Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-25@11:52:33 GMT

رئیسیان: نظر مردم لزوماً با هنرمندان یکی نیست

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۷۹۸۰۳

رئیسیان: نظر مردم لزوماً با هنرمندان یکی نیست

در دوره‌ای که باید آن را دوران تردید نامید، بخش عمده‌ای از هنرمندان و به ویژه سینماگران برخلاف دوره‌های گذشته برای حمایت از نامزد یک جناح سیاسی دچار تردید و دودلی هستند.

به گزارش گروه رسانه های بی‌باک، در دوره‌ای که باید آن را دوران تردید نامید، بخش عمده‌ای از هنرمندان و به ویژه سینماگران برخلاف دوره‌های گذشته برای حمایت از نامزد یک جناح سیاسی دچار تردید و دودلی هستند، هرچند با نزدیک‌تر شدن به روز انتخابات برخی از سلبریتی‌ها با اعتراف به اینکه از شرایط راضی نیستند، باز هم خود را راضی کرده‌اند تا از کاندیدای یک جریان به شکلی تلویحی حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تلویحی بودن و اجتناب از صراحت خود گویای دورانی است که می‌توان از آن به عنوان دوران تردید یاد کرد. هنرمندان حامی دولت مستقر در تردید و دودلی بی‌سابقه‌ای به سر می‌برند و راضی کردن آنها برای پای کار آمدن مجدد در این دوره کار آسانی به نظر نمی‌رسد. اعتراف به اینکه از شرایط حاضر اصلاً رضایت وجود ندارد، در موضع اغلب چهره‌هایی که بر تردید خود فائق آمده‌اند به چشم می‌خورد.

البته عملکرد ضعیف دولت روحانی باعث شده که همچنان طیف گسترده‌ای از هنرمندان و سینماگران سیاست سکوت را برگزینند. در واقع سرخوردگی از چهار سال گذشته باعث شده حجم و گستره حمایت از روحانی در میان هنرمندان تا حدود زیادی نسبت به دوره‌های گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شود. آنچه بر این تردید می‌افزاید فضای عمومی کشور است که برخلاف سال 92 اصلاً موافق و مساعد حسن روحانی نیست.


رضایت عمومی از روحانی افت شدید کرده و سلبریتی‌ها این را می‌دانند ولی مسئله این است که رقبای روحانی هم هنوز نتوانسته‌اند این قشر را مجاب کنند که در صورت تغییر اتفاق بهتری رقم خواهد خورد، برای همین است که علنی کردن موضع انتخاباتی در این دوره برای هنرمندان قدری پرهزینه‌تر به نظر می‌آید.

هنرمندان اغلب در کانون توجه بوده‌اند

تجربه ثابت کرده هر دولتی که روی کار بیاید، به‌طور نسبی باید به گونه‌ای رفتار کند که هنرمندان را از خود راضی نگه دارد. در دوره دولت نهم و دهم با اینکه بخش قابل توجهی از هنرمندان در اردوگاه مخالفان دولت قرار داشتند، اما از حمایت‌های ویژه دولت هم بهره‌مند شدند.
تقریباً هیچ هنرمند مخالفی با بغض دولت مواجه نشد.


برای مثال حمید فرخ‌نژاد جزو سینماگرانی محسوب می‌شد که در جریان انتخابات سال 88 از میرحسین موسوی حمایت کرد و حتی در همایش طرفداران میرحسین مقابل دوربین از رئیس‌جمهور وقت با تعبیری زشت یاد کرد و کمتر از یک سال بعد هم او جزو هنرمندان محبوب دولت دهم به شمار می‌رفت. در مقابل اما هنرمندان مخالف در دولت یازدهم با بی‌مهری بی‌سابقه‌ای مواجه و بخش اعظمی از این قشر خانه‌نشین شدند.


البته شرایط برای هنرمندانی که در جریان انتخابات در ستادهای انتخاباتی دولت یازدهم دیده می‌شدند هم زیاد خوب نبود. بسیاری از حامیان روحانی بعدها به این اعتراف کردند که حال و روزشان در دولت‌های نهم و دهم بهتر بوده و در آن دوره با وجود مخالف بودن بیشتر تحویل‌شان می‌گرفته‌اند، ولی در دولت روحانی تنها یک طیف خاص که نورچشمی‌ محسوب می‌شوند مورد عنایت بوده‌اند.

هنرمندان چقدر تأثیرگذارند؟

به جز طیفی از هنرمندان که با نگاه و رویکرد گفتمانی پای کار حمایت از یک جناح سیاسی هستند گروهی هم وجود دارند که بنا بر منفعت‌های شخصی و شغلی به حمایت انتخاباتی دست می‌زنند. این طیف از هنرمندان به تجربه می‌دانند که سکه دو رو دارد و ممکن است حمایت آنها از یک نامزد خاص منجر به مقصود نهایی نشود، ولی اگر اطمینان پیدا کنند که پیروزی نامزد مطبوع آنها قطعی است، رأی خود را علنی می‌کنند.
با این‌حال صحنه واقعیت انتخابات‌ها نشان می‌دهد آن نامزدی که به شکل فله‌ای از حمایت سلبریتی‌ها برخوردار بوده، لزوماً برنده انتخابات نیست. تجربه‌ای که روی صحنه واقعی اتفاق افتاده است.


تجربه شکست البته برای برخی هنرمندان همواره تجربه دردناکی بوده است. اینکه هنرمندان چگونه با این تجربه مواجه می‌شوند از یک قاعده کلی برخوردار نیست. اغلب به رأی ملت احترام می‌گذارند، اما طیفی هم هستند که از رأی مردم شوکه شده و تا ابد مردم را به جرم اینکه راهی جدا از رأی و نظر آنها رفته‌اند مورد ملامت قرار می‌دهند.

رئیسیان: نظر مردم لزوماً با هنرمندان یکی نیست

علیرضا رئیسیان در گفت‌و‌گو با «جوان» به این نکته اشاره می‌کند که وی در این دوره از انتخابات تصمیم گرفته روی مشارکت مردم تأکید کند، دلیلش هم این است که نمی‌داند چه وضعیتی پیش خواهد آمد، ولی می‌داند مشارکت بالا به نفع کشور تمام می‌شود.


رئیسیان می‌گوید: هنرمندان در جامعه جزو اقشار تأثیرگذار هستند، اما لزوماً قرار نیست همیشه رأی مردم و آنها یکی باشد. من خودم سال 88 به میرحسین موسوی رأی دادم و قاطبه هنرمندان هم همین راه را رفتند، ولی نتیجه خلاف انتظار ما رقم خورد. این اتفاقی است که باید پیش‌بینی آن را داشته باشیم. مردم چک سفید امضا به هنرمندان نداده‌اند که همیشه همان تصمیمی را بگیرند که آنها گرفته‌اند. اگر به بلوغ و فهم مردم اعتقاد داریم باید رأی آنها را بپذیریم و بدانیم قرار نیست حتماً رأی مردم همان رأی ما باشد.


رئیسیان در پاسخ به این سؤال که چرا عده‌ای رأی خود را علنی نمی‌کنند، گفت: این به فضای حال حاضر جامعه برمی‌گردد. آنهایی که پای کار هیچ نامزدی نمی‌روند از آینده مطمئن نیستند.


البته اگر شخصی به این ایده رسید که یک نامزد از هر جهت بهتر است و می‌تواند به نفع مردم تغییر به وجود بیاورد باید با صراحت بیان کند، ولی اگر کسی بیان نمی‌کند دلیلش این است که تردید دارد.

فرح‌بخش: دوقطبی دیده نمی‌شود

حسین فرح‌بخش، تهیه‌کننده نام‌آشنای سینما نیز در این‌باره که رأی هنرمندان چقدر می‌تواند در نظر مردم تأثیرگذار باشد، به «جوان» گفت: هنرمندان یکی از مراجعی محسوب می‌شوند که نظرشان در جامعه تأثیرگذار است. البته این تأثیرگذاری مطلق نیست بلکه نسبی است و لزوماً نمی‌شود این قشر را تعیین‌کننده قطعی انتخابات محسوب کرد.


به عقیده وی چیزی که در انتخابات این دوره به چشم می‌آید این است که دوقطبی میان هنرمندان وجود ندارد یا حداقل من این را تا حالا مشاهده نکرده‌ام.


شرایط بد اقتصادی و افزایش شکاف‌های طبقاتی در دولت یازدهم باعث شده در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری تردید و دودلی برای حمایت از نامزدها بیش از هر دوره دیگری به چشم بیاید. این وضعیت کار را به جایی رسانده که حجت‌الله‌ایوبی، رئیس ستاد هنرمندان دولت روحانی با اتخاذ شیوه به اصطلاح من بمیرم تو بمیری بتواند تعدادی از سینماگران و هنرمندان را برای حمایت تلویحی از روحانی مجاب کند، ولی این حمایت‌ها همچنان و دو هفته مانده به انتخابات فراگیر نشده است.
جالب است که هنرمندی چون محمدرضا شجریان نیز در این دوره حاضر نشد از نامزد مشخصی حمایت کند. بحران معیشت اصلی‌ترین علت برای ایجاد شدن این وضعیت و تردید میان چهره‌های هنری جامعه است.

منبع: جوان


-----------------------------------------------------------------------------

برای ورود به گلبرگها بعنوان جامع‌ترین مجله اینترنتی در حوزه سلامت و خانواده بر روی تصویر ذیل کلیک کنید!

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۷۹۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند

به‌گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، سعید نظری در نشست با صنعتگران فعال رشته‌های رودوزی‌های سنتی و سراجی سنتی استان اظهار داشت: حفظ، حراست و احیای رشته‌های صنایع‌دستی و حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی به‌منظور توسعه و ترویج هنرهای سنتی از برنامه‌های محوری این معاونت است.

وی در ادامه هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد تشکل‌های تخصصی و ارتباط هدفمند در صنایع‌دستی استان عنوان کرد و افزود: ثبت و راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های مردمی می‌تواند راه حلی مناسب برای همکاری بخش خصوصی با بخش دولتی باشد. 

نظری یادآور شد: همچنین صنعتگران و فعالان صنایع‌دستی می‌توانند در قالب تشکل‌های مردمی با استفاده از توانمندی‌های همدیگر و با هم‌فکری و هم‌افزایی بیشتر برای رسیدن به اهداف مشترک متعالی گام‌های مهمی بردارند. 

صنعتگران حاضر در این جلسه ضمن بیان موانع و مشکلات موجود، نماینده‌ای را برای تشکیل تعاونی‌ها و هماهنگی های لازم انتخاب کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • برگزاری نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنردرآذربایجان غربی
  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • فیلمی با موضوع امام رضا در راه جشنواره فجر
  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه
  • حمایت ۵ میلیارد تومانی از تولیدات رضوی هنرمندان
  • سردار رادان : با حمایت مجلس ، دولت و قوه قضائیه، اجرای طرح عفاف و حجاب را با قوت ادامه خواهیم داد
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند