Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@15:53:10 GMT

وزارت بهداشت ایجاد مراکز طب تسکینی را ابلاغ کرد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۷۱۷۵۷

وزارت بهداشت ایجاد مراکز طب تسکینی را ابلاغ کرد

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز hospice یا طب تسکینی، مراکزی هستند که بیماران مزمن یا سالمندانی که به مراقبت نیاز دارند اما ماندن آنان در بیمارستان، فایده درمانی برایشان ندارد و فقط موجب اشغال تخت بیمارستانی می‌شوند و در عین حال امکان ماندن در منزل و دریافت خدمات مراقبت در منزل را ندارند، می توانند از خدمات پرستاری و مراقبتی این مراکز استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مراکز hospice یکی از خدمات مدرن نظام سلامت در کشورهای پیشرفته است که به خصوص برای بیمارانی که بیماری آنان درمان قطعی کوتاه مدت ندارد، یا افرادی که زندگی همراه با درد و ناتوانی دارند، می‌توانند از خدمات مراکز hospice یا طب تسکینی استفاده کنند.
در این ابلاغیه خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با موضوع پیاده سازی مراقبت های پرستاری جامعه نگر و ایجاد مراکز home care آمده است: با توجه به ابلاغ آیین نامه مراکز مراقبت‌های پرستاری جامعه نگر (مراقبت در منزل) در 15 تیر 1395 که به تصویب وزیر بهداشت رسیده است و با عنایت به تأکیدات ایشان در اجلاسیه مورخ 18 اردیبهشت 1396 که با مشارکت بی سابقه مسئولان home care از سراسر کشور در تهران برگزار شد و نظر به وجود توانمندی‌های بالای بسیاری از مراکز قانونی و دارای مجوز home care (مراقبت در منزل) و افراد حاذق و دلسوزی که در بسیاری از این مراکز فعالیت می‌کنند و نیز با عنایت به تأثیر شگرف این مراکز بر کاهش هزینه‌های مردم، بیماران و مراکز درمانی به ویژه برای بیماران مزمن، سالمند، صعب العلاج خواهشمند است با قید فوریت در موارد زیر همکاری لازم صورت گیرد.
تشویق و تلاش برای صدور مجوز به افراد واجد شرایط و توانمند تا نیل به هدف و استاندارد هر 50 هزار نفر جمعیت به یک مرکز مراقبت در منزل از جمله مواردی است که در این نامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده، انجام دهند.
در ادامه این نامه، آمده است: دارندگان مجوز مراکز مراقبت در منزل که دارای حسن سابقه و توانمندی علمی و حرفه‌ای در انجام وظایف خود باشند، می‌توانند علاوه بر ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل نسبت به ایجاد و فعالیت مراکز hospice نیز اقدام کنند.
همچنین در این ابلاغیه تأکید شده است: با توجه به ضرورت ایجاد و فعالیت هاسپیس‌ها در کشور ما ضرورت دارد بنا به اقتضائات بومی و محلی، همکاری همه جانبه‌ای برای فعال شدن این مراکز توسط دارندگان مجوز مراقبت در منزل صورت پذیرد.(طی یک ماه آینده مشروح شرح وظایف مراکز هاسپیس، چک لیست‌های کنترل و نظارت و ... نیز ابلاغ می‌‌شود.)
در این نامه تاکید شده است: برای نظارت تخصصی و کیفی بر مراکز مراقبت در منزل و هاسپیس علاوه بر روال موجود، از توان شورای هماهنگی پرستاری در هر دانشگاه/دانشکده (مدیر پرستاری دانشگاه، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری) استفاده شود.
مراکز hospice مراکزی برای نگهداری و مراقبت از بیماران مزمن است که خارج از بیمارستان یا نزدیک آن دایر می‌شوند و بیماران نیازمند به مراقبت می‌توانند بین خدمات مراقبت در منزل و خدمات این مراکز حق انتخاب داشته باشند.
مراکز hospice یا مراکز طب تسکینی مراکزی بین بیمارستان و مراقبت در منزل تعریف می‌شوند.
اجتمام ** 3063** 1776
دریافت خبر: افشین شاعری ** انتشار: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۱۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید زمان زاده رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشوراظهار کرد: با توجه به تکرار زیاد عدم وصول پرستاران به درخواست‌های قانونی و منطقی شان، شاهد آن هستیم که پرستاران بصورت دسته جمعی از حرفه و خدمت بالینی خود در مراکز درمانی دست می‌کشند؛ که این مورد بالاترین سطح هشدار به تخلیه مراکز درمانی از پرستاران است.

زمان زاده افزود: پرستاران جزو معدود گروه‌های سلامت اند که با توجه به ماهیت حرفه‌ای و علمی شان در صورت خلا مراکز درمانی از این نیروها؛ جایگزینی برای خدمت با کیفیت و با صلاحیت و شایسته برای مددجویان و بیماران نخواهد بود و این مساله لطمه بزرگی را بر پیکره سلامت کشور وارد خواهد آورد، مصداق این‌موضوع، افزایش استعفای پرستاران از مراکز درمانی است که بطور مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: امروز ضروت توجه به خواسته‌های پرستاران این بار، از مرز درخواست‌های شخصی پرستاران یا پیگیری‌های صنفی شان در سازمان نظام پرستاری و سایر نهاد‌های پرستاری عبور کرده است، در صورت ادامه این شرایط بحرانی، سلامت مردم را نشانه رفته است و برای حاکمیت و نظام‌سلامت، بالاترین سطح هشدار در ارائه حداقل‌های خدمات سلامت به عموم مردم در سطوح بیمارستان‌ها اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: تنها راه بازگشت و ترغیب پرستاران جهت ماندگاری آنان در مراکز درمانی، فارغ از بوروکراسی‌های اداری، توجه اورژانسی به مشکلات معیشتی و قانونی پرستاران به صورت ویژه و آنطور که مورد نظر قانون و خود پرستاران در زمینه‌های مختلف مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، فوق العاده خاص با بالاترین ضریب، تبدیل وضعیت و. می‌باشد.


مسئولین به صورت اختصاصی پرستاری را درنظر بگیرند

زمان زاده خاطر نشان کرد: باید مسئولین محترم در قوای سه گانه برای حفاظت از سلامت و رفاه مردم که بنیادی‌ترین هدف حاکمیتی است، پرستاری را به صورت اختصاصی در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم تغییر نگرش‌ها نسبت به مقوله پرستاری و مراقبت، دچار بحران بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد و تاخیر در این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت که مسئولان خدوم در دولت باید جوابگوی آن باشند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم دلسوزان نظام‌سلامت چشمان خود را شسته و با یک نگاه منطقی‌تر و معقولانه‌تر به مساله مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران که از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران می‌باشد، ورود نمایند، زیرا آیندگان اعمال ما را به بهترین شکل، تحلیل خواهند کرد و این آینده خیلی دور نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • «خدمات رایگان درمانی» برای تمام کودکان/ مشوق‌های طرح جوانی جمعیت
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است