Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از محمدرضا مرتضايي: موشک هاي بالستيک بين قاره اي يا ICBM ها براي حمل کلاهک هاي هسته اي ساخته شده اند.حداقل برد اين تسليحات مرگبار 5500 کيلومتر است. لازم به ذکر است که ICBM هاي مدرن قادرند بيش از يک کلاهک هسته اي با خود حمل کنند و انواع پيشرفته تر اين نوع موشک ها قادر به پشتيباني از چند نوع موشک مختلف براي اهداف مختلف(MIRV ها) هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين نوع موشک هاي بالستيک شاهد حمل چند جنگ افزار توسط موشک هستيم که هر يک براي انهدام اهدافي خاص به کار مي روند. از اين گذشته، موشک هاي بالستيک از فناوري فريبنده اي استفاده مي کنند که هيچ يک از تجهيزات دشمن قادر به رهگيري و انفجار آنها در هوا نيست.


ICBM ها مي توانند از انواع جاده اي و متحرک، زيردريايي، ريل قطار و يا سيلوي غلات باشند. ICBM هاي متحرک سخت ترين نوع اين موشک ها محسوب مي شوند که شناسايي و انهدام لانچر آنها بسيار دشوار است.

در حال حاضر بهترين ICBM در جهان کدام است؟ کدام يک از انواع اين موشک هاي بالستيک قاره پيما، بهترين نوع آن محسوب مي شوند و چرا؟

فاکتورهاي مهمي که در ليست ده موردي زير در همه موارد ديده شده اند عبارتند از قدرت تخريب و برد موشک، تعداد MIRV ها، دقت نقطه زني، نوع لانچر و استقرار، فناوري هاي جديد به کار رفته در آن که قادر به فريب سيستم هاي رهگيري دشمن مي شوند.

اين آناليز بر اساس ويژگي هاي هر موشک بالستيک تا به امروز تهيه شده است و اصولا تمامي موشک هاي بالستيک حاضر در ليست موجود، از قدرت تخريب بالا تا حد محو کردن يک کشور برخوردارند. در واقع اين ليست شامل، موشک هايي که هنوز رونمايي نشده اند و يا به صورت عملياتي از آنها استفاده نشده است، نمي باشد.

در ادامه به بررسي 10 مورد از بهترين موشک هاي بالستيک قاره پيما مي پردازيم :

شماره 1: تريدنت 2 (آمريکا)

موشک هاي بالستيک تريدنت D5 يا تريدنت 2 از نوع استقرار بر روي زيردرياييي هستند. اين مدل در واقع نسخه پيشرفته تر تريدنت C4 محسوب مي شود که نسبت به آن از قدرت تخريب بيشتر و برد و دقت بيشتري برخوردار است.اين موشک بالستيک براي اولين بار در سال 1990 آزمايش شد.از اين موشک در ارتش ايالات متحده و انگلستان استفاده مي شود.موشک بالستيک 2 توسط 14 زيردريايي در کلاس اوهايو حمل مي شود و در نيروي دريايي انگلستان نيز بر روي 4 زير دريايي کلاس ون گارد سوار شده است.



برد اين موشک با سلاح هسته اي 7800 کيلومتر و بدون کلاهک هسته اي 12000 کيلومتر است.بنابراين با اينکه اين موشک قوي ترين مورد اين ليست محسوب نمي شود اما بايد گفت که تقريبا هيچ هدفي در دنيا نيست که اين موشک قادر به شکار آن از راه دور نباشد.

هر موشک تريدنت 2 در ارتش امريکا قادر است14 کلاهک هسته اي باوزن 475 کيلوتن را حمل کند. براي حرکت سريع تر و اجتناب از اصابت موشک هاي دشمن به آن معمولا از 8 کلاهک بر روي آن استفاده مي شود و بر روي آن از جنگ افزارهاي ديگري نيز براي مقابله با موشک هايي که به سمتش مي آيد استفاده شده است. اين جنگ افزارها مستقل عمل مي کنند و به عنوان مثال مي توان گفت، جنگ افزارهاي سوار شده بر روي اين موشک در انگلستان هب طور کلي با آنچه در آمريکا به کار مي رود متفاوت است و موشک هاي بالستيک انگليسي طوري پيکر بندي شده اند که قادر به حمل 12 نوع از انواع جنگ افزار بر روي خود هستند.

تريدنت 2 يک موشک بالستيک بسيار دقيق به شمار مي رود.دقت هدف زني اين موشک حدود 90 متر است. بدين معنا که حداکثر با فاصله 90 متري از هدف، ممکن است فرود آيد. در طول مسير تا رسيدن به هدف، از سيستم هدايت داخلي و البته آپديت هاي لحظه به لحظه GPS استفاده مي شود.

تريدنت 2 نه تنها از دقت و برد خيره کننده اي برخوردار است بلکه قدرت تخريب بالايي نيز دارد. از ديگر مزاياي اين موشک مي توان به استقرار ان بر روي زيردريايي اشاره کرد چرا که بدون هيچ شکي همگان مي دانند که نيروي دريايي آمريکا قدرت زيادي در درياهاي جهان دارد و هر هدفي در هر نقطه از جهان براي انهادام توسط اين موشک بسيار آسان است. سيستم به کار رفته در اين موشک طوري است که زيردريايي هاي که آن را حمل مي کنند را نيز غيرقابل رهگيري مي کند و همين مسئله اين نوع از موشک هاي بالستيک را بسيار خطرناک و کشنده جلوه مي دهد.

در مقايسه مي توان گفت که نوعي از موشک هاي بالستيک که در سيلوهاي غلات مستقر مي شوند به سادگي قابل شناسايي و انهدام توسط دشمن هستند. بنابراين، موشک هاي بالستيکي که بر روي زيردريايي سوار هستند از قدرت مانور بالايي برخوردارند و کشوري که مورد حمله قرار گرفته است، در همان ساعات اول احتمالا با اصابت يکي از اين موشک ها به خاکش تسليم خواهد شد. طبق اعلام ارتش امريکا، اين کشور قصد دارد تا سال 2042 نسخه پيشرفته تري از تريدنت 2 را رونمايي کند.



شماره 2: ويودا R-36M2

موشک بالستيک R-36 روسي براي اولين بار در سال 1971 تست شد. اين موشک در خانواده R-36M ارتقا يافت و در غرب به موشک شيطان SS-18 معروف است.56 نمونه از اين موشک براي اولين بار در سال 1977 آزمايش
شدند که بعدها با اپشن هاي مختلفي به روزرساني گرديد که آخرين نسخه از اين موشک ها موسوم به ويودا 36M2 است که براي اولين بار در سال 1988 آزمايش شد.



موشک شيطان SS-18 در واقع جزو موشک هاي بالستيک قدرتمند محسوب مي شود و اين مورد به واسطه سرعت بالاي اين موشک نسبت به وزن آن است. در اين زمينه مي توان گفت که روسيه از ديرباز از غرب در توليد موتورهاي قدرتمند موشک هاي بالستيک جلوتر بوده است. برد اين موشک قدرتمند 11000 کيلومتر است و قادر به حمل 10 MIRV با خود است که مي توانند 40 هدف مختلف را منهدم کنند. رهگيري اين موشک توسط ناوگان دفاعي دشمن بسيار سخت است. نرخ خطاي اين موشک حدود 220 متر است که جنگ افزار دقيقي محسوب نمي شود اما قدرت تخريب بالاي آن، اين مورد را پوشش مي دهد. برخي منابع مي گونيد که اين موشک با MIRV هاي خود قادر به انهدام کامل سه ايالت بزرگ امريکا به نام هاي مريلند،ورمونت، رود آيلندز است.

اين موشک بالستيک از نوع استقرار در سيلوهاي غلات است که در مناطق مختلف روسيه به طور مخفي مستقر شده اند.سيلوهايي که اين تجهيزات و لانچر موشک در آنها مستقر شده اند در برابر انفجارهاي هسته اي مقاوم هستند و حتي اگر مکان اين لانچرها نيز شناسايي شود اما با انفجار، هيچ آسيبي به لانچر نخواهد رسيد و به همين علت اين موشک بالستيک در مقام دوم اين ليست قرار دارد اگرچه از نظر قدرت تخريب اين موشک بسيار قوي تر از تريدنت 2 محسوب مي شود.

با اين حال تعداد موشک هاي شيطان SS-18 با توجه به قديمي شدن فناوري به کاررفته در آنها رو به کاهش است. و در حال حاضر مجموعاً 58 عدد از اين موشک ها در روسيه مستقر شده اند.


شماره 3: يارس RS-24

موشک يارس RS-24 يک موشک بالستيک قاره پيماي روسي جديد به شمار مي رود. در غرب آن را SS-29 مي نامند. اين موشک در واقع نسخه پيشرفته تر RS-12M Toplo-M است.اين موشک در دو مدل مبتي بر لانچر سيلو و لانچر جاده اي طراحي شده است. ساخت اين موشک در سال 2010 از سوي ارتش روسيه تاييد شد و در همان سال نيز مورد آزمايش قرار گرفت.تا سال 2016، ارتش روسيه 63 مورد از نوع متحرک و 10 مورد از نوع لانچر سيلوي آن را در اختيار داشته است.



اين موشک قرار است اولين گزينه ارتش روسيه در جنگ افزارهاي روي زمين در جنگ با دشمنان به شمار رود.استفاده از سوخت جامد در اين موشک بالستيک مشابه نمونه توپول M است.برد موشک يارس حدو 12000 کيلومتر است و بزرگترين تفاوت آن با نمونه قبلي اين است که يارس قادر به حمل حداقل 6 جنگ افزار مستقل بر روي خود است که وزني حدود 100 تا 300 کيلوتن دارند.برخي منابع نيز معتقدند اين موشک قادر به حمل 10 جنگ افزار مستقل بر روي خود است و احتمالا اين تخمين به خاطر استفاده موشک هاي نسل قبل توپول M از 10 جنگ افزار نشئت گرفته است. خطاي نقطه زني اين موشک بين 150 تا 200 متر است.

موشک يارس قادر است از موشک هاي دشمن فرار کند. اين موشک قادر است در طول مسير خود تا اصابت به هدف از طعمه هاي زميني و هوايي براي فريب رادارهاي دشمن استفاده کند. شانس موفقيت اين موشک براي فرار از رادارها و موشک هاي دشمن 60-65 درصد تخمين زده شده است.

نمونه متحرک اين موشک بر روي يک ماشين جنگي با 16 چرخ سوار مي شود که بسيار شبيه لانچر توپول M مي باشد.از لحاظ ظاهر هر دو موشک بسيار شبيه هم هستند اما قدرت يارس بيشتر از توپول M است.لانچر متحرک اين موشک قادر است تا 500 کيلومتر حرکت کند.در مواقع اضطرار و براي اجتناب از انهدام آن توسط دشمن، اين موشک از لانچر پرتاب مي شود و هدايت آن از راه دور صورت مي گيرد. در مورد قدرت تخريب اين موشک بالستيک گفته مي شود، قدرت تخريب آن در حد انهدام کامل يک کشور اروپايي کوچک است. بنابراين شناسايي چنين موشک بالستيکي با لانچر متحرک براي دشمنان بسيار سخت به نظر مي رسد. با اين حال شانس زنده ماندن افرادي که در محل اصابت اين موشک براي بار اول زندگي ميکنند بسيار بالا است.

نمونه هاي مبتني بر لانچر مستقر در سيلوهاي اين موشک از ICBM هاي قديمي روسي استفاده مي کنند و با تمامي جنگ افزارهاي قديمي روسي سازگار هستند. يک لانچر معمولي از نوع سيلوي اين موشک حدود 10 موشک يارس را در خود جاي داده است.


شماره 4: LGM-30G مينوتمن 3

مينوتمن3 نوعي موشک بالستيک است که به لحاظ تعداد جزو پرشمارترين موشک هاي موجود در آمريکا محسوب مي شود.اين موشک براي اولين بار در سال 1970 استفاده شد. در زمان رونمايي از اين موشک، از ان به عنوان اولين موشک بالستيکي که قابليت حمل کلاهک هسته اي را دارد ياد مي شد. بر خلاف سن بالاي اين موشک اما همچنان نيز جزو موشک هاي بالستيک پرقدرت جهان محسوب مي شود.برنامه هاي به روزرساني زيادي براي ارتقاي اثرگذاري بيشتر اين موشک بر روي آن صورت گرفته است. طبق اعلام ارتش آمريکا از مينوتمن 3 تنها تا سال 2030 در ارتش اين کشور استفاده خواهد شد.



اين موشک نيز از نوع لانچر سيلويي به شمار مي رود. با حذف پيسميکر LGM-118 از ارتش امريکا در سال 2005، مينوتمن 3 تنها موشک بالستيک زميني امريکا و يکي از مهمترين آنها محسوب مي شود.

در حال حاضر، 450 نمونه از اين نوع موشک بالستيک در آمريکا وجود دارد و 50-75 نمونه ديگر نيز به طور رزرو نگهداري مي شوند.اين تعداد موشک بالستيک در جهان يک رکورد محسوب مي شود. وظيفه نگهداري از اين موشک ها بر عهده نيروي هوايي امريکا مي باشد.سيلوهايي که لانچر مينوتمن 3 در آنها قرار دارند در تمامي نقاط امريکا وجود دارند و بيشتر نزديک پايگاه هاي هوايي امريکا که در وايومينگ،داکوتاي شمالي،مونتانا هستند، حضور دارند. تمامي اين موقعيت هاي جغرافيايي مشخص هستند و همه جاي استقرار اين تجهيزات را مي دانند.

برد اين موشک نزديک 13000 کيلومتر است. از سيستم هدايت داخلي در اين موشک استفاده شده است و خطاي نقطه زني اين موشک 200 متر است که به به روزرساني جديدي که بر روي آن صورت گرفته است، اين خطا به 120 متر کاهش پيدا کرده است.اين موشک بالستيک قادر به حمل 3 جنگ افزار مستقل ديگر با خود است که هر يکي از اين جنگ افزارها قادرند يک کلاهک هسته اي باشند که قدرت تخريبي بين 300 تا 500 kT دارند.

موشک مينوتمن 3 بسيار سريع و چابک است و بيشترين مسافت را در بين تمامي موشک هاي بالستيک جهان طي مي کند. اگرچه ممکن است بهترين موشک جهان نباشد اما قابليت هاي بالايي در خود دارد. با اين حال ارتش امريکا ترجيح داده است که تعداد زيادي از اين موشک هاي بالستيک ميان رده را به کار گيرد.


شماره5: لاينر R-29RMU2.1

لاينر 2.1 در واقع اخرين نمونه از موشک هاي بالستيک روسي با لانچر مستقر بر روي زيردريايي محسوب مي شود.اين مدل در واقع نسخه به روزشده موشک سينه وا U2 است. در واقع با به روزرساني هاي انجام شده بر روي موشک سينه وا شاهد استاندارد شدن آن در مدل جديد هستيم.



اين موشک بالستکي روسي وقتي کلاهک هسته اي حمل مي کند قادر به طي مسافت 8300 کيلومتر است و بدون کلاهک هسته اي نيز 12000 کيلومتر طي مي کند. هر موشک قادر است 12 کلاهک هسته اي رده پايين حمل کند.قدرت تخريب اين موشک بين 100 تا 300 کيلوتن اعلام شده است. مورد عجيب در مورد اين موشک اين است که قادر به حمل انواع کلاهک هسته اي بر روي يک موشک است.

اين موشک نيز از طعمه هاي مختلف براي فريب رادارهاي دشمن استفاده مي کند و به سختي مي توان ان را رهگيري کرد و با سيستم به کار رفته در آن به سادگي مي تواند بر سيستم دفاع موشکي دشمن غلبه کند. براي در امان ماندن از موشک هايي که براي انهدام آن از سوي دشمن پرتاب مي شوند، اين موشک قادر است از طعمه هاي فريبنده بيشتر به جاي کلاهک هسته اي استفاده کند.

تا پايان سال 2016، 6 زيردريايي کلاس دلتا با اين موشک هاي بالستيک تجيهز شده اند که در خدمت نيروي دريايي روسيه هستند. لانچر اين موشک با اولين پرتاب از بين نمي رود.

بر طبق برنامه از قبل اعلام شده زيردريايي هاي دلتاي روسيه تا سال 2030 در نيروي دريايي اين کشور حضور دارند.



شماره 6: M51

موشک بالستيک فرانسوي M51 يکي از انواع موشک ها با لانچر زيردريايي است.طراحي اين موشک از سال 1992 اغاز شد و در سال 2010 اولين پرتاب آزمايشي آن صورت گرفت. اين موشک ها توسط زيردريايي هاي کلاس لاتريومفنت فرانسه حمل مي شوند. فرانسه در حال حاضر 4 زيردريايي از اين کلاس در نيروي دريايي خود دارد.



برد اين موشک 8000 کيلومتر است و قادر است بدون کلاهک تا 10000 کيلومتر نيز پرتاب شود. با چنين بردي فرانسه قادر به نابودي بخش هاي زيادي از چين و روسيه و يا حتي امريکا با پرتاب اين موشک ها از اسکله هاي اختصاصي خود است. هر موشک قادر به حمل 6 تا 10 جنگ افزار مستقل است که قدرت تخريبي برابر با 107 کيلوتن داردند. اين موشک ها از سيستم هاي ضدرهگيري براي فريب رادارهاي دشمن برخوردار هستند. با اين حال بايد گفت که نسخه جديد تر اين موشک ها که در سال 2015 از آن رونمايي شدف قدرت تخريب بيشتري معادل با 150 کيلوتن داشتند.

بر طبق برنامه ريزي قبلي، اين موشک هاي بالستيک فرانسوي از سيستم ناوبري ماهواره اي گاليله استفاده خواهند کرد. بنابراين دقت اين موشک ها احتمالا به اندازه همتايان خود نخواهد بود و خطاي نقطه زني اين موشک ها حدود 200 متر اعلام شده است.

فرانسه در حال حاضر 4 زيردريايي در کلاس لا تريموفنت دارد که در هريک از آنها 16 موشک بالستيک سوار شده است. بنابراين 64 موشک بالستيک از نوع m51 در نيروي دريايي فرانسه آماده پرتاب هستند. با اعلام وضعيت اضطراري اين زيردريايي ها به اقيانوس اطلس مي روند و در وضعيت غيرقابل رهگيري قرار مي گيرند.

نسخه جديدتر M51 يعني M51.3 در حال ساخت است.اما زمان رونمايي از آن زودتر از سال 2025 نخواهد بود.


شماره7: DF-31A

اين موشک بالستيک قاره پيماف ساخت کشور چين است.اين مدل در واقعه نسخه بهبود يافته مدل قديمي DF-31 محسوب مي شود. نام اين موشک در غرب CSS-10 Mod2 است. اين موشک در سال 2007 براي اولين بار آزمايش شد و تخمين زده مي شد که تا سال 2009 حدود 30 مدل از آن به صورت عملياتي در ارتش چين به کار گرفته شوند که پس از گذشت چند سال اين عدد افزايش يافت.



برد اين موشک نزديک 11200 کيلومتر است و چين قادر است با آن بخش هايي از امريکا و اروپا را هدف قرار دهد. اين موشک قادر به حمل سه کلاهک هسته اي با قدرت تخريب 20،90،150 کيلوتن است و از سيستم فريب رادارهاي دشمن نيز در آن استفاده شده است.

سيستم راهبري DF-31A از نوع آسترو اينترشال داخلي است که با ماهواره بيدو چين پشتيباني مي شود. خطاي نقطه زني اين موشک 100 متر است که به نوعي موشکي دقيق در انهدام اهداف محسوب مي شود.
بر طبق گزارشات، اين موشک با لانچرهايي از نوع سيلو و متحرک کار مي کند. لانچر متحرک اين موشک يک تريلر است که خود به عنوان بخشي از لانچر نيز ايفاي نقش مي کند. اين تريلر، ساخت شرکت هانيانگ است و از 16 چرخ در آن استفاده شده است. با اين مشخصات، لانچر اين موشک قادر به طي مسافت هاي طولاني و عبور از مسيرهاي صعب العبور و دشوار است. با اعلام وضعيت اضطراريف موشک بالستيک از لانچر پرتاب مي شود و هدايت آن در اسمان از راه دور انجام مي پذيرد. شناسايي لانچرهاي متحرک براي دشمنان بسيار سخت است و از اين رو اين يکي از ويژگي هاي مثبت اين موشک محسوب مي شود.

چين در حال حاضرف در حال ارتقاي مجدد DF-31A و DF-31B است. اين موشک هاي جديد سنگين تر و با قابليت تخريب بيشتر هستند. لانچر اين موشک ها از نوع 8 محوره است که به آن قابليت عبور از مسيرهاي آف رود را نيز مي دهد.



شماره8: JL-2

JL-2 موشک بالستيک جديد چيني به شمار مي رود که بر روي زيردريايي سوار مي شود.در واقع اين موشک نسخه دريايي DF-31 محسوب مي شود. اين موشک براي اولين بار در سال 2015 آزمايش شد و بر روي زيردريايي هاي کلاس جين سوار مي شود. اين موشک چين را براي اولين بار در وضعيتي قرار داد که در جنگ هاي دريايي نيز قوي عمل کند چرا که قايق هاي کلاس ژيا که موشک هاي کوتاه برد JL-1 ّر روي آنها سوار مي شدند، ارزش استراتژيک کمي داشتند.



بر طبق برآوردها، موشک حديد JL-2 قادر به طي مسافتي بين 7400 تا 8000 کيلومتر است. اين برد براي انهدام بخش هايي از اروپا، هندف روسيه و قسمت هاي زيادي از آمريکا کافي به نظر مي رسد. اين موشک از يک کلاهک با قدرت تخريب بالاي 250 تا 1000 کيلوتني استفاده مي کند و در برخي نمونه هاي آن نيز مي توان 3 تا 4 کلاهک هسته اي با قدرت 90 کيلوتن بر روي آن سوار کرد.

سيستم راهبري موشک بالستيک JL-2 از نوع آسترو اينترشال داخلي است که با ماهواره بيدو چين پشتيباني مي شود. خطاي نقطه زني اين موشک 100 متر است که به نوعي موشکي دقيق در انهدام اهداف محسوب مي شود.

هر زيردريايي کلاس جين قادر به حمل 12 عدد از اين موشک ها است.چين تا سال 2016، چهار عدد از اين نوع زيردريايي ها را که قابليت حمل موشک بالستيک داشتند را در اختيار داشت.

با اولين حمله دشمن، اين زيردريايي ها به سرعت پايگاه خود را ترک مي کنند و به سمت آبهاي سرزميني چين حرکت مي کنند که توسط نيروي هوايي چين حفاظت مي شوند. البته بايد گفت که زيردريايي هاي کلاس جين چيني به اندازه همتايان غربي وروسي خود پيشرفته نيستند و چين در اين زمينه همواره پيشرو و دنباله رو فناروي کشورهايي مثل روسيه و امريکا بوده است. اين زيردريايي ها به اندازه مدل هاي جديد روسي و آمريکايي بي صدا نيستند و مانند زيردريايي هاي قديمي روسي در کلاس دلتا 3 که ساخت دهه 70 ميلادي هستند، بسيار پر سر و صدا کار مي کنند.

در حال حاضر همزمان با توسعه ساخت موشک هاي بالستيک جديد در چين، پروسه ساخت زيردريايي هاي جديد نيز در چين که قادر به حمل کلاهک هسته اي باشند، دنبال مي شود.


شماره 9: بولاوا

بوالاوا نام موشک بالستيک قاره پيماي جديد روسيه است. اين موشک ها توسط زيردريايي هاي جديد کلاس بوري روسيه حمل مي شوند. بولاوا در واقع مدل دريايي موشک بالستيک توپول M محسوب مي شود. اگرچه پروسه طراحي و ساخت اين موشک بسيار زمان بر شد و با تست هاي ناموفق بسياري همراه شد اما سرانجام اين موشک توانست تست هاي اولي هرا با موفقيت پشت سر بگذارد. اين موشک براي اولين بار در سال 2013 معرفي شد و سرانجام در سال 2017 پس از طي 27 تست که 13 تاي آنها نيز ناموفق بوده است به طور رسمي به قواي نيروي دريايي روسيه اضافه شد.




در واقع پروسه توسعه اين موشک متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.قدرت تخريب بولوا از موشک بالستيک تريدنت D5 امريکا کمتر است و برد کمتري نيز نسبت به آن دارد و از لحاظ دقت نقطه زني نيز در وضعيت خوبي به سر نمي برد.طي اعلام مقامات روسي، برد اين موشک 9500 کيلومتر است و قادر به حمل 6 کلاهک هسته اي با قدرت تخريب 150 کيلوتن مي باشد. البته اين موشک قادر به حمل 10 کلاهک هسته اي در برد 4000 کيلومتري نيز مي باشد.

سيستم ناوبري اين موشک از طريق آسترواينرشال است که توسط سيستم ناوبري روسي گلوناس پشتيباني مي شود. خطاي نقطه زني اين موشک 350 متر است که تا حدي زياد به نظر مي رسد. با اين حال در اين موشک نيز از سيستم فريب رادار دشمن استفاده شده است.

در اولين لحظات حمله دشمن، زيردريايي هايي که اين موشک بر روي آنها قرار دارند به سرعت جايگاه هاي خود را ترک مي کنند و از خطر اصابت موشک توسط دشمن در امان مي مانند.

هر زيردريايي کلاس بوري روسيه قادر به حمل 16 عدد از اين موشک هاي قاره پيما است. تا سال 2017، سه عدد از اين نوع زيردريايي ها در ناوگان نيروي دريايي روسيه مورد استفاده قرار گرفته بود.موشک بالستيک بولوا در انواع استفاده از لانچر زيردريايي و متحرک جاده اي ساخته شده است.

از نظر تواناييف بولوا از بسياري از موشک هاي بالستيک حاضر در اين ليست قوي تر است اما با برخي مشکلات فني رو به رو است که مي تواند با برفع آنها به رده هاي بالاي ليست راه يابد. بر طبق برنامه اعلام شده از سوي نيروي دريايي روسيه، از اين موشک بالستيک و زير دريايي هاي بوري به عنوان هسته اصلي دفاعي نيروي دريايي روسيه تا سال 2040 استفاده خواهد شد.


شماره 10: R-29RKU2

موشک بالستيک RKU2 يکي از انواعي است که با لانچري مستقر بر روي يک زيردريايي کار مي کند. در غرب با نام SS-N-18 آن را مي شناسند. ساخت اين موشک در سال 2006 توسط ارتش روسيه تاييد شد و طبق اعلام رسمي روسيه، زيردرياي هاي دلتا 3 اين کشور لانچر اين موشک ها را حمل مي کنند.



برد اين موشک 9000 کيلومتر است و قادر است مناطقي از چين، اروپا،آمريکا را هدف قرار دهد. موشک R-29R قبلي اولين موشک بالستيک روسي بود که از چند نوع کلاهک هسته اي متفاوت استفاده مي کرد. سيستم ناوبري اين موشک از طريق آسترواينرشال است که توسط سيستم ناوبري روسي گلوناس پشتيباني مي شود.

در اين موشک نيز از سيستم فريب رادار دشمن استفاده شده است.

تا سال 2017، طبق اعلام رسمي روسيه سه مورد از زيردريايي هاي کلاس دلتا 3 در نيروي دريايي اين کشور فعال هستند. هر يک از اين زيردريايي ها قادر به حمل 16 موشک بالستيک از اين نوع هستند. بنابراين 48 مورد از موشک هاي بالستيک RKU2 در حال حاضر بر روي زيردريايي هاي روسي مستقر هستند.

در مورد اين موشک مي توان گفت که هم موشک بالستيک و هم زيردريايي لانچر آن ديگر قديمي به شمار مي روند و تنها چند سال مدت حضور آنها در نيروي دريايي روسيه تمديد شده است چرا که زيردريايي هاي جديد بوري و موشک هاي بالستيک بولوا به مرور در حال تشکيل هسته اصلي دفاعي نيروي دريايي روسيه هستند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۸۳۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهک‌هایی که موجب حیرت آمریکا و اسرائیل شد

از جمله موضوعات مهمی که با سکوت رسانه‌های مشهور اسرائیلی و فرماندهان آنها همراه شده است، استفاده برخی موشکهای ایرانی از کلاهک‌هایی بود که به‌راحتی از سامانه‌های پرادعای پدافندی آنها عبور می‌کردند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه اهداف مهمی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد که با شگفتی و تحسین کارشناسان بین المللی و ملتهای مسلمان منطقه همراه بود.

شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به سمت دو پایگاه هوایی استراتژیک رژیم صهیونیستی که مبدا اصلی عملیات های جنایتکارانه آنها در سالهای اخیر علیه خاک غزه، لبنان و سوریه بوده، نشان داد ایران در تنبیه اساسی متجاوز و اتمام حجت با حامیان بین المللی آنها برای پایان دادن به تجاوزات غیرقانونی رژیم صهیونیستی کاملا مصمم است و در عین حال، از جهات فنی و نظامی نیز عملیات "وعده صادق" بدون تردید گسترده ترین و درخشان ترین عملیات نظامی نیروهای مسلح در تاریخ کشورمان و حتی منطقه خاورمیانه بوده و چندین رکورد و نقطه عطف ویژه ثبت کرد.

باید توجه داشت همانطور که فرمانده معظم کل قوا ظهر روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه، در دیدار جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح خاطرنشان کردند، "موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده و یا موشک‌های به هدف اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است؛ موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است، که ناراحتی طرف مقابل نیز از همین موضوع است. "

کدام موشکهای مشهور روانه سرزمین های اشغالی شدند؟

اگرچه اطلاعات دقیقی از تعداد پرتابه‌های شلیک شده به سوی خاک سرزمین‌های اشغالی به جز ادعاهای امریکا و اسرائیل وجود ندارد اما بدون شک این عملیات از حیث تعداد پهپاد و موشک بالستیک شلیک شده در یک روز در تاریخ نبردهای مدرن بی سابقه بوده است؛ حتی در روز نخست حمله روسیه به اوکراین یا حملات گسترده به تاسیسات انرژی اوکراین در زمستان، شلیک این نرخ از موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری در یک روز ثبت نشده بود.

نقشه ادعایی منابع امریکایی از اهداف حملات ایران به اسرائیل

به نوعی، این عملیات نخستین استفاده رزمی از برخی موشک‌های بالستیک میانبرد ایرانی نیز محسوب می‌شود؛ در عملیات های موشکی گذشته عمدتا از موشک‌های بالستیک کوتاه برد خانواده فاتح نظیر فاتح110، فاتح 313، ذوالفقار و خیبرشکن یا موشک قیام استفاده شده بود اما نخستین بار موشک‌های میانبرد قدر و عماد نیز بر اساس آنچه در تصاویر منتشر شده دیده می‌شود از مناطقی نظیر شیراز و حومه تهران به سمت عمق سرزمین‌های اشغالی شلیک شدند.

نمونه ای از حجم موشکهای ایرانی که از سد پدافند چند لایه اسرائیل گذشتند

بر همین اساس، حتی کارشناسان مخالف جمهوری اسلامی نیز اذعان کردند که موشک خیبرشکن با توانایی گلاید و مانور فرار از سامانه های پدافندی در شیرجه نهایی و همچنین موشک های میانبرد قدر و عماد با کلاهک هدایت شونده و سرعتی بسیار بیشتر از موشک‌های خانواده فاتح (چیزی نزدیک به 10 ماخ) مدرنترین سامانه های پدافندی صهیونیست ها را ناکام گذاشتند.

از جمله موضوعات مهمی که علی رغم تحلیل ها و شگفتی کارشناسان نظامی جهان، با سکوت و بایکوت رسانه های مشهور آمریکایی و اسراییلی و صد البته فرماندهان آنها همراه شده، استفاده برخی موشکهای ایرانی از کلاهک هایی بود که به راحتی، سامانه های گران قیمت و پرادعای پدافندی حاضر در فلسطین اشغالی را دور و به قول برخی صاحبنظران "دریبل" می کرد.

بر طبق تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی و رسانه ها، به نظر می رسد موج اصلی حمله سپاه پاسداران در عملیات «وعده صادق» شامل موشکهای بالستیک بود که این موشکها در نخستین ساعات بامداد روز 26 فروردین شلیک و با توجه به سرعت پروازی بالای خود دقایقی بعد وارد محدوده آسمان سرزمین‌های اشغالی شدند. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که سپاه در این عملیات از موشکهای سجیل، خرمشهر، حاج قاسم، خیبرشکن 2 و هایپرسونیک فتاح استفاده نکرده اما نسل قدیمی تر موشکهای بالستیک ایرانی مثل عماد و رضوان نیز موفقیت های چشمگیری را کسب کرده اند.

نمایی از سر جنگی جدید نصب شده روی موشک بالستیک قدر در رزمایش های گذشته سپاه

ضمن آنکه به نظر می رسد برخی تصاویر منتشره از لحظات اصابت موشکهای ایرانی به پایگاه های اسرائیل، مربوط به پرتابه‌های حامل ریزمهمات و در واقع سرجنگی‌های بارانی باشد. در این تصاویر، پرتابه‌ها از خود نور منتشر می‌کردند که این تصور می‌شد که آنها قطعات یک موشک ساقط شده هستند در حالی که در صورت مورد اصابت قرار گرفتن، این قطعات در صورت برخورد مستقیم موشک پدافندی یا برخورد ترکشها و موج انفجار، با انحراف از مسیر همراه می شد که در تصاویر منتشره چنین اتفاقی دیده نمی شود.

کلاهک بارانی برخی موشکهایی که در عملیات وعده صادق حاضر شدند

نمونه ای از سرجنگی بارانی موشکهای بالستیک ایرانی

برخی کارشناسان و رسانه ها نیز اعتقاد دارند این پرتابه‌ها برای جلب جستجوگر حرارتی موشکهای پدافندی یا سامانه‌های ردگیری حرارتی زمین پایه، به اجزائی مانند منور یا فلیر مجهز شده‌اند که تصاویر شبیه سوختن را در آنها ایجاد کرده است.

کلاهک‌هایی که موجب حیرت آمریکا و اسرائیل شد

در برخی تصاویر دیگر، اصابت کلاهک های سنگین با فواصل زمانی اندک به یک محدوده مشخص دیده می شود که برخی اکانت های شبکه های اجتماعی و کارشناسان، آنرا به محدوده پایگاه نواتیم نسبت می دهند. در این ویدیوها، به نظر می رسد کلاهک های مذکور از نوع هدایت شونده تا انتهای مسیر هستند و شتابگیری آنها در فاز نهایی باعث حیرت و تحسین کارشناسان بین المللی شده است.

استفاده تبلیغاتی رژیم صهیونیستی از کم اطلاعی کاربران شبکه های اجتماعی درباره مکانیزم عملکرد موشکهای ایرانی

بر این اساس، به نظر می رسد بخشی از موشک‌های مورد استفاده در عملیات اخیر دارای سرجنگی جدا شونده بوده و علاوه بر سهولت در دور زدن سامانه های مشهور آمریکایی و اسرائیلی در فاز نهایی، بدنه‌ آنها نیز در محلی با فاصله چند صد کیلومتری از منطقه هدف سقوط کرده و تحلیل هایی که با انتشار تصاویر بدنه این موشکها، این موضوع را به کیفیت و دقت سامانه‌های پدافندی دشمن ربط می‌دهند، عوامانه و فاقد پشتوانه فنی است.

تصاویری که موج دوم پاسخ ایران به اسراییل را ترسناک‌تر کرد

طبیعتا اگر فیلم‌های اصابت به پایگاه های نظامی اسرائیل منتشر نشده بود، رژیم صهیونیستی همچنان در حال مانور روی عبور تنها یک درصد موشکها از سامانه های پدافندی خود بود اما تصاویر منتشره بویژه فیلم هایی که نشان می داد کلاهک های نسل جدید موشک های ایرانی به آسانی از کمند پرتابه های پدافندی می گریزند، نشان داد اطلاع رسانی های صورت گرفته توسط دشمنان، با واقعیت همخوانی ندارد و در صورتی که جمهوری اسلامی بر خلاف دور اول، تصمیم به اجرای مرحله دوم انهدام پایگاه های اسراییلی با نسل جدید موشکهای خود را بگیرد، سامانه های جلودار این انتقام نخواهد بود.

مسیر شیرجه نهایی یکی از کلاهک های ایرانی و تغییر ناگهانی پیش از اصابت به هدف

یکی از اکانت های مشهور نظامی، در توییتر با انتشار تصاویر اصابت موشکهای ایرانی به سرزمین های اشغالی نوشته است: این ویدئو شاهکار مهندسی قابل توجه کلاهک موشک بالستیک مافوق صوت ایرانی را به نمایش می گذارد که چند ثانیه قبل از برخورد یک مانور دقیق انجام می دهد. این قابلیت پیشرفته، کنترل آیرودینامیکی پیشرفته و فناوری هدایت پیشرفته را نشان می‌دهد و به کلاهک اجازه می‌دهد مسیر خود را با دقت و سرعت خیره‌کننده تنظیم کند. مشاهده چنین ایروباتیک با سرعت بالا در زمان واقعی نه تنها پیچیدگی فناوری موشکی ایران را برجسته می کند، بلکه نشان دهنده جهش قابل توجهی در مهندسی هوافضای نظامی مدرن است.

به اعتقاد کارشناسان غربی اگر سپاه یک موتور کوچک در همه کلاهک‌های موشک خود قرار دهد، رهگیری آنها برای اسرائیل به یک رویا تبدیل می شود!

بخشی از نتایج حمله دقیق موشک خیبرشکن به پایگاه تکفیری‌ها در ادلب سوریه

یکی از تست های مشهور موشک خیبرشکن با کلاهک مدرن

برخی کارشناسان صهیونیست در زمان رونمایی نسل چهارم موشک خرمشهر در سال گذشته، با اشاره به اینکه کلاهک موشک جدید ایرانی دارای موتورهای کوچک موسوم به vernier است و این اولین بار است که چنین دستاوردی در میان موشکهای ایرانی دیده می شود، از دقت بالا و حتی برد چند هزار کیلومتری این محصول جدید، ابراز شگفتی و نگرانی کرده بودند که بعید نیست برخی از موشکهای شلیک شده به پایگاه های اسراییل نیز جهت تست این فناوری، به کلاهک مذکور مجهز شده باشند.

نحوه عملکرد سیستم های هدایت تعبیه شده در کلاهک موشک خرمشهر-4

باید توجه داشت ایران در این عملیات از تجهیزات معمولی و شناخته شده خود استفاده کرد که عمدتا اطلاعات آنها قبلا با رصد اطلاعاتی آمریکا از رزمایش های مرسوم کشورمان، توسط دشمن دریافت شده بود اما رژیم صهیونیستی با توجه به قرارگیری در موضع دفاعی ناچار شد از هر آنچه خودش و شرکای غربی اش داشتند برای دفاع در برابر حمله پرحجم ایران استفاده کند که سبب افشای اطلاعات مختلفی از توان عملیاتی آنها شد. در حقیقت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنوز نه تنها برگهای برنده خود مانند موشکهای خیبرشکن 2 و فتاح 1 و 2 و خرمشهر 4 را رو نکرده بلکه هنوز برخی موشکهای قبلی مانند سجیل و حاج قاسم و خرمشهر 2 را نیز استفاده نکرده و آنچه دیده شد استفاده از برخی موشکهای نسل قدیم یا معدود موشکهای خیبرشکن بود که کلاهک های مدرن آنها پاسخ ملموسی به تهدیدات گذشته دشمنان دادند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کلاهک‌هایی که موجب حیرت آمریکا و اسرائیل شد
  • واکنش انگلیس به پرتاب موشک بالستیک در کره شمالی
  • گارد ساحلی ژاپن : موشک بالستیک کره شمالی پس از ۷ دقیقه پرواز سقوط کرد
  • موشک کره شمالی پس از ۷ دقیقه پرواز سقوط کرد
  • موشک بالستیک کره شمالی پس از ۷ دقیقه پرواز سقوط کرد
  • بی‌بی‌سی: حمله بی‌سابقه ایران از نظر نظامی- اطلاعاتی پُر اهمیت است
  • ساخت موشک دانگ فنگ-۲۱ چینی برای غرق کردن ناو‌های آمریکا
  • این موشک برای غرق کردن ناوهای آمریکا ساخته شده است
  • چین موشک دانگ فنگ-۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های آمریکا ساخته است
  • کره شمالی یک موشک جدید ضد هواپیما پرتاب کرد