Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@10:15:41 GMT

شوراها، نماد مردم‌سالاری دینی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۸۴۶۱۹

شوراها، نماد مردم‌سالاری دینی

روزنامه های صبح امروز در ارتباط با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا عنوان هایی چون «شوراها، نماد مردم‌سالاری دینی»، «اقوام، همبستگی و همدلی»، «سقف توقعات جامعه از شوراها کجاست؟»، «شورای شهر تهران در ایپزودهای مختلف»، «شهر، اتوبان و زیرگذر نیست»، «شورا؛ تجربه رأی لیستی»، «شورای شهر یا شورای شهردار»، «شوراها نیمه موفق بوده‌اند»، «بحران شهری، بحران شورا»، «رای به تمامی فهرست ٢١ نفره شورای تهران»، «نامزدهای اصلاح‌طلب شورا در دوراهی «ماندن» و «رفتن»» و «لیست شورای شهر اصلاح طلبان قطعی است» را بازتاب دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**شوراها، نماد مردم‌سالاری دینی
روزنامه «ستاره صبح» در یادداشتی با عنوان «شوراها، نماد مردم‌سالاری دینی» به قلم حجت الاسلام محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه نگاشته شد، آورد: شوراهای شهر و روستا به دلیل اختیاراتی که در حوزه‌های نظارتی و مدیریتی بر عهده دارند یکی از ارکان برجسته و مهم مردم‌سالاری دینی در کشور به شمار می‌روند. نهادهایی که شهروندان را به طور مستقیم وارد عرصه‌های نظارتی و مدیریتی می‌کنند تا بتوانند خود بر سرنوشت خود تأثیرگذار باشند. یکی از نکات مهمی که همواره مقام رهبری در سخنرانی‌های خود بدان اشاره دارند. مشارکت آحادّ مردم در مدیریت کشور است که این امر از طریق شوراهای شهر و روستا می‌تواند به بهترین نحو ممکن محقق شود. اگر نگاهی به کشورهای توسعه‌یافته جهان هم بیندازیم، نهادهایی را خواهیم یافت که از حضور مردم در امر اداره و نظارت بر امور شهری بهره می‌برند و توانسته‌اند بسیاری از مشکلات و معضلات خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و شوراها حل و فصل کنند. به همین خاطر حضور مردم در انتخابات شوراها از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

**اقوام، همبستگی و همدلی
حسین احمدی نیاز حقوقدان در روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «اقوام، همبستگی و همدلی»، نوشت: بی‌گمان انتخاب شایستگانی از اقوام و اقلیت‌های ساکن تهران در انتخابات شورای شهر تهران در لیست‌های انتخاباتی جهت ورود به شورای اسلامی شهر تهران موجب خرسندی و مسرت حداقل یک میلیون اقوام و اقلیت‌های مقیم تهران و از دیگر سو خشنودی طیف وسیعی از شهروندان نیک‌اندیش تهرانی خواهد شد، دیر زمانی است که اقوام و اقلیت‌ها در تهران از نداشتن کاندیدایی متعلق به آنان در پارلمان شهری رنج می‌برند. تهران خود ایرانی دیگر است و به‌عنوان پایتخت ایران پنجره‌ای بزرگ و زیبا از ایران است و اقلیت‌ها و اقوام زیادی در آن با سایر شهروندان تهرانی زیستی مشترک و صلح‌آمیز توام با مهربانی و همدلی دارند. اقوام و اقلیت‌ها بخش لاینفک این کلانشهر را تشکیل می‌دهند و واقعیت انکارناپذیر آن به حساب می‌آیند. از دیگر سو اصل نوزدهم قانون اساسی صریحا از برابری همه شهروندان ایرانی از هر قوم و زبان و مذهب و... سخن می‌راند و بند نهم اصل سوم یکی از تکالیف و اهداف جمهوری اسلامی را رفع تبعیض می‌داند، لذا حضور افرادی همچون اقبال محمدی و جمشید وزیری در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران و در لیست امید اصلاح‌طلبان یا سایر گروه‌ها گام بزرگی برای تحقق اتحاد ایرانیان و موجب همدلی و وفاق خواهد شد.

**سقف توقعات جامعه از شوراها کجاست؟
روزنامه «جام جم» در یادداشتی با عنوان «سقف توقعات جامعه از شوراها کجاست؟» به قلم اصغر محمدی فاضل کارشناس محیط زیست نگاشته شد، آورد: یکایک افراد جامعه ایرانی آرای خود را برای تشکیل سازوکاری مقتدر، تاثیرگذار و عملگرا و به امید ایجاد محیط‌زیست شهری قابل قبول در مقیاس امروزی، به صندوق‌ها خواهند سپرد. اما نباید فراموش کرد که تصمیم‌گیری‌ها در یک نظام شورایی مبتنی بر کسب بیشینه آرا و هنر تعامل با سایرین برای اجماع و اقناع برای همگام‌سازی دیگران با ایده‌های پیشنهادی است؛ موضوعی که مانند پاک کردن هوای تهران از دود و آلودگی، در ادعاهای فردی و نطق‌های انتخاباتی براحتی قابل بیان است، اما تحقق آن در عمل آسان نخواهد بود. حمایتی که در کنار درخواست‌های روزافزون اجتماعی در اختیار اعضای یک شورا قرار می‌گیرند، می‌توانند امیدبخش باشند، اما با رویکردی واقع‌بینانه و منصفانه باید انتظارات از منتخبان شوراها را حتی پیش از نشستن آنها بر کرسی‌های تصمیم‌گیری متعادل کرد.

**شورای شهر تهران در ایپزودهای مختلف
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «شورای شهر تهران در ایپزودهای مختلف» به قلم سیمین حاجی پور ساردویی دانشجوی دکتری علوم سیاسی آورده است: شورای شهر، در واقع، مجلسی محلی در سطح شهرها و روستاهاست که تلاش می‌کند با بهره‌گیری از آرای صاحب‌نظران، خلأها و شکاف‌های مدیریتی موجود را پوشش دهد، تصدی‌گری دولت را به مردم منتقل کند، سیاست عدم تمرکز را که از اصول دموکراسی است به اجرا بگذارد، به جریان کارها و انجام امور مردم سرعت بخشد، نظارت اجتماعی را بهبود دهد تا به آگاهی‌بخشی عمومی برسد و در نهایت، به نیروسازی و رشد استعدادهای مردمی بپردازد. بر همین اساس در اصول ششم و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به موضوع شوراها پرداخته شده است. نمایندگان شوراها توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند و وظیفه اصلی این مجلس انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری‌هاست. انتخاب دوره‌ای اعضای شوراهای شهر و روستا به فرایند تثبیت جایگاه مردمی نظام کمک بسزایی می‌کند. از آنجا که اعضای شورای شهر قاعدتا از بطن مردم برمی‌خیزند، احاطه تقریبا کاملی بر مشکلات شهر و روستای خود دارند، به این سبب بهتر از اشخاصی که با محیط بیگانه هستند، می‌توانند تصمیم‌گیری کنند. از این رو، تحلیل چهار دوره شورای شهر تهران تصویری جامع و دقیق از روند تغییر نگاه و نگرش مردم در نقش رأی‌دهندگی فراهم می‌کند.

**شهر، اتوبان و زیرگذر نیست
روزنامه «ایران» در مطلبی با انتخاب عنوان «شهر، اتوبان و زیرگذر نیست» در گفت وگو با یعقوب موشی جامعه شناس، می نویسد: تقریبا همه باید بپذیرند محتوای اجتماعی بدون کالبد شهری معنا ندارد. همان طور که برنامه‌ریزی و معماری بدون توجه به مطالعات اجتماعی و جامعه شناختی بی‌معناست. در سال‌های اخیر خیلی‌ها سؤال می‌کنند که بالاخره شورای شهر جای چه کسانی است و چه کسانی می‌توانند در آن نقش مؤثرتری داشته باشند. شورایی که قرار است مصالح و منافع شهر را شناسایی و برای آن راه حل بدهد. شورای شهر از این دیدگاه یک نهاد مدنی است و کسانی باید در آن حضور پیدا کنند که کنشگران فعال شهر هستند و یعنی حتماً نباید متخصصان امور شهری در آن حضور پیدا کنند.

**شورا؛ تجربه رأی لیستی
روزنامه «شهروند» در یادداشتی با انتشار عنوان «شورا؛ تجربه رأی لیستی»، آورد: تغییر الگوی رأی‌دهی مردم را باید نشانه بلوغ سیاسی- اجتماعی و ارتقای سطح شعور اجتماعی آنان دانست. مردم در فرآیند انتخاباتی که باید جمعی از نامزدها را برای خبرگان یا مجلس انتخاب می‌کردند، به فرد و گروه مرجع خویش درتصمیم‌گیری برای امور سیاسی و اجتماعی اعتماد و به نظر و توصیه آنها عمل کردند و ثمره شیرین آن را چشیدند. تکیه و اعتماد به نظر گروه مرجع اجتماعی یا سیاسی، به این دلیل است که تعدد اسامی نامزدها، کار شناخت و ارزیابی توانایی‌ها و صلاحیت‌های داوطلبان را دشوار می‌سازد. درچنین حالتی، راه میانه و معقول، اعتمادکردن به افراد و گروه‌های مرجع ذیصلاح است. یکی از کارکردهای نهادهای مدنی و سیاسی همین ایفای نقش مرجعیت اجتماعی برای پیشبرد امورشهری یا کشوری است. چنانکه می‌دانیم، مردم با انتخاب خود چه برای شورای شهر، نمایندگی مجلس و ریاست‌جمهوری، افرادی را برای عهده‌دارشدن مسئولیت قانونگذاری یا اجرایی برمی‌گزینند. تجربهِ پشت سر، حکم می‌کند که اصل پایبندی و وفاداری به نظر جریان یا نهاد مرجع و دفاع و حمایت از کلیتِ لیست باید محترم شمرده شود تا هدفگذاری نخستین که موفقیت و پیروزی لیست در رقابت سخت سیاسی است، تحقق پیدا کند. اولویت‌دادن به منافع جمعی (ملی- مردمی)، و مهار وسوسه‌هایی که منفعت‌طلبی شخص را تحریک می‌کند، محک صداقت مدعیان دموکراسی و آزادیخواهی درفعالیت‌هایی ازجنس رأی‌دادن به لیست‌های انتخاباتی است.

**شورای شهر یا شورای شهردار
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «شورای شهر یا شورای شهردار»، نوشت: لیست جریان‌های سیاسی اصلی برای شورای شهر تهران دو، سه روز پیش بعد از چندین روز انتظار و گمانه‌زنی منتشر شد اما حاشیه‌های زیادی داشت. عده‌ای از مردم که بازتاب نظرشان را می‌شد در شبکه‌های اجتماعی دید به خالی‌بودن فهرست از بعضی چهره‌ها اعتراض می‌کردند؛ این اعتراض‌ها که بیشتر نسبت به فهرست اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد، واکنش‌هایی هم بین خود آنها داشت تا جایی که حتی محسن هاشمی که خیلی‌ها او را سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر می‌دانند به صف منتقدان پیوسته است.

محسن هاشمی‌رفسنجانی، مدیرعامل سابق متروی تهران جمعه‌شب در جمع نمایندگان مناطق 22گانه ستاد انتخاباتی ا اشاره به بی‌برنامگی‌های شهرداری و شوراهای گذشته گفت: «کشورهای پیشرفته وقتی می‌خواهند یک پروژه چند هزار میلیاردی را شروع کنند حتما چند سال مطالعه می‌کنند. به این صورت نیست که در عرض سه ماه تصمیم گرفته شود و به‌طور ناگهانی پل صدر 10 کیلومتر ساخته شود. وقتی شورای شهر در این حد برای یک پروژه چند میلیاردی وقت نگذارد، قطعا شورای شهر نیست، شورای شهردار است.»

**شوراها نیمه موفق بوده‌اند
روزنامه «شهروند» در گفت وگو با نوید سعیدی رضوانی استاد دانشگاه و برنامه‌ریز شهری انتشار عنوان «شوراها نیمه موفق بوده‌اند»، نوشت: آقای رضوانی ١٨‌سال از فعالیت شوراها در ایران گذشته، تقریبا نزدیک به دو دهه ارزیابی شما از کارنامه شوراها در ایران در این مقطع چیست؟ برخی منتقدان به کلی شوراها را ناکارآمد می‌دانند و می‌گویند که به نهادهای بی‌خاصیتی تبدیل شدند و برخی دیگر می‌گویند به‌طور نسبی موفق بوده‌اند. شما چه فکر می‌کنید؟ به‌نظر من شوراها در ایران نیمه‌موفق هستند. تحلیل مسیری که رفتند نیازمند بررسی است که بتوانیم بگوییم روبه‌پیشرفت هستند یا نه. به هرحال در ایران همه نهادها در روند فعالیت مشابه هستند، یعنی کارنامه شوراها را در همین فضا باید بررسی کنیم، الان مگر دانشگاه‌های ما نهادهای دموکراتیکی هستند؟ دانشجویان چقدر در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها، مدیران گروه و... نقش دارند؟ درباره سایر نهادها نیز همین‌طور است، در چنین فضایی به‌نظرم شوراها نیمه‌موفق بوده‌اند، اما نمی‌توانیم بگوییم تجربه شکست‌خورده‌ای هستند.

**بحران شهری، بحران شورا
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «بحران شهری، بحران شورا»، آورد: وقتی شورا مطابق قانون اساسی حق دارد در جایی به نام شورایعالی استان‌ها جمع شود و «در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه کند و مستقیما یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهد» کاری در جهت مدیریت بحران‌های شهری انجام داده است؟ آیا لایحه‌ای به مجلس فرستاده تا این امور بهتر مدیریت شود؟ آیا نهادی مانند شورای شهر که «استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند، موظفند در حدود اختیارات شوراها» تصمیمات آنها را محترم شمارند و آنها را رعایت کنند و وظیفه دارند زمینه اجرای آن را هم به وجود آورند و اقدامی در این جهت انجام داده است؟ آیا در شورای شهر (در سراسر کشور) اصلا به ضرورت‌ها و اولویت‌های بحران شهر برای سیاست‌گذاری کلان و برنامه‌ریزی فکر شده است؟ یا خیر خود شوراها در این زمینه دچار بحران هستند و به‌جای حل بحران‌های شهری در زمان وقوع باید بحران شوراها را چاره کنیم.

**رای به تمامی فهرست ٢١ نفره شورای تهران
روزنامه «اعتماد» با درج گزارشی با عنوان «رای به تمامی فهرست ٢١ نفره شورای تهران»، نوشت: جریان اصلاحات حالا مدتی است که با سازمان تشکیلاتی و جبهه‌ای کنش انتخاباتی‌اش را هماهنگ کرده است و با نام شورای عالی سیاستگذاری قایل به خردجمعی در بستن لیست‌های انتخاباتی است. همان تشکیلاتی که در سال ٩٤ در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تمام استان‌ها و شهر‌ها را سازمان داد؛ لیست امید را به مردم معرفی کرد و این لیست موفقیت خوبی در انتخابات کسب کرد، حالا در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به اهمیت این انتخابات تاکید دارد و با لیستی ٢١ نفره در تهران که برآمده از خردجمعی جناح اصلاح‌طلب است به عرصه آمده است. همین است که محمدرضا عارف، رییس شورای عالی تاکید دارد که «مبنای کار، خرد جمعی است و باید به تصمیمی که با خرد جمعی گرفته شده، تمکین کرد.» پس از ارایه لیست انتخاباتی از سوی شورای عالی سیاستگذاری بسیاری از چهره‌هایی که نام‌شان در لیست قرار نگرفت انصراف خود را اعلام کردند تا بر این نکته تاکید کنند که جز با وحدت و انسجام نمی‌توان در صحنه انتخابات اثرگذار بود. حالا این جریان سیاسی و فعالانش آنقدر به بلوغ سیاسی رسیده‌اند که به لیست واحد تمکین کنند و اگرچه نقدهایی بر لیست دارند اما آن را حمایت کنند.

**نامزدهای اصلاح‌طلب شورا در دوراهی «ماندن» و «رفتن»
«نامزدهای اصلاح‌طلب شورا در دوراهی «ماندن» و «رفتن»» گزارش منتشر شده در روزنامه «شهروند» است که در ادامه می خوانیم: در روزهای گذشته اصلاح‌طلبان روزهای شلوغی را داشتند؛ از ارایه لیست امید و واکنش‌های منفی به آن تا جلسات درون حزبی با رهبر اصلاحات و تشویق به انصراف جاماندگان لیست. البته هنوز خیلی‌ها از روند نهایی‌کردن لیست گلایه دارند و از توضیحاتی که در این‌باره ارایه شده، قانع نشدند؛ با این حال بسیاری از افراد شاخص یا جوان اصلاح‌طلبی هم به نفع لیست امید از شرکت در انتخابات شورای شهر انصراف دادند. اگرچه برخی از آنها به روند نهایی‌شدن لیست انتقاد داشتند، اما به ‌دلیل تعهد اخلاقی نسبت به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ازشرکت در انتخابات کناره‌گیری کردند. با وجود این، نه‌تنها اعضای اصلاح‌طلب فعلی شورای شهر تهران هنوز هیچ حرفی از انصراف نزده‌اند، بلکه زمزمه‌هایی هم از ارایه لیست جداگانه توسط آنان به گوش می‌رسد. به همین دلیل هم محسن ‌هاشمی‌رفسنجانی، مدیرعامل سابق مترو تهران جمعه‌شب درجمع نمایندگان مناطق 22گانه ستاد انتخاباتی خود از بلاتکلیفی لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر انتقاد کرد.

**لیست شورای شهر اصلاح طلبان قطعی است
روزنامه «آرمان» در گزارشی با انتشار عنوان «لیست شورای شهر اصلاح طلبان قطعی است»، می نویسد: همزمان با اعلام تصمیم قطعی شورای عالی سیاستگذاری، لیستی از سوی بازماندگان از غربالگری شورای ‌عالی منتشر شد؛ لیستی با نام تدبیروامید؛ لیستی از افرادی که با جانمایی برخی از نامزدهایی شورای عالی سیاستگذاری، قصد دارد عملا در زمین رقیب بازی کرده و مجددا موجبات ورود اصولگرایان را به شورای شهر فراهم کند. البته درگذشته بودند شخصیت‌هایی که به شورای عالی نقدهای جدی داشتند، اما بعد از اعلام لیست این شورا سکوت پیشه کردند تا اختلافی بین اصلاح‌طلبان به وجود نیاید. از سوی دیگر حاشیه پردازانی تصمیم به ارائه لیستی گرفتند که بتوانند به شورای عالی فشار آورده تا نظر این شورا را تغییر دهند. هرچند تعدادی از اعضای منتخبان شورای عالی نیز در این لیست هستند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی ** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9370**9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۸۴۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) در جلسه‌‌ای اخیری که داشت درباره نحوه ورود به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران به جمع بندی رسید.

بر پایه این خبر، از بین 32 نفری که به دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران راه‌ یافته‌اند، 13 نفر در لیست اولیه شانا حضور داشتند؛ شورای ائتلاف تصمیم گرفته است برای دور دوم، یک لیست 16 نفره برای تهران ارائه کند.

برابر پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، برخی کاندیدا رایزنی‌های با شورای ائتلاف داشتند تا به عنوان سه عضو جدید به لیست شورای ائتلاف اضافه شوند که گفته می‌شود تاکنون درباره دو نفر آنها تصمیم نهایی گرفته شده است. لیست 16 نفره شورای ائتلاف که 13 نفر آن مشخص است اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد.

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، 16 نماینده دیگر تهران مشخص خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود