Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ اداره نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس در راستای ابلاغیه ضوابط نحوه محاسبه سهام شناور آزاد ناشران پذیرفته شده در بورس‌ها و بازار خارج بورس مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار، درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های فرابورسی را اعلام کرد‌.

بنابر این گزارش، ۸ شرکت دارای سهام شناور بالای ۵۰ درصد، ۲۷شرکت دارای سهام شناوری میان ۵۰ تا ۲۰ درصد و ۵۳ شرکت نیز دارای سهام شناور کمتر از ۲۰درصد هستند؛ این در حالی است که ۲۷ شرکت مزبور با سهام شناور تک رقمی فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو شرکت نیز دارای سهام شناور زیر یک درصد هستند.

بررسی جزئیات آمار مزبور نشان‌دهنده این است که سیمان لار سبزوار با شناور آزاد ۹۳,۲۱‌ درصد، لقب بیشترین درصد سهام شناور آزاد فرابورسی را به خود اختصاص داد. صنایع فولاد آلیاژی یزد با ضریب شناور آزاد ۸۳.۵۳ درصد، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان با ضریب شناوری ۷۹.۴۶ درصد و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان نیز با سهام شناور ۷۵.۵۷ درصد در فهرست بیشترین درصد سهام شناوری قرار گرفتند.

در ادامه صنعتی معدنی شمال‌شرق شاهرود، اعتباری ملل، مواد ویژه لیا، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی از جمله شرکت‌هایی بودند که سهام شناور بالای ۵۰ درصد داشتند. قند شیروان، توکا رنگ فولاد سپاهان، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، مواد بهداشتی ساینا، آتیه داده پرداز، خدمات فنی و مهندسی روان فن‌آور، فرآورده‌های غذایی و قند چهار محال و شهداب ناب خراسان به همراه ۳ نماد بانکی بانک حکمت ایرانیان، بانک دی و اعتباری کوثر مرکزی از جمله نمادهایی بودند که درصد سهام شناور بالای ۳۰درصد داشتند. سرمایه‌گذاری مسکن تهران، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، بیمه سامان، زرین معدن آسیا، گروه صنایع کاغذ پارس به همراه ۱۱نماد دیگر از جمله نمادهایی بودند که درصد سهام شناور بالای ۲۰درصد را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.

** سهام شناور آزاد زیر ۲۰درصد
بر اساس این گزارش ۲۶شرکت از فهرست مزبور را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که سهام شناوری در محدوده ۱۰ تا ۲۰درصد دارند. در این میان سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب، صنعتی بهپاک، صنایع غذایی مینو شرق، باغمیشه، پگاه گلپایگان، فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس، ذوب‌آهن اصفهان، دامداری تلیسه نمونه، آ س پ، سرمایه‌گذاری اعتلا البرز، داروسازی سبحان انکولوژی و شیر‌پاستوریزه پگاه گلستان با ضریب شناوری آزاد بالای ۱۵درصد، وضعیت به مراتب مساعدتری در مقایسه با دیگر شرکت‌ها دارند.

در این میان، شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج ۲,۵۶ درصد، نفت پاسارگاد با درصد شناوری ۲.۳۳ درصد، افرانت با ضریب شناوری ۲.۱۵درصد، پتروشیمی مارون با درصد ضریب شناوری ۰.۲۵ درصد، چهار شرکت موجود در قعر جدول هستند. این در حالی است که ضعیف‌ترین رتبه به بانک ایران زمین با سهام صفر درصدی تعلق گرفته است. به نظر می‌رسد توقف نماد "وزمین" از اردیبهشت سال‌۹۴، مهم‌ترین عامل در افت سهام شناور آزاد این شرکت باشد.

** نحوه محاسبه سهام مزبور
سهام شناور آزاد اعلام شده با احتساب ضریب شناوری (عبارت است از حاصل تقسیم تعداد روزهایی از دوره مالی ناشر که طی آن معاملات سهم در بازار عادی بیش از ۰,۰۰۰۱ تعداد سهام ناشر است بر نصف روزهای معاملاتی آن دوره و حداکثر معادل یک خواهد بود) ارائه شده است.شروع دوره مالی برای تمامی شرکت‌ها به جز عرضه شده طی دوره که متناسب با روز عرضه تا آخر دوره محاسبه شده از تاریخ اول فروردین ۹۵ تا پایان اسفند ۹۵ در نظر گرفته شده است.

در این بین، شرکت‌هایی که بخشی از سهام آنها در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است، در صورتی که مجموع درصد سهام شرکت‌های مذکور بالای ۵ درصد شده باشد به‌عنوان سهام مدیریتی محاسبه شده است. همچنین، نحوه محاسبه سهامداران مدیریتی و غیرمدیریتی در سهام شناور به این صورت بوده که اگر هر سهامداری یکی از شرایط زیر را داشته باشد، سهامدار مدیریتی است.

نخست اینکه اشخاص حقیقی که به واسطه سهامداری، اقوام نسبی از طبقه اول و دوم یا اشخاص حقوقی تحت کنترل، مجموعا مساوی یا بیشتر از ۵ درصد سهام ناشر را داشته باشد. همچنین اشخاص حقوقی که به واسطه سهامداری، اشخاص حقوقی تحت کنترل یا اشخاص حقوقی با کنترل‌کننده مشترک مجموعا مساوی یا بیشتر از ۵‌درصد سهام ناشر را داشته باشند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۶۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور

در دهه‌های اخیر، توسعه زیرساخت‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی در سطح جهانی شناخته شده است. بخش‌های حیاتی مانند صنعت نفت، که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی کشورها دارند، به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت و بلندمدت نیازمند هستند. بنابراین فهم و درک نحوه استفاده از سازوکارهای مالی نوین تامین مالی برای توسعه زیرساخت‌های کلیدی کشور، از جمله در صنایع حیاتی مانند نفت و گاز ، نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای ایفا می‌کند.

با توجه به پتانسیل بالای سودآوری طرح های توسعه ای دولت با ابزارهای حاکمیتی در دست کشور، استفاده از روش‌های نوین تأمین مالی می‌تواند نقش کلیدی در جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردمی داشته باشد. یکی از این روش‌ها، استفاده از مدل شرکت‌های سهام عام پروژه است. این شرکت‌ها با ارائه سهام ممتاز که دارای تضمین‌های حداقل سود ثابت و حقوق مالی پیشرو هستند، می‌توانند به عنوان یک راهکار جذاب برای جذب سرمایه‌گذاران عمل کنند. سهام ممتاز با تضمین حداقل سود، امکانی ایمن و جذاب برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد که نه تنها به آنها اطمینان می‌دهد در صورت تحقق پیش‌بینی‌های مثبت، سود مناسبی کسب کنند، بلکه در مواقع نوسان بازار نیز از سرمایه‌شان محافظت می‌کند.

این نوع تغییر در مدل سرمایه‌گذاری به ویژه در شرکت‌های سهام عام پروژه، با تضمین کف سود از طریق استفاده از مزایای سهام ممتاز، تأثیر مثبتی بر پیشبرد پروژه‌های زیرساختی خواهد داشت. این مدل تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاران، حتی در سطح خرد، سود قابل توجهی را به صورت تضمینی دریافت کنند. این امر انگیزه‌های مالی قوی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد و تضمین می‌کند که آنها به صورت فعال در تأمین مالی پروژه‌ها مشارکت کنند.

علاوه بر این، به نفع پیمانکاران است که پروژه‌ها را در زمان‌بندی مشخص و حتی پیش از موعد تعیین شده به اتمام برسانند. تکمیل به موقع پروژه‌ها نه تنها به افزایش رضایت سرمایه‌گذاران منجر می‌شود، بلکه اطمینان از جریان نقدینگی و تداوم سرمایه‌گذاری‌ها را نیز فراهم می‌کند. این رویکرد به شدت کاهش دهنده ریسک‌های مرتبط با پروژه‌های نیمه‌کاره و عدم اتمام به موقع پروژه‌ها است، زیرا هر گونه تأخیر می‌تواند به از دست دادن سود تضمینی و نارضایتی سرمایه‌گذاران منجر شود.

استراتژی تأمین مالی نوآورانه مبتنی بر شرکت سهام عام پروژه با تضمین حداقل سود و اعطای سهام پروژه به مردم، بر خلاف روش‌های سنتی که معمولاً به دولت‌ها وابسته بودند، امکان مشارکت وسیع‌تر سرمایه های مردم و همچنین توان فنی و مهندسی بخش‌ خصوصی را فراهم می‌آورد و باعث تقویت مشارکت مدنی و عمومی در توسعه ملی می‌شود. به این ترتیب، با بهره‌گیری از این مدل‌های جدید، نه تنها افق‌های جدیدی در بخش توسعه زیرساخت‌های کشور گشوده می‌شود، بلکه موجب افزایش شفافیت و کارآمدی در این پروژه‌ها نیز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • سهام استارباکس ۳۱ درصد ضرر کرد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد+ فیلم
  • معامله ۲۷۰ میلیاردی سهام در بورس آذربایجان غربی
  • میزان و زمان واریز سود ۴۰ نماد بورسی و فرابورسی
  • آینده بورس در چند پرده
  • معادله تورمی بازدهی سهام
  • عجیب اما واقعی؛ وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!
  • وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور