Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-30@07:39:34 GMT

بیماران دیالیزی و پرهیزات غذایی

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۸۱۹۲۸

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:

 

بیماران دیالیزی از چه برنامه غذایی باید پیروی کنند ؟ مشکلات ناشی از بیماری های این افراد باچه پرهیزات غذایی قابل درمان خواهند بود؟ برخی راهنمایی ها  و هشدارهای مهم تغذیه ای را در این بخش در اختیارتان قرار خواهیم داد با ما همراه باشید.

همه بیمارانی که دیالیز (چه همودیالیز و چه دیالیز صفاقی) انجام می‌دهند، باید نسبت به مواد غذایی مصرفی دقت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این‌که همودیالیز هر روز انجام نمی‌شود،‌ اما بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند، باید بیشتر از بیماران دیگر مراقب باشند. توجه داشته باشید که سطح فسفر، پتاسیم، سدیم و مایعات دیگر می‌تواند بین جلسات دیالیز افزایش پیدا کند و درنهایت مشکلات مختلفی به‌وجود بیاورد. محدود کردن میزان استفاده از مواد غذایی حاوی این ترکیبات می‌تواند از بروز مشکلات آتی جلوگیری کند. محصولات لبنی پیش از هر چیز، آن دسته از مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی از پتاسیم و فسفر هستند، باید در رژیم غذایی بیماران دیالیزی محدود شوند یا کاملا از آن کنار گذاشته شوند. سطح بالای پتاسیم در بدن این بیماران می‌تواند مشکلات عضلانی و قلبی به‌وجود بیاورد. حتی سطح بالای فسفر در بدن آنان نیز می‌تواند به ضعف استخوانی منجر شود. محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، حاوی هر دو مورد (پتاسیم و فسفر)‌ هستند و درنتیجه بیماران دیالیزی باید از مصرف آن‌ها خودداری کنند یا به‌طور محدود از آن‌ها استفاده کنند. براساس دستورالعمل National Kidney Foundation، بیماران دیالیزی باید مصرف روزانه لبنیات را به نصف فنجان شیر یا نصف فنجان ماست یا ۳۰۰ گرم پنیر محدود سازند. غلات سبوس‌دار محصولات تهیه‌شده از غلات سبوس‌دار مانند نان گندم کامل، برنج قهوه‌ای و… همگی حاوی مقدار زیادی از فسفر هستند. بعضی از این مواد غذایی حتی مقدار زیادی پتاسیم دارند. به نظر متخصصان، بیماران دیالیزی باید از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنند.

۵ توصیه تغذیه‌ای به کسانی که دیالیز می‌شوند

مواد غذایی کنسروشده وقتی که کلیه‌ها عملکرد مطلوبی نداشته باشند، شانس بالا رفتن سطح سدیم در بدن افزایش پیدا می‌کند. همین وضعیت به احتباس مایعات در بین جلسات دیالیز منجر می‌شود و بیماران را به دردسر می‌اندازد. به همین دلیل، بیماران دیالیزی باید میزان دریافت سدیم را برای جلوگیری از این مشکل کاهش بدهند. مواد غذایی کنسروشده همواره مقدار زیادی سدیم دارند و اصلا برای بیماران دیالیزی مناسب نیستند. مغزها و دانه‌ها بیماران دیالیزی باید از مصرف مغزها و دانه‌ها نیز خودداری کنند، چون همه این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی فسفر و پتاسیم هستند. کره بادام‌زمینی، لوبیا و عدس نیز شامل همین قاعده می‌شوند. به نظر محققان، متخصصان تغذیه می‌توانند جایگزین‌های غذایی مناسبی برای این بیماران در نظر بگیرند. میوه‌های حاوی پتاسیم بسیاری از میوه‌ها حاوی پتاسیم هستند، اما میزان این املاح در بعضی از میوه‌ها خیلی بیشتر است. محدودسازی یا خودداری از مصرف میوه‌هایی که حاوی مقدار زیادی از پتاسیم هستند، همواره برای بیماران دیالیزی ضرورت دارد. مهم‌ترین این میوه‌ها عبارت‌اند از موز، کیوی و آووکادو. مصرف پرتقال و میوه‌های خشک نیز باید محدود شود و در صورت لزوم کاملا کنار گذاشته شود.

سلامتیسم

ارسال شده در 23 اردیبهشت 1396 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها | 7 بازدید

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۸۱۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟

تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی وجود دارد و به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از کمبود منیزیم باید روزانه به مقدار لازم از آن استفاده کنید، مردها روزانه به ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم و زن‌ها به ۳۲۰ میلی‌گرم از آن نیاز دارند؛ تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

مصرف منیزیم هنگام صبح

مصرف منیزیم هنگام صبح می‌تواند انرژی را افزایش دهد و به بهبود خلق‌وخو کمک کند؛ منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند، باعث بهبود فرایند تبدیل غذا به انرژی می‌‏شود و از عملکرد آنزیم‌های دخیل در تولید انرژی اولیه بدن پشتیبانی می‌کند؛ مصرف منیزیم در ابتدای روز به افزایش هوشیاری و تمرکز در طول روز کمک می‌کند.

مصرف منیزیم قبل از ورزش

مصرف منیزیم قبل از ورزش می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات کمک کند، این ماده معدنی نقش مهمی در انقباض و آرامش عضلات برعهده دارد و برای حفظ عملکرد مناسب ماهیچه‌ها در طول ورزش ضروری است؛ علاوه بر این، منیزیم به تنظیم تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند که برای هیدراتاسیون و عملکرد ماهیچه‌ها بسیار مهم است؛ مصرف منیزیم قبل از ورزش، از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها، ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات و کاهش خستگی کمک کند.

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند جذب و استفاده از آن توسط بدن را افزایش دهد، جذب منیزیم در روده کوچک اتفاق می‌افتد؛ مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های غنی از منیزیم همراه با وعده‌های غذایی، به ویژه غذاهای حاوی پروتئین و چربی‌های سالم، ممکن است به بهبود جذب آن کمک کند؛ بنابراین توصیه شده است بعضی از مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند سبزیجات برگ‌دار، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف منیزیم هنگام خواب

مصرف منیزیم قبل از خواب ممکن است باعث آرامش و بهبود کیفیت خواب شود، نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که منیزیم از چرخه طبیعی خواب و بیدار بدن پشتیبانی می‌کند؛ علاوه بر این، منیزیم به آرامش عضلات کمک می‌کند و با کاهش تنش عضلانی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، بنابراین می‌توان با مصرف منیزیم قبل از خواب به بهبود آرامش بدن و ذهن کمک کرد که منجر به افزایش کیفیت خواب می‌شود.

چه زمانی باید مصرف مکمل منیزیم را شروع کرد؟

مصرف منیزیم را بر اساس نیازهای بدن خود تنظیم کنید، در صورتی که علائمی مانند گرفتگی عضلات، خستگی یا دیگر علائم مربوط به کمبود منیزیم را تجربه کردید، مصرف منیزیم از طریق منابع غذایی یا مکمل‌ها را افزایش دهید؛ علاوه بر این، عواملی مانند استرس، فعالیت بدنی شدید و شرایط پزشکی ممکن است نیاز بدن به منیزیم را افزایش دهد.

کدام مواد غذایی حاوی منیزیم است؟

مواد غذایی سرشار از منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد عضلانی و عصبی، تنظیم قند خون و سلامت استخوان ضروری است؛ سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ، آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، بادام هندی و تخمه کدو تنبل، غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و کینوا، حبوبات مانند لوبیا و عدس، ماهی‌های چرب مانند سالمون و شکلات تلخ سرشار از منیزیم هستند و مصرف آن‌ها به بهبود سلامت عمومی افراد کمک می‌کند.

کد خبر 748594

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • اضافه شدن چهارمین دستگاه دیالیز، به تجهیزات بیمارستان دارالشفاءمیرجاوه
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید