Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@08:28:33 GMT

مشارکت را به کودکان آموزش دهيم

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۷۳۷۶۸

خبرگزاري آريا -


چند راهکار خلاق، ساده و کارآمد براي دروني سازي مفهوم مشارکت

با قوانين کوچک شروع کنيد
کودک تا 5 سالگي به درستي معني مشارکت و تقسيم کردن را نمي فهمد. اما به هر حال کودک مي تواند بعضي از قوانين پايه را درک کند. مثلا صبر کردن و رعايت براي نوبت ( زهرا مي رود و بعد تو مي روي ) يا اگر تو يک اسباب بازي را کنار بگذاري، هر کسي مي تواند با آن بازي کند و اگر اسباب بازي ات را براي بازي به جايي مي بري، پس همه کساني که آنجا هستند مي توانند با آن بازي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زمان مشخص کنيد
دفعه بعدي که فرزندتان نمي خواهد چيزي را با ديگران تقسيم کند، از زمان سنج استفاده کنيد. به کودک بگوييد که براي مدتي محدود، مثلا 10 دقيقه مي تواند با آن بازي کند و بعد با اتمام زمان، نوبت خواهرش است که 10 دقيقه با آن بازي کند. اين شيوه به کودک نشان مي دهد که چگونه نوبت را رعايت کند و او را متوجه اين مسئله مي کند که اسباب بازي اش را براي هميشه به کسي نمي دهد.

وسايل خاص را کنار بگذاريد
حتما شما هم وسايلي داريد که برايتان بسيار با ارزش است و دوست نداريد که آنها را در اختيار دوستانتان قرار دهيد، پس چرا از کودک توقع داريد اسباب بازي ها يا ساير وسايل مورد علاقه اش را با ديگران قسمت کند؟! اگر کودک به اسباب بازي يا کتاب خاصي علاقه زيادي دارد، او را مجبور نکنيد که آن را به ديگران بدهد. اما در عين حال او را متوجه کنيد که نبايد وسايل مورد علاقه اش را در حضور دوستانش بيرون بياورد. اين وسايل تا زمان ترک مهمانانش داخل کمد باقي مي مانند.

الگو باشيد
کودکان به آنچه که والدين انجام مي دهند، توجه ويژه اي دارند، پس اجازه بدهيد کودک شما را در حال مشارکت ببيند. مثلا اگر در حال خوردن ساندويچ هستيد، از کودک سوال کنيد که آيا تکه اي از آن را مي خواهد. شما و همسرتان حتي بايد توجه کودک را به اينکه چگونه مي توان با ديگران مشارکت کرد نيز جلب کنيد. مثلا انتخاب نوبتي فيلمي که قرار است در سينما ببينيد يا تقسيم فضا براي وسايل شخصي در حمام مي تواند چگونگي مشارکت و تقسيم کردن را به کودک بياموزد.

براي بازي ها يک موضوع انتخاب کنيد
يک کودک نوپا، کودک ديگري را مي بيند که در حال بازي با يک اسباب بازي است و ناگهان تصميم مي گيرد با همان وسيله بازي کند. با وجود اينکه اين رفتار کاملا طبيعي است اما مي تواند براي شما آزار دهنده باشد. براي آرام کردن اين وضعيت مي توانيد يک موضوع خاص را براي بازي کودکان انتخاب کنيد. ( ساحل، مزرعه، آشپزي و ...) تا همه بچه ها با اسباب بازي هاي مشابه بازي کنند. حتي مي توانيد رنگ بعضي از اسباب بازي ها را هم يکسان انتخاب کنيد تا سر رنگ آن باهم دعوا نکنند.

به خيريه ها کمک کنيد
مناسبت ها و تعطيلات فرصت مناسبي است تا با کودک در مورد قسمت کردن وسايل با کودکاني که ممکن است وضعيت مناسبي نداشته باشند، صحبت کنيد. به همراه کودک در برنامه هاي خيريه که براي بچه هاي اسباب بازي جمع آوري مي کنند، شرکت کنيد تا کودک بتواند بعضي از اسباب بازي ها يا لباس هايي که ديگر از آنها استفاده نمي کند را به خيريه اهدا کند. يا مي توانيد کودک را به فروشگاه ببريد و از او بخواهيد که چند اسباب بازي نو براي هديه به خيريه انتخاب کند.

نقش بازي کنيد
اگر پاسخ کودک شما به درخواست مشارکت و تقسيم کردن هميشه "نه" است، بد نيست کمي به تلافي فکر کنيد! وقتي در حال بازي با کودک هستيد و او از شما چيزي مي خواهد - مثلا لگوي زرد رنگ - به سادگي به او "نه" بگوييد و زماني که کودک ناراحت و عصباني مي شود، با او در مورد اينکه چه احساسي دارد صحبت کنيد و به او بگوييد که مطمئنا نمي خواهد باعث به وجود آمدن اين حس در دوستانش شود. با اين شيوه مي توانيد هر بار که کودک براي مشارکت و تقسيم دچار دودلي شد، احساسش را به او يادآوري کنيد.

به رفتارهاي مثبت پاداش دهيد
ما زمان زيادي را براي آموزش رفتارهاي مناسب به کودک صرف مي کنيم و به آساني فراموش مي کنيم به رفتارهاي مناسب و درست کودک پاداش دهيم. وقتي کودک وسايلش را با ديگران تقسيم مي کند، او را مورد تشويق قرار دهيد. اجازه بدهيد کودک متوجه شود که شما چقدر از ديدن مهرباني او با دوستان يا خواهر و برادرش خوشحال مي شويد و به او بگوييد که با اين رفتارش بچه هاي ديگر را هم چقدر خوشحال کرده است.

تمرين کليد موفقيت است
در کنار کودکان بودن و تعامل با آنها در خلال بازي مي تواند درسي براي مشارکت و تقسيم کردن باشد. پس سعي کنيد هرچه زودتر کودک را به بودن در کنار همسالانش عادت دهيد. شرکت در برنامه هاي گروهي بازي طي سال هاي مي تواند اعتماد و اطمينان ميان دوستان را تقويت کند و هر چه قدر اين حس اعتماد بيشتر گسترش پيدا کند، کودک بيشتر به مشارکت و تقسيم کردن با ديگران تمايل نشان خواهد داد.


منبع : parents.com
ninisite.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۳۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان غزه از گرسنگی و ضعف حتی توان گریه کردن ندارند

مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با بیان اینکه بیش از ۱۳ هزار کودک در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه کشته شده‌اند، افزود که بسیاری از کودکان غزه از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند و «حتی توان گریه کردن ندارند.»

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کاترین راسل در مصاحبه با شبکه سی. بی.اس اظهار کرد: هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند و ما حتی نمی‌دانیم که آنها کجا هستند. شاید زیر آوار گرفتار شده باشند. ما تاکنون چنین نرخ مرگ‌ومیر بالایی تقریباً در هیچ جنگ دیگری در دنیا ندیده بودیم.

وی افزود: در بیمارستان‌ها کودکانی را دیدم که از کم‌خونی ناشی از سوءتغذیه رنج می‌برند. بخش کودکان بیمارستان‌ها کاملاً ساکت بود زیرا این کودکان و نوزادان حتی توان گریه کردن نداشتند.

رژیم صهیونیستی به دلیل ممانعت از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه با انتقادات شدید بین‌المللی مواجه شده است.

یک کارشناس سازمان ملل به‌تازگی اعلام کرد که این رژیم «کارزار گرسنگی» به راه انداخته و سیستم انتقال مواد غذایی به غزه را نابود کرده است.

سازمان ملل هشدار داده است که یک نفر از هر سه کودک زیر دو سال در شمال نوار غزه دچار سوءتغذیه شدید شده و قحطی بر این منطقه سایه انداخته است.

وزارت بهداشت غزه یکشنبه در صدوشصت‌وسومین روز از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اعلام کرد که شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به منطقه نوار غزه از هفتم اکتبر (پانزدهم مهر) تا امروز ۳۱ هزار و ۶۴۵ نفر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت غزه همچنین آخرین آمار مجروحان این جنایات را ۷۳ هزار و ۶۷۶ تن اعلام کرد.

کد خبر 737197

دیگر خبرها

  • تهیه نگاشت نهادی سند تحول بنیادین
  • هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه
  • بازی کامپیوتری ناسا پدیده‌های نجومی را آموزش می‌دهد
  • نمایش ۱۴ هزار جفت کفش کودک در هلند به یاد کودکان شهید غزه
  • گرامیداشت یاد کودکان فلسطینی در هلند
  • دختربچه هشت ساله ۳۳ میلیون خرج نوروزی دارد
  • شهادت بیش از ۱۳ هزار کودک در تجاوزات اسرائیل به غزه
  • ایده‌های جالب برای عیدی دادن به کودکان
  • یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند
  • کودکان غزه از گرسنگی و ضعف حتی توان گریه کردن ندارند