Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@13:28:14 GMT

ثبت 180 اختراع و تولید 350 نانومحصول

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۷۶۰۸۹

ثبت 180 اختراع و تولید 350 نانومحصول

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو دستیابی به رتبه پنجم علمی نانو در دنیا را قدمی قابل توجه دانست و افزود: ایران برای حفظ این جایگاه راه دشواری در پیش دارد و باید حمایت‌ها از این علم ادامه داشته باشد؛ چرا که کشورهایی با بودجه و نیروی انسانی بالا در رقابت رتبه‌های اولیه هستند.

به گزارش ایسنا، سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در راستای دست‌یابی ایران به رتبه پنجم علمی نانو در جهان گفت: این ستاد در رابطه با توسعه علمی برنامه‌ای دارد که اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و محققان سراسر کشور را در حوزه فناوری نانو جذب کرده و فعالیت‌های گسترده‌ای صورت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: ستاد توسعه فناوری نانو، حمایتهای خود را متناسب با فعالیت‌های صورت گرفته در پژوهش‌های دانشگاهی کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌کند تا بتوانند به خوبی آزمایش‌های خود را انجام دهند. همین اتفاق موجب رونق فعالیت در عرصه نانو ایران شده است.

سرکار با اشاره به این نکته که رشد حوزه نانو دستاوردی است که طی سالیان به دست آمده، اظهار کرد: در سال 2001 میلادی ایران رتبه 57 جهان را داشت. ابتدا چون کشورها ضعیف بودند، رشد سالانه چند پله‌ای بوده است. اما امروز چون در میان کشورهای قدرتمندی در این علم قرار گرفته‌ایم و با کشورهای پیشرفته چون فرانسه، انگلیس، ژاپن و آلمان رقابت داریم؛ رقابت در این عرصه کار مشکلی است.

وی توضیح داد: سال گذشته با پشت سر گذاشتن کشور ژاپن ما رتبه ششم را کسب کردیم، امسال با پشت سر گذاشتن آلمان نیز به رتبه پنجم صعود کردیم. به طوری که تمام کشورهای اروپایی پشت سر گذاشته شده‌اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو علت اعلام این رتبه در مقطع کنونی را نوسانات چند ماهه اول سال در این حوزه دانست و گفت: بعد از ماه چهارم رتبه ما تثبیت می‌شود. پس بعد از گذشت چهار ماه اول به 5.65 درصد از تولید علم نانو در عرصه جهانی و رتبه پنجم دست یافتیم.

به گفته وی رتبه اول از آن چین، دوم آمریکا و سوم هند هستند که از نظر جمعیت پر جمعیت محسوب می‌شوند. پس از آنها کره جنوبی رتبه چهارم و ایران رتبه پنجم را دارا است. پس از ایران نیز آلمان، ژاپن و دیگر کشورها هستند.

سرکار، نکته قابل تأمل را در این لیست سرمایه‌گذاری کلان دولتی برای توسعه نانوفناوری کشورهای برتر دانست و گفت: کشور آمریکا حدود 1.5 میلیارد دلار سالانه در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند، کشور چین 1.2 میلیارد دلار و باقی کشورها نیز به همین منوال هستند. اما ایران با سرمایه گذاری حدود 20میلیون دلار راه سختی در پیش دارد.

وی ادامه داد: هر قدمی که تا کنون برداشته شده است، با تکیه بر توان تخصصی و ظرفیت‌های نیروی انسانی، برنامه‌ریزی و مدیریتی بوده است و امروز حتی حفظ این رتبه کار ساده‌ای نیست. اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد، حتی ممکن است نتوانیم این رتبه مطلوب را در آینده حفظ کنیم.

دستاوردهای علمی، موجب تولید بیشتر محصولات نانو در ایران می‌شود

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در راستای تأثیر این رتبه بر تولید، تجاری سازی و بازارسازی محصولات نانو ایران، توضیح داد: بدون این که بنیه علمی خوبی داشته باشیم، نمی‌توانیم در عرصه توسعه فناوری فعال باشیم. فناوری مبتنی بر این است که بتوانیم در یک حوزه تخصصی و در مرزهای دانش حرکت کنیم، بنیه علمی خوب داشته باشیم و از نیروی انسانی کاملی برخوردار باشیم.

وی افزود: این بنیه علمی پایه حرکت توسعه فناوری است. وقتی کشوری بتواند علم و فناوری را گسترش دهد، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز خلق می‌شوند.

سرکار با اشاره به این که با تکیه بر همین بنیه علمی حوزه نانو ایران 180 پتنت را دارا است، گفت: اعتقاد دارم ظرفیت کشور بسیار بالاتر از این‌هاست، ما در عرصه ثبت اختراعات و پتنت غفلت‌هایی داشته‌ایم و چون این ثبت اختراع هزینه بالایی داشته است، کسی به آن توجه نکرد.

وی تاکید کرد: معاونت علمی حمایت‌های خوبی در این زمینه دارد که ثبت اختراعات بین‌المللی کشور پرشتاب رشد کرده تا به جایگاهی که لیاقت آن را دارد برسد.

به گفته سرکار، کشور ما امروز 350 محصول مبتنی بر فناوری نانو تولید می‌کند و امروز به 21 کشور دنیا این محصولات را صادر می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر از رتبه علمی ایران و جایگاه علمی صحبت می‌کنیم، به این معنا نیست که ایران در حوزه نانو تنها به مقوله تولی علم توجه داشته باشد و در مقطع پژوهش توقف کرده‌ایم. بلکه ایران در عرصه نانو حتی با توجه به تعداد شرکت‌ها، تنوع محصولات و حجم بازاری که دارد از جمله کشورهای پیشگام مقتدر فناوری نانو است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: امروزه ایران محصولات فناوری نانو خود را به کشورهای مختلفی از جمله استرالیا، چین، کره جنوبی، مالزی، ترکیه، روسیه و چند کشور اروپایی صادر می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر بر روی رتبه علمی نانو در ایران تاکید می‌شود، نباید موجب انحراف افکار شود که ایران تنها در زمینه مقالات علمی فعال است. بلکه ما در عرصه توسعه فناوری، تجاری‌سازی، رسوخ فناوری در صنعت و همچنین بازاریابی فعالیت گسترده و قابل‌توجهی داریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۶۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به چشم‌انداز رویداد ملی فبین‌فود گفت: چشم‌انداز ما برای این رویداد این است که تبدیل به رویدادی بین‌المللی شود و در سطح جهان گسترش یابد.

شقایق حق‌جوی جوانمرد امروز ۱۳ اردیبهشت در اولین رویداد ملی فبین‌فود که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت کیفیت غذا در کلام پیامبر(ص) اضافه کرد: با توجه به سخن رهبری و شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است، باید از مردم خواستار شویم که در حوزه ارتقای صنعت غذا مشارکت کنند، زیرا غذای خوب حق تمامی مردم ایران است و باید در تامین غذای خوب و سالم خود کوشا باشند. صنعت غذا، صنعتی شاداب با گردش مالی بزرگ است که پتانسیل ایجاد ثروت و اشتغال را به خوبی دارد و بعد از صنعت پتروشیمی دومین صنعت بزرگ ایران است. لذا همه ما باید به ارتقای آن توجه کنیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: انسان برای اینکه بتواند خوب زندگی کند، باید در مرحله اول غذای خوبی داشته و در مرحله بعدی دارای شغل مناسبی باشد. دانشگاه‌های ما رشد بسیار خوبی داشته و فارغ‌التحصیلان آن مهارت‌های بالایی دارند، بنابراین باید جوانان ایرانی ما در همین صنایع پویای ایران مشغول به فعالیت شوند.

حق‌جوی جوانمرد ادامه داد: صنعت غذا با سختی مواد اولیه را جمع می‌کند و سعی در حرکت دارد و نیازهای مختلفی را شامل می‌شود، بنابراین سخت می‌تواند نوآوری را در خود جای دهد. لذا ما در معاونت علمی ریاست‌جمهوری فقط مسئول توسعه فناوری نیستیم، بلکه مسئول اشاعه فناوری هم هستیم که این اتفاق در چنین رویدادی رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه رویداد فبین‌فود در راستای همرسانی صنعت و فناوری است، عنوان کرد: صنایع ما نیازهایی دارند و متخصصین باید برای رفع این نیازها وارد شوند تا صنعت ناچار به واردات نباشد و نوآوری در ایران توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صورت گیرد. لذا این رویداد طراحی شده است تا به این مسائل رسیدگی کند. صنعتی که با سختی اجزای خود را در کنار هم جمع می‌کند، برای تمرکز بر روی نوآوری دچار سختی است و باید واسطه‌ای در این میان روی کار بیاید و نوآوری را به ارمغان بیاورد. همچنین تکثیر نمونه جدید، هزینه‌ و ریسک بالایی دارد، لذا باید نهاد بینابینی حضور یابد که ساخت سریع و آسان در آن صورت گیرد. چنین نهادی فب‌لب (آزمایشگاه ساخت سریع) نامیده می‌شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به چشم‌انداز این رویداد بیان کرد: چشم‌انداز ما برای این رویداد این است که تبدیل به رویدادی بین‌المللی شود و در سطح جهان گسترش یابد. فرهنگ غنی ما سرشار از دستورالعمل‌های غذایی بسیار فاخر است که نه تنها به دلیل طعم بلکه به دلیل نوآوری و ترکیبات بسیار خاص، دارای ارزش غذایی بالایی هستند. غذای هر قوم یکی از مهمترین نمادهای فرهنگ و تمدن آن است. بنابراین باید بتوانیم تمامی قدرت خلاقانه خود را با نوآوری ترکیب نماییم تا ارزشی خلق شود که بتوانیم آن را در سطح کشور معرفی کنیم و انتشار دهیم.

در پایان این بخش از مراسم، قراردادهای همکاری میان برخی از صاحبان صنایع با پژوهشگران و اساتید دانشگاه امضا شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود