Web Analytics Made Easy - Statcounter

وعده افتتاح سد کمندان ازنا و اجرایی شدن سد معشوره کوهدشت که از مصوبات سفر روحانی رئیس جمهور در سال ۹۳ به استان لرستان بود عملیاتی نشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد سد کمندان ازنا که سال 84 کلنگ زنی شد و بنا بود سال 94 به بهره‌برداری و به رونق کشاورزی منطقه کمک و آب شرب شهر ازنا و الیگودرز را تامین کند هنوز در پس وعده‌ها مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سد کمندان یکی از مصوبات سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در 28 خرداد ماه سال 93 بود که به همراه هیئتی از وزیران و معاونان خود به استان لرستان در جمع مردم خرم‌آباد گفت «سد کمندان ازنا تا اوایل سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد» ولی با گذشت سه سال از این وعده این سد هنوز به مرحله آبگیری هم نرسیده است، معطلی این پروژه در حالی است که روحانی عازم سفری دیگر البته تبلیغاتی به استان لرستان است ولی بهره‌برداری برخی پروژه‌ها و وعد‌های داده‌شده به مردم استان ناکام مانده است.

وعده‌های بی‌عمل

باوجوداینکه احداث سد کمندان یکی از مطالبات جدی مردم است ولی نگرانی و مشکلات مردم تنها در بهره‌برداری سد خلاصه نمی‌شود، بحث جابه‌جایی مردم روستای کمندان شهر ازنا که با احداث سد کمندان دچار مشکل شده‌اند 12 سال به درازا کشیده است.

با اجرایی شدن سد کمندان بنا شد مکان دیگری برای زندگی مردم این روستا در نظر گرفته و املاک و اراضی اهالی روستا خریداری شود اما مردم این روستا پس از گذشت 12 سال هنوز بلاتکلیف هستند و بارها با اعتراضات خود خواستار رسیدگی به وضعیت موجود شده‌اند.

وعده 45 روزه استاندار بی‌سرانجام ماند

در پی نارضایتی مردم روستا از شرایط به وجود آمده و بلاتکلیفی چندساله آن‌ها خبرگزاری تسنیم لرستان با انتشار گزارش‌های مختلفی خواستار رسیدگی به رفع مشکل جابه‌جایی مردم این روستا شد که درنتیجه پیگیری‌های این خبرگزاری استاندار لرستان و برخی از مسئولان وزارت نیرو پس از بازدید از وضعیت سد و روستای کمندان در بیست و ششم آبان ماه سال95 وعده دادند که وضعیت مردم روستای کمندان پس از 45 روز مشخص می‌شود ولی پس از گذشت ماه‌ها هنوز مردم این روستا معطل‌مانده‌اند و گره‌ای از مشکلاتشان باز نشده است.

مجید کیانپور نماینده مردم دورود وازنا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: جلسات متعددی با وزیر نیرو و معاونان وی برگزار شد که درنهایت بنا شد مهندسی و طراحی سد هیچ تغییری نکند و بر اساس طرح قبلی کار انجام شود.

وی افزود: مسئله مهم وضعیت روستائیان بالا دست سد است که باید تعیین تکلیف شود و مسئولان کمک کنند مطالباتشان پرداخت شود.

تسریع در روند ساخت سد کمندان

نماینده مردم دورود وازنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خواسته ما تسریع روند ساخت سد و پرداخت مطالبات اهالی روستا است تا هم وضعیت جابه‌جایی روستا به سرانجام برسد و هم سدی که مصوبه ریاست‌جمهوری و بنا بود در سال 94 به بهره‌برداری برسد، افتتاح شود.

وی بیان کرد: با توجه به قولی که آقایان وزارت نیرو داده بودند بنا شد این سد در نیمه اول سال آبگیری شود که انتظار داریم به قول خود عمل کنند تا هر چه سریع‌تر ساخت این پروژه به نتیجه نهایی برسد و سد به مرحله آبگیری برسد.

کیان پور تصریح کرد: متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در راستای وضعیت و مشکلات اهالی روستای کمندان صورت نگرفته و باوجوداینکه استاندار لرستان از روستای کمندان بازدید کرد و بنا بود پس از 45 روز این وضعیت را تعیین تکلیف کند ولی هنوز هیچ اقدامی انجام‌نشده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان نماینده حوزه دورود وازنا از مسئولان دولتی انتظار داریم به قولی که داده‌اند جامع عمل پوشیده و مشکلات مردم منطقه را برطرف و سد کمندان هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

گره کور ساخت سد کمندان

نماینده مردم دورود وازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: سد کمندان در حال حاضر حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که کار ساخت آن گره‌خورده و اقدام جدیدی صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سد کمندان مصوبه سفر ریاست‌جمهور به استان لرستان بوده وزارت نیرو باید همتی روی این موضوع داشته باشد تا این سد به مرحله آبگیری و افتتاح برسد.

اما تنها پروژه سد کمندان نیست که سه سال از وعده بهره‌برداری آن می‌گذرد، سد معشوره کوهدشت نیز که از مصوبات دیگر ریاست‌جمهوری به استان لرستان بود بی‌سرانجام مانده است.

معشوره ناکام ماند

سد و نیروگاه معشوره به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم استان و یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به لرستان است که بنا بود این سد به‌صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در 40 کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در 45 کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب موردنیاز 36 هزار هکتار از اراضی منطقه که هرساله شاهد خسارات خشک‌سالی هستند را تأمین کند ولی پس از سال‌ها هنوز عملیاتی نشده است.

این در حالی است که روحانی رئیس‌جمهور در جریان سفر خود به استان لرستان بیان کرد«نسبت به سد معشوره هم قبلاً تصمیم گرفته‌شده بود این سد ادامه پیدا نکند که با بحث‌هایی که در تهران داشتیم کار این سد هم ادامه خواهد یافت» به مردم استان لرستان قول عملیاتی شدن این پروژه را داد.

«دبه» وزیر نیرو و معطلی معشوره

درحالی‌که قول ریاست‌جمهوری به ادامه پیدا کردن سد معشوره بود اما «دبه» وزارت نیرو برای تخصیص آب به سد معشوره حکایتی شد تا این سد تاکنون بلاتکلیف بماند و باوجوداینکه سد معشوره پروژه‌ای حیاتی برای شهرستان کوهدشت است چرا باید آب رودخانه سیمره بدون استفاده از استان خارج شود.

استاندار لرستان 19 فروردین سال امسال در مراسم آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کوهدشت بار دیگر وعده تعیین تکلیف سد معشوره را در سال 96 به مردم شهر کوهدشت داد که امیدواریم شاهد محقق شدن وعده‌های چندباره باشیم.

با توجه به اینکه اهمیت سدسازی برکسی پوشیده نیست و خشک‌سالی‌های متعددی هرساله گریبان گیر استان لرستان است یکی از اقدامات مؤثر ساخت سدهایی مانند کمندان و معشوره است تا مردم در بحث آب شرب و کشاورزی با مشکل مواجه نشوند چرا که ساخت سدهایی با کاربری کشاورزی و صنعت گام مؤثری برای توسعه کشاورزی و رونق تولید استان به شمار می‌رود.

گزارش از فاطمه بیرانوند

انتهای پیام/

R41450/P1361/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۸۳۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود

ایسنا/لرستان مدیر مرکز لرستان شناسی دانشگاه لرستان گفت: اقوام ایرانی، جغرافیا، زبان، ادبیات و فرهنگ آنان سرمایه‌های اصلی انسانی، فرهنگی، طبیعی و اقلیمی ایران زمین هستند و ایران این میراث عظیم را ارج می‌نهد و قدر می‌شناسد.

علی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به فراخوان جشنواره سراسری اقوام ایران زمین، بیان کرد: امسال برای چهارمین بار به قصد معرفی و پاسداشت این سرمایه‌های عظیم ملی و قومی جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود.

دبیر علمی چهارمین جشنواره سراسری اقوام ایران زمین ادامه داد: در این جشنواره مرکز لرستان‌شناسی، معاونت فرهنگی دانشگاه لرستان، جهاد دانشگاهی واحد لرستان، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و بنیاد لرستان‌شناسی مشارکت دارند.

نوری با بیان اینکه چهارمین جشنواره سراسری «اقوام ایران‌زمین» در لرستان ۲۵ اردیبهشت برگزار می‏‌شود، اضافه کرد: امیدوارم این جشنواره بتواند مثل سال‌های گذشته بلکه بهتر از آنها در تحکیم هویت ملی و در عین حال در شناسایی گستره و عمق و تنوع زبان و ادبیات و فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: این جشنواره سراسری چند کارگروه دارد که از جمله آنها می‌توان به سه کارگروه اصلی و مهم آن یعنی علمی، هنری _ فرهنگی و اطلاع‌رسانی اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: در بخش علمی آن که به عهده مرکز لرستان‌شناسی است و با مسئولیت این مرکز انجام می‌شود، چند سمینار علمی با موضوعاتی شامل تاریخ اساطیری لرستان، گردشگری و ظرفیت‌های آن در لرستان و زبان و ادبیات لرستان برگزار می‌شود، این در حالی است که تاکنون نیز چند کارگاه و برنامه ازجمله کارگاه آبشارهای لرستان و اردوی علمی آبشارشناسی توسط کمیته علمی جشنواره برگزار شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • شرکت بالغ بر ۱۶ هزار لرستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • طعنه سنگین هاشمی‌طبا به دولت رئیسی
  • ثبت نام ۶۲۳۸ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • اعزام ۲۵۰۰ لرستانی به مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره)
  • آماده‌باش ۴۰۰ راهدار لرستانی با هشدار نارنجی هواشناسی
  • حمایت ۵۱۴۰ معلم لرستانی از ایتام
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • ۲ معلم لرستانی برگزیده کشوری شدند