Web Analytics Made Easy - Statcounter

خواسته مردم در حوزه محیط زیست در حقیقت خواسته ای است که جزو حقوق اولیه آن ها است در شهرستان اشتهارد با توجه به مسئله کم آبی که در منطقه با آن مواجه هستیم فاضلاب های شهرک صنعتی یک مشکل جدی برای مردم و اکوسیستم منطقه محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازتات خبر، خواسته مردم در حوزه محیط زیست در حقیقت خواسته ای است که جزو حقوق اولیه آن ها استدر شهرستان اشتهارد با توجه به مسئله کم آبی که در منطقه با آن مواجه هستیم فاضلاب های شهرک صنعتی یک مشکل جدی برای مردم و اکوسیستم منطقه محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفع مواد و پساب های باقی مانده از محصولات مصرفی و مواد مضر و خطرناک واحدهای تولیدی که حاوی مقادیر بالائی از انواع فلزات سنگین می باشد متاسفانه در اثر ورود به طبیعت و روان آب های سطحی باعث آسیب های جبران ناپذیری به اکوسیستم و آبخوان های منطقه می شود.

در شهرک صنعتی اشتهارد تعداد بالایی از کارخانجات به فعالیت های شیمیایی مشغولند که عمده آلودگی های شهرک نیز ناشی از فعالیت اینگونه صنایع است البته کارخانجات دیگر نیز از جمله ذوب فلزات، تصفیه روغن، اسیدسازی، ریخته گری، ایزوگام، قیرسازی و موادشوینده دراین ماجرا سهیم هستند.

طبق ماده۳ قوانین سازمان محیط زیست کارخانجات و کارگاه ها و نیروگاه ها یکی از منابع آلوده کننده هوا به شمار می روند که باید قوانین مربوط به محیط زیست را رعایت کنند و درصورت عدم رعایت این قانون و ایجاد آلودگی بیش از حد مجاز فعالیت متخلفین از این قانون ممنوع خواهد بود.

همچنین طبق ماده ۱۹ همین قانون قطب ها وشهرک ها و مجتمع های صنعتی و نیروگاه ها و واحدهای تولیدی مکلفند حداقل ۱۰ درصد از فضای شهرک ها و یا مجموعه فضای اختصاص داده شده جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی را به ایجاد فضای سبز و مشجر و کشت درختان مناسب منطقه اختصاص دهند بهره برداری واحدهای صنعتی وتولیدی مذکور منوط به رعایت این ماده وایجاد فضای سبز مناسب می باشد.

آیا این قوانین در شهرک صنعتی اشتهارد رعایت می شود؟! متاسفانه دراین شهرک بعلت عدم بازرسی ونظارت تاثیرگزار محیط زیست تا حدود زیادی مورد دست خوش آلودگی ها قرارگرفته است. اکوسیستم و آب و خاک اشتهارد در اثر فاضلاب های صنعتی آلوده شده و به طبع آلودگی محصولات کشاورزی و دامی را نیز درپی دارد و در نهایت این آلودگی از همه جوانب حتی از طریق آب شرب به انسان ها سرایت می کند.
آبخوان های اشتهارد قبلا فقط کمی شور بوده ولی در حال حاضر به انواع فلزات سنگین نیز آلوده شده است واین مسئله سلامتی مردم این شهرستان را تا حدودی دچار تهدید کرده است.
در اثر دفع فاضلاب های صنعتی به چاه های جذبی و اکوسیستم آلودگی آبخوان ها روبه فزونی است واین درحالی است که کم آبی یکی از مشکلات جدی منطقه به شمار می آید.

فاضلاب تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد به مدت مدیدی حدودهفت تا هشت سال در دامنه کوه های ضلع جنوبی اشتهارد در قسمت بالای شهرک صنعتی که محل برداشت چاه های کشاورزی وشرب منطقه بوده است دریک گودال بسیار بزرگ وعمیق ذخیره ونگهداری می شده است؛ مدتی نیز این فاضلاب درقسمت شمالی اشتهارد که حریم زهکش ورودخانه شور است در زیر پل جاده نظر آباد وارد اکوسیستم منطقه شده است.

باتوجه به اینکه از زمان تحقیق فصلنامه علوم و مهندسی محیط زیست که در سال۹۲ انجام شده است بیش از ۳سال می گذرد و همچنین در آن ارزیابی به کرات تاکید شده است که در صورت ادامه روند آلودگی و وسعت کم آبخوان قطعا” در دراز مدت خطرات زیست محیطی زیادی را به دنبال خواهیم داشت و همچنین تاکنون روند آلودگی آبخوان ها ادامه داشته است.

بنابراین با توجه به وضعیت فعلی در مرحله اول بحث دستگاه آب شیرین کن که با زحمات فرماندار حاج ابوالفضل اینانلو وسایر مسئولین شهری راه اندازی گردید وآب شرب شهرستان شیرین شده است؛ لازم است این دستگاه همانطور که املاح آب راحذف می کند بلکه مجهز به انواع فیلترهای تخصصی برای حذف فلزات سنگین و دیگر آلودگی ها از آب شرب شهرستان باشد.

آیا دستگاه آب شیرین کن مجهز به چنین فیلترهایی شده است که سلامت مردم را تضمین کند یا تنها طعم و مزه آب شرب تغییر کرده است؟
بنابر آنچه که گفته شد لازم است ابتدا بحث سلامت مردم لحاظ شود و سپس در اولویت بحث های توسعه شهری با تشکیل کارگروه های فنی قوی آبخوان دشت اشتهارد روند اصلاحی خود را طی نماید.
محمدعلی بهادری


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۸۶۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور سند مالکیت شهرک‌های صنعتی هرمزگان

 حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اکنون با صدور چهار هزار و ۵۶۶ فقره سند مالکیت، فرایند حدنگاری شهرک‌های صنعتی هرمزگان به صورت کامل به پایان رسید.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: سند مالکیت همه واحد‌ها در شهرک‌های صنعتی کشور تا پایان خرداد صادر می‌شود.

بابایی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی مشکلات مربوط به ثبت و مالکیت فکری و معنوی شرکت را هم بیان کردند افزود:

در این جلسه مقرر شد با همکاری رئیس مرکز مالکیت معنوی، مشکلات فعالان اقتصادی بررسی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • صدور سند مالکیت شهرک‌های صنعتی هرمزگان
  • دستگیری سارقان ۳۰۰ میلیاردی در اشتهارد
  • بازداشت دو سارق با ۳۰ میلیارد تومان سرقت در اشتهارد
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین