Web Analytics Made Easy - Statcounter

شب گذشته رسانه ملی برنامه‌های تبلیغاتی سه نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را از شبکه‌های دو، سه و خبر به روی آنتن برد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، شب گذشته رسانه ملی برنامه‌های تبلیغاتی سه نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را از شبکه‌های دو، سه و خبر به روی آنتن برد که در ادامه متن مشروح این برنامه‌ها را می‌خوانید:

محمدباقر قالیباف شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری دو سیما با بیان این که بحران اقتصادی معضل جدی امروز در کشور است که مردم از آن آسیب می‌بینند اظهار داشت: وقتی از بحران اقتصادی حرف می‌زنیم یعنی سه مشکل اساسی، بیکار، رکود و گرانی در کشور وجود دارد که این سه مشکل متصل به یکدیگر بوده و روی هم اثر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برخی از نامزد‌ها می‌گویند هر نامزد باید بگوید چه برنامه‌ای دارد در حالی که این سؤال اشتباه است چرا که کشور سند چشم انداز 20 ساله تا رسیدن به افق 1404 دارد که میثاق ملی ما است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: دولت و مجلس تلاش کردند و برنامه ششم را نوشتند و اگر کسی بخواهد قانون را رعایت کند و قصد آدرس اشتباه ندادن به مردم باشد باید بگوید شیوه اجرای او برای تحقق این برنامه چیست هر چند که دولت فعلی مصوبه مجلس را در مدت زمان مقرر قانونی که 15 روز بود ابلاغ نکرد.

قالیباف با اشاره به برنامه ششم توسعه افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد حدود 3 و نیم میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد و در دولت یازدهم آمار 10 و نیم میلیون بیکار به 12 و نیم میلیون افزایش یافته است به این معنا که هر سال به صورت متوسط 1 میلیون و 200 نفر به افراد بیکار اضافه می‌شود.

وی افزود: وقتی می‌گوییم می‌خواهیم 5 میلیون شغل ایجاد کنیم بر اساس برنامه است و انجام آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است سابقه بنده نیز نشان داده برنامه ششم را بر اساس ایجاد 5 میلیون شغل محقق خواهیم کرد که برای این کار نیازمند سرمایه، نیروی کار و تکنولوژی هستیم که معتقدیم هر سه این موارد در کشور وجود دارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که در کشوری زندگی می‌کنیم که یک درصد جغرافیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد خاطر نشان کرد: این جمعیت جوان، تحصیل کرده و با مهارت است، اما در مقابل 5 درصد منابع را داریم از این رو به نظر می‌رسد کلید اصلی و بحران در اجرا و عملیاتی کردن برنامه‌هایی است که می‌تواند منجر به رفع بیکاری شود، اما باید گفت که به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: متأسفانه مدیریت حاکم در کشور متعلق به رویکرد 60 سال قبل است گفت: با این مدیریت و طرز تفکر پیشرفتی حاصل نمی‌شود چرا که می‌گویند هر شغل 350 میلیون هزینه می‌خواهد، اما رویکرد نسل چهارمی به ما سرعت می‌دهد و هزینه‌ها را کم می‌کند.

قالیباف تأکید کرد: در حوزه گردشگری داخلی و خارجی برنامه‌ای داریم که به راحتی می‌توان در این بخش بیش از 1 میلیون شغل ایجاد کرد همچنین چند ده هزار کارخانه تعطیل شده وجود دارد که با هدایت نقدینگی و سرمایه به سمت این کارخانه‌ها و سیاست‌های مالیاتی می‌توانیم آن‌ها را احیا کنیم اخیراً در خصوص خودرو تصمیم گرفته شد و با تسهیلاتی 100 هزار خودرو وارد شد، اما اگر قرار است نقدینگی صنایع خودرو برود در آن جا عدالت و انصاف رعایت شود و اگر وامی داده شد چقدر خوب بود این اولویت را به جای ماشین‌های شخصی به تاکسی‌ها می‌دادیم.

وی با بیان این که در حوزه ساختمان، رکود ما منفی 16 است تصریح کرد: بازار مسکن پیشران اشتغال است و در حوزه ساختمان در 78 بخش اقتصادی تولید شغل می‌شود تا به ساخت ساختمان می‌رسیم وقتی به ساختمان می‌رسیم نیز 56 بخش اقتصادی بعد از آن وجود دارد؛ بنابراین امروز برای ایجاد اشتغال نیازمند رونق بازار مسکن و ساخت و ساز هستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: جالب است که همه موارد اولیه این بخش 100 درصد تولید داخلی است و یکی از دلایلی که در این بخش تولید صورت نمی‌گیرد همان 4 درصدی‌ها هستند، اما باید در فضای کسب و کار تسهیل صورت گرفته و امروز برای دریافت مجوز نباید یک نفر بیش از یک سال و نیم رفت آمد کند بلکه می‌توانیم این اشتغال را به وجود آورده چرا که کشورهایی همچون مالزی، هند و کره جنوبی که از ظرفیت‌های ما نیز برخوردار نبودند این کار را شروع کرده و نتیجه گرفته‌اند که در کشور ما نیز این کار قابل اجرا است.

شهردار تهران با بیان این که امروز در کشور هم بیکاری و هم گرانی وجود دارد تصریح کرد: بعضی‌ها معتقدند گرانی وجود ندارد و مدعی تک رقمی شدن تورم هستند، اما تعریف تورم در علم اقتصاد این است که قیمت تمام شده بیش از 350 کالا را با سال قبل مقایسه می‌کنند و می‌گویند تورم تک رقمی شده است، اما سؤال این جا است که آیا مردم تورم 8 درصدی را در زندگی خود احساس می‌کنند که حتماً این گونه نیست.

وی ادامه داد: در سال 93 شکر کیلویی هزار و 500 تومان بوده و امروز به 3 هزار و 500 تومان رسیده است و یا قبوض آب و برق و گاز یک ساختمان مشخص در سال 92 برابر با 39 هزار و 400 تومان بوده است، اما این مبلغ در همین ساختمان با همان مصرف به 71 هزار تومان رسیده است که افزایش 85 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بار‌ها گفته‌اند که از رکود عبور کرده‌ایم، اما ما معتقدیم عبور نکرده‌ایم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اگر بدون نفت محاسبه کنیم حدود 1 و نیم درصد رشد اقتصادی داشته و در مسکن منفی 16 هستیم در حالی که ما باید رونق ایجاد کنیم رونقی که به دنبال خود گرانی نیاورد و برای این کار باید خلق پایه‌های درآمدی جدیدی برای دولت صورت گیرد که به عنوان نمونه برای واردات کالاهای لوکس باید تعرفه‌های سنگین وضع کنیم.

قالیباف با بیان این که 40 درصد فرار مالیاتی وجود دارد که باید اخذ شود افزود: از سوی دیگر به تولید کننده شغل و صنایع کوچک و متوسط حداقل 50 درصد معافیت مالیاتی می‌دهیم و در حوزه یارانه‌ها وقتی می‌خواهیم افزایش دهیم می‌گویند تورم ایجاد می‌کنند حرف ما این است که چگونه می‌شود بودجه جاری دولت 3 برابر می‌شود و بودجه عمرانی تغییری نداشته باشد که این 3 برابر شدن بودجه جاری باعث گرانی نمی‌شود، اما وقتی ما بخواهیم یارانه مردم را بدهیم می‌گویند گرانی می‌شود دولت‌ها باید بلد باشند و کار را با هم انجام دهند ما گرانی، بیکاری و رکود داریم که هر سه را باید با هم رفع کنیم.

شهردار تهران با اشاره به این که یکی از اشکالات جدی که بر دولت یازدهم وارد است این است که بیشتری افزایش نقدینگی را داشته است گفت: امروز میزان نقدینگی کشور هزار و 280 هزار میلیارد تومان است در حالی که دولت از ابتدای شروع کارش تا کنون 800 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه کرده که به ازای هر خانوار 40 میلیون تومان می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر این کار درست مدیریت می‌شد باید تحول جدی اتفاق می‌افتاد، اما این پول عمدتاً در اختیار بانک‌ها است و بانک‌ها نقش جدی در حوزه سرمایه گذاری دارند که پول‌های مردم در نقدینگی کشور در اختیار بانک مرکزی است و امروز مدیریت و نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر این که برای وام‌های ده و 20 میلیون تومانی سند و ضمانت‌های آن‌چنانی می‌خواهند که مردم را منصرف می‌کنند گفت: 4 درصدی‌ها کسانی هستند که با رابطه به بانک‌ها می‌آیند و بدون سند و با یک چک و سفته چند صد میلیارد وام از بانک می‌گیرند، اما در مسیر دیگری آن را هزینه می‌کنند.

قالیباف تصریح کرد: باید سیستم نظارتی دقیق وجود داشته باشد و پولی که از مسیر بانک می‌آید به جایی برود که تخصیص داده شده است، اما امروز این کنترل وجود ندارد رهگیری تا مقصد صورت نمی‌گیرد و تسهیلات هدفمند پرداخت نمی‌شوند لذا هم دچار مشکلات جدی شده و هم تولید ایجاد نمی‌شود وی با بیان این که یکی از برنامه‌های ما هدایت و نظارت بر این بخش و اصلاح نظام بانکی است گفت: وقتی رویکرد‌ها بر مبنای بی‌توجهی به قشر عام جامعه باشد شاهد این شرایط خواهیم بود که می‌گویند 3 میلیون مسکن اضافی در کشور وجود دارد، اما سؤال کنید که این 3 میلیون در اختیار چه کسانی است پاسخ این است که این‌ها همان 4 درصدی‌های هستند که اموال خود را از طریق قاچاق، واردات غیرضرور و دلالی به دست آورده‌اند از این رو ما معتقدیم توزیع مسکن در کشور عادلانه نیست و برنامه ما این است که به سرعت مسکن‌های مهر باقی مانده را به اتمام برسانیم تا اقشار کم درآمد بتوانند از رنج و مشتقی که در آن گرفتار شده‌اند رهایی یابند.

وی با بیان این که کار اصولی در دولت مردم این است که بافت‌های فرسوده در شهرهای بزرگ، کوچک و متوسط را احیا کنند گفت: همه زیرساخت‌ها در بافت فرسوده آماده است و نیاز به سرمایه گذاری سنگین وجود ندارد اگر شهرکی در خارج از شهر ساخته شود هر متری 2 و نیم میلیون تومان هزینه زیرساخت‌ها است، اما برای احیای بافت فرسوده می‌توان قیمت تمام شده را ارزان کرد و این مسکن را در اختیار خانواده‌های محروم قرار داد.

وی تأکید کرد: معتقدیم بودجه جاری دولت باید کاهش پیدا کند و به بخش عمرانی هدایت شود و با اشتغالی که در این بخش ایجاد می‌شود می‌توان از رکود بخش مسکن خارج شد و 500 هزار شغل با فعال کردن اقدامات_بخش_مسکن_در_دولت_یازدهم">بخش مسکن به وجود آورد.

قالیباف با بیان این که مهم‌ترین مشکل نظام بانکی مدیریت بر بانک‌ها است گفت: اخیراً میان هیئت مدیره و هیئت عامل در بخشنامه بانک مرکزی تغییراتی ایجاد شده است، اما امروز ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی آن جا است که افراد صاحب نفوذی که به بالاترین مراجع کشوری وابسته هستند پیدا می‌شود و کار به جایی می‌رسد که از برادر رئیس جمهور و برادر معاون اول رئیس جمهور تعیین تکلیف می‌خواهند که مدیرعامل و هیئت مدیره بانک‌ها را انتخاب کنند.

می‌گوییم «اشتغال» می‌گویند «دیوار»

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شب گذشته با حضور در برنامه «پاسخ به پرسش جوانان» که از شبکه سه سیما پخش شد، درباره آسیب‌های اجتماعی، علت‌ها را اساسی و مقدم برشمرد و بابیان اینکه تاکنون بیشتر برخورد‌ها با معلول‌ها صورت گرفته است، اظهار داشت: اگر نهاد خانواده موردتوجه قرار گیرد می‌توان در این زمینه و نسبت به بزه‌های اجتماعی آسیب‌زدایی کرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه مسائل اقتصادی در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد، اظهار داشت: جوانی که در روستا زمینه اشتغال خود را از دست بدهد، وارد حاشیه شهر می‌شود و این ممکن است زمینه‌های بزهکاری را فراهم کند.

وی مسئله بیکاری را از معضلات اساسی کشور برشمرد و ادامه داد: دادِ ما، دادِ جوانان و دادِ جوانان بیکاران تحصیل‌کرده همین است و امروز بیکاری و بی‌شغلی جامعه را تهدید می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به چهره‌های ماندگار در حوزه‌های علمی و فناوری کشور، تأکید کرد: مسئله فرهنگی در بروز بزهکاری نقش دارد و زمانی که ما کف خیابان و حاشیه شهر‌ها را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم برخلاف تلاش دستگاه‌ها وجود آمار و ارقام اعتیاد مسئله اساسی است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، رئیس‌جمهور است، اما وی تن‌ها در دو جلسه در این ستاد حضورداشته، وقتی‌که پیگیری‌های من از نهاد ریاست جمهوری جواب نداد، به دفتر رهبر انقلاب رجوع کردم که چرا این جلسات باوجود چنین معضلاتی برگزار نمی‌شود.

وی بابیان اینکه ما از آقای رئیس‌جمهور سؤال می‌کنیم که در 4 سال گذشته چند بار در این جلسات حضورداشته‌اید، گفت: باید به مراکز بازپروری معتادان رسیدگی و آن‌ها بازسازی شوند، اما این کار با کندی صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره برنامه خود برای اشتغال پایدار جوانان تصریح کرد: آمار مراکز رسمی نشان‌دهنده 12 درصد بیکاری است که محاسبه آن هفته‌ای یک ساعت کار است، درحالی‌که برداشت جامعه ما از شاغل این نیست و چنین شغلی ناقص است، لذا عدد بیکاری را باید 5 میلیون محاسبه کرد که حداقل یک‌میلیون آن تحصیل‌کردگان بیکار هستند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی‌که به مراکز قضایی و دادگاه‌های خانواده مراجعه می‌کنید، می‌بینید که یکی از دلایل طلاق، بیکاری است، درحالی‌که با توجه به دستوار صریح قانون و امکانات کشور، 12 درصد بیکاری باید به 8 درصد برسد و یکی از لازمه‌های این کار ایجاد شغل میلیونی در سال است.

وی تصریح کرد: آقایان دولت می‌گویند منابع از کجا می‌آورید، درحالی‌که ما ظرفیت‌های بسیاری در کشور داریم، اقتصاد دریایی ما 2 درصد است، درحالی‌که برخی کشورهای اروپایی تا 50 درصد از این طریق تولید ناخالص ملی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی فضای مجازی را یک ظرفیت شغلی عنوان کرد و یادآور شد: امروز هند برابر پول نفت ما از طریق برنامه‌ریزی، شغل و درآمد ایجاد کرده است و حوزه‌های پیشران اقتصادی ازجمله مسکن و کشاورزی در این حوزه مؤثر است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نقدینگی در دولت یازدهم تا سه برابر افزایش داشته است، گفت: اگر بخشی از این نقدینگی در تولید به کار گرفته می‌شد، نه کارگاه‌های ما تعطیل می‌شد و نه شاهد این بیکاری بودیم، اگر این پول صرف یارانه یا حقوق کارمندان می‌شد اشکالی نداشت، اما این مبلغ به چند فرد بدحساب داده شده است.

وی افزود: برخورداری جوانان از شغل مناسب وظیفه دولت است، برنامه ما در دولت کار و کرامت، کار کردن شبانه‌روزی است، نه تجارت و حضور در بخش خصوصی و عضویت در 10 شرکت، ما به دنبال کار با کرامت و حفظ شأن جوانان هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با بیان اینکه وقتی ما این حرف‌ها را می‌زنیم به ما تهمت زده و به جای پاسخ دادن، اهانت می‌کنند، گفت: اگر رشد اقتصادی کشور 7 درصد است، 6 درصد آن مربوط به نفت است، آقایان به جای افترا به بنده و رقیب‌هراسی بگویند که چکار کرده‌اند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مسئله مسکن را از مسائل ضروری برشمرد و با بیان اینکه یکی از راه‌های تشویق جوانان به ازدواج حل مسئله مسکن است، گفت: باید خوابگاه‌های متأهلی را افزایش داد و از سوی دیگر تسهیلات ازدواج را نیز بیشتر کرد و درحالی‌که 500 هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج هستند، به برخی افراد تسهیلات میلیاردی داده شده که اگر بازگردد مشکل این بخش حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه 11 میلیون جوان آماده ازدواج در کشور وجود دارد که باید برای ازدواج تشویق شوند و این با بخشنامه صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: برخی از جوانان استفاده تزئینی می‌کنند، درحالی‌که امام (ره) و رهبر انقلاب جوانان را باور داشتند، اما ببینید چند درصد از دولت ما را جوانان تشکیل می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه ما در نظر داریم در هر سال یک میلیون مسکن ایجاد کنیم، گفت: این امر باید از سوی دولت چه در بخش مسکن روستایی و چه اصلاح بافت‌های فرسوده و چه بخش مسکن جوانان محقق شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بخش خصوصی به اصلاح قانون مالیات در این بخش و حمایت از مسکن‌سازان پرداخت و خاطرنشان کرد: دولت باید برای مسکن تسهیلاتی را در نظر بگیرد.

وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به افزایش قیمت‌ها و کوچک شدن سفره مردم، بیان داشت: لازم است که آقایان سری به بازار بزنند تا متوجه قیمت‌ها شوند؛ چراکه قیمت اقلام سفره مردم افزایش داشته و دو برابر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار داشت: وقتی ما موضوع معیشت

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۸۴۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟

رئیس دولت اصلاحات گفت: اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که به کجا رسیدیم و مسأله تورم و افزایش نقدینگی و مسائل دیگری که روز به روز افزایش پیدا کرد و امروز به سطح فوق‌العاده نگران کننده‌ای رسیده است و امیدوارم بزرگان کشور این نگرانی را داشته باشند که حلش کنند.

گزارش تحقیقی «مسأله دانشگاه در ایران؛ مخاطرات توسعه علمی و چشم‌اندازهای پیش رو» با مشارکت جمعی از مدیران سابق، نظریه‌پردازان، متخصصان، کارشناسان و فعالان دانشگاهی و دانشجویی، زیر نظر سید محمد خاتمی انجام شده است، ارائه و منتشر شد.

آنگونه که جماران روایت کرده، در این رابطه، سید محمد خاتمی در نشستی که در آستانه روز معلم و با حضور جمعی از استادان و متخصصان دانشگاه و مدیران پیشین آموزش عالی برگزاری شد، ضمن اشاره به شرایط دشوار و حساس سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور و گرامی‌داشت روز معلم به تبیین ضرورت‌ و زمینه‌های شکل‌گیری و تدوین این گزارش کارشناسانه و تجربه‌های پیشین مشابه آن پرداخت.

خاتمی گفت: این متن چهارمین تلاش پس از گزارش‌های «آسیب‌شناسی اصلاحات»، «مسأله حجاب، واقعیت‌ها و راهکارها» و «مسائل آموزش و پرورش» است که در تدوین آن عرف کارشناسانه و تجارب و دیدگاه‌های متخصصان بنای گفت‌وگوی میان نخبگان و جامعه قرار گرفته است.

رئیس دولت اصلاحات گفت: من در این دوره به دوستان گفتم به جای مسائل خیلی کلی، بنیادین و اساسی که باید روی آن فکر کرد، مورد به مورد مسائل را بررسی کنیم؛ مسأله‌شناسی کنیم و اعلام کنیم راه‌حل‌های مسأله چیست.

وی تأکید کرد: ما در این عرصه برنامه ارائه نمی‌دهیم زیرا ارائه برنامه را باید کسانی انجام دهند که امکانات اجرایی در اختیارشان است. رویکرد این گزارش‌ها بیشتر ناظر به شناخت و حل مسأله است.

باید از تجربه‌ها درس گرفت

خاتمی با اشاره به پژوهش آماده شده دربارهٔ آموزش‌عالی ابراز امیدواری کرد که انتشار آن زمینه را برای بحث‌های گسترده‌تر صاحب‌نظران فراهم ‌کند.

خاتمی گفت: باید از تجربه‌ها درس گرفت و رهیافت‌های افق‌گشا را با فهم و نقد عملکردهای گذشته در مقاطع مختلف پیدا کرد. ما در هیچ‌جا خاتم‌الفلاسفه یا خاتم‌العلما نداریم. حتی اندیشه متفکرانی مثل ملاصدرا هم کاملاً رنگ و بوی زمانه خودش را داشته و دارد. یعنی وقتی زمانه عوض شد، ممکن است این تفکرات هم تغییر پیدا کند. بر اساس همین دیدگاه باید تأکید کنم که این متن نهایی نیست، چارچوبی از یک رویکرد است و تلاش شده که مسائل از دیدگاه کارشناسی دیده شوند و راهکارهایی ارائه شوند و اگر دستگاه‌های اجرایی، یا سیاست‌گذاران و سیاست‌ورزان فعلی مسائل آموزش عالی بخواهند به اینها توجه کنند باید از دل این دست گزارش و گفت‌وگوهای پس از آن‌ها برنامه‌هایی اجرایی درآورند.

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به ضرورت بررسی نقادانه سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی در همه زمینه‌ها از جمله حوزه علوم و فناوری به روند تدوین چشم‌انداز بیست ساله کشور و سپس برنامه چهارم توسعه پرداخت که بر مبنای آن‌ها در سال‌های پایانی دولت اصلاحات تلاش‌های زیادی برای ارائه یک مسیر مدون برای توسعه کشور بر پایه توسعه علمی شده بود.

خاتمی در ادامه یادآور شد: افرادی با این دیدگاه و رویکردها مخالف بودند، اولین کاری که کردند، برنامه چهارم را که یک برنامه بسیار مترقی و خوب بود و با لحاظ دیدگاه‌های چشم‌انداز تنظیم شده بود کنار گذاشتند و مسائلی که می‌بینید پیش آمد؛ از جمله بحث طبیعی کردن قیمت‌ها که قرار بود در کل برنامه پنج ساله با یک شیب ملایمی انجام شود تا اثر منفی در جامعه نداشته باشد و در عین حال با سیاست‌های جبرانی، درآمد آن صرف کسانی شود که درآمد کمتری دارند یا بهای حامل‌های انرژی بهبود پیدا کند.

تنها یک سال از برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله مانده است، باید ببینیم چرا به شاخص‌های نهایی آن نزدیک نشده‌ایم

رئیس دولت اصلاحات در ادامه افزود: اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که به کجا رسیدیم و مسأله تورم و افزایش نقدینگی و مسائل دیگری که روز به روز افزایش پیدا کرد و امروز به سطح فوق‌العاده نگران کننده‌ای رسیده است و امیدوارم بزرگان کشور این نگرانی را داشته باشند که حلش کنند. تنها یک سال از برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله مانده است، باید ببینیم چرا به شاخص‌های نهایی آن نزدیک نشده‌ایم.

خاتمی در ادامه با تأکید بر اینکه آموزش عالی از مهمترین نهادهای امروز جامعه ما است، اظهار داشت: دانش همیشه در عرصه حیات اجتماعی انسان جایگاه خودش را داشته است، ولی اولاً دانش به معنای جدید کلمه امر تازه‌ای است و ثانیاً باید توجه داشت که ضرورتاً متصدی امر دانش مجموعه آموزش عالی و افراد تشکیل دهنده این نهادها هستند و باید این موضوع مسأله اصلی و واقعی نهاهای تصمیم‌گیری‌ برای دانشگاه و جامعه باشد. مثلاً در آن زمان ما دیدگاهی در زمینه اداره دانشگاه‌ها بر پایه هیأت امنا و انتخاب مدیران داشتیم، این رویکرد اگرچه کامل نبود ولی قبول داشت که اعضای هیأت علمی افرادی را برای ریاست دانشگاه به وزیر علوم معرفی کنند و او در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کند و فردی برای ریاست دانشگاه انتخاب شود که حمایت عموم دانشگاهیان را با خود داشته باشد.

وی در پایان تأکید کرد: در حوزه علم و آموزش و دانشگاه مثل هر حوزه دیگر، اولین اصل «رویکرد» است. اگر دیدگاه ما به جهان، انسان و جامعه اصلاح نشود و به زندگی، نظم و سامان اجتماعی متناسب با نیاز و خواست انسان امروز و مقتضیات جهانی نگاه نداشته باشیم، معلوم نیست راه‌حل‌های مطرح شده برای مسائل پیش رو بتواند کارآمد باشد.

نباید با ذهنیت‌های بسته و جهت‌دار به سراغ امور پیچیده کشور رفت

اصل دوم «کارشناسی» است یعنی باید به مسائل و تنگناها و بحران‌های موجود کارشناسانه پرداخت و کارها را به کاردانان آگاه و روشن و بیدار سپرد، نه آنکه با ذهنیت‌های بسته و جهت‌دار به سراغ امور پیچیده کشور رفت. حداقل این است که زمینه‌های آزادانه و مؤثر گفت‌وگو را در جامعه، میان اهل نظر و فن فراهم شود که بتوانند نظرشان را مطرح کنند و این فکرها به مرحله عمل برسانند.

خاتمی در پایان افزود: این روزها کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد، ان‌شاء‌الله خداوند شرّ دشمنان را کم کند و در موقعیت کنونی ما دیگر شاهد تنش تازه‌ای در عرصه حیات منطقه‌ای و ملی نباشیم؛ و جامعه ما بتواند راه توسعه مردم‌سالار را با سلامت و امنیت طی کند. به هرحال چشم امید ما همیشه برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها در همه زمینه‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان عزیز است.

دیگر خبرها

  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح نگران کننده‌ای رسیده است
  • بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند/ تغییر نام جزیره ابوموسی
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • استمرارروند کاهشی تورم، رشدنقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و است
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید