Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@23:27:08 GMT

رشد 37 درصدی مهاجرت پرندگان به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۸۵۷۶۹

رشد 37 درصدی مهاجرت پرندگان به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به مناسبت 10 می میلادی مطابق با 20 اردیبهشت ماه باعنوان روز جهانی پرندگان مهاجر گزارشی از وضعیت تالابها و مهاجرت پرندگان به این استان را ارائه داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بام ایران خبر؛ سفرهای منظم فصلی که بسیاری از گونه‌های پرندگان که ممکن است در پاسخ به تغییرات آب و هوا، دسترسی به مواد غذایی، و یا زیستگاه انجام شود کوچ یا مهاجرت پرندگان نام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مهاجرت بصورت یک سیکل انجام می شود به نحوی که پس از بلوغ جوجه ها با سرد شدن مناطق شمالی و طبیعتاً کاهش منابع غذایی پرندگان به مناطق گرمتر جنوب مهاجرت می‌کنند و این مهاجرت نهایتاً به بازگشت به مناطق شمالی تخم گذاری و جوجه آوری می انجامد این پرندگان عمدتاً از شش مسیر ازمناطق سیبری، اروپای شمالی و کشورهای اسکاندیناوی وارد کشور می شوند و اغلب در تالابهای شمالی توقف نموده به تدریج به سایر استانها مهاجرت میکنند.

براساس آخرین فهرستی که در مجلات علمی چاپ شده، 535 گونه پرنده در کشور داریم و این میزان یعنی یک سوم پرندگان دنیا. این تعداد متعلق به ۸۰ خانواده و ۱۰ راسته اند که حدود ۳۲۰ گونه از آنها در ایران زادآوری می‌کنند. ۹۰ گونه مهاجر زمستانه، ۲۴ گونه مهاجر عبوری و بقیه هم جزو پرندگان کمیاب، اتفاقی و رها شده از قفس و غیره هستند.

اگر بخواهیم آماری بگوییم حدود ۷۰درصد پرندگان ایران مهاجرند که یا در زمستان وارد ایران می شوند یا در فصل تابستان برای زادآوری به این کشور می‌آیند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری در ارتباط با روز جهانی پرندگان مهاجر گفت: 10 می میلادی مطابق با 20 اردیبهشت ماه به عنوان روز پرندگان مهاجر نام‌گذاری شده است.

شهرام احمدی شعار سال 2017 برای این روز را دنیای سالم برای پرندگان مهاجر و انسانها معرفی کرد و افزود: این روز برای افزایش توجه جهانی به مقوله پرندگان مهاجر و اهمیت آن انتخاب شده است.

وی انجام فعالیت های آموزشی و تنویر افکار عمومی در ارتباط با پرندگان مهاجر در این مناسبت محیط زیستی را بسیار موثر دانست و تصریح کرد: با اقدامات حفاظت محیط زیست استان هم اکنون شاهد رشد چشمگیر مهاجرت و حتی لانه گزینی پرندگان در این استان هستیم.

احمدی اظهار داشت: با داشتن تالابها و آبگیر هایی نظیر؛ تالاب چغاخور، گندمان، علی آباد، سولقان و ... که در یکی از مسیرهای مهاجرتی پرندگان در کشور قرارگرفته اند، همه ساله از ابتدای سال شاهد مهاجرت گونه های متفاوت پرنده به استان هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از‌جمله این پرندگان را مرغابی‌ها، قو، اردک سرسبز، اردک سرحنایی، اردک اره‌ای، لک لک، پاشلک، کشیم، دُرنا و آبچلیک‌ها عنوان کرد و بیان داشت: از منظر گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) حضور این پرندگان در طبیعت بکر و زیبای چهارمحال و بختیاری صحنه های بی بدیل و استثنایی را برای علاقه مندان محیط زیست به نمایش می‌گذارد.

وی اذعان کرد: با انجام اقدامات اصلاحی، احیاء و عمرانی و مدیریتی توسط حفاظت محیط زیست استان در سطح تالاب ها بویژه تالاب گندمان، روند افزایشی مهاجرت پرندگان به استان به نحوی بوده که در سال جاری حدود 45 هزار پرنده به آبگیرهای استان مهاجرت کرده‌اند.

وی گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته 37 درصد رشد را نشان می‌دهد. شهرام احمدی در رابطه با احیای تالاب گندمان تصریح کرد: علی رغم کاهش بارندگی در استان، امسال برای اولین بار تالاب گندمان به طور کامل (100 درصد) آبگیری شده است.

وی افزود: تالاب چغاخور نیز، جزو آن دسته از تالابهای کشور است که طرح مدیریت جامع دارد. احمدی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح مدیریت جامع تالاب چغاخور شاهد افزایش شمار پرندگان مهاجر به استان در سال های آتی نیز باشیم .

شاید بد نباشد بدانید رکورد طولانی ترین مسافت پرواز در مهاجرت را در دنیا معمولا متعلق به پرستوهای دریایی قطبی می‌دانند. این گونه که از نزدیکی قطب شمال تا نزدیک قطب جنوب پرواز می کند مسافتی حدود ۳۰ هزار کیلومتر را طی می‌کند.

برخی گونه ها در اقیانوس آرام، مثل تلیله و سلیم حدود ۵ تا ۷ هزارکیلومتر را بدون توقف پرواز می‌کنند. برای چنین فاصله ای این پرندگان باید ۱۰۰ ساعت بی وقفه پرواز کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۸۵۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

تورج صادقی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیش از هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در غرب تالاب انزلی در چندین کلونی بزرگ حدود ۱۰۰ آشیانه ساختند. 

او با بیان اینکه این گونه پرنده به صورت کلونی در غرب تالاب بندر انزلی زادآوری دارند، افزود: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیره غذایی کامل باعث به وجود آمدن بستری مناسب برای لانه گزینی این پرنده‌ها شده است.

معاون محیط زیست گیلان همچنین تصریح کرد: کارشناسان همزمان با زادآوری پرستو‌های دریایی، کار حلقه گذاری جوجه‌های این پرنده‌ها را آغاز می‌کنند.

پرستوی دریایی تیره با گونه‌ای پرستوی دریایی از تیره کاکاییان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه رفته و آن را می‌قاپد.

این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریا‌ها دیده می‌شود و بر علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد.

تالاب انزلی، زیستگاه گونه‌های آبزیان، پرندگان و گیاهان نایاب در شهرستان بندر انزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

این تالاب بین المللی از جمله تالاب‌های دریایی - ساحلی ایران است که در کنار ارزش و اهمیت برای زمستان گذرانی پرندگان، مهمترین زیستگاه جوجه‌آوری پرندگان آبزی در استان گیلان است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • افزایش ۳۵ درصدی خدمات بهداشتی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در چهارمحال و بختیاری
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • طرح پاکسازی زباله در چهارمحال و بختیاری
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد