Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر هماهنگی ترویج جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: با هدف آشنایی زنان روستایی با نحوه پرورش کرم ابریشم و فراهم کردن زمینه اشتغالزایی برای آنان و ایجاد صنایع تبدیلی در صنعت نساجی دوره آموزشی پرورش کرم ابریشم به مدت یک ماه در استان برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، سید زین العابدین قمری در مراسم آغاز دوره تئوری و عملی پرورش کرم ابریشم که در سالن همایش شهید باکری جهاد کشاورزی استان با حضور ۴۰ نفر از زنان روستایی علاقمند به صنعت نوغانداری و متقاضی اجرای این طرح برگزارشد، اظهارکرد: در راستای اجرای موفقیت آمیز طرح نوغانداری و توسعه توتستانها با مشارکت زنان روستایی در طی سه سال گذشته، این طرح در سال 96 نیز درسطح 7 شهرستان استان شامل ارومیه ، خوی ، میاندوآب ،ماکو ، پلدشت ، بوکان و تکاب نیز اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر ترویج و هماهنگی جهاد کشاورزی استان از پیش بینی تولید بیش از هزار کیلو گرم پیله تر کرم ابریشم در سال جاری در استان خبر داد و اظهار کرد: امسال در حدود ۲۵ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان توزیع شد که از هر جعبه در صورت رعایت شرایط مطلوب نگهداری در حدود ۴۰ تا ۴۵ کیلو گرم پیله تر کرم ابریشم تولید می شود.

قمری تصریح کرد: صنعت نوغانداری از سال ۹۳ در استان دوباره احیا شده است و امسال برای چهارمین سال متوالی شاهد شکوفایی این صنعت در استان هستیم که گامی مهم در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و خود اتکایی در تولید محصولات کشاورزی است.

این مسئول با بیان اینکه صنعت نوغانداری قدمتی دیرینه در استان دارد اما به دلیل نبود بازار مناسب و عدم آموزش کافی تاکنون راکد باقی مانده بود که با اجرای این طرح از سال ۹۳ در استان این صنعت احیا و در سالجاری نیز توسعه آن از اهداف ما می باشد ، اظهارکرد: طی سه سال گذشته تعداد 250 نفر از زنان روستایی دوره آموزشی لازم در این زمینه را گذرانده اند و حدود 100 نفرنیز در این بازه زمانی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

قمری در ادامه خرید تضمینی تولیدات نوغانداران در استان را از دیگر اقدامات حمایتی عنوان کرد و افزود: وجود توتستانهای متنوع دراستان آذربایجان غربی از جمله در شهرستانهای ارومیه و خوی، زمینه را جهت توسعه و پرورش کرم ابریشم در این استان فراهم می نماید .

وی تاکید کرد: صنعت نوغانداری شغلی جانبی برای کشاورزان بوده و امکان بکارگیری بخش غیر فعال جامعه روستایی از جمله کودکان و سالخوردگانی که توان انجام کارهای کشاورزی را ندارد را فراهم می کند و طی مدت کوتاه 3۵ روزه بازده مناسبی می تواند داشته باشد و دارای توجیه اقتصادی مناسبی نیز است .

قمری خاطر نشان کرد : اجرای این طرح به عنوان یک فعالیت تولیدی ، می تواند تامین کننده نیاز صنایع تبدیلی و بازار مصرف بوده و بستر ساز اشتغال به کار نیروهای متخصص و فاقد تخصص شود.

در ادامه بیتا احمدیان، کارشناس مدیریت هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در امور زنان روستاییبا تاکید بر اهمیت توسعه و احیای نوغانداری و صنعت ابریشم در استان گفت : در این دوره لاروهای تفریخ شده 25 جعبه تخم نوغان به همراه وسایل و تجهیزات لازم پرورش از قبیل بخارساز، رطوبت سنج و توری و ..... در اختیار 40 نفر ازمتقاضیان قرار گرفت.

احمدیان افزود: این طرح به مدت یک ماه با مشارکت و همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان و معاونت بهبود تولیدات دامی و مرکز توسعه نوغانداری کشور اجرا و در پایان به مجریان گواهی مهارتی نوغانداری اهداء خواهد شد و پیله های تولیدی نیز با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات دامی به صورت تضمینی خریداری خواهند شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۴۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا

لطفی مدیرکل شیلات آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این استان رتبه نخست کشوری را در تولید آرتمیا دارد، گفت: آرتمیا موجود آبزی بوده، که یکی از محصولات پرفروش در بازار‌های جهانی است و در ۲۰۰ هکتار از زمین‌های شور استان پرورش می‌یابد.

وی اضافه کرد: این محصول به مبلغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار فروش می‌رسد.

به گفته لطفی، برای آبزی‌پروری در مقیاس‌های بزرگ، ماهیان ارزشمند صادراتی مانند میگو و ماهیان خاویاری حتی بخشی از ماهیان زینتی از آرتمیا به عنوان تغذیه استفاده می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • برگزاری رویداد جایزه جوانی جمعیت در آذربایجان غربی
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • بارندگی‌ها تا روز چهارشنبه در آذربایجان‌غربی ادامه دارد
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • آذربایجان‌غربی در شناسایی بازماندگان از تحصیل موفق عمل کرده است
  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا
  • شهروندان در آذربایجان‌غربی در ارتفاعات و مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند
  • تدوام سامانه بارشی در آذربایجان غربی/سیلاب و طغیان رودخانه‌ها دور از انتظار نیست
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی