Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو قطب علمی گروه ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: چنانچه شاهنامه از کتاب‌های درسی حذف شود هویت و فرهنگی ما گم می‌شود چراکه بسیار از مضامین دوستی احترام به دیگران در شاهنامه‌ها نهفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید طبسی در گفتگو با مشهد پیام عنوان کرد: در بین آثار ادبی از رودکی تا به امروز شاید هیچ شاعری به‌اندازه فردوسی دغدغه زبان فارسی و میهن را نداشته از این نظر فردوسی حق بزرگی بر گردن ما دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شما در جای‌جای شاهنامه ستایش ایرانی و ایران را به‌وفور می‌توان در بیان‌های مختلف گاه حتی از زبان دشمنان ایران این تعریف‌های را ببینید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد افزود: به‌عنوان‌مثال از زبان پیران ویسه که یکی از فرماندهان افراسیاب است عنوان می‌کند «بزرگان ایران گشاده دل‌اند / توگویی که آهن همی بگسلند» توانمندی سپاهیان ایرانی را به رخ می‌کشند و همچنین از این تعابیر در ادبیات خود شاهنامه هم بسیار می‌بینیم مثلاً«هنر نیز ز ایرانیان است و بس/ ندارند کرگ ژیان را به کس» یا «دریغ است که ایران ویران شود/ کنام پلنگان و شیران شود».

شاهنامه نگاه ناسیونالیستی ندارد

عضو قطب علمی گروه ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص هنر و تفکر ناسیونالیستی که به این بیت «هنر نیز ز ایرانیان است و بس/ ندارند کرگ ژیان را به کس» شعر فردوسی داده می‌شود اضافه کرد: هنر در شعر فردوسی معنای گسترده دارد و کسانی که این موضوع را مطرح می‌کند هنر را به معنای امروزی‌اش مطرح می‌کند.

وی عنوان کرد: هنر در شاهنامه به معنای لیاقت و توانمندی است بدیهی است که سپاس ایرانی ستوده باشد و نمی‌توان تنها به دلیل حماسه‌ای بودنش آن را یک اثر ملی‌گرایانه افراطی نامید.

عضو قطب علمی گروه ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: برخلاف تصوری بسیاری که شاهنامه را ناسیونالیستی می‌داند در شاهنامه بحث میهن‌پرستی به معنای ناسیونالیستی‌اش وجود ندارد بلکه در کنار ستایش ایرانی و ایرانیان دیگر اقوام، ملت‌ها و ادیان و مذاهب با احترام یاد می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: یکی از مفاهیم کلی و نهفته درون شاهنامه دعوت به صلح و آشتی است که آن را در جای‌جای داستان‌های شاهنامه دیده می‌شود.

شاهنامه تهییج حس وطن‌دوستی است نه وطن‌پرستی

طبسی بابیان اینکه وطن‌دوستی یک‌چیز است وطن‌پرستی یک‌چیز دیگر افزود: وطن‌پرستی یک مفهوم ناستوده و ناسیونالیسم است که گفتمان برتری یک قوم را به سایر اقوام عنوان می‌کند اما این چیزی نیست که باورها و اعتقادات ما جا داشته باشد و در شاهنامه هم این موضوع جای ندارد.

وی بیان کرد: در خصوص وطن‌دوستی مفهوم دیگر است که پیامبر اکرم (ص) در این رابطه می‌فرمایند «حب الوطن من الایمان» و در شاهنامه نیز از به وطن‌دوستی اشاره‌کرده است.

عضو قطب علمی گروه ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: شاهنامه حس تعلق به میهن و حس ملی را در فرد برمی‌انگیزد که بدون شک این موضوع باعث وفاق و همدلی در یک جامعه می‌شود.

شاهنامه متعلق به تمام اقوام آریایی است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اضافه کرد: شاهنامه با حس وحدتی که دارد متعلق به خراسان نیست بلکه متعلق به همه کشور چه آذری زبان‌ها چه عرب‌ها و کردها است.

طبسی با اشاره به اینکه شاهنامه در بسیاری از اقوام ایرانی و آریای محبوب و قابل‌احترام است ابراز کرد: شاهنامه در فراسوی مرزهای ایران را درنوردیده و متعلق به همه آریایی‌ها است و به وحدت ما ایرانی‌ها کمک کرد.

وی بابیان اینکه شاهنامه یک شاخص فرهنگی است که به مدد آن اقوام آریای را در جامعه می‌شناسیم افزود: شاهنامه حماسه‌ای است که صلح و آشتی را در جامعه ترویج می‌دهد.

عضو قطب علمی گروه ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سؤال که صلح با حماسه در تناقض است ابراز کرد: تناقضی ندارد بلکه حماسه روایت گر دلاوری‌ها و ازجان‌گذشتگی‌ها برای دفاع از کشور است.

شاهنامه مروج صلح و ایستادگی در مقابل ظلم بیگانه است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: شاهنامه با تهییج احساسات ملی یک ملت تلاش دارد آن‌ها را در مقابل ظلم برمی‌انگیزند اما هرگز توصیه به جنگ نمی‌کند بلکه دفاع از کشور در مقابل مهاجم توصیه می‌کند.

طبسی اظهار کرد: دفاع از میهن جنگ برای آن خشونت نیست و جزو خشونت به‌حساب نمی‌آید وقتی ملتی با ظلم و ستم یک قوم بیگانه روبه‌رو می‌شود یکی از بدیهی‌ترین اتفاق‌ها مقاومت در مقابل این هجوم است.

وی با اشاره به این شعر فردوسی «که گوید برو دست رستم ببند/ نبندد مرا دست چرخ بلند» عنوان کرد در این شعر رستم نماینده قوم ایران است و که هرگز تن به خفت و خواری در مقابل ظالم ستمگر نمی‌دهد.

عضو قطب علمی گروه ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد ابراز کرد: دفاع هرگز خشونت نیست در تمام جنگ‌ها ایران مدافع است و هرگز بحث کشورگشایی نیست.

سند ۲۰۳۰ خیانتی به هویت فرهنگی کشور

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه با امضاء و اجرای سند ۲۰۳۰ درس شاهنامه هم از دروس مدرسه به دلیل آموزش خشونت حذف خواهد شد بیان کرد: وقتی کشور و قومی به ما حمله می‌کند باید چه کرد؟ آیا باید تسلیم شد؟ شاهنامه دفاع از خود را ترویج می‌دهد.

طبسی بیان کرد: چنانچه شاهنامه از کتاب‌های درسی حذف شود هویت و فرهنگی ما گم می‌شود چراکه بسیار از مضامین دوستی احترام به ادیان و مذاهب و... در شاهنامه‌ها نهفته است.

وی ادامه داد: بسیاری از مضامین اخلاقی و اسلامی و انسانیت در شاهنامه به‌کاررفته است و هزار توصیه دیگر که درجایی‌ای شاهنامه می‌توان دید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در جلسه عوامل ستاد اجرائی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با رییس، معاونان دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ویژه برنامه های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی از ویژه برنامه‌های ویژه بزرگداشت فردوسی است.

محمد حسین‌زاده با اشاره به همکاری، همراهی و هماهنگی شکل گرفته بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث‌فرهنگی و انجمن مفاخر کشور برای بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی افزود: تجلیل از فردوسی شناسان، شاهنامه پژوهان و نواختن زنگ فردوسی در مدارس از مواردی است که توسط دانشگاه‌های وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش در سطح استان‌های سراسر کشور اجرا خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این جلسه گفت: شاعران مفاخر استان خراسان رضوی شامل فردوسی، خیام و عطار نیشابوری و بیهقی در تقویم رسمی کشور دارای روز ملی هستند که با توجه به جایگاه علمی و پژوهشی، دانشگاه فردوسی باید در برنامه‌های آنها نیز مشارکت داشته باشد.

سید جواد موسوی با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی افزود: همگرایی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی شکل گرفته است و باید از ظرفیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این رویداد ملی بیشتر بهره‌مند شویم.

فرزاد قائمی دبیر علمی همایش فردوسی با اشاره به سابقه و رویکرد برگزاری همایش‌های بزرگداشت فردوسی گفت: بعد از دهه ۷۰ که مقام معظم رهبری از منطقه توس بازدید کردند و بر آبادانی این منطقه تاکید کردند، دوباره فردوسی کانون به کانون توجه تبدیل شد و دانشگاه نیز در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی در برگزاری بزرگداشت فردوسی نقش داشته است.

دیگر خبرها

  • ماز مارکت؛ بهترین سایت برای خرید کتاب کمک درسی
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • پاسخ بامزه یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • منتخبان مسابقات ملی «سدید»‌ در لرستان معرفی شدند
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان