Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا، هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در پاسخ به خبر منتشر شده در خبرگزاری تسنیم با عنوان یوزپلنگ را در زیستگاه‌ها حفظ کنید نه روی کانکس و لیوان و پیراهن! ، گفت: اگرچه همواره درباره وضعیت بحرانی گونه در خطر انقراض یوزپلنگ، گزارش های زیادی بوسیله پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ارائه شده است اما خبرگزاری تسنیم هر از چند گاهی به تناسب اوضاع سیاسی، تنها بخش هایی از آن گزارش ها را انتخاب و مورد استفاده قرار می دهد بدون آنکه در مورد اقدامات در حال انجام یا انجام یافته برای جلوگیری از انقراض این گونه تحقیقی انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جوکار افزود: وقتی صحبت از عوامل تهدید کننده یوز می شود، حضور دام در زیستگاه ها و وجود بعضی جاده ها از جمله عوامل مهم و دارای نقش های پر رنگ هستند اما علاوه بر این ها، ده ها عامل شناخته و ناشناخته دیگر نیز بر این جمعیت کوچک بجا مانده موثرند.
وی با طرح این پرسش که آیا آنچنان که تسنیم نوشته، سازمان حفاظت محیط زیست در مورد عوامل تهدید کننده جمعیت یوز اقدامی صورت نداده است؟، خاطرنشان کرد: در مورد ایمن سازی جاده ها همانگونه که تسنیم اطلاع دارد اما بنا به مصالح سیاسی، اطلاع رسانی درست نمی کند! سازمان حفاظت محیط زیست در گام نخست به منظور فراهم کردن زیرساخت های لازم جهت انجام اقدامی ماندگار نه نمایشی، با کمک مشاوران تخصصی، برای تعیین نقاط حادثه خیز و ارائه نقشه ای از این نقاط به وزارت راه و شهرسازی اقدام کرد.
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ادامه داد: در همین حال گروه دیگری به بررسی راه حل های ممکن برای ایمن سازی جاده ها به منظور جلوگیری از تصادفات جاده ای تجربیات جهانی در این زمینه را مورد بررسی قرار داد و اعلام نمود که در ادامه گزینه ای در داغ ترین محدوده خطر انتخاب و برای اجرا بطور فنی بررسی شد.
وی با اعلام اینکه وزارت راه و شهرسازی برای اجرای فاز نخست این پروژه مبلغ ۱۰ میلیارد ریال تخصیص اعتبار داشته است، گفت: در حال حاضر با انتخاب پیمانکار مراحل اجرای پروژه در حال انجام است.
جاده هایی که تسنیم مدعی است قلب زیستگاه های یوز را شکافته اند پیش از شناسایی زیستگاه های یوز ایجاد شده اند!
جوکار با اشاره به بخشی از گزارش تسنیم مبنی بر اینکهدر حالی که از بین رفتن یوزپلنگ‌ها در تصادفات جاده‌هایی که بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی احداث شده و قلب زیستگاهشان را شکافته است...، خاطرنشان کرد: جاده های مورد بحث همگی از جاده های اصلی مسیرهای ترانزیت کشور هستند و از بیش از نیم قرن پیش وجود داشته اند.
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اضافه کرد: به عبارت دیگر قبل از آنکه ما زیستگاه های یوز را شناسایی کنیم، این جاده ها وجود داشته اند و این موضوع که این جاده ها بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی قلب زیستگاه های یوز را شکافته اند، واقعیت ندارد.
جلوگیری از تمامی پروژه های در تعارض با حفاظت از یوزپلنگ
وی ضمن تاکید بر این موضوع که به رغم تقاضاهای متعدد برای ساخت جاده و توسعه معادن در محدوده زیستگاه های یوز، سازمان حفاظت محیط زیست با هیچ یک از این پروژه ها موافقت نکرده، تصریح کرد: طبق دستور اکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از انجام تمامی پروژه های در تعارض با حفاظت از یوزپلنگ همچون جاده بافق- کوهبنان و معدنD۱۹جلوگیری شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه موضوع آزاد سازی زیستگاه های اصلی یوز از دام بدون شک از جمله اولویت های اقدام برای حفاظت از یوپلنگ قرار دارد، اظهار کرد: اما این اقدام، آنگونه که خبرگزاری تسنیم و آن گمان می کنند، راه حلی ابتدایی و سهل و آسان نیست.
جوکار با بیان اینکه از مجموع زیستگاه های ده گانه یوز در شش استان، سه منطقه با مسئله حضور دام در زیستگاه مواجه هستند، گفت: از این بین، ذخیره گاه زیستکره توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت با مشکل تعارض دام مواجه اند.
پاک سازی عشایر و دامداران از توران و میاندشت در حال حاضر، امکان عملی ندارد
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یادآوری کرد: حل مشکل دام در این دو منطقه به دلیل مسائل مربوط به اقوام، اقتصاد و اشتغال هیچ گاه آسان نبوده و حتی در دوران پیش از انقلاب نیز به رغم اختیارات زیاد و پشتیبانی قاطع حکومت وقت از سازمان حفاظت محیط زیست وقت، هرگز موفقیتی در پاک سازی این مناطق حاصل نشد.
به گفته وی، به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست در سه سال اخیر بجای پاک سازی عشایر و دامداران این مناطق که در حال حاضر امکان عملی ندارد، با تشکیل ستاد کنترل دام زیر نظر فرمانداران شاهرود و جاجرم و عضویت دستگاه های مرتبط مانند ادارات منابع طبیعی، امور عشایری، شبکه دامپزشکی و نیروی محترم انتظامی در این ستاد، نسبت به کاهش عوارض حضور دامداران در این مناطق اقدام کرده است.
جوکار با بیان اینکه ستاد کنترل دام با بودجه سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات ذی ربط اداره می شود، افزود: این ستاد از طریق جذب نیروی کمکی همزمان با فصل حضور دام در زیستگاه ها؛ نسبت به کنترل دائمی تعداد دام، سگ گله، بیماری های مشترک، زمان ورود و خروج و جلوگیری از چرای غیر مجاز اقدام می کند و عوارض حضور دام ها را به حداقل می رساند.
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی همچنین به مطالعه ای در دست انجامی اشاره کرد که با اصلاح روش های دام پروری و ایجاد معیشت های جایگزین در بلند مدت، خروج منطقی دام از توران و میاندشت را ممکن می سازد.
امیدوارم برای مطالعه گزارش کار اکیپ اجرایی ستاد کنترل دام در زیستگاه یوز فرصت داشته باشید!
این مقام مسئول ضمن انتقاد از گزارش مغرضانه و خلاف واقعیت تسنیم، گفت: اگرچه تسنیم حتی به منطقه مراجعه نکرده تا از شکل گیری و اقدام های این ستاد در فصل حضور دام اطلاع داشته باشد اما امیدوارم حداقل برای مطالعه گزارش کار اکیپ اجرایی ستاد فرصت داشته باشد.
جوکار اشاره ای هم به قوانین و چارچوب همکاری های بین المللی داشت و افزود: بعید است که خبرگزاری تسنیم مطلع نباشند که مبنای همکاری های بین المللی برخلاف ادعای این گزارش گفتگوهای خبری نیست و تنها مبنای تصمیم گیری، گزارش های رسمی ارسالی از سوی پروژه برای متخصصان و تصمیم گیران است.
وی به خبرگزاری تسنیم پیشنهاد داد: در صورتی که شک دارد سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری برنامه توسعه ملل متحد و سمن های همکار داخلی و بین المللی موفق به جلوگیری از انقراض گونه ارزشمند یوز نشده است و آن را دروغ می پندارد، به مقاله های منتشر شده در سال پیش از شروع اقدامات رجوع کند و ببیند که در مورد انقراض یوز آسیایی و برداشتن این گونه از روی نقشه پراکندگی جهانی چه مقاله هایی منتشر شده بود تا جایی که دیگر کوچکترین امیدی برای ادامه نسل این گونه مهم باقی نمانده بود.
درک اهمیت آموزش و مشارکت همگانی مردم برای حفظ محیط زیست کشور برای تسنیم مشکل است!
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در خصوص نقش بستن تصویر یوز بر روی کانکس، لیوان، پیراهن، اتوبوس واحد شهر نیشابور، هواپیما های معراج، پیراهن دونده ایتالیایی، تخم مرغ سفره هفت سین، ورود مطالب مربوط به حفاظت از یوز در کتاب های درسی از طریق همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش و بی شمار اقدامات مشابه دیگر، گفت: آنچه امروز می بینید از دستاوردهای بی سابقه در آموزش و مشارکت همگانی برای حفظ محیط زیست این کشور است. آنجا که اقشار متنوعی از مردم عزیز ایران، داوطلبانه به یاری سازمان حفاظت محیط زیست می آیند تا مسئولیت خود را برای حفظ ارزش های کشورشان ادا کنند.
جوکار ادامه داد: البته ممکن است درک اهمیت آموزش و مشارکت همگانی و موضوع همکاری داوطلبانه مردم برای حفظ محیط زیست کشور برای خبرگزاری تسنیم مشکل باشد! اما پرسش من از شما این است که آیا این کارهای زیبای مردمی اهمیت آموزشی و فرهنگ سازی ندارد؟ و دیگر آنکه آیا تصور می کنید سازمان حفاظت محیط زیست برای انجام این خیزش های مردمی از سهم حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاه های آن، ریالی به این مردم کمک کرده است؟
اگر تسنیم دستی برای یاری یوز دراز نمی کند، برای شکستن دست ایثارگران اقدام نکند
وی خطاب به خبرگزاری تسنیم، گفت: خواهش می کنم اگر دستتان را برای یاری یوز دراز نمی کنید برای شکستن دست ایثارگران از آن استفاده نکنید.
این مقام مسئول ادامه داد:از مردی می گویید که با تمام پس انداز زندگیش کاروان یوز را می سازد و بجای نا امید کردن هم میهنانش تصمیم می گیرد که باقیمانده عمر خود را با این کانکس به روستاها، شهر ها و جاده ها سفر کند و مروج فرهنگ حفظ حیات وحش و نماد آن یوز آسیایی باشد. او از طبس به تهران می آید تا معصومه ابتکار با دعای خیر بدرقه اش کند و می خواهد که پیام رسان خوبی برای محیط زیست کشور باشد.از او می گویید که لیوان هایی با نقش یوز سفارش داده و هدیه می دهد و می گوید این لیوان باید روی میز باشد که ما این مخلوق زیبای کشورمان را فراموش نکنیم و تا می توانیم یاریش کنیم.
جوکار اضافه کرد: یکی از سمن ها برای خود تکلیف کرده تا هر سال به محیط بانان پر تلاش عرصه حفاظت از یوزپلنگ هدایایی نفیس دهد تا از سختی کارشان با قدردانی مردم کاسته شود. آرش نور آقایی مردی آزاده از قلب مردم، ایده بی نظیر نقش یوز روی پیراهن تیم ملی را پیگیری کرد و به یمن عملی شدن آن ایده، امروز هیچ ایرانی از حضور و اهمیت یوز در کشورش بی خبر نیست.بیمه دانا که هر آنچه می توانسته برای حمایت از یوز، محیط بانان و خانواده هایشان انجام داده و رئیس جمهور هم با تقدیر از این اقدام خواسته تا دیگران را نیز برای سهیم شدن در حفظ محیط زیست کشور تشویق کند.
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: این ها تنها بخشی از مشارکت های مردمی برای حفاظت از محیط زیست و به ویژه یوز است که خبرگزاری تسنیم با بی انصافی، تمام آن ها را زیر سوال برده است فارغ از آنکه از خود بپرسد به عنوان رسانه ای که آگاهی بخشی به جامعه وظیفه اصلی آن است در این مسیر چه گامی برداشته است؟!

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۴۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فاروق سلیمانی گفت: در راستای فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی در بین دانش آموزان با همکاری اداره آموزش و پرورش در هفته زمین پاک برنامه های زیست محیطی در مدارس شهر و روستای این شهرستان برگزار می گردد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد هدف از این آموزشها را آگاهی بخشیدن و نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست در کودکان عنوان کرد و گفت: این آموزشها با موضوعات زیست محیطی در خصوص مدیریت پسماند، تفکیک از مبدا ، بازیافت، خطرات پلاستیک و کیسه های پلاستیکی برای دانش آموزان ارائه می شود.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • همایش پاکسازی محیط زیست در ملارد برگزار شد
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد