Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@19:51:52 GMT

بهبود فضای کسب و کار ایران بر اساس شاخص‌های بانک جهانی

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۷۵۵۷۰

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: فضای کسب و کار ایران بر اساس شاخص‌های بانک جهانی یافته است.

به گزارش ایسنا، در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان، اظهار کرد: گزارش‌هایی که در این جلسه ارائه شد، گزارش‌های مطلوبی بوده و نشان از حجم کاری بوده که در این سال‌ها در دولت یازدهم اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«اسدالله درویش‌امیری» ادامه داد: بهتر است این چنین گزارش‌هایی در جامعه تبیین شود تا مردم شاهد این باشند که دولتی که در جهت منافع ملی و با برنامه‌ریزی منسجم فعالیت می‌کند تا چه میزان می‌تواند در فعالیت‌های موثری در جهت منافع ملی و مردمی داشته باشد.

این مسئول با اشاره به مطلوب بودن آمارها و نتایجی که در گزارش‌ها آمده است، تصریح کرد: نتایج ارائه شده نشان از آن دارد که کشور و اقتصاد در مسیر بهبود وضعیت و مطلوبی حرکت می‌کند و این به معنی آن نیست که مشکل و یا نقصی وجود ندارد، بلکه نشان از ریل‌گذاری‌های صحیح برای پیشبرد اهداف جامعه است و این‌گونه گزارش‌ها باید در جامعه تبیین شود و به مردم اگاهی داده شود و باید گفت که کشور را در شرایطی تحویل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم مطالبات معوقه را که حجم بسیار بالایی داشت، پرداخت کرد و این به معنی آن است که دولت آوار بزرگی را از روی دوش بخش خصوصی و دولتی برداشته و گامی مهم در راستای حرکت به سوی منافع مردم برداشته است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در بخش خدمات پزشکی، یادآور شد: ارائه خدمات پزشکی رایگان یکی از آرزوها و مطالبات مردم در دوره‌های مختلف بوده که این مهم به همت دولت یازدهم تا حدودی محقق شده است، چون مردم فقط 8 درصد هزینه‌های بستری در بیمارستان‌ها را پرداخت می‌کنند و اگر در همین راستا قدم برداریم وضعیت بهداشت و درمان جامعه همانند کشورهای توسعه یافته خواهد بود.

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان، گفت: وضعیت اقتصادی کشور در شرایط حاضر، عمدتاً متأثر از تحولات اقتصاد کشور در نیمه دوم دهه 1380 است. از نیمه دوم دهه 1380، برخی عوامل برون‌زا نظیر قیمت نفت خام و درآمدهای کلان نفتی و تمایل سیاست‌گذاران در مصرف این درآمدها، بدون توجه به الزامات رشد اقتصادی پایدار در کنار حاد شدن مشکلات ساختاری و مدیریتی، توان اقتصادی کشور را در مواجهه و مقاومت در برابر تکانه‌های برون‌زا محدود کرد.

«شهرام طهماسبی» ادامه داد: به طور مشخص از سال 1390 اقتصاد کشور عمدتاً تحت‌تأثیر تکانه‌های نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها و نیز تشدید تحریم‌های خارجی به‌ویژه در حوزه‌های بانکی، نفت و تجارت قرار گرفت که مجموع عوامل فوق در کنار مشکلات ساخناری و نهادی کشور باعث بروز مشکلاتی شد.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای اقتصاد از سال 1390، یادآور شد: افزایش هزینه‌های تولید و بروز پدیده رکود تورمی، بی‌ثباتی اقتصادی به‌ویژه در مسائل ارزی و تجاری، نامناسب شدن فضای کسب و کار، خروج بخش قابل توجهی از سرمایه‌های کشور از فعالیت‌های مولد به سمت فعالیت‌های غیر مولد، تنگناهای شدید اعتباری به‌علت بدهی شدید به پیمانکاران و سیستم بانکی و ... از جمله مشکلاتی بود که در پیش روی دولت قرار داشت.

این مسئول با اشاره به مجموع سیاست‌ها و اقدامات دولت یازدهم در حوزه اقتصاد کلان، خاطرنشان کرد: این اقدامات و سیاست‌ها عمدتاً از مجاری مانند، مصوبه رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، رفاه اجتماعی، اقدامات اجرایی و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و فعال کردن واحدهای نیمه تعطیل، بوده است.

وی با اشاره به فضای کسب ‌و کار و رقابت‌پذیری در کشور، یادآور شد: بر اساس شاخص بانک جهانی در سال 2013 رتبه کسب ‌و کار ایران در میان 189 کشور، 152 و از حیث رقابت‌پذیری رتبه 82 میان 148 کشور بوده است و این در حالی است که رتبه کسب‌ و کار ایران در میان 190 کشور، 120 و از حیث رقابت‌پذیری رتبه 76 در میان 138 کشور بوده است.

طهماسبی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای بهبود فضای کسب و کار در کشور توسط دولت یازدهم، تصریح کرد: راه‌اندازی پنجره واحد خدمات شهری در تهران و استان‌ها، تهیه نقشه ملی استعلامات مجوزهای کشوری، برقراری ارتباط الکترونیکی بین اداره ثبت شرکت‌ها و سازمان امور مالیاتی، انجام اقدامات موثر توسط گمرک در جهت بهبود شاخص تجارت فرامرزی و ... از جمله اقدامات انجام شده برای بهبود فضای کسب و کار است.

در ادامه این جلسه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان، گفت: درآمدی که سال گذشته در استان وصول شد خوشبختانه بیش از پیش‌بینی‌ها بود که بخشی از این مازاد در بین بخش‌هایی که با کسری در هزینه‌های جاری مواجه بودند، با همکاری سازمان برنامه و بودجه تقسیم شد.

«رحیم عصفوری» ادامه داد: پارسال در بحث مالیات‌ها و امور گمرکی شفاف‌سازی‌های زیادی انجام شد، به طوری که اظهارنامه‌های الکترونیکی شده که این مهم علاوه‌بر این‌که از فساد ممکن جلوگیری می‌کند، احتمال افزایش درآمدها را نیز افزایش می‌دهد و این روند شفاف‌سازی در بخش مالیاتی کشور نیز اتفاق افتاده است.

وی افزود: با بهبود وضعیت درآمدهای مالیاتی از طریق افزایش شمار مودیان، تکیه بر درآمدهای نفتی کاهش یافته و در نتیجه این درآمدها صرف هزینه‌های زیربنایی و توسعه خواهد شد. لازم به ذکر است که سهم درآمد مالیات مشاغل و اصناف در درآمد استان، 4 درصد است که نسبت که کل مقدار ناچیزی است. همچنین این سهم ناچیز در بخش جرائم راهنمایی و رانندگی استان نیز 5.3 درصد است.

در ادامه این جلسه، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان زنجان، با اشاره به گزارش درآمدی سال گذشته استان، اظهار کرد: به طور کلی درآمدهای کشور از طریق فروش نفت و درآمدهای مالیاتی تامین می‌شد که یکی به رونق بازار نفت و دیگری به رونق اقتصاد و بازار بستگی دارد که در دولت یازدهم توسعه بازار بدهی‌ها راهی برای تامین درآمدی دولت در دستور کار قرار گرفته است.

«ابوالفضل عباسچیان» ادامه داد: کل درآمد مصوب برای سال گذشته 11 هزار و 344 پیش‌بینی شده بود که با تحقق 98.2 درصدی آن میزان تحقق یافته درآمدهای استان 11 هزار و 189 میلیارد ریال است ک درآمدهای ملی، اختصاصی، شرکت‌های دولتی و استانی را شامل می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۵۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه یازدهمین همایش سراسری مسؤولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که امروز در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی شهر مقدس قم با معرفی و تقدیر از نفرات برتر پویش ستاره‌های زمین برگزار شد.

در بخش همایش ستاره‌های زمین و فضای مجازی آقای نصری از استان کرمان، در بخش ستاره ساز و فضای مجازی آقای میراحمدی از استان چهارمحال‌وبختیاری با کشف ۶۰۰ مربی ستاره ساز و در بخش سرکشی از جلسات خانگی آقای قادری از استان یزد حائز رتبه برتر شدند.

همچنین در شاخص میز معرفی پویش ستاره‌های زمین و سرکشی از جلسات خانگی آقای جهان‌آرا از استان همدان، در شاخص تبلیغات محیطی حجت‌الاسلام دهقان‌دار از استان البرز و در شاخص برگزاری نمایشگاه ستاره‌های زمین آقای روزبه از استان فارس رتبه‌های برتر را کسب کردند.

کد خبر 6089236 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • بانک‌ها پرداخت تسهیلات مددجویان را سرعت ببخشند
  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه
  • کیفیت هوای تهران در شرایط «قابل قبول»