقف کردن روند فرآیند تخریب این حوضه در دستور کار قرار گرفت و برای اولین بار حقابه 176 میلیون متر مکعبی تالاب بین المللی گاوخونی رودخانه زاینده رود در تابلوی منابع و مصارف زاینده رود ثبت گردید.
وی گفت: همچنین با تشکیل ستاد احیای تالاب بین المللی گاوخونی، به ریاست استاندار اصفهان تلاش برای تهیه برنامه های مدیریتی و اجرای مصوب 9 ماده ای آغاز شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در سال 1394 با تخصیص بخشی از حقابه محیط زیست جریان آب رودخانه زاینده رود از 3 ماه در سال به 9 ماه افزایش یافت و برای نخستین بار پس از 10 سال آب رها سازی شده به عنوان حقابه محیط زیست به همراه پساب تصفیه شده اصفهان به تالاب بین المللی گاوخونی رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان: برای رسیدن آب به تالاب در سال 94 جوامع محلی حاشیه تالاب و شرق اصفهان در اقدامی قابل ستایش تمام موانع و مراکز برداشت غیر مجازآب از شهر اصفهان تا تالاب گاوخونی را جمع آوری و اثبات کردندکه اعتماد به حضور و مشارکت مردم در حفظ محیط زیست تا چه اندازه می تواند اثر گذار باشد.
وی افزود: تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی با مشارکت کلیه ذینفعان حوضه آبخیز زاینده رود در استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری اتمام یافته و در نوبت تصویب در مراجع قانونی ذیربط می باشد، انجام مطالعات برآورد نیاز زیستی رودخانه زاینده رود و تالاب بین مللی گاوخونی، راه اندازی مرکز مدیریت تالاب بین المللی گاوخونی در شهر ورزنه، ایجاد کمیته های استانی و محلی مدیریت تالاب بین المللی گاوخونی از اهم اقدامات و زیر ساخت های ایجاد شده برای احیای تالاب و و رودخانه زاینده رود به شمار می رود.
ظهرابی گفت: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته خوشبختانه رطوبت ایحاد شده در تالاب مانع انتشار ریزگردهای آلوده به سموم و فلزات سنگین در منطقه گردیده که خود موفقیتی بزرگ به شمار می آید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: کاملا روشن است اگر این اقدامات صورت نمی گرفت امروز پهنه تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی فعال حیات مردم در شهر اصفهان و شهرها و روستاهای شرق اصفهان بلکه استان های همجوار را با مخاطرات جدی مواجعه می ساخت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: عمق تخریب های صورت گرفته در حوضه و برداشت های نامتعارف و کمبود شدید بارش در حوضه در سنوات اخیر شرایطی را ایجاد کرد که در حال حاضر هم سد زاینده رود با حدود 400 میلیون متر مکعب کمتر از 30 درصد ظرفیت پیش بینی شد و ذخیره آب دارد و طبیعتا با توجه با اهمیت تامین آب شرب افزون بر 5 میلیون نفرکه تنها منبع آب شرب آنان سد زاینده رود است امکان تامین کامل حقابه محیط زیست فراهم نگردیده است.
وی به اقدامات صورت گرفته در حوضه آبخیز زاینده رود در دولت گذشته اشاره کرد و گفت : فرا موش نکینم تخریب یک از اکوسیستم ممکن است در زمان کوتاه قابل انجام باشد اما رفع خرابی های عمیق صورت گرفته که متاسفانه با برهم زدن سیستم مدیریتی حوضه ها و ایجاد اختلاف های قومی و قبیله ای همراه بود ه نیازمند زمان و صرف هزینه های زیاد و همدلی تمام ذینفعان حوضه می باشد که تمام راه کارهای آن در برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گاوخونی پیش بینی شده است و انشاالله با اجرایی شدن آن در سایه مشارکت تمام ذینعان حوضه در بالا دست و پایین دست رودخانه شاهد احیا دائم رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی خواهیم بود.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۱۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳

گروه استان‌های ایسکانیوز؛ چهارمحال و بختیاری-تامین آب در مناطق خشک و در دوره‌های خشکسالی، برای موضوعات مختلفی از جمله شرب، کشاورزی و صنعت، همواره یکی از موضوعات پر مناقشه، از سالیان گذشته تا به امروز بوده است.

مناقشاتی که عمدتاً محوریت آن، غیرمجاز بودن انتقال‌های آب، خصوصا انتقال‌های آب بین حوضه‌ای است؛ مسئله‌ای که هم قوانین بین‌المللی و هم قوانین ملی به آن اذعان دارند و بارها مسئولان مختلف، گفته‌اند که انتقال آب بین حوضه‌ای غیرقانونی است.

در این بین اگرچه برخی انتقال‌های آب بین حوضه‌ای در دهه‌های اخیر برای تامین آب شرب مناطق مختلف کشور صورت گرفته است، اما نمی‌توان از تاثیرات مخرب انتقال‌های آب، چشم پوشی کرد.

خصوصاً اینکه در برخی موارد حقوق مبدأ، حقوق محیط زیست و سایر حقوق هم رعایت نشده است؛ برای همین اعطای مجوز در زمینه انتقال‌های آب بین حوضه‌ای، اخیراً، یکی از پرچالش‌ترین مباحث حوزه آبی است.

چند روزی است، اهالی بخش پادنا شهرستان سمیرم، نسبت به احداث سد و انتقال آب رودخانه ماربر، اعتراض خود را در محافل و در کوچه‌ها و خیابان‌ها بیان می‌کنند.

انتقال آبی که قرار است آب رودخانه ماربر را از بخش پادنای شهرستان سمیرم به مرکز استان اصفهان منتقل کند، یک انتقال آب بین حوضه‌ای که از حوضه آبریز کارون به حوضه زاینده‌رود و البته بین حوضه‌های اصلی، یعنی انتقال آب از حوضه اصلی آبریز خلیج فارس به فلات مرکزی است.

به گفته اهالی این منطقه، این انتقال آب مجوز وزارت نیرو و مجوزهای زیست‌محیطی را ندارد و بدون رعایت حقوق مبدأ، در حال انجام است؛ مسئله‌ای که کشاورزی و شرب منطقه را نیز تحت تأثیر خود، قرار می‌دهد.

البته که این نکته را هم باید گفت که رودخانه ماربر، یکی از سرشاخه‌های رودخانه خرسان و نهایتاً سرشاخه رودخانه کارون است؛ یعنی در صورتی که انتقال آب رودخانه ماربر، انجام شود، شاهد کم‌آب شدن رودخانه خرسان و نهایتاً کم‌آب شدن رودخانه کارون و سد کارون۳ هستیم.

مسئله‌ای که قطعاً طبیعت و محیط زیست استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان را تحت تأثیر خود قرار داده و اثرات مخرب و زیان‌باری دارد.

کنشگر اجتماعی*

انتهای پیام/

کد خبر: 1228772 برچسب‌ها سد آبی چهارمحال استان خوزستان اصفهان

دیگر خبرها

  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر