Web Analytics Made Easy - Statcounter

سامانه نقل و انتقال سهام پدیده از عجایبی است که این روزها به بهانه امنیتی بودن ماجرای سهام فروشی غیر قانونی شرکت ابنیه پدیده شاندیز (سهامی خاص) در بیخ گوش سازمان بورس اوراق بهادار و ارکان آن سر بیرون آورده است.

شرکت ابنیه پدیده شاندیز (سهامی خاص) از مجموعه شرکت‌های وابسته به شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (سهامی عام) بوده که در سال‌های قبل نزد سازمان بورس ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سامانه نقل و انتقال سهام پدیده موسوم به سناپ که هم زمان با آغاز معاملات بورس‌های کشور در سال جدید آغاز به کار کرده است، به ادعای مجریان آن دارای امکاناتی از جمله تدوین دستورالعمل اتاق otc مطابق با شیوه های معاملات بورس برای آن در نظر گرفته شده و همه روزه خریدار و فروشنده برای سهم در ساعت هماهنگی معاملات وجود دارند.

در این ارتباط محسن خدا بخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس، با بیان اینکه مطابق با قانون راه اندازی هر گونه سامانه نقل و انتقال سهام مستلزم دریافت مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار است، گفت: « سازمان بورس و ارکان آن هیچ مجوزی برای سامانه تحت عنوان اتاق نقل و انتقال سهام پدیده شاندیز صادر نکرده است.»

وی در برابر این پرسش که با توجه به عدم مجوز قانونی برای راه‌اندازی چنین سامانه‌ای از سازمان بورس تکلیف سهامدارانی که در این سامانه مشمول معامله هستند چیست؟ گفت: این موضوع با توجه به حساسیت‌های امنیتی آن در حال پیگیری بوده و تبعات آن از نظر بازار سرمایه قابل تعیین نیست.

به موجب بند «ب» مادۀ 99 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مصوب دی‌ ماه 1389 مجلس شورای اسلامی، که از ابتدای سال 1390 اجرایی شده ، «معاملات اوراق بهادار ثبت‌شده در سازمان فقط در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آنها حسب‌مورد امکان‌پذیر بوده و معامله اوراق بهادار مذکور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است».

بر این اساس از تاریخ اول فروردین ماه 1390 انجام هرگونه معامله اوراق بهادار به ویژه سهام یا حق‌تقدم خرید سهام شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد این سازمان، بدون رعایت مفاد ماده فوق فاقد اعتبار است.

سازمان بورس پیش‌تر در این باره تاکید کرده بود که « ضروری است از تاریخ یادشده، نقل و انتقال هرگونه سهام و حق‌تقدم خرید سهام در امور سهام شرکت متوقف شده و تا زمانی که گواهی انجام معامله آنها در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران صادر نشده باشد، در مورد نقل و انتقال آنها هیچ‌گونه ثبتی در دفاتر سهام شرکت صورت نگیرد.»

طبق اعلام سازمان بورس عدم رعایت موارد قانونی و ثبت نقل و انتقال سهام و حق‌تقدم خرید سهام در دفاتر سهام شرکت بعد از تاریخ فوق‌الذکر، علاوه بر فقدان اعتبار قانونی، تخلف محسوب شده و مسؤولیت آن به عهدۀ مدیران شرکت خواهد بود.

این سازمان در عین حال یادآور شده بود « به منظور رعایت حقوق سهامداران و ایجاد قابلیت نقل و انتقال سهام یا حق‌تقدم خرید سهام، در اسرع وقت اقدامات لازم جهت فراهم نمودن شرایط معاملات سهام و حق‌تقدم سهام آن شرکت با رعایت مقررات مربوطه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران انجام شود.»

براساس بند «ج» مادۀ 99 قانون برنامه پنجم توسعه نیز، عملیات تسویه وجوه و پایاپای (نقل و انتقال) سهام شرکت‌ها پس از معاملات در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام می‌شود و بر این اساس ثبت اطلاعات سهامداران آن شرکت نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، ضروری است.

این در حالی است که راه اندازی سامانه نقل و انتقال سهام پدیده شاندیز و اتاق پایاپای و تسویه معاملات آن هم اکنون تحت نظارت سازمان بورس و ارکان آن نیست.

با تشکیل سندیکای بانکی متشکل از بانک‌های صادرات، ملی، ملت، سپه، تجارت و شهر، 500 میلیارد تومان تسهیلات برای تخصیص به تکمیل بخشی از پروژه های مجموعه شاندیز در نظر گرفته شده است.

رحمانی فضلی ، وزیرکشور در این زمینه با بیان اینکه وزارت اقتصاد و دارایی کار حسابرسی مجموعه پدیده را انجام داده در مورد راه اندازی سامانه معاملات سهام پدیده گفته است: « مبحث بسیار مهم دیگر، راه اندازی اتاق مبادلات و معاملات سهام شرکت پدیده شاندیز بود. برای اینکه حقی از مردم ضایع نشود و بورس بازی‌ها و واسطه گری ها، مردم را دچار مشکل نکند، اتاق مبادلات را در مشهد با کمک وزات اقتصاد و دارایی و سازمان بورس راه اندازی کردیم.»

به گفته این مقام مسئول «یکی از موضوعاتی که مالک آنجا به سهامداران قول داده بود و مطرح کرده بود، قیمتی بود که قیمت واقعی سهام نبود، بلکه برای ساختن مصنوعی و کاذب بازار بود و این موجب شده بود که با توجه به قیمت واقعی و قیمت کاذبی که احیاناً هزینه شده بود برای آن، سهامدارها دچار اشکال شوند که در کمیته دستگاه های دخیل، تصمیم گیری شد که به اندازه قیمتی که مالک گفته است، همان میزان از سهام مالک برداشت شود و به سهامدارها ارائه شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تقریبا دو و نیم برابر سهمی که سهامداران داشتند، ما سهام جدید به سهامداران دادیم، با اعتراف به اینکه ماجرای سهام فروشی پدیده « اعضای خانواده حدود 500 هزار نفر را درگیر خود کرده بود » ابزار امیدواری کرده « با تدبیری که هیأت مدیره جدید اتخاذ می‌کنند بتوانند از حقوق سهامداران حفاظت کنند.»

اظهارات عباسعلی طوسیان ، مدیر امور سهام پدیده در مورد سامانه نقل و انتقال سهام پدیده اما در نوع خود جالب است.

وی با بیان اینکه این سامانه کاملا کاربردی است، عنوان کرده:« شیوه های معاملات بورس در تدوین دستورالعمل در نظر گرفته شده و دقیقا دستورالعملی که در سامانه شده شده رعایت می شود.»

به گفته وی « تعداد دقیق معاملات تا پایان ١٢ اردیبهشت ١٣٨٨٠ سهم است و دلیل کم معامله شدن سهم عدم وجود خریدار است. نبود خریدار نیز به دلیل این است که خریدار سهم را دارای ارزش نمی داند و نبود خریدار ارتباطی با سامانه ندارد.»

این مقام مسئول عنوان کرده که « تا کنون ٨٤٢ دستور خرید و تعداد ١٣٨٨٠ سهم معامله شده و ارزش سهم پدیده به دو قسمت سهم توسعه و سهم ابنیه تقسیم شده که این سهم از ٣٣٧٥٠ ریال به ٢٥٠٠٠ ریال حدود ٢٥٪‏ افت دارد. »

آخرین گزارش‌ها و صورت های مالی منتهی به پایان دوره مالی 94 شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز با 34 بند حسابرسی از سوی موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت دایا رهیافت مردود اعلام شده که این شرکت با سرمایه 187 میلیارد و 500 میلیون تومانی زیان انباشته ای بالغ بر 207 میلیارد و 870 میلیون و 500 هزار تومان را تا پایان دوره مالی منتهی به پایان اسفند ماه 94 محقق ساخته است که معادل 110 درصد سرمایه ثبتی این شرکت می‌باشد.

به عبارتی بهتر سرمایه پدیده شاندیز در ازای زیان انباشته کنونی به طور کامل سوخت شده محسوب می‌شود و این در حالی است که بخشی از پروژه‌های این مجموعه نیمه تکمیل و در حال ساخت است.

از نکات قابل توجه در صورت های مالی این شرکت سرفصل تسهیلات دریافتی است که از ٦٢٦ میلیارد تومان تسهیلات ٢٤ درصدی مبلغ ٥٤٥ میلیارد تومان از موسسه اعتباری ادغام شده میزان و الباقی ٨٠ میلیارد تومان از موسسه اعتباری ملل یا عسکریه سابق بوده است.

سرمایه یا آورده شخص محسن پهلوان مقدم موسس و مالک مجموعه پدیده در این شرکت نیز ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان بر اساس صورت‌های مالی 94 اعلام شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۴۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه

در برنامه صف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به سوالاتی پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲، به واسطه اتفاقاتی که افتاد سال سختی برای بازار سرمایه بود. در طول دو سال و نیم گذشته سعی شده که بسترسازی لازم برای جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران انجام شود و تلاش شد افرادی که در صف مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی بودند بررسی و پاسخگویی شوند که اکنون این صفوف پایان پیدا کرده و به درخواست‌ها به روز پاسخ داده می‌شود.

او افزود: سال گذشته علیرغم تلاطم در بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت‌ها به صورت خرد برای تامین مالی حضور پیدا کردند. بورس به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال و مشارکت مردم را تحقق بخشد. مشارکت مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند. برای ایجاد این مشارکت نیازمند اعتمادسازی هستیم. اگر میخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم باید مفروضاتی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آنها پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها  باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

عشقی ادامه داد: موردی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره نمونده اند، بحث تصدی گری دولت و دخالت دستگاه‌های دولتی در شرکت هاست که مخاطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی هم ضربه جدی به بنگاه‌ها می‌زند و سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با مخاطره روبرو می‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از ابزار‌ها و صندوق‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا نسبت به ریسکی که تمایل دارند سرمایه گذاری انجام دهند.

او در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که تاکنون در بورس متضرر شده اند گفت: از سال ۹۹ تاکنون تورم تجمیعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده، اما قیمت سهم‌ها تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط اوج در سال ۹۹ است. سهامداران سبد خود را با اوج سال ۹۹ مقایسه می‌کنند که باید بگوییم همچنان جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع این مسئله است که سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت‌های سمت بهای تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به رخداد‌های اخیر گفت: رخداد‌های سیاسی در کل دنیا روی بازار‌های سرمایه اثر می‌گذارد و در بازار ما هم این اتفاق طبیعی بود و در بازار هیجان ایجاد شد. به همین دلیل سازمان بورس برای آنکه از حق سهامدار دفاع کند و معاملات تحت تاثیر هیجانات نباشد، دامنه نوسان برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم‌ها چه در کشور ما چه در کشور‌های دیگر مسبوق به سابقه است. روز گذشته و امروز معاملات متعادل بود و التهابات کنترل شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و دامنه نوسان عادی بازمی گردیم.

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کینم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجرا شدن است که سواد مالی و اقتصادی به صورت پایه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که البته در کوتاه مدت نتایج آن حس نخواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • حجم ۸۰۰۰ میلیارد تومانی معاملات در بازار سرمایه توسط کرمانشاهیان
  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  • رئیس سازمان بورس: اعتماد مردم به بورس به دلیل برخی تصمیمات مخدوش شده است
  • سهامداران عدالت بخوانند/ زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • آخرین جزئیات از روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد