Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره روابط دو کشور ایران و افغانستان گفتم که همواره در جهان امروز و در منطقه، عناصر مخربی وجود دارند که سعی می کنند روابط کشورها به خصوص کشورهای اسلامی و همسایگان دچار توقف و کندی شود و با معضلاتی مواجه شود و اجازه ندهند این گونه کشورها به خصوص مثل ایران و افغانستان که دارای اشتراکات بسیاری هستند، بتوانند به عنوان دو کشور مستقل، همکاری های خود را توسعه بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد افغانستان امروز یک کشور مستقل است و حاکمیت خود را دارد، ما با نهایت احترام به این حاکمیت و مردم افغانستان با هر توقعی که داشته باشند، همکاری خواهیم کرد.

آقای بهرامی به سفر ظریف وزیر خارجه ایران و توافقاتی که بین کابل تهران شد اشاره کرد و تصریح داشت: ما خواستیم که در زمان کوتاه تری به این تفاهمات برسیم و آنها را نهایی کنیم و آنچه که در کابل دیدیم و مشاهده کردیم نیز همین بود؛ یعنی اراده لازم برای گسترش همکاری ها وجود دارد و امیدواریم این اراده و جدیتی که در کابل مشاهده کردیم، همچنان ادامه پیدا کند و شاهد جدیت و پشتکار دوستان افغانستانی خودمان برای آماده کردن این تفاهمات و رسیدن به یک تفاهم نهایی برای کار درازمدت و همیشگی باشیم.

وی به روابط کابل ـ مسکو نیز اشاره کرد و گفت: روابط روسیه و افغانستان هم مهم است؛ هم افغانستان برای روسیه مهم است و هم شاید روسیه برای افغانستان.

سخنگوی وزارت خارجه در گفتگو با خبرنگار آوا در تهران اظهار داشت: در واقع دولت مردان منطقه باید یاد بگیرند با اتکا به یک کشور و یک نگاه تک بعدی، نمی توانند مسائل خودشان را برای همیشه حل و فصل بکنند، و کشورهای خاص هم حاضر نیستند برای همیشه برای دولت ها هزینه و از آنها حمایت کنند، لذا کشورها باید یک روابط متوازن و متناسب باهم به خصوص در یک حوزه مشخص داشته باشند و اتکا به یک قدرت، به تنهایی کافی نیست؛ لذا باید یک روابط چندجانبه و همه جانبه بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد و ما بتوانیم با تنظیم و سیاست گذاری مشخص و با حفظ استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، به یک روابط مطلوب و متوازن برسیم و آن را اساس قرار دهیم تا یک منطقه عاری از تنش داشته باشیم.

وی در ادامه بیان داشت: در مورد افغانستان، اصولا مسأله فرق می کند، من فکر می کنم همه همسایگان باید از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان دفاع کنند، در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند و اجازه ندهند گروه های تروریستی در این منطقه رشد کنند.

بهرامی اظهار داشت: در افغانستان قطعا نباید اجازه داد تا گروه های تروریستی شکل بگیرند و بخواهند برای مردم و دولت افغانستان مزاحمت ایجاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: مردم افغانستان به خاطر اشغالی که توسط شوروی سابق صورت گرفت و تحولات بعدی که اتفاق افتاد، دچار آلام و دردهای شدیدی شده اند و ادامه این وضعیت ناجوانمردانه است. باید همه آرزو و تلاش کنیم که افغانستان با حفظ استقلال خود، بدون دخالت دیگران و با همکاری های مشترک، در یک مسیر درست حرکت کند، با تروریسم مبارزه شود و فضایی برای رشد و توسعه اقتصادی مهیا گردد. اگر افغانستان بتواند در مسیر توسعه اقتصادی قرار بگیرد، خود یک نوع مبارزه با تروریسم نیز خواهد بود.

وی به تحولات اخیر بین افغانستان و روسیه اشاره و علاوه کرد: در مورد افغانستان من فکر می کنم همه کشورهای منطقه، اگر با هر گروهی در تماس هستند، این باید با هماهنگی دولت مرکزی و در چارچوب منافع دولت افغانستان باشد و نباید به تنهایی در خصوص مسائل افغانستان دخالت کرد. در این بین، اگر تماسی به دلایل مسائل امنیتی و هر دلیلی دیگری، نیاز است، باید با اطلاع و مشارکت دولت افغانستان باشد.

بهرامی با بیان اینکه منافع مشترک و متقابل مبنای همکاری ایران و افغانستان را مشخص می کند گفت: برای ما، ایده آل این است افغانستانی که در کنار ما هست و اشتراکات بسیاری با این کشور داریم، کشوری مستقل، قوی، باثبات و آرام باشد و در مسیر توسعه اقتصادی قرار بگیرد و افغانستان توسعه یافته، باثبات و آرام، قطعا به نفع ایران است. اگر روزی افغانستان به هم ریخته و آشفته و دچار آنارشیزم شود، و البته هر همسایه دیگر، قطعا به سود ما نخواهد بود. ما از سیاستی پیروی می کنیم که بر اساس آن، به دوستان و همسایگان خود کمک می‌کنیم تا بتوانند در یک وضعیت مطلوب قرار بگیرند؛ چون امنیت و ثبات در افغانستان، امنیت و ثبات در ایران هم هست.

وی گفت: نقش اساسی، کلیدی و محوری، حاکمیت مستقل افغانستان است، ما هرآنچه را که در رابطه با افغانستان، با آن کار داریم یا می بینیم، در واقع از چارچوب و از دریچه دولت و حاکمیت افغانستان عبور می کند و قصد مداخله و دخالت در مسایل داخلی افغانستان را نداریم.

قاسمی در ادامه گفتگو با خبرنگار صدای افغان در تهران تصریح کرد: هیچ کشور یا کشورهایی نباید به خود این اجازه را دهند که در مسائل افغانستان دخالت کنند و باید به آرای مردم و حاکمیت ملی افغانستان و آنچه که ملت ها از آن پیروی می کنند و به آن علاقمند هستند، احترام گذاشت.

گفتگوی کامل خبرگزاری صدای افغان(آوا) در تهران با بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

سوال: بسیار تشکر از شما که وقت تان را در اختیار ما قرار دادید. روز یک شنبه (۱۷ ثور) شاهد سفر دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به افغانستان بودیم. قرار بود این سفر در ماه های پیش صورت بگیرد، اما به تأخیر افتاد. هدف از این سفر در شرایط کنونی تحولات افغانستان چه بوده و چه مسائل عمده یی در آن مطرح شد؟

قاسمی: بسم الله الرحمن الرحیم. در مورد سفر آقای دکتر ظریف، با توجه به نوع روابط ایران و افغانستان، همسایگی دو کشور، سوابق دیرینه و اشتراکاتی که بین دو ملت و دو کشور وجود دارد، همیشه در دستور کار ما تماس با دوستان افغانستانی بوده، هست و خواهد بود و نیاز است هر از گاهی بنشینیم و صحبت کنیم.

مدتی بود که بحث سفر آقای داکتر ظریف به کابل مطرح بود، اما به علت مشغله کاری و این که باید یک زمان مناسبی تنظیم می شد، سفر با کمی تأخیر انجام شد، ولی نهایتا خوشحالیم که این سفر صورت پذیرفت.

اهداف اولیه این سفر مسائل و موضوعات دوجانبه بود و بعد از آن طبیعتا برای ما و دولت مردان افغانستان مسائل منطقه ای مهم است که در این خصوص هم رایزنی کنیم.

ما در حوزه روابط دوجانبه مسائل زیادی برای گفتن و شنیدن داریم. بین ما و دولت افغانستان موضوعات زیادی وجود دارد که خلاصه وار می توان به آن اشاره کرد:

از مسأله امنیتی، مرزی، مسائل زیست محیطی، آب، مبارزه با تروریسم، همکاری های اقتصادی و بازرگانی، مبارزه با مواد مخدر، بحث ترانزیت و راه، بحث چابهار و افغانستان و خیلی چیزهای دیگر که در واقع در دستور کار ما بود و باید یک چارچوب مشخصی برای آنها تعیین می شد تا کارشناسان ما بتوانند کاری را که طی ماه های گذشته آغاز کرده بودند، در نشست هایی که خواهند داشت، ادامه دهند.

به نظر من سفر آقای داکتر ظریف با توجه به ضیق وقت، یکی از سفرهای پربار، مفید و موفق ارزیابی شده است. این سفر کمتر از یک روز بود، اما دیدارهای زیادی انجام شد.

در ملاقات با آقای اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، تعداد زیادی از مقامات این کشور از جمله رییس اجرایی آقای عبدالله عبدالله، چند وزیر، مشاور امنیت ملی و تعداد دیگری حضور داشتند و در عین حال تعدادی از مقامات تصمیم ساز و تصمیم گیر از جانب ایران نیز در این ملاقات حضور داشتند. از سوی دیگر، ملاقات جداگانه یی با آقای داکتر عبدالله صورت گرفت، ملاقاتی با مشاور امنیت ملی افغانستان و همچنین در حاشیه دیدارهای رسمی، دیداری با حامد کرزی صورت پذیرفت.

در مجموع در سفر آقای داکتر ظریف، موضوعات بسیار خوبی مطرح شد و استقبال خوبی از آن شد. من فکر می کنم که در این سفر و مباحثی که مطرح شد، در یک چارچوب کلی، تفاهم لازم برای موضوعاتی که اشاره کردم و برخی موضوعات دیگر، وجود داشت و قرار شد که در ۵ کمیته، کارشناسان دو کشور در فرصت های آینده، طی هفته ها تا چند ماه آینده، هرچه زودتر بنشینند، موضوعات را مجددا بررسی بکنند و ما در نهایت به یک راهبرد برسیم؛ راهبردی مشخص در خصوص افغانستان و روابط دوجانبه، که مورد تفاهم مقامات دو کشور بود. در این زمینه، ما کارمان را به دنبال این سفر آغاز کرده و دستورالعمل های لازم صادر شد.

وزارت امور خارجه مسائل مختلف را با ارگان های دیگر و دستگاه های زیربط پی گیری می کند تا بتوانیم در هر بخش که زودتر به تفاهم برسیم، کمیته های دوجانبه اش را برگزار کنیم و همه منتظر یکدیگر نمانند.

ما در هر مرحله و موضوعی که آمادگی اولیه ایجاد می شود، تلاش می کنیم آن کار را جلو ببریم تا بتوانیم به سند راهبردی برسیم. این سندها می تواند یک سند راهبردی درازمدت برای همکاری های دو کشور باشد.

سوال: قرار بود که در سال آخر حکومت آقای کرزی، یک سند همکاری های راهبردی بین دو کشور امضا شود، گفت‌وگوهایی هم صورت گرفته بود، اما به حکومت بعدی ماند و قرار بود در اولین سفر آقای اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تهران امضا شود. اما دیده می شود که در طول نزدیک به دو و نیم سال گذشته، این مسأله به فراموشی سپرده شده و یا کار روی آن به کندی پیش می رود. چرا در طول این چند سال، با توجه به اهمیتی که گسترش روابط دو کشور در بخش های امنیتی، سیاسی و اقتصادی دارد، این سند زودتر نهایی نشده است؟

قاسمی: به هر حال، همسایگی و همسایه بودن آداب خود را دارد، اما اصول روابط خارجی و ارتباط خارجی از قواعد خاص خویش پیروی می کند. روابط همواره یک موضوع دوطرفه است و یک طرفه نیست و هر اتفاقی که می افتد، باید با خواست و اراده طرفین باشد، و فرصت های لازم برای طرفین برای رسیدن به اشتراک نظر و نهایی کردن یک موضوع، به وجود بیاید.

به هر حال فکر می کنم شرایط مختلفی در این مدت وجود داشت که اجازه

. باید همه آرزو و تلاش کنیم که افغانستان با حفظ استقلال خود، بدون دخالت دیگران و با همکاری های مشترک، در یک مسیر درست حرکت کند، با تروریسم مبارزه شود و فضایی برای رشد و توسعه اقتصادی مهیا گردد. اگر افغانستان بتواند در مسیر توسعه اقتصادی قرار بگیرد، خود یک نوع مبارزه با تروریسم نیز خواهد بود. نداد این کار به صورت لازم پیش برود و نهایتا با کمی تأخیر، ما مجددا توانستیم درها را به روی برخی مباحث و مذاکرات مان شروع کنیم. ولی به این معنا نبوده که تماس های ما قطع بوده و یا پی گیری نمی شده، بلکه ارتباطات بین دو کشور وجود داشته و روی مسائل مختلف بحث می شده است.

آقای اشرف غنی در یک سال اخیر دو بار به تهران سفر کردند و مذاکراتی داشتند و نهایتا ما روابط دیپلماتیک و سیاسی خودمان را در سطح خوبی حفظ کردیم، ولی باید توجه کنیم که به رغم اراده و خواست دو طرف و دو کشور، همواره در جهان امروز و در منطقه، عناصر مخربی وجود دارند که سعی می کنند روابط کشورها به خصوص کشورهای اسلامی و همسایگان دچار توقف و کندی شود و با معضلاتی مواجه شود و اجازه ندهند این گونه کشورها به خصوص مثل ایران و افغانستان که دارای اشتراکات بسیاری هستند، بتوانند به عنوان دو کشور مستقل، همکاری های خود را توسعه بدهند. ما باید همواره، چه امروز و چه در آینده، در این خصوص هوشیار باشیم و از روابط، از تاریخ، گذشته، ارتباط ملت ها، فرهنگ و زبان و بسیاری از اشتراکاتی که وجود داشته و قطعا برای برخی در منطقه خوش‌آیند نیست مواظبت کنیم و ایران و افغانستان بتوانند در همه حوزه ها با سرعت لازم روابط را به پیش ببرند. با توجه به این نکات، باید با هوشیاری بسیار و دقیق مسائل مان را دنبال بکنیم.

افغانستان امروز یک کشور مستقل است و حاکمیت خود را دارد، ما با نهایت احترام به این حاکمیت و مردم افغانستان با هر توقعی که داشته باشند، همکاری خواهیم کرد. به عنوان یک همسایه، همسایه ای که نمی توان آن را جابجا کرد، باید با یکدیگر زندگی و تعامل کرد و ما به خوبی به این مسأله واقف هستیم و روابط ما، روابط یک روز و دو روزه و کوتاه مدت نیست.

سوال: با توجه به سفر آقای ظریف به کابل و گفت‌وگوهای صورت گرفته، می توان این گونه برداشت کرد که یک عزم و اراده جدی به میان آمده که گفت‌وگوهای دو کشور یا سرعت پیش برود، به خصوص از جانب افغانستان و یک فصل تازه در روابط دو کشور گشوده شود؟

قاسمی: ما در سفر جناب آقای ظریف، یک بار دیگر عزم و اراده خودمان را نشان دادیم و مواضع خودمان را نسبت به افغانستان، حاکمیت و مردم این کشور، و نگاهی که به همکاری ها در حوزه های مختلف داریم، اعلام کردیم.

این حوزه های همکاری، بسیار متنوع است و ما نیاز به کارهای کارشناسی بین کارشناسان دو کشور داریم.

همان طور که اشاره کردم، رسیدن به تفاهمات اولیه کمی زمان بر است، ولی آنچه که در سفر آقای داکتر ظریف صورت گرفت و در موضوعاتی که به آن اشاره کردم، اراده لازم در دو طرف وجود دارد که بر این همکاری ها مهر تأیید گذاشتند، فقط در کوتاه مدت، باید روی مکانیزم‌های همکاری و چگونگی آن کار کنیم تا در برخی از آنها بتوانیم به اسنادی برای امضا برسیم.

ما خواستیم که در زمان کوتاه تری به این تفاهمات برسیم و آنها را نهایی بکنیم و آنچه که در کابل دیدیم و مشاهده کردیم نیز همین بود؛ یعنی اراده لازم برای گسترش همکاری ها وجود دارد و امیدواریم این اراده و جدیتی که در کابل مشاهده کردیم، همچنان ادامه پیدا کند و شاهد جدیت و پشتکار دوستان افغانستانی خودمان برای آماده کردن این تفاهمات و رسیدن به یک تفاهم نهایی برای کار درازمدت و همیشگی باشیم.

سوال: روسیه در ماه های گذشته از رویکرد سیاست خارجی افغانستان به گونه یی ناراضی به نظر می رسید. پس از تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان، این حکومت یک رابطه نزدیک را با روسیه ایجاد کرد، اما با پر رنگ شدن نقش امریکا در مسأله افغانستان و توسعه روابط این دو کشور، بهبود روابط با روسیه متوقف شد. این در حالی است که روسیه به دلیل نگرانی هایی که در مسأله افغانستان به خصوص بحث داعش دارد، افغانستان را به عنوان یک اولویت جدید سیاست خارجی خود تعریف کرده و از یک سو ارتباطاتی را با طالبان برقرار کرده و از سوی دیگر یک گفتمان منطقه یی را با حضور کشورهایی چون پاکستان، چین، ایران و هند به راه انداخته است. در نهایت، حکومت افغانستان مجبور شد بار دیگر روابط خود را با روسیه احیا سازد و حالا علاقمندی طرف افغانستان برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران دیده می شود.

قاسمی: افغانستان و ایران کشورهای اسلامی هستند، همانند سایر کشورهای منطقه. در این بین، به نظر من یک نگاه شیطنت آمیزی در سطح منطقه و حتی فرامنطقه وجود دارد تا روابط کشورهای اسلامی دوستانه و مستحکم نباشد و از طریق دخالت نیروهای بیگانه و یا ایجاد بحران این کشورها دچار مشکلات درونی باشند.

من دفاع و یا اظهارنظری در مورد نوع حکومت در این کشورها ندارم، ولی به هر حال وضعیت به گونه ای پیش رفته که به عنوان مثال شما امروز در کشور لیبیا یک نابسامانی و بی ثباتی را ملاحظه می کنید و مشخص نیست که چه آینده ای در انتظارش خواهد بود.

می شود به مسائل سوریه توجه کرد و همین طور مسائل عراق که امیدوارم با تلاش و همتی که دولت مرکزی این کشور دارد، بتواند در برابر مشکلات به خصوص مبارزه با تروریست‌های تکفیری موفق شود.

بحث یمن را هم داریم. یعنی به شکلی احساس می شود که زیرساخت کشورهای اسلامی دچار یک پروسه عمدی و آگاهانه خراب کارانه شده، اما همه ما در منطقه باید به این موضوع توجه داشته باشیم که دشمنانی برای جهان اسلام وجود دارد که آنها علاقمند نیستند کشورهای مقتدر و قوی و با حاکمیت ملی و دموکراتیک به وجود بیاید و یا روی کار باشد، لذا باید در ابتدا به این وضعیت توجه بکنیم و آنچه که مسلم است، این است که ما در مجموعه منطقه باید کمک کنیم تا روابط کشورها عادی بشود و اجازه ندهیم روابط کشورهای منطقه با یکدیگر ، دچار تنش های مجدد یا سردی شود.

فکر می کنم اگر از این قاعده پیروی کنیم و از این چارچوب نگاه نماییم، روابط روسیه و افغانستان هم مهم است؛ هم افغانستان برای روسیه مهم است و هم شاید روسیه برای افغانستان.

در واقع دولت مردان منطقه باید یاد بگیرند با اتکا به یک کشور و یک نگاه تک بعدی، نمی توانند مسائل خودشان را برای همیشه حل و فصل بکنند، و کشورهای خاص هم حاضر نیستند برای همیشه برای دولت ها هزینه و از آنها حمایت کنند، لذا کشورها باید یک روابط متوازن و متناسب باهم به خصوص در یک حوزه مشخص داشته باشند و اتکا به یک قدرت، به تنهایی کافی نیست؛ لذا باید یک روابط چندجانبه و همه جانبه بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد و به ما بتوانیم با تنظیم و سیاست گذاری مشخص و با حفظ استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، به یک روابط مطلوب و متوازن برسیم و آن را اساس قرار دهیم تا یک منطقه عاری از تنش داشته باشیم.

منطقه ما در چند دهه گذشته به اندازه کافی شاهد تنش های بسیار بوده است. اگر بخواهیم مشکلات امروز منطقه خود را ارزیابی کنیم، ناچاریم به حتی زمان اشغال افغانستان توسط شوروری سابق برگردیم.

برخی از مشکلاتی که امروز در منطقه ما وجود دارد، ناشی از گروه هایی است که تحت عنوان گروه های تکفیری و تروریستی در منطقه وجود دارند، اما نه الزاما در افغانستان، بلکه در کل منطقه صحبت می‌کنم، ریشه های این گروه ها به اشتباهات قدرت ها در منطقه طی چند دهه گذشته برمی گردد.

با اشغال افغانستان توسط شوروی و تلاشی که توسط برخی کشورها به عنوان مبارزه با اشغال‌گری شوروی صورت گرفت، نهایتا با هزینه و آموزش های ایدئولوژیک خاص، گروه هایی تشکیل شدند که بعد تغییر ماهیت و سیاست هم دادند و به نظر من، به دلایل مختلفی از مسیر خودشان منحرف شدند، تا جایی که امروز می شود گفت، نطفه هایی که در آن روزها گذاشته شد، امروز حاصل و یا ثمرش در گروه هایی مثل داعش و دیگران دیده می شود.

صدام حسین هشت سال به ایران حمله کرد و یک جنگ نابرابر را بر ما تحمیل کرد، بعد از این که این جنگ تحمیلی پایان یافت، دیکتاتور عراق ناچار شد برای بقای خود به کویت حمله کند و آن را اشغال نماید. پس از این اشغال، جنگ خلیج فارس اول رخ داد.

بعد حمله به افغانستان را توسط امریکایی ها و حمله به عراق را در سال ۲۰۰۳ داریم. به دنبال عراق، در تحولات دیگری در درون منطقه اتفاق افتاد و برخی با حمایت از گروه های اقلیت و تروریستی که از خارج سوریه به این کشور آمدند، به صورت یک جانبه و دلخواه تلاش کردند حکومت قانونی سوریه را سرنگون کنند و یا تحولاتی که در لیبیا اتفاق افتاد.

اگر امروز خود دولت های غربی بنشینند و کارنامه خودشان را مرور کنند، فکر می کنم بسیاری از اندیشمندان منصف جهان غرب هم اذعان دارند که برخی سیاست های آنها اشتباه بوده است. حمایت همه جانبه و بی چون و چرا از اشغالگری رژیم صهیونیستی در منطقه و تحقیری که جوانان مسلمان به خصوص در کشورهای عربی شدند، آنها ناچار دست به یک سری عکس‌العمل‌های مشخص زدند.

اگر شما به این تحولات توجه کنید، می بینید وضعیتی که امروز ایجاد شده، وضعیتی بسیار خطرناکی است، و می طلبد که ما در مجموعه همسگایگان خود، و در مجموعه منطقه، یک نگاه چند جانبه، همه جانبه و عمیق نسبت به مسائل و تحولات جهانی داشته باشیم و به خاطر داشته باشیم که هیچ کشوری وجود ندارد که به خاطر منافع دیگران، از منافع خودش بگذرد و یا منافع خودش را برای دیگران هزینه بکند، حتما کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و این منافع هم مقطعی است و درازمدت نیست، لذا اتکا به یک قدرت و یک کشور، برای همه کشورها خطرناک است.

سوال: با توجه به نقشی که روسیه و همچنین جمهوری اسلامی ایران در سوریه بازی کردند و روند تحولات و تعاملات قدرت را به نوعی تغییر دادند، فکر می کنید که این رویکرد در محور افغانستان هم شکل گرفته و یا در حال شکل گیری است و کشورهای منطقه می توانند تأثیرگذاری خودشان را نسبت به تحولات افغانستان داشته باشند؟

قاسمی: مقایسه خیلی جالبی نیست، یعنی وضعیتی که در سوریه اتفاق افتاده، مشابه افغانستان امروز نیست. یک سری گروه های تروریستی در سوریه سعی کردند که به صورت یک جانبه حاکمیت ملی و دولتی که در این کشور مستقر بود را سرنگون کنند و نهایتا وضعیت جدیدی را ایجاد کنند، اما کشورهای منطقه

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۲۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمبابوه عصر امروز در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.  آقای مخبر در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری‌های فی مابین گفت: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با همه کشور‌ها به خصوص کشورهای دوست براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارز‌های ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت نیز هست، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ده ساله همکاری‌های دو کشور تهیه و پیگیری شود و همچنین تفاهم نامه‌ها و قرارداد‌های امضاء شده هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا برسد. 

کنستانتینیو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می‌کنند و با وجود جدایی و فاصله جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشور‌های غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است، اما دو کشور می‌توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

معاون رییس جمهور زیمباوه همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت‌های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است