Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-28@19:03:17 GMT

هر آنچه باید درباره «گودی کمر» بدانیم

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۷۱۸۷۸

هر آنچه باید درباره «گودی کمر» بدانیم

زمانی که انسان دیده به جهان می گشاید، در ابتدا ستون فقراتی با انحنای یکنواختی به شکل C را داراست، اما در طول گذر زمان، خمیدگی هایی در آن ایجاد می شود.یعنی به تدریج که کودک قادر به نگه داشتن سر بر روی گردن می شود، تقعر طبیعی گردن و با نشستن طفل، تحدب طبیعی ناحیه پشت و بالاخره با ایستادن وی، تقعر کمر به وجود می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهم این است که انحناهای طبیعی ستون فقرات، دلیل قطعی این مساله است که سطح مهره ها و اندازه آنها با هم موازی و یکسان نیست. دیگر این که مهره های گردنی، پشتی و کمری، هر یک بادقت و نظم در زوایای انحنایی مناسب به هم وصل شده اند.

این نکته نیز جالب توجه است که اگر سطوح مهره ها موازی بود، نیروهای کششی عمل کننده به طرف جلو و عقب مساوی می شد، اما در وضعیت فعلی، نیروهای کششی عمل کننده به طرف جلو بیشتر است و همین امر، نقش مهمی در تعادل و حفظ مرکز ثقل بدن دارد. در غیر این صورت، حفظ تعادل بدن در وضعیت های مختلف زندگی به سهولت وضع کنونی امکان پذیر نبود.

علاوه بر این، انحناهای موجود، سبب خنثی کردن ضربه و افزایش تعادل و ثبات بدن در جهات گوناگون می شود. وجود این انحناها در ستون فقرات، علاوه بر انسان، مختص تمامی موجوداتی است که بر روی دو پا حرکت می کنند. از این نظریه می توان چنین استفاده کرد که چهارپایان خیلی کمتر مشکل کمردرد دارند. البته بدیهی است که این حرف به هیچ وجه بدان معنا نیست که آدمیان برای رفع مشکلات کمرشان باید چهاردست و پا راه بروند، بلکه غرض از این حرف این است که کمردرد، بهایی است که انسان باید به جهت راه رفتن بر روی دو پا بپردازد. نتیجه آنکه وجود انحناهای طبیعی ستون فقرات از جمله «گودی کمر» یا «تقعر کمر»، امری اجتناب ناپذیراست.

حال اگر به هر علتی میزان انحناها از حالت طبیعی خارج شود، یعنی کم یا زیاد شود، خود می تواند عامل درد باشد که در آن صورت، می توان ضمن ارزیابی دقیق و ریشه ای آن توسط متخصص فیزیوتراپیست به جبران آن پرداخت.

انحرافات ستون فقرات از جمله «گودی کمر»، هر یک به تنهایی و یا با هم می تواند زمینه مادرزادی داشته باشد. در این صورت، بهتر است با شناسایی به موقع آن، هر چه سریع تر اقدام به درمان نمود.

اگر چه اغلب خانواده ها به این مساله کمتر توجه دارند، اما بهتر است در دوران آغازین تحصیل فرزندان در مدارس، با همکاری مضاعف آموزش و پرورش و انجمن های فیزیوتراپی استان ها به حل این امر اقدام کرد. امری که در کشورهای پیشرفته در حال انجام است.

یکی دیگر از دلایل افزایش گودی کمر، «نظام وضعیتی» زندگی است. نحوه راه رفتن، استفاده نامناسب از کیف، کفش و کوله پشتی و...، نحوه خوابیدن، چگونگی استفاده از کامپیوتر و موبایل، همه و همه در ابتلا به گودی کمر موثر است.

به ویژه در عصر حاضر که استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه به صورت اعتیاد در آمده و استفاده بی رویه و مداوم از موبایل، ستون فقرات دختران جوان را به عنوان مادران نسل فردای کشور، تهدید می کند.

چاقی و اضافه وزن به خصوص در ناحیه شکم، سبب می شود مهره های کمری نیز به داخل شکم کشیده شود و گودی آن افزایش یابد. دلیلی که در این دوران بیش از پیش شاهد آنیم. بنابراین باید با کاهش وزن (به خصوص در ناحیه شکم) و انجام ورزش های مناسب، زیر نظر یک متخصص فیزیوتراپیست، به جبران و رفع گودی کمر مبادرت ورزید.

ضعف عضلات کمری به علت کم تحرکی که اکنون لازمه زندگی نوین شده است، نیز یکی از دلایل افزایش قوس و ایجاد گودی کمر است. بنابراین تقویت عضلات کمری نیز ضروری است.

لازم به یادآوری است که وقتی صحبت از گودی کمر به میان می آید، منظور افزایش غیرطبیعی قوس تقعری کمر است، وگرنه با استناد به مطالبی که در «مقدمه» ذکر شد، همه به نوعی باید قوس و تقعر داشته باشند، به شکلی که کم شدن و یا از بین رفتن قوس نیز به عنوان یک بیماری یا یکی از دلایل کمردرد محسوب می شود.

یکی دیگر از دلایل گودی کمر، عدم آموزش های لازم در امور زناشویی است، به شکلی که باید در این خصوص از مشاوره متخصصین فیزیوتراپی بهره جست .

معمولا در دوران حاملگی به موازات بزرگ تر شدن جنین در شکم و به جلو کشیده شدن آن، گودی کمر افزایش می یابد که می توان با استفاده از گن های دوران حاملگی و پس از آن و نیز انجام ورزش های تخصصی فیزیوتراپی دوران قبل و بعد از زایمان، این نقیصه را جبران کرد.

اصولا گودی کمر در خانم ها بیشتر از آقایان است که یکی از دلایلش استفاده از کفش های پاشنه بلند است، زیرا این نوع کفش ها در وضعیتی جبرانی جهت جلوگیری از سقوط به جلو، موجب افزایش تقعر کمر می شود.

توصیه من به عنوان متخصص رشته فیزیوتراپی این است که خانم ها در مجالس خاص برای چند ساعتی می توانند از هر کفشی، حتی غیراستاندارد استفاده کنند، اما اگر این، به عنوان رویه دایمی باشد، آسیب رسان خواهد بود، اما اگر اصرار بر این خواسته دارند، حتما باید به انجام ورزش های جبرانی به طور روزانه بپردازند.

بدون تردید لوازم زندگی مثل صندلی و مبلمان و تشک خواب غیراستاندارد و حتی کف پای صاف و کفش نامناسب و... نیز در بروز گودی کمر نقش مهمی دارند که در هر صورت، بایستی به تصحیح آنها اهتمام ورزید. البته به طور کلی ورزش های اختصاصی جبرانی، نقش بسزایی در رفع این مساله دارد.

در خاتمه از مسولان وزارت بهداشت خواهش می کنم، جهت جلوگیری از سونامی ستون فقرات نسل فردای کشور، به خصوص دختران جوان به عنوان مادران آینده، طرح کمیته ملی پایش ستون فقرات کشور را با همکاری و مدیریت انجمن فیزیوتراپی ایران آغاز نمایند

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۱۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

آیین افتتاحیه برنامه‌های گرامیداشت روز سنه (هفته فرهنگی سنندج)، شامگاه پنجشنبه ششم اردیبهشت در پردیس سینما بهمن این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، آئین افتتاحیه برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی گرامیداشت روز تأسیس سنه (هفته فرهنگی شهر سنندج)، شامگاه _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ با حضور مردم و مسئولان در پردیس سینما بهمن این شهر برگزار شد.

این آئین دارای چندین بخش بود که در اولین برنامه، کلیپی در مورد شهر سنندج و تاریخ و قدمت آن برای حضار پخش شد.

در ادامه گروه نالی، متشکل از دف نوازان و مداحان به‌نام شهر سنندج، چندین قطعه مداحی را که از جمله آئین‌های سنتی و اصلی شهر سنندج است، برای شرکت کنندگان در آئین افتتاحیه اجرا کردند.

اجرای ۱۹ عنوان برنامه شاخص در هفته فرهنگی سنندج

سیدانور رشیدی، شهردار سنندج نیز در ادامه پشت تریبون حاضر شد و طی سخنانی اظهار کرد: با همکاری دستگاه‌های فرهنگی ۱۹ عنوان برنامه شاخص برای هفته فرهنگی سنندج تدارک دیده شده است.

وی افزود: شهرداری سنندج در راستای رسالت اجتماعی و فرهنگی خود در طول سال اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مختلفی به ویژه در هفته فرهنگی شهر سنندج می‌کند تا به رسالت خود در این راستا عمل کرده باشد.

شهردار سنندج ادامه داد: در طراحی و اجرای این برنامه‌ها به تمامی زوایا و بخش‌های مختلف هنر توجه شده است و این برنامه‌ها تمامی رده‌های سنی را نیز در برمی‌گیرد.

رشیدی توجه به امر ورزش را نیز از دیگر بخش‌های برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج برشمرد و گفت: در راستا دومین جشنواره ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای بعدازظهر فردا جمعه در پارک روجیار سنندج برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: موسیقی خانقاهی و مولودی خوانی نیز از دیگر شاخصه‌های اصلی شهر سنندج است که این مهم نیز مورد توجه قرار گرفته و در این هفته جشنواره مولودی‌خوانی سنتی و تجلیل از خاندان قرآنی نیز برگزار خواهد شد.

رشیدی رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی از هنرمندان برجسته شهر سنندج را از دیگر برنامه‌های آئین افتتاحیه اعلام کرد و گفت: طی روزهای اخیر شاهد ایثار جان یکی از شهروندان سنندجی به نام آرمان بنفشی بودیم که جان چهار نفر دیگر را نجات داد که با پیشنهاد استاندار خیابانی به نام این جوان نامگذاری می‌شود که امروز از تابلوی آن رونمایی خواهد شد.

سخنرانی محمدعلی سلطانی، دکترای عرفان و فلسفه و کردپژوه نیز از دیگر بخش‌های آئین افتتاحیه بود که به خوبی تاریخ تشکیل شهر سنندج را برای حضار تشریح کرد.

در بخش‌های بعدی نیز سخنرانی مسئولان شهری و استانی را شاهد بودیم که اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان، لحظاتی کوتاه پشت تریبون حاضر شد و سالروز تأسیس شهر سنندج را به مردم این شهر تبریک گفت.

سنندج مهد آزاداندیشی و عقلانیت است

عزت رضایی، رئیس شورای اسلامی شهر سنندج نیز در این مراسم اظهار کرد: مفتخریم که در شهری زندگی می‌کنیم که مهد فرهنگ و هنر است و بزرگانی همچون خانواده عندلیبی‌ها، کامکارها، یوسف زمانی‌ها را دارد که نام و آوازه آنها جهانی است.

وی همچنین از شهر سنندج به عنوان مهد آزادآندیشی و عقلانیت یاد کرد و افزود: در زمانی جهالت در دنیا بیداد می‌کرد شهر سنندج مرکز علم و عرفان بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با بیان اینکه استاد سلطانی، پژوهشگر و نویسنده مطرح و نام‌آور کُرد به بهترین شیوه در مورد تاریخ و فرهنگ سنندج صحبت کردند، گفت: صحبت در مورد سنندج در حضور چنین اساتیدی همچون انار به هورامان بردن است از این رو به سخنان خود خاتمه می‌دهم.

در ادامه این مراسم، گروه موسیقی کردستان به خوانندگی فرید رحیمی به اجرای چند قطعه آهنگ قدیمی و خاطره انگیز کُردی برای حضار پرداخت.

رونمایی از تابلو خیابانی به نام زنده‌یاد آرمان بنفشی

رونمایی از تابلویی که به نام زنده‌یاد آرمان بنفشی جوان فداکار سنندجی نامگذاری شده بود با حضور خانواده آن مرحوم یکی دیگر از بخش‌های آئین افتتاحیه بود.

داماد خانواده بنفشی نیز برای لحظاتی پشت تریبون حاضر شد و ضمن قدردانی از ابراز همدردی و محبت مردم شهر سنندج طی روزهای اخیر نسبت به خانواده آن مرحوم، از مسئولان استان خواست که نام آرمان بنفشی را ماندگار کنند و بر روی اماکنی همچون مدرسه اسم او نامگذاری شود تا دانش آموزان درس ایثار و فداکاری را از این جوان از خودگذشته بیاموزند.

سردیس عباس کمندی، هنرمند فقید سنندجی رونمایی شد

رونمایی از سردیس عباس کمندی هنرمند نام آوازه شهر سنندج نیز پایان بخش برنامه‌های آئین افتتاحیه بود که قرار است این سردیس در پارک مشاهیر سنندج جانمایی شود.

به گزارش ایمنا، برابر اسناد موجود، شهر سنندج در تاریخ سی‌ام ذی‌القعده سال ۱۰۴۶ هجری قمری مصادف با ششم اردیبهشت سال ۱۰۱۶ هجری شمسی به فرمان سلیمان خان اردلان تأسیس شده است.

کد خبر 747999

دیگر خبرها

  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • کارگر ستون و ضامن پایداری تولید است
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • لرستان| آمریکایی‌ها به آنچه بیان می‌کنند اعتقاد ندارند
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • آنچه در پی صدور مجوز اکتشاف معدن سرچهان رخ می‌دهد
  • کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند
  • کارگران ستون فقرات تولید هستند
  • ببینید | روایتی از آنچه در جلسه آغازین دور جدید دادگاه منافقین گذشت
  • آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم