Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمود حجتی» روز شنبه در حاشیه همایش مدیران اتحادیه عشایری سراسر کشور در سالن توسعه ساختمان جدید وزارت جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان این که جامعه عشایری ما بیشترین حجم تولید را با کمترین درآمد داشته است، افزود: این دولت نگاه چند جانبه ای به جامعه عشایری داشته، به طوری که درآمد محدود عشایر که محدود به تولید و فروش دام است، افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، یکی از مشکلات در حوزه تامین دام عشایری تامین نهاده های تولید (علوفه دامی) و عرضه محصول از طریق واسطه گران است که تلاش کردیم با تامین نهاده های ارزان قیمت تا حدودی این مسئله را حل و فصل کنیم.
وزیر جهادکشاورزی از تقویت صندوق جامعه عشایری کشور در دولت تدبیر و امید خبر داد و تصریح کرد: با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی توانستیم با تقویت صندوق عشایری و ارایه تسهیلات در گردش، اعتبار مورد نیاز تامین نهاده های این بخش را فراهم کنیم.
حجتی افزود: به طوری که براساس مصوبه مجلس یک درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق جامعه عشایری قرار گرفت و توانستیم بیش از 700 هزارتن نهاده را با قیمت مناسب تامین و در اختیار این جامعه قرار دهیم.
وی در بحث عرضه دام سبک عشایری گفت: این جامعه در گذشته به دلیل نبود دسترسی مناسب در فصلی که علوفه برای تعلیف دام در عرصه های طبیعی وجود نداشت، ناچار بود دام لاغر و سبک را در فصل های با کمترین قیمت به بازار عرضه کنند که همین امر موجب ضرر و زیانشان می شد.
وی ادامه داد: دولت یازدهم با اقدام های خود توانست با در اختیار قرار دادن 700 هزارتن نهاده دامی به جامعه عشایری و دسترسی این گروه به علوفه دستی ، دام خود را نگه داشته و با وزن و قیمت مناسب عرضه کنند. تامین این میزان نهاده برای عشایر یک هزار و 500 میلیارد ریال( 150 میلیارد تومان) تفاوت قیمت را حاصل شده است.
وی عرضه محصول بسته بندی تا سفره را از دیگر اقدام های دولت یازدهم در بخش عشایری برشمرد و افزود: در این اقدام مقرر شد با امکانات موجود دولت و جامعه عشایری محصول بسته بندی به سفره مردم عرضه شود که در این صورت علاوه بر حذف واسطه گران بیشترین ارزش افزوده نصیب تولیدکنندگان می شود، که ادامه اجرای آن مورد تاکید دولت است.
حجتی با بیان اینکه با وجود حجم تولید بالا، درآمد جامعه عشایری کافی نیست، اظهارداشت: با توجه به عرصه هایی که در اختیار عشایر قرار دارد، دولت یازدهم اقدام هایی در زمینه بهره مندی این جامعه از عرصه های طبیعی کرده که اگر درآمدش بیش از درامد تعلیف دام نباشد کمتر نیست و می تواند در افزایش درامد این جامعه موثر و اقع شود.
وی اضافه کرد: به طور مثال کرفس کوهی در مناطق زاگرس مرکزی ، کوهرنگ، فریدون شهر با قیمت های فوق العاده خوبی به صورت خام فروشی عرضه می شود که درآمدش در عرصه ها به مراتب بیشتر است و می تواند درآمد مکملی برای عشایر باشد.
وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: دولت در راستای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی روی توسعه و ترویج گیاهان دارویی همچون باریجه در سمنان و انغوزه در گچساران کار کرد که به عنوان یک درآمد مکمل در افزایش درآمدزایی عشایر تاثیرداشته است.
حجتی کددارشدن مناطق اسکان عشایری برای 780 هزارنفر را از دیگر اقدامات دولت یازدهم برشمرد و گفت: دولت تدبیر و امید پس از گذشت 10 سال توانست در سال 1393 با راه اندازی شورای عالی عشایر با حضور معاون اول رئیس جمهوری طرح های مهمی را برای خدمات رسانی به عشایر تصویب کند.
وی افزود: در این دوره نزدیک به 780 هزار نفر از محل های اسکان عشایری که دارای کد نبود با تصویب شورای عالی عشایر و همکاری موثر وزارت کشور کد دارشدند که همچون مناطق روستایی کشور از خدمات برق، آب ، گاز، راه، بهداشت و مدرسه استفاده می کنند.
وزیر جهادکشاورزی گفت: دولت یازدهم در اجرای این پروژه در میانه راه است و همچنان این موضوع را در دستور کار دارد زیرا با این اقدام تلاش شده با استقرار جامعه عشایری حداقل در یک سوی ییلاق یا قشلاق از حداقل امکانات رفاهی برخوردار شوند.
حجتی گفت: درامدزایی جامعه عشایری را با توسعه گردشگری در دستور کار داریم به طوری که با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حضور عشایر و توانمدسازی آنان بتوانیم این بخش را توسعه دهیم که درآمدزایی جانبی برایشان ایجاد شود.
ادامه دارد........
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 9186**1561** خبرنگار: هما همت خواه**انتشار: مژگان توانا

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۴۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است

ایسنا/قزوین عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین گفت: واقعیت این است جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است و نمی‌تواند بدون درآمد مردم یک دولت پایدار و مقاوم در برابر نواسانات و سیکل‌های سیاسی و تجاری باشد

بیت‌الله اکبری‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شعار سال جاری اظهار کرد: شعارهای سال کاملاً هدفمند است و اهداف مشخصی را دنبال می‌کند و اینکه در شعار سال جاری به مشارکت مردم تأکید شده نشان‌دهنده این است که خلأهایی از قبل وجود داشته که باید منبعد به آن توجه شود و برای برطرف کردن این خلأها اقدام کرد.

وی گفت: واقعیت این است جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است و نمی‌تواند بدون درآمد مردم یک دولت پایدار و مقاوم در برابر نواسانات و سیکل‌های سیاسی و تجاری باشد، مثلاً اینکه می‌گوییم دولت ما به نفت وابسته است پس می‌تواند بدون درآمد مردم نفت را بفروشد و درآمد داشته باشد درست نیست چراکه اگر به خاطر مسائلی که در دنیا وجود دارد تحریم شویم دست دولت خالی خواهد شد بنابراین دولتی می‌تواند به‌عنوان دولت پایدار و مقاوم در مقابل نوسانات سیاسی و اقتصادی دنیا بایستد که مشارکت مردمی در آن بالا باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین تصریح کرد: درگذشته تلاش‌هایی هم صورت گرفته که اهداف اقتصادی برای افزایش تولید ایجاد شود اما شرایط نشان می‌دهد که مشارکت به حدی نبوده که ما را به استاندارد لازم برساند به همین جهت رهبری در شعار سال جاری به مشارکت مردم تأکید کرده‌اند.

وی بیان کرد: برای راهکارهای جذب مشارکت مردم باید برنامه‌ریزی و برنامه‌های عملیاتی و اهداف‌ کوتاه‌مدت بر این اساس تنظیم شود، هدف استراتژیک در شعار سال را رهبری مشخص کرده‌اند و باید ارگان‌ها، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های تولیدی و خدماتی در تمام برنامه‌ریزی‌های خود شعار سال را به‌عنوان سیاست حاکم در نظر بگیرند تا مشارکت مردم را در تمامی امور شاهد باشیم و از این طریق جهش تولید رقم بخورد.

اکبری‌مقدم خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردم جذب نشود به جهش تولید و رشد و توسعه نخواهیم رسید و اهداف دست‌نیافتنی خواهد ماند؛ مجلس نقش وضع، اصلاح و تقویت قوانین را دارد تا به دولت راهکار داده شود و دولت نقش تسهیلگری خود را برای ایجاد مشارکت مردم فراهم کند.

وی افزود: مجلس و دولت به‌عنوان قوه مجریه نقش مهمی در جلب مشارکت مردم‌ دارند چراکه وقتی مردم ببینند تسهیلگری ایجاد شده به‌طور مثال در نقش واسطه‌گری مالی بانک‌ها درست عمل کنند و بازار سرمایه امنیت خوبی پیدا کند و شفافیت و کارایی آن بالا برود، مردم به صورت خودکار درست عمل می‌کنند چراکه نگاه مردم به قوانین و قوه مجریه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین درباره میزان تحقق شعارهای سال گذشته اظهار کرد: مشکلاتی که در این سال‌ها پیش‌آمده همه از یک جنس نیست و نمی‌شود قضاوت کرد چراکه بسیاری از عوامل بیرونی مانعی برای تحقق شعار سال هستند و این موانع سبب شده از رسیدن به اهداف فاصله گرفته باشیم.

اکبری‌مقدم در پایان گفت: از طرفی دیگر برخی مواردی همچون کاهش رشد جمعیت باعث شده به اهداف دست پیدا نکنیم چراکه تولیدی‌ها با مشکل نیروی کار مواجه هستند؛ تقاضا برای نیروی کار وجود دارد اما رشد نقدینگی و کنترل نکردن سیاست‌های پولی در ایران باعث شده نرخ تورم بالا برود و به همین دلیل خیلی از دستمزدها با بازار سازگار نباشد، قوانین حوزه کار هم باید اصلاح شود و بر اساس شرایط فعلی بازار کار نوشته شود تا بتوان در جهت حل مشکلات گام برداشت.
 
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی